Permalänk
Medlem

ADSL eller mobilt bredband

Upplever att jag ibland att internetet är lite slött. Så ringde Telia som är min leverantör och frågade vad det fanns för alternativ. Och tydligen så hade jag högsta man kunde ha dvs ADSL 30 paketet.

Så dem rekommenderade att jag skulle skaffa deras mobila bredband som visst kom med en router av något slag. Och fick även veta att närmsta mast var väldigt nära typ 1 km Max.

Så typ för en gamer som jag är detta värt att satsa på? Eller ska man hålla sig borta från det? Lär ju få en rejäl ökning på hastigheten men frågan är ju hur pingen kommer påverkas.

Man kunde tydligen dra ethernet kabel från denna routern som följde med

Permalänk
Medlem

Behövs nog fler förutsättningar för att ge ett bra svar.

Nära till masten är bra, men kanske viktigare faktor är hur många abonnenter är ni delar på den masten?

Hur bor du? Har du möjlighet att placera 4G modem/antenn mot masten? Bor man på "skuggsidan" av t.ex ett hyreshus så dämpas signalen kraftigt, även om det är nära.

Blickar man framåt, planeras fiber snart eller finns det så du kan ansluta dig/er? Då kanske man inte ska plöja ner för mycket i att byta från en relativt fungerande lösning

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem

Jag hade kört lite Bredbandskollen under olika dagar och tider, framförallt de tider du vill spela. För att se om det verkar stabilt i ditt område. Min faster har mobilt bredband, funkar kanon 90% av tiden men vissa tider på kvällarna säckar det ihop totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Famaffe:

Upplever att jag ibland att internetet är lite slött. Så ringde Telia som är min leverantör och frågade vad det fanns för alternativ. Och tydligen så hade jag högsta man kunde ha dvs ADSL 30 paketet.

Så dem rekommenderade att jag skulle skaffa deras mobila bredband som visst kom med en router av något slag. Och fick även veta att närmsta mast var väldigt nära typ 1 km Max.

Så typ för en gamer som jag är detta värt att satsa på? Eller ska man hålla sig borta från det? Lär ju få en rejäl ökning på hastigheten men frågan är ju hur pingen kommer påverkas.

Man kunde tydligen dra ethernet kabel från denna routern som följde med

Håll dig borta från mobilt om du är en gamer...... Punkt!!!
Fundera inte ens på mobilt Erase from memory

Kör speedtest och se vad du får

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Criuzer:

Behövs nog fler förutsättningar för att ge ett bra svar.

Nära till masten är bra, men kanske viktigare faktor är hur många abonnenter är ni delar på den masten?

Hur bor du? Har du möjlighet att placera 4G modem/antenn mot masten? Bor man på "skuggsidan" av t.ex ett hyreshus så dämpas signalen kraftigt, även om det är nära.

Blickar man framåt, planeras fiber snart eller finns det så du kan ansluta dig/er? Då kanske man inte ska plöja ner för mycket i att byta från en relativt fungerande lösning

Bor i villa och dessvärre är fiber inte på tapeten då päronen inte är särskilt stora internet användare av sig så det ser dem ingen lönsamhet i!

Routern kommer placeras i sidan som är längst ifrån masten. Vet ej om det spelar någon jätte roll sålänge man sätter den i nåt fönster

Permalänk
Medlem

Ta detta från en som sitter på mobilt bredband Telia. Kör ADSL oavsett om det är "slöare". Ett ADSL kommer alltid att vara mer stabilt än mobilt. Väntat på fiber nu i 2½ år efter beställning och äntligen är det på gång, är fruktansvärt trött på mobilt bredband.

Min ADSL station stängdes ner och jag var tvungen att ha mobilt bredband då ingen annan teknik fungerade här. Jag hade valt ADSL vilken dag som helst. Det mobila är mycket känsligt för flera användare samtidigt även om du har 50-100mbit. Vi är två vuxna och två barn som gillar netflix, serier osv. Så fort frun tittar på netflix är det kört även om jag ställer ner hastigheten. Klarar inte av trafiken helt enkelt. Du måste även ordna med bättre antenner för att få en bra latency. Det brukar ofta vara tak på nedladdning också på mobilt. Jag har telia obegränsat mobilt bredband men får betala 499kr/mån för det.

Rent krasst har jag högre hastighet på TELE2 här hemma men sämre latency än telia. Är du gamer så kommer du att svära hela kvällarna. Så hastighet är inte allt tyvärr, måste även vara en stabil lina.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Kan man inte testa dela 4g från mobilen och se hur det fungerar?

Permalänk
Skrivet av kotz:

Håll dig borta från mobilt om du är en gamer...... Punkt!!!
Fundera inte ens på mobilt Erase from memory

Kör speedtest och se vad du får

Är man en riktig gamer byter man till ett boende med fiberinternet oavsett vilka uppoffringar det drar med sig. 😉
Ne men om man inte bryr sig om onlinespel så kan det vara kul med de oftast snabbare hastigheterna man laddar ner med över 4g nu när spelen är så stora. Så inte helt värdelöst bara för man spelar.
Jag körde något år med 3G (2012/13) och det fungerade för mig, på den tiden spelade jag mycket mer än nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Sötast

Den enda eventuella fördelen du får med mobilt bredband är i teorin högre överföringshastigheter vid filöverföring.

I alla andra avseenden så är din ADSL lina bättre än trådlöst internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Famaffe:

Bor i villa och dessvärre är fiber inte på tapeten då päronen inte är särskilt stora internet användare av sig så det ser dem ingen lönsamhet i!

Routern kommer placeras i sidan som är längst ifrån masten. Vet ej om det spelar någon jätte roll sålänge man sätter den i nåt fönster

Lönsamhet beror på hur man ser det. Rent penningmässigt så kostar ADSL 30 500 kr/mån.
Fiber 100/100 kan man få för 300 kr/mån. Installationen går på c:a 20.000 kr.
Så tar det lite över 8 år att räkna hem pengarna.
Så på 10 års sikt så är det en klar lönsam investering.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Kan man inte testa dela 4g från mobilen och se hur det fungerar?

Gjorde det, inget lagg alls där

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad man spelar också?
Spelar inte själv men har två tonåringar hemma som klagar konstant (jag förstår dem).
Så länge vi hade adsl så funkade det hyfsat, telia kapade sedan kopparn så vi var tvungna att ha mobilt i väntan på fibern (väntat 3 år nu).
Kör på modem med två riktantenner på taket i mimo och får ändå bara en stabil uppkoppling på 3g.
Hade gärna gått tillbaka till adsl om jag kunnat, det mobila funkar kanon ibland och lika fullständig värdelöst ibland vilket skapar stor frustration.
/Roger

Permalänk
Medlem

@Tibor
Detta är det största problemet med mobilt. Hur mycket masten är belastad är ju inget som man själv styr över. Ju mer koppar som kapas ju större blir lasten på masterna. Har man tur så finns det en annan leverantör som har mindre last på sin mast i närheten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W