nasdiskar för hemmanas

Permalänk
Medlem

nasdiskar för hemmanas

Har idag 2st 3tb wd red men har börjat få slut på utrymme så tänkte uppgradera till 6tb eller 8tb lutar mer åt 8tb.

Har sneglat på Seagate Ironwolf
https://www.inet.se/produkt/4301448/seagate-ironwolf-8tb-7200...

Men även wd red
https://www.inet.se/produkt/4300959/wd-red-8tb-5400rpm-256mb

Har lite svårt att avgöra vad skillnaden är mer än att ironwolf spinnar i 7200 mot 5400 men annars har dom samma överföringshastighet?
Jag prioriterar stabilitet och ljudnivå, dom kommer köras i raid och vara speglade i en Synology nas.

Något som jag behöver tänka på?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Ironwolf väsnas rätt ordentligt så dom hade jag inte tagit.
Vill du ha mest disk för pengarna, ta Toshiba N300
Vill du ha bäst disk för pengarna, ta WD Red 10TB (drar minst ström vilket genererar minst värme.

Detta är givetvis mina egna reflektioner efter att ha rekat ganska ordentligt då jag själv ska byta mina 8st WD Red snart.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kör med 4st 8TB WD Red och de väsnas rätt bra de med... Är så jag funderar på att byta NAS och skaffa en med fler diskplatser och sedan kunna använda mindre HD:s istället.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Köp stora externa WD MyBooks från tyska Amazon och "shucka" dem. Mycket hårddisk för pengarna.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ironwolf väsnas rätt ordentligt så dom hade jag inte tagit.
Vill du ha mest disk för pengarna, ta Toshiba N300
Vill du ha bäst disk för pengarna, ta WD Red 10TB (drar minst ström vilket genererar minst värme.

Detta är givetvis mina egna reflektioner efter att ha rekat ganska ordentligt då jag själv ska byta mina 8st WD Red snart.

Äe ju onekligen bra pris på Toshibas men mindre cache vet heller inte hur dom låter.
Kan dock inte motivera priset på 10TB, egentligen hade 6tb känts bättre men verkar vara ett udda segment

Skrivet av DaBone:

Kör med 4st 8TB WD Red och de väsnas rätt bra de med... Är så jag funderar på att byta NAS och skaffa en med fler diskplatser och sedan kunna använda mindre HD:s istället.

hmm, mjo men har inte riktigt plats för mer än 2 diskar, väsnas dom mycket hela tiden vid typ filmtittande osv?

Skrivet av lambdan:

Köp stora externa WD MyBooks från tyska Amazon och "shucka" dem. Mycket hårddisk för pengarna.

bra pris, men är skeptisk till om de diskarna är gjorda för 24/7 använding

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Verdurakh:

Något som jag behöver tänka på?

Upp till 8 TB så får du heliumfyllda diskar. 6 TB är sista storleken av reliker. Finns lite archive-diskar som bara Shingle magnetic vilket ger drastisk lägre prestanda.

Skrivet av _niko_:

Ironwolf väsnas rätt ordentligt så dom hade jag inte tagit.

Tycker inte att Ironwolf är nämnvärt mer högljudda än mina WD Red. Inte så att det är lönt att göra något aktivt val mellan dessa två med ljudnivå som avgörande faktor.

Skrivet av lambdan:

Köp stora externa WD MyBooks från tyska Amazon och "shucka" dem. Mycket hårddisk för pengarna.

Bra tips! Har gjort samma själv.

Skrivet av Verdurakh:

bra pris, men är skeptisk till om de diskarna är gjorda för 24/7 använding

Alla diskar över 8 TB är heliumfyllda och WD bygger samma plattform som Red/Purple diskar (eller enterprise). Shukar du en 6 TB-disk finns dock risken att du får en vanlig "Compute" disk. T ex WD Blue low power.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tycker inte att Ironwolf är nämnvärt mer högljudda än mina WD Red. Inte så att det är lönt att göra något aktivt val mellan dessa två med ljudnivå som avgörande faktor.

Dock är ironwolf diskarna mycket varma i jämförelse med red. För mig handlar det om 10 graders skillnad.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LudvigLindell:

Dock är ironwolf diskarna mycket varma i jämförelse med red. För mig handlar det om 10 graders skillnad.

Anekdotisk bevis/argument säger ju tyvärr inget. (Statistisk insignifikans).

Så länge temperaturen inte överstiger tillåtna värden så spelar det ju ingen nämnvärd roll även om fallet skulle vara så som du beskriver. Mina lagringsenheter ligger strax under 40 °C i NASen men det är nog till större del pga placering av chassi och val av chassi.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

hmm, mjo men har inte riktigt plats för mer än 2 diskar, väsnas dom mycket hela tiden vid typ filmtittande osv?

Om jag jämför med mina 4TB WD Red som jag körde med innan, så är det som natt och dag. Från att NAS:en knappt hörts, till att hela skåpet den står i vibrerar och man hör "tjunk-tjunk-tjutjunk" när den letar på diskarna.
Har ändå satt NAS:en på en tjockare gummimatta, jag hittade på Mekonomen, för att dämpa det hela.

Nu har jag karantän på mitt kontor, så vart tvungen att ställa ut NAS:en i vardagsrummet, då jag inte kunde sova. Frugan vill kunna se på film etc.. så kunde inte bara stänga av den. Är man känslig för ljud, skulle jag säga ett BIG NO NO till dessa.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om jag jämför med mina 4TB WD Red som jag körde med innan, så är det som natt och dag. Från att NAS:en knappt hörts, till att hela skåpet den står i vibrerar och man hör "tjunk-tjunk-tjutjunk" när den letar på diskarna.
Har ändå satt NAS:en på en tjockare gummimatta, jag hittade på Mekonomen, för att dämpa det hela.

Nu har jag karantän på mitt kontor, så vart tvungen att ställa ut NAS:en i vardagsrummet, då jag inte kunde sova. Frugan vill kunna se på film etc.. så kunde inte bara stänga av den. Är man känslig för ljud, skulle jag säga ett BIG NO NO till dessa.

ushdå, och enligt ovan verkar inte ironwolf vara mkt bättre? :'(

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Anekdotisk bevis/argument säger ju tyvärr inget. (Statistisk insignifikans).

Så länge temperaturen inte överstiger tillåtna värden så spelar det ju ingen nämnvärd roll även om fallet skulle vara så som du beskriver. Mina lagringsenheter ligger strax under 40 °C i NASen men det är nog till större del pga placering av chassi och val av chassi.

Nej temperaturen spelar inte direkt någon roll så länge det är inom gränserna. Ironwolf diskarna har en maxtemp på 60 grader om jag inte minns fel. Men säg att du placerar en Red (som jag har för mig har lägre maxtemp) mellan två Ironwolfs i en relativt varm miljö, på sommaren till exempel.

Ironwolf diskarna ÄR varmare. Jag kör 4 st 8TB ironwolf i en lagringsbur och jag kör 4 st 8TB red i en likadan lagringsbur. Samma kylning, samma chassi. Jag kan till och med minska luftflödet över red diskarna och de går svalare ändå.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Beror ju på vilka WD Red du har.
Har hört att 6/8TB kan väsnas en del, mina 3TB är riktigt tysta skulle jag säga.

WD Mybook Dou såfall om dom ska skruvas sönder, singelvarianterna med white diskar får man köra tejp pga sata power save efter vad jag läst så dom är ju inte att rekommendera.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@Verdurakh: Mindre cache spelar typ ingen roll så skit i det
Toshiba låter nog som seagate, oxå 7.2k men ja.. billigare.
Hade inte tagit WD Red under 10TB, köp såfall WD Mybook Duo och plocka ur diskarna då det sitter Red i dom.
Mest för pengarna är nog Toshiba N300 8TB, nästan gratis.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@Verdurakh: Mindre cache spelar typ ingen roll så skit i det
Toshiba låter nog som seagate, oxå 7.2k men ja.. billigare.
Hade inte tagit WD Red under 10TB, köp såfall WD Mybook Duo och plocka ur diskarna då det sitter Red i dom.
Mest för pengarna är nog Toshiba N300 8TB, nästan gratis.

vad är skillnaden på wd red 10tb och mindre?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Har 5 stycken 10 TB Ironwolf i en burk som jag också har WD RED i, och jag ser absolut ingen skillnad på temperatur. Notera att denna server är ett arkiv så att det är inga konstanta read/writes, har man det så kan jag gissa att Ironwolf ger högre temperaturer.

Läste av temperaturen nu:
Ironwolf 10 TB disk 1: 37
Ironwolf 10 TB disk 2: 37
Ironwolf 10 TB disk 3: 38
Ironwolf 10 TB disk 4: 36
Ironwolf 10 TB disk 5: 37

WD RED 4 TB disk 1: 39
WD RED 4 TB disk 2: 35
WD RED 4 TB disk 3: 38
WD RED 4 TB disk 4: 38

Moderat kylning med fläktar på låg rrm i en Fractal Design Define 7 låda. Men ljudnivån är något högre på Ironwolf än de mindre WD RED diskarna. Så om du ska sova i samma rum som din nas så vore det bättre att välja WD RED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@Verdurakh: Mindre cache spelar typ ingen roll så skit i det
Toshiba låter nog som seagate, oxå 7.2k men ja.. billigare.
Hade inte tagit WD Red under 10TB, köp såfall WD Mybook Duo och plocka ur diskarna då det sitter Red i dom.
Mest för pengarna är nog Toshiba N300 8TB, nästan gratis.

btw är det denna du tänker på?(verkar inte vara mkt billigare på amazon.de)
https://www.webhallen.com/se/product/275964-WD-My-Book-Duo-20...
sänker priset till 3 295 st istället för 3 490st plus att man får ett chassi jag kan använda till mina gamla diskar?( 2*3tb wd red)

frågan är också vilken drive det är
https://www.synology.com/en-us/compatibility?search_by=produc...

kanske inte är ett måste att dom är med på den listan men kanske underlättar(nwm jag tittade på pro diskarna)

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av _niko_:

@DavidtheDoom: Beror ju på vilka WD Red du har.
Har hört att 6/8TB kan väsnas en del, mina 3TB är riktigt tysta skulle jag säga.

WD Mybook Dou såfall om dom ska skruvas sönder, singelvarianterna med white diskar får man köra tejp pga sata power save efter vad jag läst så dom är ju inte att rekommendera.

Räcker med att fimpa 3.3 V in i enheten. Hur gör det genom att tejpa, nagellack, klippa kabeln etc är rätt oväsentligt, bara 3.3 V inte går in om det är så att disken inte väcks. Jag behövde inte göra detta med min 8TB White-label faktiskt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Ironwolf väsnas rätt ordentligt så dom hade jag inte tagit.
Vill du ha mest disk för pengarna, ta Toshiba N300
Vill du ha bäst disk för pengarna, ta WD Red 10TB (drar minst ström vilket genererar minst värme.

Detta är givetvis mina egna reflektioner efter att ha rekat ganska ordentligt då jag själv ska byta mina 8st WD Red snart.

Har fyra WD Red 4GB diskar i min NAS. De har något år på nacken men och fungerat relativt bra (en disk dog för ett år sedan, köpte en ny likadan).

Jag köpte en Toshiba N300 8TB på test för ett halvår sedan ifall ifall jag vill byta diskar i min NAS. Monterade disken i ett externt SATA-kabinett. Men det är helt sjukt vad Toshiban väsnas jämfört med mina äldre WD diskar. Den knarrar något så otroligt. De må vara billigare än WD men de låter desto mer. Det kanske inte spelar någon roll om NASen står i en skrubb men min står gömd i TV-bänken, det hörs rätt bra när Toshiba disken börjar att arbeta.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

@Verdurakh: https://documents.westerndigital.com/content/dam/doc-library/...

Rätt 10TB är tystare och drar mindre ström (värme) än dom mindre

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

btw är det denna du tänker på?(verkar inte vara mkt billigare på amazon.de)
https://www.webhallen.com/se/product/275964-WD-My-Book-Duo-20...
sänker priset till 3 295 st istället för 3 490st plus att man får ett chassi jag kan använda till mina gamla diskar?( 2*3tb wd red)

frågan är också vilken drive det är
https://www.synology.com/en-us/compatibility?search_by=produc...

kanske inte är ett måste att dom är med på den listan men kanske underlättar(nwm jag tittade på pro diskarna)

Korrekt, för ett par veckor sedan var det kampanj hos elgiganten så då var det en tusing till ner i pris.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Nä alla har inte behövt göra det har jag läst, beror lite på vilken disk man fått verkar det som.
Mitt bakplan kan jag inte fimpa ngt in utan måste såfall tejpa disken vilket inte var optimalt därav att jag rekommenderar mybook duo ist

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Toshiba N300 8TB låter ganska mycket och blir ganska varm under drift är dock snabb för att vara en mekanisk disk men att också väga in beroende på pris är att Toshiba har 3år mot Seagate Exos som har 5år som nu kostar ungefär lika mycket jag köpte Toshiba N300 8TB disk när den såldes för 2190:- vilket jag tyckte var väldigt prisvärt annars hade jag nog tagit en Seagate Exos 8TB då de innan kampanj hade samma pris men då främst för att Seagate Exos har 5års garanti vs Toshiba N300 samt WD Red 3år.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

@_niko_: najs, åh typiskt. Aja det blev en sådan så håller tummarna att den kommer fram innan helgen
Tack för tipset

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Är i samma sits. Hade tänkt mig 6 eller 8 TB WD Red till en NAS men nu förstår jag att vissa modeller kan vara SMR och det vill jag absolut inte ha.

Seagate ironwolf klagar många på ljudnivån på.

Toshiba är jag osäker på kvaliteten på.

Seagate exos ska vara ännu värre ljudnivå.

Vad göra?

Permalänk
Hjälpsam

Skaffa en till NAS?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skaffa en till NAS?

Om du svarade mig så är mitt svar:ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Är i samma sits. Hade tänkt mig 6 eller 8 TB WD Red till en NAS men nu förstår jag att vissa modeller kan vara SMR och det vill jag absolut inte ha.

Seagate ironwolf klagar många på ljudnivån på.

Toshiba är jag osäker på kvaliteten på.

Seagate exos ska vara ännu värre ljudnivå.

Vad göra?

Jag slog till på en sådan här: https://www.webhallen.com/se/product/275964-WD-My-Book-Duo-20...
som jag kommer plocka diskarna ur, fråga mig igen efter helgen så kan jag berätta hur det verkar(om jag hunnit få den) ^_^

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Jag slog till på en sådan här: https://www.webhallen.com/se/product/275964-WD-My-Book-Duo-20...
som jag kommer plocka diskarna ur, fråga mig igen efter helgen så kan jag berätta hur det verkar(om jag hunnit få den) ^_^

Tack för inlägget. Lutar faktiskt åt WD 10 TB nu. Verkar vara hyfsat tyst, prisvärd och bra prestanda. Ingen aning om tillförlitligheten dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Korrekt, för ett par veckor sedan var det kampanj hos elgiganten så då var det en tusing till ner i pris.

Hmm.
Fick den idag, verkar vara WD101EFAX diskar i vilket enligt vad jag kan hitta är luft istället för helium?
Någon skillnad?

Måste jag pilla på pinns eller något som det skrevs om ovan?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verdurakh:

Hmm.
Fick den idag, verkar vara WD101EFAX diskar i vilket enligt vad jag kan hitta är luft istället för helium?
Någon skillnad?

Måste jag pilla på pinns eller något som det skrevs om ovan?

Då det är riktiga Red är det bara att köra

Luft drar lite mer ström än helium enl spec, annars likvärdiga.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb