Permalänk
Medlem

Oculus Quest Link

Hej! Tänkte kolla eran åsikt kring hurvida man borde köpa oculus rift s eller oculus quest nu när det tydligen ska komma med pc support via en link kabel? En annan fråga är kring hand tracking, ifall båda har det? Alltså att man kan följa finger rörelser.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Hej! Tänkte kolla eran åsikt kring hurvida man borde köpa oculus rift s eller oculus quest nu när det tydligen ska komma med pc support via en link kabel? En annan fråga är kring hand tracking, ifall båda har det? Alltså att man kan följa finger rörelser.

Oculus Link som det kallas har funnits ute i beta sedan slutet av förra året. En "valfri" (tekniska beaktanden kan finnas) USB 3.1-kabel på upp till 3 meter går att använda, för längre kabel behöver du aktiva förlängare alternativt den officiella kabeln som är fiberoptisk och 5 meter lång.

Än så länge (och kanske förblir det så) är det bara Quest som har hand tracking. Det är dock en experimentell funktion och är hyfsat glappigt, det duger för att navigera runt i menyer och så men det är tveksamt om det med Quests hårdvara någonsin blir bra nog för att använda som en pålitlig inmatningsmetod.

Oculus Quests stora fördel är smidigheten och trådlösheten, samt att du kan ställa in linsernas avstånd. Smidigheten gör att man vill använda den oftare. Rift S har mycket bättre komfort ur lådan, med Quest kan du behöva trixa för att du ska orka ha den på dig mer än en halvtimme åt gången.

Jag rekommenderar generellt Quest, för trådlöst är en mycket bättre upplevelse.

Permalänk
Medlem

De har båda sina fördelar och nackdelar. Det finns gott om videos på Youtube som går igenom i detalj vad dessa innebär, men kort sammanfattat:

Quest = Lite tyngre eftersom det är ett stand-alone headset med en inbyggd processor och batteri. Inte lika bekvämt, men du kan använda den trådlös i flera olika rum. Då så klart inte med lika bra grafik. 72hz uppdateringsfrekvens. Kan ställa in avståndet mellan linserna manuellt vilket är bra. Fungerar inte riktigt lika bra med glasögon (men funkar så länge man inte har så stora glasögon vad jag förstått)

Rift S 80hz. Om det verkligen är bättre i praktiken vet jag ej.) Mjukvarulösning för att ändra avstånd mellan ögonen - inte lika bra. Väger mindre, bättre komfort. Smidigare att avvända med glasögon eftersom man kan justera avståndet framåt till headsetet. Lite olika displayteknik i de båda också... bryr man sig när man väl sitter och spelar? subjektivt så klart.

Det det handlar om är två headset med olika kompromisser. Båda funkar bra. ska du bara använda den med PCVR spel, köp en Rift S eftersom att headsetet väger mindre och har bättre komfort. Men vill du kunna använda lite mer generella VR upplevelser, vara i andra rum osv. kör på Questen så kan du köra trådlöst med lite lättare upplevelser när du vill, och koppla in Linken till PC när du vill.

edit: men var snabb. Rift S finns typ inte i lager någonstans. Inet verkar precis ha fått en leverans Quest och de säljer snabbt verkar det som!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också Quest men det finns för och nackdelar med båda.
Det mesta har tagits upp i tidigare inlägg men tillägger att har man gynnsamma nätverksförhållanden är det även möjligt att köra Quest trådlöst mot PC med Virtual Desktop.

Jag säger som tidigare att köra trådlöst är så mycket bättre än man kan tro innan man provat.
Du får ju praktiskt taget 2 VR-plattformar, PCVR och Quest i 1 enhet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Beror på, att kunna använda Quest fristående är något en del är väldigt intresserade av; och det är något som bara Quest kan göra hyggligt i nuläget. En annan fördel med Quest är IPD-justeringen, ligger man för lågt eller högt kommer man inte vara bekväm med Rift S.

Däremot finner jag personligen Questen obekväm även modifierad, skärmen har synlig screendoor pga subpixelstrukturen, sen får du inte med någon kabel och man ser videokomprimeringsartefakter över Link till PC.

Så det är en fråga om vad man stör sig på och prioriterar, för mig personligen var valet enkelt då jag var är ute efter ett billigt och funktionellt PCVR-headset med noll intresse för standalone. Hade jag tänkt lägga ner mer pengar än Rift S kostade pga modifieringar och kablar hade jag köpt en Index istället. Kabeln kan man fästa i taket med pulleys så slipper man oroa sig över batteri eller störningar över wifi.

Hade jag däremot inte stört mig på OLED-skärmen eller videokompressionen och varit intresserad av standalone-VR hade jag nog övervägt en Quest med Deluxe Audio Strap.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.