Permalänk
Medlem

Uppgradering av RAM minne

Hej!

Jag köpte igår Mount and Blade Bannerlord och insåg då att jag inte tror mitt RAM minne på 8 GB klarar av spelet. Jag har en MSI GL63 8RE.

Skulle någon kunna hjälpa mig hitta ett passande RAM minne till okej pris? Tror ni 16 GB räcker? Samt är det enkelt att byta själv eller är det lätt att råka göra sönder något?

Tack på förhand!
Aston

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5300530/hyperx-16gb-1x16gb-ddr4-2...
https://www.inet.se/produkt/5300531/hyperx-16gb-2x8gb-ddr4-26...

Där har du 2 olika som kommer passa i din dator.

Nu är ju om det är lätt en subjektiv fråga men oftast i laptops så är detta en väldigt enkel process.
Enda du behöver kolla är så att hacket i minnena passar med hacket i minnes slotten. Det otroligt simpelt enligt mig då det bara är att klicka ditt och köra

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket!! Slår nog till på en av dem då! Vad är skillnaden på att köpa en på 16 eller två på 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astonw:

Vad är skillnaden på att köpa en på 16 eller två på 8?

Datorn har två platser för minnen, och jag rekommenderar starkt att du fyller båda två med minnen i samma storlek. Om du inte gör det så kommer du tappa en hel del prestanda p.g.a. du inte kan dra full nytta av processorns två minneskanaler.

Om du har 2x4GB just nu så bör du alltså byta ut dem mot 2x8GB om du vill satsa på 16GB, men har du bara en ensam 8GB-sticka så bör du sätta i en till så att du har två. Kollar man på nätet så verkar det som att datorn du har faktiskt sålts med 1x8GB, vilket som sagt är dumt ur prestandasynpunkt men bra för dig eftersom det blir billigare med bara en 8GB-sticka. Men du får helt enkelt öppna och kolla vad som sitter i just nu.

Permalänk

Har en GL63 8RD med vad jag tror är samma chassi och kan tipsa om att botten är lite speciell att öppna jämfört med tidigare laptops jag haft. Baksidan går liksom upp på bakre kanten så måste pilla av den där. Finns en del klipp på Youtube som du kan kika på innan du kör igång!