Intel "Comet Lake-H" Core 10000-serien för bärbara – 8 kärnor i upp till 5,3 GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel "Comet Lake-H" Core 10000-serien för bärbara – 8 kärnor i upp till 5,3 GHz

Intel spränger 5,0 GHz-barriären med Comet Lake-H, som idag lanseras och intar en ny generation av bärbara speldatorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och strömkonsumptionen? 45W. HaHa

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Så som min uppfattning är av 10xxxH serien är högre minnesfrekvens och TVB då de 300MHz är helt beroende på TVB.
Så landar man i en något längre last eller inte har kylning nog att hålla 65 grader så är man tillbaka på 9 serien i prestanda.
Okej kollade igen. 5.1 GHz där laptops brukar ligga på toasty 95 grader.

Bara för att jämföra med Ryzen som totalt slaktade 9980HK på prestandafronten i samma storleksformat så känns inte detta som en comeback mer som bara ett klent försök att hålla 14nm i liv på mobila prestandasegmentet.

Kommer nog sälja bra då de flesta datorer i segmentet kör intel men inte så imponerade förändring. Kommer det inga nya grafikkort på mobila så kan man lika gärna köpa en 9 serie laptop för en billigare peng.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Och strömkonsumptionen? 45W. HaHa

Vet inte vad du skrattar åt? Är ju samma som konkurrenten.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Den som namnger processorer på Intel måste få sparken. Nu har vi alltså tre olika i7:or där två har 6C/12T och en har 8C/16T. Vilket är precis vad deras i9:a har. Som bortsett från 100 MHz extra ser identisk ut med i7:an...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vet inte vad du skrattar åt? Är ju samma som konkurrenten.

Min lenovo y540 med i7 9750h”?” Har 60watt stock och gör 4ghz på alla kärnor... undervolta funkar som skräp och man får närmare 90c även med lägre watt som 35W så blir det varmt men man tappar prestanda . Jag slutat bry mig om temperaturen och spelar på då det är en laptop och undervolta hjälper inte temperaturen och byta kyla görs den dagen garantin gått ut.
Undervolta och få den stabil var fan svårare än att överclocka min ryzen 1700/1800x till 4.1 🤦🏻
Den nya som kommer har 8 kärnor och högre klock hastighet så jag kan tänka mig hur varm den blir 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Den som namnger processorer på Intel måste få sparken. Nu har vi alltså tre olika i7:or där två har 6C/12T och en har 8C/16T. Vilket är precis vad deras i9:a har. Som bortsett från 100 MHz extra ser identisk ut med i7:an...?

This

Och att 10000-serien inte ligger särskilt väl i munnen.

Permalänk
Inaktiv

Har själv en MBP med i9 processor. 8 kärnor & max boost på 5GHz.
Om jag inte missat något så antar jag att de nya CPUerna kommer ha ungefär samma prestanda/watt.
Då är 5.3GHz bara att glömma.
Min MBP är förvisso snabb, men jävlar va varm den blir när cpu jobbar.
MBP har ju inte den bästa kylningen direkt, men oavsett så är 5+GHz i över några sekunder bara att glömma om man inte har en "bärbar" dator tjock som en tegelsten samt ett bilbatteri i ryggsäck med sig 24/7.

Permalänk
Medlem

*gäsp*

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vet inte vad du skrattar åt? Är ju samma som konkurrenten.

Vackra TDP mätningen som precis handlar om hur mycket ström den drar. 9900k drar 90W ja precis.

Det som är det roliga är att Intel höjer klockfrekvensen mer och mer men det folk inte verkar förstå är att med en oförfinad arkitektur så spelar det ingen roll, då är det något annat som star stryk. I en laptop hjälper det inte nog att höja klockfrekvenserna för det är så mycket annat som tar stryk då, datorn måste ha mer kylning = större/tjockare och batteritiden.

Jag vet iallafall inte hur Intel ska lyckas höja klockfrekvenserna utan att höja strömbudgeten. Det AMD har gjort är att ha en förfinad arkitektur, det är därför de kommit dit de kommit.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Hjälper lite med en förfinad arkitektur, när det blir precis lika varmt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vet inte vad du skrattar åt? Är ju samma som konkurrenten.

Det här är Swec. Om inte alla artiklar om Intel/Nvidia bemöts med ett "hAHA" och varje AMD-artikel får lovord så är det något fel

Permalänk

5.3 GHz i 1 nanosekund

Permalänk
Medlem

Tankarna vandrar osökt tillbaka till Pentium 4 med uppskruvade klockfrekvenser och skenande värmeutveckling....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Och strömkonsumptionen? 45W. HaHa

Jag väntar på den stationära varianten. Vad skulle den heta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det här är Swec. Om inte alla artiklar om Intel/Nvidia bemöts med ett "hAHA" och varje AMD-artikel får lovord så är det något fel

det är klart vi stöttar underdogen amd nämen, intel hackar ständigt på amd så att det är stött bland entusiaster är välförtjänt.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vet inte vad du skrattar åt? Är ju samma som konkurrenten.

Tja om man litar på det som anandtech skriver så kan "45W" i9-modellen dra upp till 135W under nästan en minut om nu laptop tillverkare inte skippar tau-tiden precis som på desktop och låter processorerna dra mycket hela tiden

Skrivet av anandtech:

The base frequency of this chip is 2.4 GHz, and it has a regular 45 W TDP (sustained power), which can be run in cTDP up mode for 65 W. Two other plus points on this chip is that it is unlocked, for when an OEM provides more thermal headroom, and it supports DDR4-2933, which is an upgrade over the previous generation. Intel's recommended PL2 (turbo power) for the Core i9 is 135 W, and Intel says the recommended 'Tau' is set to 56 seconds for the i9, and 28 seconds for all the other CPUs. OEMs don't often adhere to these values for notebooks, but they are provided as a guide. It does mean that in order to hit 5.3 GHz, the Core i9 is by default allowed to take 135 W across two cores, or 67.5 W per core. Even at 60W per core, you're looking at 50A of current per core... in a laptop.

Nu säger jag inte att konkurrerande produkter aldrig går över sin TDP, men det kan vara dumt att tro att 45W TDP är lika med 45W max effekt. 135W tycker jag dessutom verkar vara rätt högt över annonserad TDP. Brukar processorer i bärbara i denna klassen vara specade så högt?

Länk till anandtech-artikeln: https://www.anandtech.com/show/15687/intel-details-10th-gen-c...

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ExcZist:

Min lenovo y540 med i7 9750h”?” Har 60watt stock och gör 4ghz på alla kärnor... undervolta funkar som skräp och man får närmare 90c även med lägre watt som 35W så blir det varmt men man tappar prestanda . Jag slutat bry mig om temperaturen och spelar på då det är en laptop och undervolta hjälper inte temperaturen och byta kyla görs den dagen garantin gått ut.
Undervolta och få den stabil var fan svårare än att överclocka min ryzen 1700/1800x till 4.1 🤦🏻
Den nya som kommer har 8 kärnor och högre klock hastighet så jag kan tänka mig hur varm den blir 😂

Om den trottlar vid 90°C måste väl något vara fel? Intels CPUer ska inte ändra sin frekvens innan man slår i 100°C gränsen, många ultratunna bärbara slår ju konstant i den gränsen vid hård last "by design".

Min jobbdator (Dell Latitude med i7-8665U) är semi-passiv, fläkten startat först när man passerar 80°C. Även det är en feature, det betyder att fläkten aldrig startar vid "normalt" arbete som surf, office arbete och kodande (inklusive inkrementell kompilering då det typiskt bara tar någon sekund att slutföra). Givet 4,8 GHz max boost i en ultabook ser man den rätt ofta slå i 100°C gränsen, men det är ju "by design" och att kunna göra så är ett krav för optimal interaktiv prestanda.

H-serie laptops har i.o.f.s. ett lite annan tänkt användningsområde än U-serie bärbara. I en spel-laptop kommer man typiskt lasta CPU-delen under väldigt långa perioder, för att säkerställa bra steady-state beteende vill man nog att kylningen kan hålla CPUn väl under 90°C då det kommer märkas i ett spel om man slår i 100°C gränsen. För U-serien fallen kvittar ju det, så de kan utan problem designas för att ligga mellan 90-95°C under last då det ger bättre kylning än vid en lägre temperatur vid ett visst luftflöde.

Skrivet av Philip320:

Vackra TDP mätningen som precis handlar om hur mycket ström den drar. 9900k drar 90W ja precis.

Det som är det roliga är att Intel höjer klockfrekvensen mer och mer men det folk inte verkar förstå är att med en oförfinad arkitektur så spelar det ingen roll, då är det något annat som star stryk. I en laptop hjälper det inte nog att höja klockfrekvenserna för det är så mycket annat som tar stryk då, datorn måste ha mer kylning = större/tjockare och batteritiden.

Jag vet iallafall inte hur Intel ska lyckas höja klockfrekvenserna utan att höja strömbudgeten. Det AMD har gjort är att ha en förfinad arkitektur, det är därför de kommit dit de kommit.

TDP handlar absolut inte om maximal effekt. Innan vi fick de långt mer avancerade mekanismerna som dagens bärbar och numera även stationära är utrustade med var TDP i prakten en bra vink om maximal effekt. Idag stämmer det överhuvudtaget inte.

TDP säger bara en enda sak: om systemet är kapabelt att minst hantera TDP W så ska det fungera "korrekt". Korrekt här är att systemet är stabilt och håller sig minst på basfrekvens, det betyder absolut inget annat.

AMDs 4900HS fungerar ju på exakt samma sätt, den kan enligt mätningar från Techspot dra upp till 65 W.

det är helt förenligt med dess 35 W TDP. Det är en feature (och menar verkligen det, absolut ingen ironi)!

Skriver detta på en Surface Pro, den har en maximal effekt på 25 W trots sin TDP på 15 W. Ska kolla jobbdatorn, rätt säker att maximal effekt där är >25 W trots samma 15 W TDP. Maximal effekt är något datortillverkaren kan sätta själv (inom vissa gränser), det är upp till varje design att säkerställa att den klarar just den maxeffekt som konfigurerats.

Edit: latitude dator hade faktiskt "bara" 23 W som maxeffekt. Intressant nog verkar det gå att ändra (nog på egen risk), i all fall under Linux om man använder sig av något som kallas msr-tools och Intels CPU-manualer (vad som ska skrivas var skiljer sig mellan olika modeller(!!!) så man måste kolla rätt tabell, är MSR_RAPL_POWER_LIMIT man ska ändra).

Skylakes sista suck?

Om de läckta resultaten för Tiger Lake U stämmer får vi en rätt intressant situation. H-serien är ju primärt tänkt för spel-laptops, det lär inte ändras med U-serien då den primärt används i datorer som är allt för tunna att kunna husera en vettig GPU.

Är mer som "bärbara arbetsstation" man får det märkliga läget att ultratunna bärbara kommer ge den högsta enkeltrådprestanda från något x86 system. För spel kommer som sagt 15 W TDP inte räcka, men för kontorsarbete är högre enkeltrådprestanda långt mer värdefullt än ett par kärnor till utanför några väldigt speciella nischer.

Om resultatet är korrekt så finns redan nu Tiger Lake U resultat i GB5 med 1400 i ST (det med en rapporterad frekvens om 4,2 GHz), det är högre än 3950X och i nivå med 9900KS!

Enda sura är att vinsterna i prestanda är större för flyttal än för heltal, framförallt för en produkt som i stor utsträckning kommer användas till "kontorsjobb" där allt utanför Matlab, R och liknande nästan enbart handlar om heltal. Men även heltalsresultatet är i nivå med 100 W desktop CPUer!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tankarna vandrar osökt tillbaka till Pentium 4 med uppskruvade klockfrekvenser och skenande värmeutveckling....

Ah gamla goa Netburst.

Permalänk
Medlem

mmmm.... Av de som marknadsförde en "5GHz 28 core consumer CPU".
Jag betvivlar inte att de kan nå 5.3GHz på en kärna en kort stund. Men Att marknadsföra en 8-kärnig CPU för laptops med 5.3GHz och 45W i materialet så är det säkert med vilja det inte är jättetydligt vilket man kan förvnta sig när

Hur nuvarande mobila CPU:er klarar sig i 5GHz+ kontra Ryzen 4000 så är det inte direkt så att denna marknadsföring får mig tokhypad på denan komamnde CPU från Intel.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det här är Swec. Om inte alla artiklar om Intel/Nvidia bemöts med ett "hAHA" och varje AMD-artikel får lovord så är det något fel

Det är ju en grund att folk kallar det för amdclockers numera.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Boost upp till 135W för dig som tycker ett mITX-chassi med integrerad skärm och tangentbord/mus kan räknas som en bärbar.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Intressant att Intel själva i sitt material när man vill visa att den är mycket snabbare jämför i9-10980HK med i7-7820HK. Känns inte direkt som samma segment eller den mest uppenbara jämnförelsen.

Skrivet av marcusOCZ:

Det är ju en grund att folk kallar det för amdclockers numera.

Njae... Intel är ju lite AMD för ett par år sedan och tvärtom. Det förklarar det nog. Intel sätter ju sig själva på pottkanten också med dumma uttalanden, pressmaterial och presentationer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Gammal goding

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Det här är Swec. Om inte alla artiklar om Intel/Nvidia bemöts med ett "hAHA" och varje AMD-artikel får lovord så är det något fel

AMD trampar över Intel med Zen2 och det kommer nog bli ännu värre med Zen3.
Finns det ens något argument att köpa Intel förutom att klämma ut 3% mer FPS när man spelar men till 50% högre pris?

Jag har kört Intel de senaste 10 åren fram tills att Ryzen släpptes. Jag ser _NOLL_ anledning att köpa Intel såvida de inte sänker priserna så att de blir billigare än AMD.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det är klart att det inte är den sexigaste lanseringen. Men det är ju inget fel med smartare och mer aggresiv turbo..

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se speltester från dessa nya Intel CPUer mot AMDs senaste släpp. Vet att det inte skiljer Intel/AMD mycket på desktop CPUs, men på en bärbar med lägre prestanda så är de där extra 10-15 frames man får på en Intel CPU värt pengarna med tanke på hur tillverkarna alltid begränsar prestandan på grafikkorten. More frames, more frags helt enkelt. 10-15 Frames mer är helt klart värt cashen.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skriver detta på en Surface Pro, den har en maximal effekt på 25 W trots sin TDP på 15 W. Ska kolla jobbdatorn, rätt säker att maximal effekt där är >25 W trots samma 15 W TDP. Maximal effekt är något datortillverkaren kan sätta själv (inom vissa gränser), det är upp till varje design att säkerställa att den klarar just den maxeffekt som konfigurerats.

Edit: latitude dator hade faktiskt "bara" 23 W som maxeffekt. Intressant nog verkar det gå att ändra (nog på egen risk), i all fall under Linux om man använder sig av något som kallas msr-tools och Intels CPU-manualer (vad som ska skrivas var skiljer sig mellan olika modeller(!!!) så man måste kolla rätt tabell, är MSR_RAPL_POWER_LIMIT man ska ändra).

25W är väl max design power för U-serien? Så din Latitude är nog dimensionerad att dra 23W under längre tid medans den kan gå upp till 35-45W under 10-20 sekunder boost, om jag fattat rätt så kan även U-processorn i Surface Pro dra över 40W under kortare tid men efter 10 sekunder går den snabbt ner till ~25W.
Surface Pro CPU power

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Datavetare
Skrivet av houze:

25W är väl max design power för U-serien? Så din Latitude är nog dimensionerad att dra 23W under längre tid medans den kan gå upp till 35-45W under 10-20 sekunder boost, om jag fattat rätt så kan även U-processorn i Surface Pro dra över 40W under kortare tid men efter 10 sekunder går den snabbt ner till ~25W.
Surface Pro CPU power

Att Surface Laptop har högre power-limit jämfört med en Surface Pro ("pekplatta") är ju inget konstigt. Detta är inget jag kikat speciellt mycket på så kan absolut ha missat något.

Men efter att båda testat att köra Blender/BMW och testat med andra program som läser av s.k. PL1 och PL2 (PL = Power Level där nivå 1 är den maximala effekten under lång last och PL2 är "burst" nivån) verkar PL1 och PL2 båda vara satt till 25 W för i7 modellen av Surface Pro 4.

I Blender är "package-power" ~20 W under hela renderingen, det är nog för att hålla maximal turbo på 3,2 GHz (2C/4T). SP4 är ju utrustad med Iris Graphics + eDRAM, så man lär slå i 25 W gränsen rejält om GPU och CPU jobbar samtidigt.

Var det just PL1 jag läste av på Latitude, den är 23 W. Däremot är PL2 51 W, vilket känns rimligare givet att det är en 14" laptop (så man får plats med hyfsad kylning) och den boostar ju till 4,8 GHz (och har 4C/8T).

Så verkar som det är PL1 man kan sätta inom det TDP-spann som gäller för CPUn, 12-25 W för en vanlig U-serie. PL2 verkar ha en betydligt högre gräns, är ju den som Core i9-10980HK verkar kunna släppa upp ända till 135 W. I det läget lär man kunna hålla rätt högra frekvenser på alla åtta kärnor, men vill inte veta vikten på och ljudtrycket från fläktarna hos en sådan maskin

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Boost upp till 135W för dig som tycker ett mITX-chassi med integrerad skärm och tangentbord/mus kan räknas som en bärbar.

2,2 kilo på en 15" är väl inte så illa? Kommer säkert lättare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz