Permalänk
Medlem

Funderingar kring kontorsdator

Halloj,
vår ekonom i föreningen klagar på att hennes dator är långsam (fryser ofta vid användning av bokföringsprogram) och kollegorna vill att vi köper ny till henne.

I dagsläget sitter hon på en HP Prodesk 600 G2 mini (i5-6500T, 4gb DDR4). Dustin vill att vi köper in en HP 260 g3 mini Länk för 6990. Om jag har förstått det rätt så är den processorn inte bättre än den nuvarande och egentligen borde en ramuppgradering räcka.

Jag spånade lite på att dra ihop en själv och kom då fram till till följande:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13485099

Jag kan bygga själv och troligtvis har vi en licens på den nuvarande datorn men jag vill inte bygga ihop åt föreningen så har valt montering.

Jag ville bara kolla om jag tänkt rätt och om det är så att en uppgradering är nödvändig vilken som skulle föreslås: min ihopbyggnad (eller någon annan) eller den rekommenderade från Dustin.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Fryser datorn, så brukar det oftast vara slut på RAM eller hårddisk-utrymme. Kanske för mycket installerat/sparat..? Men ja, 4GB RAM är inte mycket i dagens läge...
En i5:a räcker långt till bokföring, så det är inte där skon klämmer.

Mitt förslag: Mer RAM och en SSD.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Mitt förslag: Mer RAM och en SSD.

This. Rensa den (installera om) och köp detta, så kommer det nog flyta på bra. (Såvida det inte är något annat hårdvarurelaterat fel).

Permalänk
Medlem

Varför rekommenderar Dustin en dator med sämre cpu-prestanda,
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-6500T-vs-Intel-7200U

Hade de varit lite smartare skulle de rekommendera mer RAM och en SSD från deras sortiment.

Permalänk
Medlem

Mer RAM, en större SSD samt en ominstallation borde göra susen.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

SO-DIMM 260-pin & 2,5"

Om det skall vara ny dator så Asrock Deskmini A300 med 3200G.

Det är ett chassi där nätaggregat, moderkort och processorkylare medföljer och det kostar inte mycket mer än moderkortet du valt.
Sweclockers: Asrock Deskmini A300 tar ultrakompakta formfaktorn Mini STX till sockel AM4

Asrock Deskmini A300
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

säger som flera här, köp mer RAM. Har en i3-6300U och 8GB ram i min surface pro 4 och räcker väl för kontorsarbete (skolarbete med word, excel och endnote i mitt fall).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Fryser datorn, så brukar det oftast vara slut på RAM eller hårddisk-utrymme. Kanske för mycket installerat/sparat..? Men ja, 4GB RAM är inte mycket i dagens läge...
En i5:a räcker långt till bokföring, så det är inte där skon klämmer.

Mitt förslag: Mer RAM och en SSD.

Skrivet av anon42512:

This. Rensa den (installera om) och köp detta, så kommer det nog flyta på bra. (Såvida det inte är något annat hårdvarurelaterat fel).

Tack så mycket för att ni bekräftar mina misstankar.

Skrivet av Kvarnis:

Varför rekommenderar Dustin en dator med sämre cpu-prestanda,
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-6500T-vs-Intel-7200U

Hade de varit lite smartare skulle de rekommendera mer RAM och en SSD från deras sortiment.

Ja tycker också det var märkligt av Dustin. Kan iof vara så att min kollega inte sagt vad personen hade för dator i nuläget men reagerade också på det att processorn var svagare.

Skrivet av PointMan:

Mer RAM, en större SSD samt en ominstallation borde göra susen.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

https://komponentkoll.se/bild/ycYVi.png
SO-DIMM 260-pin & 2,5"

Om det skall vara ny dator så Asrock Deskmini A300 med 3200G.

Asrock Deskmini A300

Tack för att du kollade upp vilket RAM det skulle vara.

Skrivet av Vzano:

säger som flera här, köp mer RAM. Har en i3-6300U och 8GB ram i min surface pro 4 och räcker väl för kontorsarbete (skolarbete med word, excel och endnote i mitt fall).

Får nog bli det till en start, är bara lite nojjig alltid när det inte är ens egna pengar!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino:

Datorn ni har i förreningen är aldeles utmärkt, förutom att det är ett idiotbygge vad det kommer till ramminne. Vad jag kan läsa har den redan en SSD hårddisk på 128 GB vilket borde räcka utmärkt. Sen kan man inte använda det utrymmet hur som helst med stora installationer och bildarkiv och annat. Men borde inte vara detta datorn är tänkt att användas till.

Och av ren nyfikenhet... vad är det för förening. En bostadsrättsförening eller en annan förening med en anställd ekonom?

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Ska ni köpa nytt är ofta färdiga system prisvärda i den här prisklassen.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5297427,5265337,519...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

@Pelegrino:

Datorn ni har i förreningen är aldeles utmärkt, förutom att det är ett idiotbygge vad det kommer till ramminne. Vad jag kan läsa har den redan en SSD hårddisk på 128 GB vilket borde räcka utmärkt. Sen kan man inte använda det utrymmet hur som helst med stora installationer och bildarkiv och annat. Men borde inte vara detta datorn är tänkt att användas till.

Och av ren nyfikenhet... vad är det för förening. En bostadsrättsförening eller en annan förening med en anställd ekonom?

Ja jag trodde det också på länken men ovan länkades samma dator med en HDD på 500gig så om det stämmer är det givet att uppgradera till en SSD och mer RAM.

En annan förening.

Skrivet av Mordekai:

Ska ni köpa nytt är ofta färdiga system prisvärda i den här prisklassen.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5297427,5265337,519...

Ja inte helt tokiga men inte från de ÅF jag vill handla från heller (Power/Arsadata)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino:

En hårddisk på 500 GB är sannolikt mekaniskt och kombinationen lite ram och mekanisk hårddisk dödar datorn prestanda. Vi hade precis samma på mitt jobb tidigare. Utmärkta datorer men 4 GB ram och mekanisk hårddiskt... De byttes efter bara 3 år... med rätt konfiguration hade de funkat utmärkt i säkert 6-8 år. Tydligt exempel på att det kan vara dyrt att köpa billigt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

@Pelegrino:

En hårddisk på 500 GB är sannolikt mekaniskt och kombinationen lite ram och mekanisk hårddisk dödar datorn prestanda. Vi hade precis samma på mitt jobb tidigare. Utmärkta datorer men 4 GB ram och mekanisk hårddiskt... De byttes efter bara 3 år... med rätt konfiguration hade de funkat utmärkt i säkert 6-8 år. Tydligt exempel på att det kan vara dyrt att köpa billigt.

Jo absolut, den biten har jag koll på, var snarare att jag antog att det var en SSD på 120 gig baserat på en annan länk

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Okej, vår ekonom har inte kommit tillbaka till jobbet pga nuvarande situationen så valde att ta en titt själv. Tydligen verkade den ha 8 gig ram och en 240 gig SSD så det kan ju strykas. Det innebär att (om jag inte är ute o cyklar) den är på samma nivå som offerten från Dustin. Det gör det också oklart gällande vad problemet är. Måste vänta tills hon kommer tillbaka för att få reda på det.

Nästa problem är att datorn körs via AD vilket gör att jag inte kan lika lätt bara blåsa den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Okej, vår ekonom har inte kommit tillbaka till jobbet pga nuvarande situationen så valde att ta en titt själv. Tydligen verkade den ha 8 gig ram och en 240 gig SSD så det kan ju strykas. Det innebär att (om jag inte är ute o cyklar) den är på samma nivå som offerten från Dustin. Det gör det också oklart gällande vad problemet är. Måste vänta tills hon kommer tillbaka för att få reda på det.

Nästa problem är att datorn körs via AD vilket gör att jag inte kan lika lätt bara blåsa den.

Spelar det någon roll?

Du behöver bara rättigheter att lägga tillbaka den i domänen efter formateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Spelar det någon roll?

Du behöver bara rättigheter att lägga tillbaka den i domänen efter formateringen?

Ja då jag aldrig jobbat med AD. Efter en snabb googling verkar man behöva något admin-lösenord som jag inte heller har för ADn så är inte ens säkert att jag faktiskt kan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ja då jag aldrig jobbat med AD. Efter en snabb googling verkar man behöva något admin-lösenord som jag inte heller har för ADn så är inte ens säkert att jag faktiskt kan.

Jag förstår. Jag tänkte att eftersom du sitter i en sådan position att du bygger ihop eller beställer datorer, då vet du också vem du ska vända dig till när det gäller frågor om det AD som ni har.

Om du konstaterar problem på datorn och vill prova att installera om den för att se om det blir bättre så kan du göra det utan problem eftersom du kan använda dig av lokal inloggning på datorn fram tills dess att du är nöjd med hur den presterar. När datorn är färdig i övrigt så ser du till att få med den i AD:t.

Visst måste du lösa samma problem om du beställer en ny dator?