Permalänk

Dags för en uppgradering

Tjenare alla kunniga.

Funderar på om det är dags att uppgradera lite men har inte så bra koll på vad man ska ha eller om det jag har duger i några år till. Alla tips är välkommna.(budget 20k max) Det jag har idag är:

Intel Core i7-6700 Skylake Processor
MSI Z170 KRAIT GAMING, Socket-1151
Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz 16GB
ASUS GeForce GTX 1060 3GB Dual OC
Corsair LL120 RGB 120mm 3-pk
Corsair Carbide SPEC-OMEGA TG RGB Tower
och något 10 år gammalt nätagg jag inte vet vilket det är.

Ber om ursäkt om jag är otydlig. Detta är inte min starka sida.

Permalänk
Medlem

Din dator mer en duger titta på nytt grafikkort det är de sämsta i ditt system resten klarar sig ett tag till, skulle rekommendera att vänta på Nvidia 3000 serien eller rdna 2 om du inte har bråttom.

Gällande någon annan svaghet är nog ramminnes hastighet något du kan försöka få upp till 3000mhz då menar ja överklocka minnet

Btw har du en 6700 eller 6700k

Glömde fråga vad ska du göra med datorn?

Permalänk

@sifri: Jag redigerar en del så stor anledning till att jag har en i7. Sen en del spel så som cod, lol, wow, cs men även en del VR med HTC vive. Jag har ett problem med min dator som gör att den fryser sig ibland men har testat allt för att lokalisera vilken del det är i datorn som spökar men inga resultat så funderade på om jag skulle byta ut allt bara.

Permalänk

@sifri: Intel Core i7 6700 6:e gen. står det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burman123:

@sifri: Jag redigerar en del så stor anledning till att jag har en i7. Sen en del spel så som cod, lol, wow, cs men även en del VR med HTC vive. Jag har ett problem med min dator som gör att den fryser sig ibland men har testat allt för att lokalisera vilken del det är i datorn som spökar men inga resultat så funderade på om jag skulle byta ut allt bara.

Har du uppdaterat bios på datorn kan väl va en första fråga?

Videoredigering kan ju kräva lite mer kräm (tänker fler kärnor) alternativt fler diskar. Vad använder du vid videoredigering?

Gällande spelen samt video redigering skulle en ny gpu hjälpa en hel del resten kan klara sig ett tag till skulle jag säga beroende på hur snabbt du behöver att videoredigering ska ta.

Då kommer du inte kunna överklocka din processor.

Hur ser din disk setup ut? Alltså hårddiskar menar jag då

Permalänk

@sifri: Inte gjort något med bios nej.

använder mest sony vegas/after effects/PS. Det har dock aldrig varit några problem.

Detta problemet som jag nämnde där datorn "fryser" får jag bara när jag spelar. Testat att stresstesta datorn och den mäter alla värden jättebra och frös inte under det. har även överklockat grafikkortet men även den funkade fint. Tempraturer håller sig på runt 50-60 grader även när jag har igång flera spel/youtube/redegering samtidigt.

Har bara två ssd-diskar på 250GB i minne. vet tyvärr inte vad de heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burman123:

@sifri: Inte gjort något med bios nej.

använder mest sony vegas/after effects/PS. Det har dock aldrig varit några problem.

Detta problemet som jag nämnde där datorn "fryser" får jag bara när jag spelar. Testat att stresstesta datorn och den mäter alla värden jättebra och frös inte under det. har även överklockat grafikkortet men även den funkade fint. Tempraturer håller sig på runt 50-60 grader även när jag har igång flera spel/youtube/redegering samtidigt.

Har bara två ssd-diskar på 250GB i minne. vet tyvärr inte vad de heter.

Nummer 1 är att uppdatera din bios till den senaste kan vara något i de som gör att de fryser sig.

Ditt grafikkort är fortfarande inte bra om man jämför mot resten av systemet de är den svagaste delen