Tankar om eGPU - värt det?

Permalänk
Medlem

Tankar om eGPU - värt det?

Jag köpte mig för ungefär ett halvår sen en Razer Blade Stealth 2019 med 16GB RAM och Intel i7 8565U samt dedikerat grafikkort Nvidia Mx150 att använda portabelt då jag bodde i Asien.
I och med viruset nu är jag hemma i Sverige igen och vill jag bygga upp en bra setup för gaming och har kikat på att köpa en Razer Core X tillsammans med en ASUS GeForce GTX 1660 SUPER 6GB DUAL OC EVO. Jag vet att eGPU är dyrare och att man tappar omkring 20% av GPU-kraften, men är ändå fascinerad och sugen på att slå till.
Vad är era tanker om eGPU och är grafikkortet jag valt passande för gaming?
(eSport-titlar och Triple A-titlar med någorlunda hög settings i 1080p)

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@kladen: Sent svar, men sent ska syndaren vakna heter det ju! Det är en svår fråga, som till stor del beror på vad du tycker är värt prismässigt. Valet av ett 1660 Super kommer ge bra prestanda för tilltänkta speltyper och upplösning, och är också ett prismässigt vettigt alternativ. Men samtidigt blir ju Razer Core X + 1660 Super ändå ganska dyrt, och du kan sätta ihop en vettig speldator för inte så många tusenlappar till.

Det är oväsentligt om du inte vill ha en stationär så klart, men det är så jag resonerat när jag funderade över om eGPU kunde vara något för mig i framtiden. En fördel med eGPU-lösningen är att du kan uppgradera både dator och grafikkort separat över tid, så det ger ju flexibilitet också. Svårt att ge konkret svar på det här, men kan du motivera priset för dig själv och vill hålla dig till din bärbara dator skulle jag säga att det inte är en dum investering.

Kollegan Kenneths test av eGPU om du mot förmodan missat det.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad Akitio Node för att komma undan lite billigare, tillsammans med ett Vega 56. För min del har det varit värt det, främst då jag kan använda en dator till allt (och slippa flytta filer/program mellan laptop och stationär). Allt som allt funkar det smidigt (en enda sladd för att koppla in alla skärmar och högtalare är superpraktiskt.), men med ett undantag: min XPS 15 9570 har problem med Thunderbolt hot-plug och kräver att man startar om datorn med eGPUn inkopplad för att få igång det. Det verkar vara ett ganska vanligt problem på Windows-datorer, så gör lite research där innan du slår till.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Razor Core x Chroma från tyskland och har en HP Spectre x360 13 tum från i år vilket innebär Intel 10th gen i7-1065G7 och 16GB. Hur vet man vilket grafikkort som passar bäst så att man inte köper ett allt för kraftfullt (ex 2080) och då ändå får en flaskhals på cpu´n eller någon annan komponent?

Permalänk

iom att ett 2080 presterar ca 50-75% i externt chassi mot direkt i en pci-e port så något som presterar mellan 50-75% av vad ett 2080 gör är väl mest bang for buck i ett externt chassi tippar jag på så typ ett 2060 eller 2060 super alternativt 1660ti men tror det presterar ganska långt ner i spectrumet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

iom att ett 2080 presterar ca 50-75% i externt chassi mot direkt i en pci-e port så något som presterar mellan 50-75% av vad ett 2080 gör är väl mest bang for buck i ett externt chassi tippar jag på så typ ett 2060 eller 2060 super alternativt 1660ti men tror det presterar ganska långt ner i spectrumet.

Ja, att jag inte kommer få ut 100% av kortet när det ligger externt är jag medveten om. Men jag har ingen uppfattning vilket kort som blir perfekt i kombinationen pris och matchning av min cpu. Dvs, vad jag vill undvika är att köpa ett 2060(super) eller ett 1660ti och få ut 75% av dessa och då ändå vara begränsad av min cpu. Är en 10th gen i7 men samtidigt paketerad i en ultrabook.

Permalänk

verkar ju i runda slängar prestera strax under en en i5 9400 för en stationär dator så vida kylningen är ok så den inte throttlar vilket brukar vara största problemet i laptops över lag.

så inget prestandamonster men är nästan säker på att den fixar ett 1660 kort helt ok.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag körde en Dell XPS i7 med en Razer Core X ett tag. Funkade helt ok men för mycket småpyssel och problem med spel som inte upptäcker det externa kortet för att jag ska känna att det verkligen är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Jag körde en Dell XPS i7 med en Razer Core X ett tag. Funkade helt ok men för mycket småpyssel och problem med spel som inte upptäcker det externa kortet för att jag ska känna att det verkligen är värt det.

Det är förstås risken och utmaningen. Att man lägger 8000kr på låda och kort och sedan strular det mest när man vill använda det.

Samtidigt tänker jag (om man väl får det att fungera) att jag som till 85% vill ha en liten smidig laptop men samtidigt då och då få prestandan av ett stationärt grafikkort för spelande borde vara den typiska kundgruppen. Är rätt säker på att jag mest hade varit irriterad av att lägga 15-20000 kr på en stationär spelrigg som sedan sällan startas upp alls.

Skulle jag klara mig på ett 1660ti om jag vill spela de senaste spelen på åtminstone medium settings? Tänkte annars att rtx 2060 super , typ nedanstående, kändes som ett framtidssäkert kort. Man kan ju även tänka sig att man byter ut laptopen och då får en kraftfullare cpu längre fram

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Verkar ju trots allt ge rejält mycket mer än 1660ti i Sweclockers prestanda index

Permalänk
Medlem

Efter lite mer research så har jag landat i två olika alternativ. Att ta med i beräkningen är att jag har ett presentkort på Amazon på 400 euro som jag vill använda. Vilket är att föredra?

1. Gigabyte AORUS GTX 1080 Gaming box. Liten och inkluderar kort för ca 600 euro

https://www.amazon.de/-/en/Gigabyte-AORUS-Gaming-GeForce-GDDR...

2. Asus ROG XG Station Pro + ett grafikkort. Köper då Chassit här i Sverige för runt 4500kr och sedan ett grafikkort på Amazon för runt 400 euro.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/kablar-an...

Fördelen med alt 1 är att den är mindre och blir billigare men sedan är man nog ganska låst till den lösningen. Fördelen med alt 2 är att man kan uppgradera grafikkortet fristående och därmed kan jag i varje fall teorin få en större flexibilitet och livslängd på grafikkortet. Kan dessutom möblera om lite med datorer och grafikkort här hemma när barnen behöver mer kraft och jag kanske lite mindre. Men är det riskfritt att köpa grafikkort från Amazon.de?