Permalänk

Ny dator till bla spel, 20-30k

@Eric Hjalmarsson: Jag håller på att bygga min första dator... Du verkar ha lite koll så tänkte varför inte slänga in en bild på hur det ser ut just nu. Några tankar?

]Datorbygge[/url]

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Johannesramirez: Hej Johannes!
Vad använder du din dator till? Spel? Vilka spel?
Du har valt en 144Hz 4K skärm. AMD Radeon RX 5700 XT kommer inte ofta att ge dig 144 FPS i 4K utan då vill du välja ett mer kraftigt grafikkort.
Någon speciell anledning att du valt X570 moderkort?

Varför vill du ha X570? Planerar du att köpa en PCIe 4.0 NVMe SSD?
Planerar du använda två NVMe SSD:er?

X570

Någon speciell anledning att du valt chassit?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13486262

AMD Ryzen 7 3700X är den mest prisvärda produktivitets CPUn. 8C/16T. Överklockningsbar. Kommer med en bra kylare.

AMD Ryzen 7 3700X

SweClockers AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Fördelar

  • Bra spelprestanda för klassen

  • Konkurrenskraftigt pris

  • Godkänd effektivitet

  • PCI Express 4.0

Radeon RX 5700 XT

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. Speciellt på rean! I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som det mycket populära MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, förlorar bara en USB Type-C port och kostar 200 kronor mindre.

MSI B450 GAMING PLUS MAX

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ASRock B450M Pro4

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

Alternativa moderkort

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Hej. Tack för svar. Detta är första gången jag ska försöka optimera mitt nästa datorköp, och därför bygga en själv. Är inte särkilt kunnig inom ämnet, men har väl läst på lite. Jag har inte jättebra koll på ifall man ens behöver en 4k skärm, eller en med 144Hz. Men denna hade båda, även om den är mycket dyrare än den skärmen jag täckte köra på från början. Hur bra grafikkort behöver man i såfall och i vilken prisklass är detta (eller menar du med 28k bygget att man borde ha en 2080 super isf)? X570 är mest för att det är senaste modellen, du tycker en B450 räcker? Det är inget speciellt användsningsområde på datorn. Det kommer nog spelas, redigeras och göras lite allt möjligt på den Det viktigaste är egentligen att den ska fungera bra under en längre tid.

Jar har egentligen bara läst och kollat runt på vad som ska vara ''bra'', utan att egentligen veta vilka delar som passar bra in med varandra, och var man kan spara in lite pengar. Därför jag skrev här. Jag hade egentligen tänkt denna från början, innan du länkade komponentkoll och där var lite andra rekommendationer, vilket jag gjorde den första utifrån :

Alla dina byggen ser väldigt bra och prisvärda ut, tack så mycket! Vilka ''behöver'' systemet för 28k med 2080 super och 4k/144hz skärm?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Johannesramirez:

Jag har inte jättebra koll på ifall man ens behöver en 4k skärm, eller en med 144Hz. Men denna hade båda, även om den är mycket dyrare än den skärmen jag täckte köra på från början. Hur bra grafikkort behöver man i såfall och i vilken prisklass är detta (eller menar du med 28k bygget att man borde ha en 2080 super isf)?

Beror på spelet, men för 4K 144 FPS så vill man åtminstone ha ett RTX 2070 Super om det är e-sport titlar.
Är det AAA titlar vill man ha RTX 2080 Super eller RTX 2080 Ti.

Skrivet av Johannesramirez:

X570 är mest för att det är senaste modellen, du tycker en B450 räcker?

Det beror på. Om du inte har en speciell anledning till att välja X570 så klarar du dig på ett B450.

Skrivet av Johannesramirez:

Det är inget speciellt användsningsområde på datorn. Det kommer nog spelas, redigeras och göras lite allt möjligt på den.

Vad skall du redigera för någonting?
Foton? 16MP? 24MP? 50MP? 100MP? Vilket program? Adobe Photoshop? Adobe Lightroom? Affinity Photo
Video? 1080p? 4K? Vilket program? Adobe Premiere Pro? Adobe After Effects? DaVinci Resolve? Vegas Pro?

Skrivet av Johannesramirez:

Alla dina byggen ser väldigt bra och prisvärda ut, tack så mycket! Vilka ''behöver'' systemet för 28k med 2080 super och 4k/144hz skärm?

Ingen. Man klarar sig på en 1440p 144Hz skärm till spel och en 4K IPS till redigering. Mycket billigare än att köpa en 4K 144Hz till både och.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Ok, i så fall så behöver jag inte 144hz. 60Hz fungerar om datorn primärt inte ska användas till gaming, men jag vill ändå att det ska fungera bra och snabbt när jag väl spelar? Tror nog det blir B450 då de flesta från Sweklockers videos + du menar det. Jag vet inte exakt vad X570 ger, och om jag skulle ha användning av det, var det något med nvm och ssd:n? Datorn ska helst klara av att redigera videos i 4k. Vad gäller program för redigering av foto och videos så ska den klara av de flesta? Brukar ändra program lite då och då. Eller är det bättre att bygga en dator med ett specifikt/specifika redigeringsprogram i åtanke? Som sagt, jag lägger stor vikt vid att det ska vara delar i den som ska hålla under en längre tid och användas under många timmar i princip varje dag. Är det mycket kvalitetsskillnad inom t ex. de olika 2070 super modellerna enligt dig? Tänker på samma inom RAM och ssd, eller ska man välja ett av de billigare som ändå har bra recensioner? Tänker inte på att minska RAM:en eller minnet på ssd:en, utan gå på ett av de billigare märkena/modellerna.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Johannesramirez:

Jag vet inte exakt vad X570 ger, och om jag skulle ha användning av det, var det något med nvm och ssd:n?

De klarar av de nya snabbaste PCIe 4.0 SSD:erna och flera vanliga NVMe PCIe 3.0 SSD:er i full hastighet.
Se videon för mer ingående information.

Om du planerar att redigera video på den här datorn om tio år hade jag köpt X570 för att senare kunna köpa en PCIe 4.0 SSD när de är billigare och påverkar märkbart till skillnad från nu.

Skrivet av Johannesramirez:

Datorn ska helst klara av att redigera videos i 4k. Vad gäller program för redigering av foto och videos så ska den klara av de flesta? Brukar ändra program lite då och då. Eller är det bättre att bygga en dator med ett specifikt/specifika redigeringsprogram i åtanke?

Till 4K redigering vill du ha 32-64GB RAM.
Olika program utnyttjar hårdvara väldigt olika.

Adobe Premiere Pro gillar Intel i9 9900K.

Adobe After Effects gillar Intel i9 9900K ännu mer.

Adobe Photoshop gillar Intel i9 9900K ännu ännu mer.

DaVinci Resolve föredrar AMD.

Adobe Premier Pro vill ha Nvidia. Men behöver inte så kraftfullt grafikkort.

Adobe After Effects vill ha Nvidia. Men behöver inte så kraftfullt grafikkort.

Adobe Photoshop vill ha Nvidia. Men behöver inte så kraftfullt grafikkort.

DaVinci Resolve bryr sig mindre om AMD VS Nvidia, men vill ha så kraftfullt grafikkort som det kan få.

Vegas Pro vill definitivt ha AMD Radeon grafikkort.

Redigering i olika program
Skrivet av Johannesramirez:

Är det mycket kvalitetsskillnad inom t ex. de olika 2070 super modellerna enligt dig? Tänker på samma inom RAM och ssd, eller ska man välja ett av de billigare som ändå har bra recensioner?

Det är viss kvalitetsskillnad, men jag hade inte satsat på ett ASUS ROG Strix grafikkort utan hellre något i mitten eller under mitten.
Grafikkort byter man ju ändå om ett par år.
Man gör bättre i att investera i en ordentlig grafikkortskylare man kan flytta med när man byter grafikkort istället, om man vågar skruva med det...

SSD skiljer det sig mer mellan modell än tillverkare. Olika många minneschip, olika minneskontrollers, oika stor cache.

RAM finns det bara ett par tillverkaren av chip till och de olika tillverkare av RAM moduler använder sig av flera olika chip tillverkare.
Tillverkaren av chipen är viktigare än tillverkaren av RAM stickan.
Corsair brukar vara billigast, har livstidsgaranti och brukar funka bra.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Tack för jättemycket användbar information. Har funderat vidare och kollat lite utifrån det du har skrivit och bestämt mig för att det antagligen inte är värt att köra ett X570 moderkort. Jag vill gärna att datorn ska hålla under en längre tid, men kommer antagligen byta ut delar av den eller hela efter 5 år kanske? Och om jag vill ha PCIe 4.0 SSD då så kan man alltid byta ut moderkortet väl? Är

När du skriver mellan 32-64GB RAM, tror du det räcker med 32GB om redigeringen inte kommer användas professionellt, utan mer till hemmabruk? OK, kan du länka till någon bra video/artikel som fokuserar på tillverkaren av chipet till RAMen?

Vad gäller processorn så verkar det vara tydligt att Intel i9 9900K är den bästa när det gäller Adobes program, och om jag ska välja att fokusera på några specifika program som antagligen mest kommer användas (och speciellt om jag bygger en dator utifrån den), så blir det Adobe. Jag känner att du har gett mig mycket bra information, men känner fortfarande att grafikkortet är svårt. 2070 Super har jag varit inställd på hela tiden (vet inte riktigt varför, mest pga artiklar/forum där folk säger att det är det bästa valet för pengarna, men kanske är lite overkill. Eller vad tycker du? Som sagt, datorn ska ändå kunna användas till gaming då och då, och klara av detta på ett bra sätt. Ska kunna köras AAA titlar på 1440p, eller minst 1080p, vilket väl inte borde vara ett problem. Ska väl tillägg att jag antagligen kommer köpa en 60Hz 4k IPS skärm, om det gör någon skillnad.

Tips på något bra moderkort till Intel i9 9900K? Behöver som sagt inte stödja PCIe 4.0.
Chassi vet jag inte riktigt, kommer välja något jag tycker är snyggt som även har blivit bra recenserat. Kan mycket väl bli Silencio s600, eller vad tycker du om den?

Såhär ser min plan ut just nu, utan moderkort eller grafikkort.

Märke och modell på RAM, ssd och nätaggregat är valt utifrån vad du skickade på dina byggen igår, så antar att det är bra grejor?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Johannesramirez:

Och om jag vill ha PCIe 4.0 SSD då så kan man alltid byta ut moderkortet väl? Är

Intel byter sockel i år. Så om du vill ha PCIe 4.0 så blir det ny processor och nytt moderkort.

Skrivet av Johannesramirez:

När du skriver mellan 32-64GB RAM, tror du det räcker med 32GB om redigeringen inte kommer användas professionellt, utan mer till hemmabruk? OK, kan du länka till någon bra video/artikel som fokuserar på tillverkaren av chipet till RAMen?

32GB borde räcka.
Intel är inte lika noga som AMD med tillverkare på chipet till RAM.

Skrivet av Johannesramirez:

Vad gäller processorn så verkar det vara tydligt att Intel i9 9900K är den bästa när det gäller Adobes program, och om jag ska välja att fokusera på några specifika program som antagligen mest kommer användas (och speciellt om jag bygger en dator utifrån den), så blir det Adobe.

i9 9900K är bäst i spel, bästa åttakärniga i Adobes program och bäst i vissa av Adobes program.

Skrivet av Johannesramirez:

men känner fortfarande att grafikkortet är svårt. 2070 Super har jag varit inställd på hela tiden (vet inte riktigt varför, mest pga artiklar/forum där folk säger att det är det bästa valet för pengarna, men kanske är lite overkill. Eller vad tycker du? Som sagt, datorn ska ändå kunna användas till gaming då och då, och klara av detta på ett bra sätt. Ska kunna köras AAA titlar på 1440p, eller minst 1080p, vilket väl inte borde vara ett problem. Ska väl tillägg att jag antagligen kommer köpa en 60Hz 4k IPS skärm, om det gör någon skillnad.

Båda krossar 1080p men har det lite tufft i 4K.

RX 5700 XT VS RTX 2070 Super 4K
Skrivet av Johannesramirez:

Tips på något bra moderkort till Intel i9 9900K?

Inte direkt. Sorry. :/

Snabbare SSD för 200 kronor mindre.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Ja ok, får fortsätta kolla och lära mig hur allt fungerar innan jag köper något. Är väl bäst att vänta till sommaren/början av hösten ändå för att se vad för nya processorer och grafikkort som kommer ut. Tack för alla svar.