Permalänk
Medlem

För varm CPU?

Jag går rakt på sak

Jag spelar och min CPU framförallt går upp till runt 73 grader.

https://gyazo.com/be69f27272f6c657589978d4e2b86028

Bild på hur datorns fläktar sitter.
Det är en ryzen 9 3950x

Detta är min CPU fläkt
https://www.webhallen.com/se/product/291568-Corsair-H100i-RGB...
Fläkten har insug, vilket jag antar man ska ha
vänstra fläkten har utsug.

Datorn ser ut såhär ovanför fläktarna, men jag antar att det inte spelar någon roll att det "blockeras" lite
https://gyazo.com/09855a9e540f41ebe2db8a68d705a168

Kan någon ge mig tips hur jag ska få ner graderna? Något jag bör köpa eller tänka på

Idle har jag runt 55c på CPU och GPU

Permalänk
Medlem

Ytterst relevant för sådana här frågor är vilket program som används för att visa temperaturen och exakt vilken temperatur du anger.

Kort svar rakt på sak: nej 71°C vid belastning är inte för varmt utan ganska normalt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har du ökat pumpens hastighet? Från radiatorn ska fläktarna helst blåsa ut ur chassi för att inte ge värme åt övriga komponenter/gpu.

Om du inte bytt pasta från originalet så kan du göra de och tjäna nån grad också.

71 grader är dock inte för varmt, hur har du testat som? Vilken bräda är det mer exakt? Finns ett känt "problem" med strix att de pressar CPUn med lite högre spänning för lite extra prestanda. De kan eventuellt "fixat" det men kika ändå. Gissar dock ändå CPUn får lite för hög spänning. Finns det Voffset i bios så kan du sänka lite och göra några tester sen om det försvann prestanda eller ev blev bättre.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

@MeSaber: Okej tack, ska kika på det!
Jag har pastan på som medföljde, vilken pasta rekommenderar du att jag ska köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexks:

@MeSaber: Okej tack, ska kika på det!
Jag har pastan på som medföljde, vilken pasta rekommenderar du att jag ska köpa?

Tycker du att det är roligt att skruva i datorer? I så fall finns det en hel del tester angående vilka kylpastor som fungerar bäst, bara att googla och välja någon som ligger runt toppen. Men som sagt, det är i regel endast ett fåtal grader man kan tjäna på det.

Tycker du inte att det är roligt att skruva i datorer? Skit då i att byta pastan, 73 grader under load är inget man behöver oroa sig över. Enda anledningen att sänka den är ifall du ska börja överklocka och/eller vill kunna sänka fläktarna för att få det tystare men då hjälper det föga med att byta kylpasta.

Permalänk
Medlem

@Trunk: Okej jag ändrar nog inget då, låter det vara som det är.

Permalänk
Medlem

Har du fläktarna på kylaren blåsandes luft åt olika håll??
Flytta dem ovanpå kylaren och att de ska blåsa ut den varma luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Har du fläktarna på kylaren blåsandes luft åt olika håll??
Flytta dem ovanpå kylaren och att de ska blåsa ut den varma luften.

Tänkt på det också, rekommendationen är att ha dom åt samma håll xD

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@muSashi:
@Panzerfister:

Jag tolkar det som att han med den vänstra fläkten syftar på den bakre chassifläkten och att de två cpu-fläktarna är insug.

Till TS: Stämmer det? Om inte så bör du ändra hur fläktarna sitter.

Ska man vara petig så brukar man säga att det bästa är att ha insug i fronten och utsug baktill och i toppen. Personligen hade jag not satt dina cpu-fläktar som utsug, men det beror också lite på vad du har för fläktar i fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

@muSashi:
@Panzerfister:

Jag tolkar det som att han med den vänstra fläkten syftar på den bakre chassifläkten och att de två cpu-fläktarna är insug.

Till TS: Stämmer det? Om inte så bör du ändra hur fläktarna sitter.

Ska man vara petig så brukar man säga att det bästa är att ha insug i fronten och utsug baktill och i toppen. Personligen hade jag not satt dina cpu-fläktar som utsug, men det beror också lite på vad du har för fläktar i fronten.

Jag har det som du säger

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min 3700x. Uppdaterade Windows, bios. Men det dom gjorde störst skillnad var att jag stängde av CPB (core performance boost) i bios efter att ha googlat ett tag. Nu ligger min 3700x på 40c idle i ett itx chassi med en relativt klen luftkylare.

Edit: monterade även om kylaren dvs rengjorde cpu och kylare och la ny kylpasta. Det sänkte nog min temp en del också..

Lite offtopic: hur upplever du ljudnivån på din h100i?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jag minns förr i tiden då man hade 60 grader som "smärtgräns" för vad som var en för "varm" CPU.

Numera så klarar moderna CPUer av uppåt 80 grader utan att ta någon skada. Mycket har hänt sedan AMD64 3500+ där vi brukade sätta gränsen vid load omkring 60-65 grader. Nuförtiden är 65 grader knappt något att höja ögonbrynen åt.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

@sebstr: Tack för tipsen, ska testa!

Låter ganska mycket tycker jag, även i idle. Dock så har jag "öppet chassi" på ovansidan, så antar att det blir värre då.

Permalänk
Medlem

@alexks: Jo det är varmare än jag är van vid. Det är dock en Ryzen 3700x i ett extremt litet chassi så jag är ändå rätt nöjd!

Visa signatur

13700K & GTX 3070