Plex - Not available outside your network

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Plex - Not available outside your network

Ni som kör Plex kanske kan hjälpa till lite. Ni får lov att ursäkta min halvdana engelska.

Skrev just följande på Plex FB-sida

Citat:

Yea thats not gonna happen.. Im not streaming a damn thing and since Im getting an error when trying to sign in saying its your fault Im trying here..

Its been working for awhile but two days ago it decided to give me a migraine
Plex cant stream outside my netowk (Wifi, 4G) however if Im using my VPN it works just fine.
I tried turning MBAM, Defender & firewall on/off. I tried adding and removing ports in my router and I tried manually specifying a port in PMS (Thats what it is, PMS)

Nomatter what I do, it flashes "Fully accessible outside your network" to turn into "Not available outside your network" after 1 second..
No updates to the router's been made for awhile and WU hasnt updated anything as far as I know.
Server 2019
PMS Version 4.22.3
Router Asus RT-N66U

https://www.youtube.com/watch?v=_B8SxOfLMSQ&feature=youtu.be

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men har du aktiverat streaming utanför ditt nätverk i Plex? Det finns en inställning specifikt för att tillåta det, Remote Access, och ser der inte nämnas i ditt inlägg

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Starric:

Kanske en dum fråga, men har du aktiverat streaming utanför ditt nätverk i Plex? Det finns en inställning specifikt för att tillåta det, Remote Access, och ser der inte nämnas i ditt inlägg

Det är det som är problemet, det är det som ger mig felmeddelandet.
Efter omstart av server och lite inställningar i router och PMS (precis som jag gjort tidigare) verkar det fungera, iaf för tillfället.

Edit:
"Nu" har det slutat fungera igen, fick det att funka igår men nu är det samma felmeddelande och jag har inte gjort några somhelst ändringar överhuvudtaget.

Edit 2 11:37
Nu hoppade det igång igen, efter att jag spelat in video om problemet, hur det ser ut i Plex...

Edit 3 14:23 - 14:28
Nu är problemet tillbka - Not available outside your network. Omstart av router löste det för tillfället

Edit 4 1518
Återigen, funkar ej

Permalänk
Medlem

Om omstart av router löser problemet så känns det som ett nätverksproblem, inte specifikt Plex. Mer hjälp än så kan jag tyvärr inte ge, jag har bara kört Remote Access ett fåtal gånger och då har det fungerat utan problem

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Starric:

Om omstart av router löser problemet så känns det som ett nätverksproblem, inte specifikt Plex. Mer hjälp än så kan jag tyvärr inte ge, jag har bara kört Remote Access ett fåtal gånger och då har det fungerat utan problem

Vet ju inte ens om det var det som löste problemet.
Det lustiga är att tjejen i webbläsare har åtkomst medans min användare knappt har det.
Även jag prövade webbläsare och det gick bättre vid tillfället..

Nu har jag samma felmeddelande i admininterface, chrome på telefonen (4G-ansluten) funkar men appen säger att min server är offline.
Oavsett vad jag prövar så antingen fungerar det en stund eller inte alls.

Permalänk
Medlem

Kanske inte en lösning på ditt Plex-problem, men om du tröttnar på Plex. Testa Jellyfish, så slipper du förlita dig på att Plex-servrar funkar som de ska. Plex har haft problem med att deras tjänst ligger nere, vilket gör att användare av Plex inte kan streama deras innehåll.

Om inte annat för att testa om Jellyfish fungerar, medan Plex inte gör det. Skulle eventuellt kunna leda dig på rätt spår rörande vart felet ligger.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Känns som det är UPnP som fuckar ur, testa att öppna portar manuellt i din router.

Permalänk
Medlem

Vad säger självtestet under "Remote Access Connection Status"? Se här: https://support.plex.tv/articles/200289506-remote-access/

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem, och då var det att min ISP satt mig bakom en CGNAT. Kanske kan vara värt att kolla om det kan vara problemet?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xtQ:

Kanske inte en lösning på ditt Plex-problem, men om du tröttnar på Plex. Testa Jellyfish, så slipper du förlita dig på att Plex-servrar funkar som de ska. Plex har haft problem med att deras tjänst ligger nere, vilket gör att användare av Plex inte kan streama deras innehåll.

Om inte annat för att testa om Jellyfish fungerar, medan Plex inte gör det. Skulle eventuellt kunna leda dig på rätt spår rörande vart felet ligger.

Kan kolla, tack.

Skrivet av Deo:

Känns som det är UPnP som fuckar ur, testa att öppna portar manuellt i din router.

Redan prövat det och stängt av/slå på port forwarding, dock inte slagit av upnp..

Skrivet av s4rk:

Vad säger självtestet under "Remote Access Connection Status"? Se här: https://support.plex.tv/articles/200289506-remote-access/

Precis som min trådtitel gör; Not available outside your network

Skrivet av zojjz:

Jag hade liknande problem, och då var det att min ISP satt mig bakom en CGNAT. Kanske kan vara värt att kolla om det kan vara problemet?

Har kollat mot whatsmyip och det visar samma som i routern. OM jag har hamnat bakom CGNAT bör det skett väldigt nyligen.
Borde inte min andra halva också ha problem?

Video på problemet https://www.youtube.com/watch?v=_B8SxOfLMSQ&feature=youtu.be

Trots att den visar felmeddelande kan jag över 4G lista bibliotek i webbläsare, för tillfället.

Permalänk
Skrivet av zojjz:

Jag hade liknande problem, och då var det att min ISP satt mig bakom en CGNAT. Kanske kan vara värt att kolla om det kan vara problemet?

Hade samma problem jag med nyligen, fick ringa till isp och be dom ta bort det, så har det funkat klockrent efter det

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X
Chassi: Phanteks NV5
Ram: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident
Lagring: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DjaniWasTaken:

Hade samma problem jag med nyligen, fick ringa till isp och be dom ta bort det, så har det funkat klockrent efter det

Om det ändå vore det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja. Tjejen kan använda Plex via webbläsare,
Jag kan via webbläsare oftast använda Plex på 4G, jag kan exempelvis nu visa bibliotek på min server men inte spela film i appen, Chrome på Android spelar på en gång..

Permalänk
Medlem

@tcntad, finns det någon speciell anledning till att du inte kör port 32400?
Anledning till att du och tjejen kan komma åt plex iaf är för att plex agerar som relä. (relay)
https://support.plex.tv/articles/216766168-accessing-a-server...

Men det är inte bra och ha det så.
Om du nu inte vill använda 32400 så behöver du i din portforward från lokala port 32400 --> öppen port x4020
Bara så du vet, hela internet scannas 24/7/365 iaf efter öppna portar så att du byter port 32400 spelar igentligen ingen roll då den kan hittas ändå.

För att göra det simpelt för dig så i din router sätt port 32400 på både WAN & LAN, och enbart på TCP / Both.

Det ska fungera efter det, ganska säker på att du behöver ha ett publikt IP också.

*Kom på det, du kan testa och klicka i manually specify public port, och sätt din port där, borde fungera också.*

la till info
Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zidichy:

@tcntad, finns det någon speciell anledning till att du inte kör port 32400?
Anledning till att du och tjejen kan komma åt plex iaf är för att plex agerar som relä. (relay)
https://support.plex.tv/articles/216766168-accessing-a-server...

Men det är inte bra och ha det så.
Om du nu inte vill använda 32400 så behöver du i din portforward från lokala port 32400 --> öppen port x4020
Bara så du vet, hela internet scannas 24/7/365 iaf efter öppna portar så att du byter port 32400 spelar igentligen ingen roll då den kan hittas ändå.

För att göra det simpelt för dig så i din router sätt port 32400 på både WAN & LAN, och enbart på TCP / Both.
https://i.imgur.com/XQvA7Iy.png
Det ska fungera efter det, ganska säker på att du behöver ha ett publikt IP också.

*Kom på det, du kan testa och klicka i manually specify public port, och sätt din port där, borde fungera också.*

Jag kör ju 32400. Porten är öppen i routern och det spelar ingen roll om jag kör manuell port i Plex.

Permalänk
Medlem

Du har ingen brandvägg som bromsar det då?

Och du har rätt lokalt ip som pekar till den porten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag kör ju 32400. Porten är öppen i routern och det spelar ingen roll om jag kör manuell port i Plex.

Jag har problem lite nu och då med detta. Det enda som fungerar för mig är att byta ip på servern (där plex är installerad).

Fungerar varje gång även om jag ibland behöver starta streaming utanför nätverket några gånger innan den vill ge med sig.

Jag vet inte varför det fungerar med att byta IP men så länge det gör det så duger det för mig eftersom problemet dyker endast upp när jag har behövt starta om servern eller internet har gått ner under dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag kör ju 32400. Porten är öppen i routern och det spelar ingen roll om jag kör manuell port i Plex.

ser iaf ut som en 4 🤔

Kan du ta SS på din routers portforward?

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zidichy:

https://i.imgur.com/DC64oqb.png

ser iaf ut som en 4 🤔

Kan du ta SS på din routers portforward?

En slumpad port från när manuell inte var aktiv

Spelar ej roll om jag använder 32400 eller ingen port som internal
https://ibb.co/Pz2nhdJ

Edit: NU står det att den tillgänglig utanför mitt nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

En slumpad port från när manuell inte var aktiv

Spelar ej roll om jag använder 32400 eller ingen port som internal
https://ibb.co/Pz2nhdJ

Edit: NU står det att den tillgänglig utanför mitt nätverk

Yes, plex ger slumpad port när man inte konfigurerat portforward korrekt därav x4020.
Var upnp aktiv?

Skönt att de fungerar för dig nu, det ser rätt ut i portforward 👍

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zidichy:

Yes, plex ger slumpad port när man inte konfigurerat portforward korrekt därav x4020.
Var upnp aktiv?

Skönt att de fungerar för dig nu, det ser rätt ut i portforward 👍

Ja, uPnP är aktiv, men kört utan också.