Permalänk
Medlem

Day Z

Less på Far Cry serien, korttids permittering från jobbet och social distansering på schemat. Känner att jag vill fördriva tiden med något roligt. Day Z känns som rätt väg att gå. H1z1 säkert kul det med, men känner inte att jag är ute efter battle royale grejen.

Hur ter det sig att som nybörjare starta igång DayZ nu? Misstänker att det är svårt, död innan kartan ens laddats, typ 🤪

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk

@arvidh: Inte spelat DayZ sdan Arma 2 tiden, men har drygt 3000 timmar på Arma 3. Jag älskar spelet över lag och du kommer få många härliga timmar framför dig om du kör i gång. Kartorna i spelet varierar ju i storlek och du kan garanterat klara dig bra under långa stunder.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Avstängd

Day Z tycker jag är absolut roligast med en eller flera polare, tröttnar lätt på att springa runt ensam x antal timmar. Värt att kika in är deras DLC - Livonia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

@arvidh: Inte spelat DayZ sdan Arma 2 tiden, men har drygt 3000 timmar på Arma 3. Jag älskar spelet över lag och du kommer få många härliga timmar framför dig om du kör i gång. Kartorna i spelet varierar ju i storlek och du kan garanterat klara dig bra under långa stunder.

Blir nog ett köp idag/imorgon, worse case scenario så får det bli refund om det inte är något för mig.

Skrivet av Chrillthebill:

Day Z tycker jag är absolut roligast med en eller flera polare, tröttnar lätt på att springa runt ensam x antal timmar. Värt att kika in är deras DLC - Livonia.

Är van att spela själv i far cry serien så det är nog lugnt

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Är lite sugen att köpa men som total novis är det väl bäst att glömma det antar jag?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Har precis börjat spela Dayz själv. Har typ 15 timmar i det nu. Det är ganska tungt och motsträvigt, väldigt lite hålla handen och mycket man behöver lista ut själv eller"googla" på. Men ändå kul. Men spelas med fördel med några kompisar som också är färska så man kan dela frustrationen. 😋

40% rea på Steam just nu och 40 timmar till.

Permalänk
Medlem

Vanilla DayZ är så otroligt segt. Du tar dig till en stad, hittar ingen mat, och svälter ihjäl på väg till nästa stad. Rinse and repeat.
Jag rekommenderar absolut att du börjar kolla på någon custom server. Bloody Nightmare's Dayz är förmodligen bland de bästa, och är riktigt kul. Mycket aktiv community, dessutom.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Själv har jag spelat en bra bit över 1000 timmar i Dayz... Det är en speciell känsla i spelet, det är väldigt oförlåtande och buggar finns. Det tråkiga är att många spelare på officiella servrar är "unfriendly" och skjuter dig direkt. Så det gäller att vara väldigt uppmärksam på ljud och se dig om hela tiden, speciellt vid kuststäderna där de flesta "spawnar". En annan trist sak är när staff "wipar" servrarna. Vilket dom förstås ibland måste göra. Då försvinner allt på servern och det är bara att börja om. Men känslan finns där ändå och när du stöter på en random spelare som är friendly så är det väldigt kul värld att vara i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Har precis börjat spela Dayz själv. Har typ 15 timmar i det nu. Det är ganska tungt och motsträvigt, väldigt lite hålla handen och mycket man behöver lista ut själv eller"googla" på. Men ändå kul. Men spelas med fördel med några kompisar som också är färska så man kan dela frustrationen. 😋

40% rea på Steam just nu och 40 timmar till.

Skrivet av Jink:

Vanilla DayZ är så otroligt segt. Du tar dig till en stad, hittar ingen mat, och svälter ihjäl på väg till nästa stad. Rinse and repeat.
Jag rekommenderar absolut att du börjar kolla på någon custom server. Bloody Nightmare's Dayz är förmodligen bland de bästa, och är riktigt kul. Mycket aktiv community, dessutom.

Skrivet av bikerrog:

Själv har jag spelat en bra bit över 1000 timmar i Dayz... Det är en speciell känsla i spelet, det är väldigt oförlåtande och buggar finns. Det tråkiga är att många spelare på officiella servrar är "unfriendly" och skjuter dig direkt. Så det gäller att vara väldigt uppmärksam på ljud och se dig om hela tiden, speciellt vid kuststäderna där de flesta "spawnar". En annan trist sak är när staff "wipar" servrarna. Vilket dom förstås ibland måste göra. Då försvinner allt på servern och det är bara att börja om. Men känslan finns där ändå och när du stöter på en random spelare som är friendly så är det väldigt kul värld att vara i.

Tackar för svar.

Såg att det var "rea" tills idag (27 april 2022).

Lite det jag är rädd för. Att det räcker med att jag laddar in spelet så skjuter någon ihjäl mig. Medelålders gubbe som jag är numer så har jag noll reflexer att hinna knäppa först.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar för svar.

Såg att det var "rea" tills idag (27 april 2022).

Lite det jag är rädd för. Att det räcker med att jag laddar in spelet så skjuter någon ihjäl mig. Medelålders gubbe som jag är numer så har jag noll reflexer att hinna knäppa först.

Om du köper dayz och vill ha sällskap så joinar jag gärna. Själv är jag i övre medelåldern och fastnat för atmosfären i spelet. Visst är det frustrerande att bli dödad antingen av en hacker en bugg eller en "unfriendly" player. Speciellt förstås när man spelat ett antal timmar och är "fullgearad" men det är så dayz är, oförlåtande. Och när du har spelat ett tag så inser du att det går ändå rätt fort att börja om och få helt ok gear.

Permalänk
Medlem

Plockade själva upp DayZ för ett par veckor sedan. Spelat spel i 30 år och måste säga att DayZ är något speciellt. Visst, det har en radda av brister men jag har inte spelat något annat spel med samma känsla, atmosfär och intensitet. Helt klart värt sina pengar.