Permalänk
Medlem

Hjälp med datorkomponenter

Hej!
Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta komponenter som passar ihop till en gamingdator.
Priset ska ligga runt 10 000kr

Här är vad jag har kunnat luska fram... ge gärna förslag på ändringar!

https://se.pcpartpicker.com/list/sRQDMc

justering av pris
Permalänk
Medlem

@Padoru:

Bor du utomlands, nån speciell anledning att du använder pcpartpicker?

Permalänk
Medlem

@Kvarnis: Jag bor i sverige. Anledning till att jag använde pcpartpicker var att jag har sett den på några techkanaler, så jag tänkte att den var lämplig för detta.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Padoru:

Här är vad jag har kunnat luska fram... ge gärna förslag på ändringar!

Din lista saknar moderkort. Kolla på ASRock B450M Pro4!

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

Lade till 3600MHz RAM då det inte kostar mycket mer än det 3000 MHz kitet du valt.

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX
Skrivet av Padoru:

Priset ska ligga runt 10 000kr

Gjorde också en lista närmre de 10 000 kronorna du hade budgeterat.

Corsair CV är en prisvärd nätaggregatsserie. Bronze certifierat.
CV är mellan VS och CX serien, lite närmre VS serien, men också väldigt mycket närmare VS serien i pris.
PC TeK Reviews Corsair CV550 550W Power Supply Review
APO THE TECH Corsair CV550 Review – Cheap PC Power Supply By Corsair
PROFESIONAL review Corsair CV550 Review en Español (Análisis completo)

Corsair CV
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: så om jag har förstått det rätt så behöver man inte överklocka infinity fabric utan det kan räcka med att tajta till tajmingen, speciellt om man inte är så van vid datorbygge osv.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Padoru: Både att överklocka infinity fabric, överklocka RAM minnena och att tajta till timingsen ger bättre prestanda.
Vad som ger störst prestandaökning beror på hur bra RAM minnet du köper överklockar.
Det som är lättast om man är ovan vid datorbyggen är att använda en A-XMP profil eller att använda DRAM Calculator for Ryzen.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Donnerstal: P300 är ju lite lyxigare än Focus G, men kommer bara med en fläkt, så man bör ju budgetera för en till PWM fläkt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Viking
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Donnerstal: P300 är ju lite lyxigare än Focus G, men kommer bara med en fläkt, så man bör ju budgetera för en till PWM fläkt.

Ja, men Focus G är så jäkla ful imo.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz