Fast vid 60hz på 144hz skärm (BenQ XL2430T)

Permalänk
Medlem

Fast vid 60hz på 144hz skärm (BenQ XL2430T)

Hej!

Har ägt en 144hz skärm i snart två år och har alltid haft 60fps som max, vilket jag nöjt mig med innan, men som jag nu vill ändra på. Från början har jag använt mig utav en DVI-D kabel och har amd 280x som grafikkort. Har även testat en "high speed hdmi with ethernet" från Hama (köpt elgiganten) som ska stödja HDMI 2.0a specifikationer.

Undrar vad problemet kan vara då skärmen ska kunna tåla 144hz på 1920-1080.

Punktform:
Skärm: BenQ XL2430T
Grafikkort: AMD 280x
Testade sladdar: DVI-D, "high speed hdmi"

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar_h:

Hej!

Har ägt en 144hz skärm i snart två år och har alltid haft 60fps som max, vilket jag nöjt mig med innan, men som jag nu vill ändra på. Från början har jag använt mig utav en DVI-D kabel och har amd 280x som grafikkort. Har även testat en "high speed hdmi with ethernet" från Hama (köpt elgiganten) som ska stödja HDMI 2.0a specifikationer.

Undrar vad problemet kan vara då skärmen ska kunna tåla 144hz på 1920-1080.

Punktform:
Skärm: BenQ XL2430T
Grafikkort: AMD 280x
Testade sladdar: DVI-D, "high speed hdmi"

Tack för svar!

Du måste köra en Displayport-kabel för att få ut 144Hz från den skärmen eller en DVI-DL kabel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Fungerar en displayport till hdmi? Är osäker på om min dator har en displayport-ingång.

Permalänk
Medlem

@Oscar_h: Kan med nästan 100% säkerhet säga att din dator saknar DP-ingång. Grafikkortet du har har däremot en DP-utgång så se till att använda den så ska du kunna använda 144Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

@Oscar_h: Kan med nästan 100% säkerhet säga att din dator saknar DP-ingång. Grafikkortet du har har däremot en DP-utgång så se till att använda den så ska du kunna använda 144Hz.

?

OnT:

Använd DisplayPort för att ansluta din skärm.

Vad är det exakt för modell på ditt grafikkort? Ser att det skiljer lite mellan anslutningarna beroende på modell.

Varken ditt grafikkort eller skärmen klarar av över 60Hz via HDMI.
DisplayPort däremot klarar det utan problem, även DVI-D fungerar (viktigt här är att du i så fall använder en Dual Link DVI-kabel)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar_h:

@Lodisen: Fungerar en displayport till hdmi? Är osäker på om min dator har en displayport-ingång.

Nej, allt som involverar HDMI är dömt att misslyckas i det här fallet. En DP->HDMI fungerar ju bara om ditt grafikkort har DP, och i så fall bör du som sagt bara använda DP hela vägen. Och det skulle ändå inte fungera eftersom skärmen inte tar emot 1920x1080@144Hz via HDMI.

Eftersom du verkar lite förvirrad gällande vilken riktning bildsignalen går i (den går från grafikkortets utgång till skärmens ingång) så kanske du menade HDMI till DP, men då måste du dels blanda in dyra signalkonverterare och dels blir du troligtvis begränsad till 120Hz.

Så den bästa lösningen är som sagt att använda DVI eller DP. Det vore också bra om du kunde förklara på vilket sätt du inte får ut 144Hz, det är inte säkert att det faktiskt beror på kabeln utan kanske bara är en mjukvaruinställning. DVI-SL-kablar är rätt ovanliga, så sannolikheten att det faktiskt borde fungera med din nuvarande DVI-kabel är rätt stor.

Skrivet av Pamudas:

Varken ditt grafikkort eller skärmen klarar av över 60Hz via HDMI.

Grafikkortet klarar absolut mer än 60Hz, det har HDMI 1.4 och klarar därför 1920x1080@144Hz med rätt skärm. Många såna skärmar är dock som sagt låsta till 60Hz, vilket är fallet med XL2430T (inte helt sant, skärmen klarar högre frekvens vid lägre upplösningar, men 60Hz är gränsen för 1920x1080).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

Det är skillnad på en ingång och en utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, allt som involverar HDMI är dömt att misslyckas i det här fallet. En DP->HDMI fungerar ju bara om ditt grafikkort har DP, och i så fall bör du som sagt bara använda DP hela vägen. Och det skulle ändå inte fungera eftersom skärmen inte tar emot 1920x1080@144Hz via HDMI.

Eftersom du verkar lite förvirrad gällande vilken riktning bildsignalen går i (den går från grafikkortets utgång till skärmens ingång) så kanske du menade HDMI till DP, men då måste du dels blanda in dyra signalkonverterare och dels blir du troligtvis begränsad till 120Hz.

Så den bästa lösningen är som sagt att använda DVI eller DP. Det vore också bra om du kunde förklara på vilket sätt du inte får ut 144Hz, det är inte säkert att det faktiskt beror på kabeln utan kanske bara är en mjukvaruinställning. DVI-SL-kablar är rätt ovanliga, så sannolikheten att det faktiskt borde fungera med din nuvarande DVI-kabel är rätt stor.

Grafikkortet klarar absolut mer än 60Hz, det har HDMI 1.4 och klarar därför 1920x1080@144Hz med rätt skärm. Många såna skärmar är dock som sagt låsta till 60Hz, vilket är fallet med XL2430T (inte helt sant, skärmen klarar högre frekvens vid lägre upplösningar, men 60Hz är gränsen för 1920x1080).

Oj förlåt ang förvirringen kring riktningen, det blev lite fel där. Mjukvaromässigt har jag inte gjort speciellt mycket förutom att gå in på skärminterställningar -> avancerade -> ändra uppdateringsfrekvensen där 60 är max (missade eventuellt nått steg nu, men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar). Har även genom windows sökt efter drivrutinsuppdateringar och fått att allt ä r up to date som svar. Finns det ett annat sätt att gå tillväga?

Tack så mycket för alla svar, det hjälper mycket.

Permalänk
Hjälpsam

DVI-D Duallink till DVI-D Duallink eller Displayport till Displayport är enda alternativen för den skärmen. Inga former av adaptrar eller liknande får vara med i ekvationen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan bara upprepa det andra skriver. Detta är egentligen ett icke-problem. Kör med Displayport eller DVI Dual Link-kabel till skärmen för det är så det ska vara. Fungerar det ändå inte finns det vanliga förklaringar:

(1) Man har glömt/visste inte att man själv måste ställa om från 60 till 144 Hz i Windows/drivrutin/spel etc.

(2) DVI-kabeln är inte Dual Link-kopplad utan en enkel single-link-kabel. Då är det 60 Hz som norm.