Stativ för att testa intresset för astrofoto

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Hehe, ja det förstår jag. Är du intresserad av något temporärt för icke-foto så har jag en billigare rigg som står och samlar damm som jag skulle kunna släppa för en spottstyver.

Ja, jag är inte direkt missnöjd med min rigg, och jag ser fram emot hösten och vintern för första gången i mitt liv. Förhoppningsvis med lite fler klara kvällar och nätter än än så länge i år. Men ja, som sagt ... hade jag vetat vad jag vet idag så hade jag nog plussat på hyfsat på monteringen från början.
Ja, för nebulosor i allmänhet är ju en astromoddad DSLR eller CCD att föredra. även om man inte ska underskatta hur långt man kan komma även med en vanlig DSLR givet att man samlar tillräckligt många och långa exponeringar.
Men ja, om man inte har ett fotointresse som sträcker sig utanför astrosfären så bör man kanske inte springa iväg och lägga några större pengar på just en dyr DSLR.

Jag börjar nog mer gå mot att ta en HEQ5 eller EQ6-R någon gång under hösten eller när födelsedagen närmar sig närmare jul och sen får det börjas med en liten refraktor eller objektiv till DSLR. Sen kan jag uppgradera/utöka i många år tänker jag utan att montering sätter gräns då.

Har ni testat att beställa utomlands? När man kollar teleskop-express eller andra sidor där man hittar vissa monteringar 2-4 tusen billigare inkl frakt så blir man ju lite lockad. Det är ändå en del pengar man kan lägga på tillbehör. Men det är väl om det skulle bli garantiärende eller tvist som man ångrar det. Nu kanske det inte händer så ofta med sån här utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag börjar nog mer gå mot att ta en HEQ5 eller EQ6-R någon gång under hösten eller när födelsedagen närmar sig närmare jul och sen får det börjas med en liten refraktor eller objektiv till DSLR. Sen kan jag uppgradera/utöka i många år tänker jag utan att montering sätter gräns då.

Har ni testat att beställa utomlands? När man kollar teleskop-express eller andra sidor där man hittar vissa monteringar 2-4 tusen billigare inkl frakt så blir man ju lite lockad. Det är ändå en del pengar man kan lägga på tillbehör. Men det är väl om det skulle bli garantiärende eller tvist som man ångrar det. Nu kanske det inte händer så ofta med sån här utrustning?

Tycker jag nog låter som en sund plan.
Har endast nyttjat Astrosweden själv, framför allt för att de har bra och snabb service, är lätta att kommunicera med, och precis som du säger för att underlätta vid eventuella garantiärenden. Finner en viss trygghet i att faktiskt ha en fysisk butik att kunna ta sig till om det skulle behövas, även om det är en rejäl åktur. Om det sedan är värt pengarna egentligen? Nja, det är väl tveksamt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Men för att ge någon slags referenspunkt alls så kan jag med min rigg ta tvåminutersexponeringar i vindstilla förhållanden utan guidekorrigering och få minst 90% av bilderna utan någon form av synliga trails på en APS-C-display om jag riktar monteringen bra.

Vad har du för brännvidd då?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Jag börjar nog mer gå mot att ta en HEQ5 eller EQ6-R någon gång under hösten eller när födelsedagen närmar sig närmare jul och sen får det börjas med en liten refraktor eller objektiv till DSLR. Sen kan jag uppgradera/utöka i många år tänker jag utan att montering sätter gräns då.

Har ni testat att beställa utomlands? När man kollar teleskop-express eller andra sidor där man hittar vissa monteringar 2-4 tusen billigare inkl frakt så blir man ju lite lockad. Det är ändå en del pengar man kan lägga på tillbehör. Men det är väl om det skulle bli garantiärende eller tvist som man ångrar det. Nu kanske det inte händer så ofta med sån här utrustning?

Jag tycker att du gör rätt i att vänta lite till och satsa på en bra stabil motering.
Jag började min resa med en Celestron CG5 (motsvarande en EQM-35 Pro) och uppgraderade ganska snabbt till en lite stadigare montering, Celestron CGEM (ungeför som en EQ6). Nu sitter jag med en Celestron CGE (http://telescope.direktorie.com/images/celestron_CGE.jpg). Man ser tillbaka till tiden med CG5:an med blandade känslor då man efter en hel natt med fotande fick slänga bort hälften av bilderna för att teleskopet hade tappat guidningen. Som tur var så hade jag köpt den begagnad och kunde sälja den igen utan att förlora så mycket på det.

Ha koll på begagnat-annonser och var beredd på att slå till om en EQ6:a säljs. Det är mitt bästa råd...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Vad har du för brännvidd då?

Sorry, har väl temporärt glömt att det finns fler än jag och Shimonu i trådarna. Tack för påminnelsen!

Evostar 80 ED (600 mm f/7.5) på APS-C-sensor (Canon EOS 80D).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Om man bara tänker sig att köra sin vanliga systemkamera med teleobjektiv upp till några hundra millimeter, kanske en totalvikt för kamera+objektiv på <3 kg, är det då verkligen nödvändigt med dyra och tunga stativ med högprecisionsmonteringar?

En enklare tracker för att kunna köra upp till 30 sek exponeringar med 200 mm på en APS-C på ett vanligt fotostativ, är det bortkastat?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Om man bara tänker sig att köra sin vanliga systemkamera med teleobjektiv upp till några hundra millimeter, kanske en totalvikt för kamera+objektiv på <3 kg, är det då verkligen nödvändigt med dyra och tunga stativ med högprecisionsmonteringar?

En enklare tracker för att kunna köra upp till 30 sek exponeringar med 200 mm på en APS-C på ett vanligt fotostativ, är det bortkastat?

Från vad jag hört så funkar en star tracker bra med objektiv upp till runt 300mm och kanske 2-3 minuter om man har tur med sin polar alignment och bra väder.

Kan tipsa om astrobin som jag nyligen blivit lite kär i. Här kan man kolla på andras bilder och se se vilken utrustning de använt. Man kan också söka på utrustning för att se bilder tagna med den. Exempel: https://www.astrobin.com/lpvj02/?nc=user
Star Adventurer Pro: https://www.astrobin.com/search/?q=star+adventurer+pro

Verkar som astronomi-förbannelsen är kraftigare än trädsgårds-förbannelsen. Sådde lite gräs i veckan och för det mesta var det ju väldigt soligt och varmt men så snart man köpte teleskop blev det regn... Aja, gräset blir väl fint då iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om man bara tänker sig att köra sin vanliga systemkamera med teleobjektiv upp till några hundra millimeter, kanske en totalvikt för kamera+objektiv på <3 kg, är det då verkligen nödvändigt med dyra och tunga stativ med högprecisionsmonteringar?

En enklare tracker för att kunna köra upp till 30 sek exponeringar med 200 mm på en APS-C på ett vanligt fotostativ, är det bortkastat?

Nej, mina rekommendationer ovan kanske låter överväldigande, men de är väldigt beroende vad för brännvidd man tänker fota med. TS tänkta (och numera genomförda vad jag förstår) köp av teleskop var på 1300 mm. En star adventurer kan vara ett mycket bra sätt att börja på, bara man är medveten om begränsningarna. Det är kostnadseffektivt och vill man ta steget upp senare så är inga enorma summor bortkastade, dessutom kan den vara värd att behålla om man ska ut och resa någon gång och vill ha möjligheten att fota lite stjärnor.

En star adventurer är helt ok om man tänker köra med en systemkamera och ett objektiv på upp till 200-300mm. Jag skulle dock försöka att hitta ett sätt att montera den stabilare än med ett fotostativ. Dessa tenderar att vara rätt rangliga. Om man ändå vill använda det så kan man hänga nånting under med lite vikt för att stabilisera.

Detta paketet ser ut att ha det mesta i tillbehörsväg:
https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7...

Edit: Jag hittade en bra genomgång av denna på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=bKYxVWxUkGY

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

När var det du köpte den och har du använt den mycket? Från vad jag läst så är kvalitén lite bristande på den, lederna blir lite slappa och vissa ben har lossnat för en del m.m. Men inget sånt du märkt av? Det kanske kan vara något nu när det finns för 1500.

Jag hade ett sådan och ena benet lossnade hela tiden så fick ha med en insex nyckel för att dra åt det. Jag skulle titta vidare efter annat.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Nej, mina rekommendationer ovan kanske låter överväldigande, men de är väldigt beroende vad för brännvidd man tänker fota med. TS tänkta (och numera genomförda vad jag förstår) köp av teleskop var på 1300 mm. En star adventurer kan vara ett mycket bra sätt att börja på, bara man är medveten om begränsningarna. Det är kostnadseffektivt och vill man ta steget upp senare så är inga enorma summor bortkastade, dessutom kan den vara värd att behålla om man ska ut och resa någon gång och vill ha möjligheten att fota lite stjärnor.

En star adventurer är helt ok om man tänker köra med en systemkamera och ett objektiv på upp till 200-300mm. Jag skulle dock försöka att hitta ett sätt att montera den stabilare än med ett fotostativ. Dessa tenderar att vara rätt rangliga. Om man ändå vill använda det så kan man hänga nånting under med lite vikt för att stabilisera.

Detta paketet ser ut att ha det mesta i tillbehörsväg:
https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7...

Jag tänker för min egen del. Jag bor på ett ställe med rätt rejält ljus himmel (utkanten av Göteborgs stadsbebyggelse) och saknar bil (och att åka kollektivt kommer jag förmodligen inte göra de närmaste åren pga virussituationen), så det är egentligen min uteplats som är enda observationsplatsen som är aktuell. Jag har ett bra stativ, även om det "bara" är ett fotostativ. Så min tanke var helt enkelt att framåt hösten skaffa ett paket med star tracker för att kunna ta längre bilder än halv sekund med 200 mm. Mer för att det är en kul grej. Jag har för mycket annat att lägga pengar på som går före, så att börja med riktiga teleskop och mer avancerade saker kommer inte att ske. Mycket också för att jag har en så dålig observationsplats. Hade jag bott på en enslig gård i Norrlands inland med kolsvart mörker om natten, ja då hade jag säkert köttat loss med en fast observationsplats i trädgården, med kupol och hela skiten, och en jättereflektor på 400 mm eller så, haha! Men nu, nä, då är en investering på 3-4 tusen lagom.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tänker för min egen del. Jag bor på ett ställe med rätt rejält ljus himmel (utkanten av Göteborgs stadsbebyggelse) och saknar bil (och att åka kollektivt kommer jag förmodligen inte göra de närmaste åren pga virussituationen), så det är egentligen min uteplats som är enda observationsplatsen som är aktuell. Jag har ett bra stativ, även om det "bara" är ett fotostativ. Så min tanke var helt enkelt att framåt hösten skaffa ett paket med star tracker för att kunna ta längre bilder än halv sekund med 200 mm. Mer för att det är en kul grej. Jag har för mycket annat att lägga pengar på som går före, så att börja med riktiga teleskop och mer avancerade saker kommer inte att ske. Mycket också för att jag har en så dålig observationsplats. Hade jag bott på en enslig gård i Norrlands inland med kolsvart mörker om natten, ja då hade jag säkert köttat loss med en fast observationsplats i trädgården, med kupol och hela skiten, och en jättereflektor på 400 mm eller så, haha! Men nu, nä, då är en investering på 3-4 tusen lagom.

Jag tycker definitivt att du ska satsa på en Star Adventurer.

Att du inte bor i norrland behöver dock inte betyda att det inte skulle fungera att observera med större teleskop. Det finns filter som tar bort det artificiella ljus som ljusföroreningarna är.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag tycker definitivt att du ska satsa på en Star Adventurer.

Att du inte bor i norrland behöver dock inte betyda att det inte skulle fungera att observera med större teleskop. Det finns filter som tar bort det artificiella ljus som ljusföroreningarna är.

Jo precis, det är ju en sån som är aktuell i mitt fall.

Visst, jag har allt koll och vet att det finns diverse filter, både bredspektrum och smala för t ex Hα och annat. Men det innebär begränsningar på andra sätt. Jag har också en ganska dålig observationsplats av andra skäl. Det är flera höga och breda träd åt söder, plus ett antal villor åt söder, väster och norr, samt en hel trevåningslänga lägenheter (där jag bor) åt öster. När jag har så många hinder, så lockar det inte att lägga ut särskilt mycket på det.

Som exempel såg jag ISS för första gången i mitt liv för nån vecka sen. En mycket svag, rödfärgad, skimrande prick en fingerbredd över horisonten, i ungefär två sekunder mellan två av villorna åt sydväst...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Tog ut teleskopet inatt innan jag skulle lägga mig. Chansade på att titta ut ifall jag kunde se Jupiter. Japp, en stark stjärna lågt på himlen! Snabbt ut med teleskopet och försökte sikta in det med det enkla fotostativet och kulleden.

Det tog en liten stund att fokusera men efter en stund insåg jag nog att det inte blev bättre och kunde efter ett litet tag börja urskilja linjerna i Jupiter. Såg också 4 månar, Io, Europa, Ganymede och Callisto. Riktigt häftigt! Det är ju inte stora objekt vid 1300mm men å andra sidan är de sjukt långt bort!

Visste att Saturnus inte var långt bort så började försöka rikta in den. Direkt kunde jag se de notoriska ringarna, det såg väl mer ut som en skiva. Men det var också väldigt coolt att se något så otroligt med ögonen.

I framtiden måste det såklart förbättras med riktig montering och följning så det går att filma!

Permalänk
Hedersmedlem

Har pejl på en begagnad Skywatcher NEQ6 så nu börjar det se ut som man kan börja med lite seriös fotografering till hösten. Kikar på vilket teleskop jag ska ha för fotograferingen och det står väl mellan Skywatcher Explorer 130PDS eller 150PDS. De verkar ganska jämlika, inte så stor skillnad i brännvidd men 150 kommer ju ge lite mer ljus men har lite mer vikt. Finns en snubbe på Astronet som säljer begagnade astromoddade kameror också så hoppas hitta något bra där.

Permalänk
Medlem

Både 130:an och 150:an har fått bra omdömen av sina användare. Om du tittar på det engelska astro-forumet Stargazers Lounge så hittar du trådar för de som fotar genom dessa tuber:

https://stargazerslounge.com/topic/210593-imaging-with-the-13...
https://stargazerslounge.com/topic/279011-imaging-with-the-15...

En begagnad NEQ6:a är en riktigt seriös montering för astrofotografering som du kommer att ha mycket nöje av länge. Men passa dig, detta är en riktigt beroendeframkallande hobby som kan stjäla många goa slantar av dig. Uppgraderings-Nisse vill nämligen aldrig sluta knacka dig på axeln...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bläckman:

Både 130:an och 150:an har fått bra omdömen av sina användare. Om du tittar på det engelska astro-forumet Stargazers Lounge så hittar du trådar för de som fotar genom dessa tuber:

https://stargazerslounge.com/topic/210593-imaging-with-the-13...
https://stargazerslounge.com/topic/279011-imaging-with-the-15...

En begagnad NEQ6:a är en riktigt seriös montering för astrofotografering som du kommer att ha mycket nöje av länge. Men passa dig, detta är en riktigt beroendeframkallande hobby som kan stjäla många goa slantar av dig. Uppgraderings-Nisse vill nämligen aldrig sluta knacka dig på axeln...

Tack för länkarna!

Jo, det var väl efter att ha sett astronomitråden här och så lite bilder på reddit som jag bara skulle ha mitt stativ för att testa och då vill jag ju inte att det skulle kosta mer än 2k. Nu försöker jag hålla mig under 20k för utrustningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jo precis, det är ju en sån som är aktuell i mitt fall.

Om du har vägarna uppåt så är du välkommen på ett litet studiebesök. Nu har jag t.o.m. städat i mitt observatorium...

PS. Om du inte redan har förstått det så träffades vi på SweC:s meet i Götet förra hösten

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb