TN eller IPS och 1440p eller 1080p till ett GTX 2070?

Permalänk

TN eller IPS och 1440p eller 1080p till ett GTX 2070?

Hej.

Behöver köpa ny skärm då min gamla gick sönder.

I min rigg ligger ett MSI 2070.

Klarar det att driva en 144hz i 1440p, eller ska man köra en 1080p i 144hz?

AOC:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192456
har fått ganska bra betyg, men dock i 1080p och IPS.

Är TN-skärmarna bättre vid mycket FPS-spel? Med tanke på att IPS kan få lite eftersläpningar..?

Eller om riggen orkar, ska man lägga på en peng och hitta en 1440p 144hz-skärm?

Finns kanske inget bra svar.. Allt beror på hur mycket man vill lägga?

Tips nån?

Förtydligade rubriken från "Ny skärm."/Thomas Y
Permalänk
Keeper of the Bamse

Riggen orkar inte AAA-spel i 144hz. Jag har ett 2080 Super och en 165hz-skärm. Jag får tweaka ner inställningarna för att nå höga frekvenser i 1440p.

Men tack vare G-synk så gör det inte så mycket om man dippar ner mot 90 ibland

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

En skärm håller oftast många år. Hur ser det ut för dig om 1-2 år och vad tror du att du gör på datorn (den du har nu eller en ny/uppdaterad)?

Kanske läge att ände köpa en skärm med högre upplösning och antingen leva med lägre inställningar i spel eller att inte utnyttja 144Hz full ut just nu.

Skärm är inte som minne där du oftast kan trycka in 2 stickor till utan att behöva slänga de 2 du har och det är därför jag tänker att just sådana dator tillbehör är något som kanske ska köpas med ett öga för framtiden ...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Bildexpert 📺

@kingdavid: Hur mycket mer – eller mindre – eftersläp du får med en IPS-panel beror på vad och hur du jämför. Din gamla, numera trasiga, skärm, kanske släpar mer än en ny IPS därför att den gamla skärmen har en äldre och sämre panel.

Ifall eftersläp är din nemesis så bör du titta på 240 Hz-skärmar med eftersläpsreducering, ULMB, ELMB, DyAc etc. Men om så vore fallet hade du förmodligen inte stått ut med din gamla skärm i vilket fall. Så gissningsvis är det sak samma vilket du väljer här.

Permalänk

Tack för svaren.

Va sugen på AOC:en jag nämnde tidigare men den finns inte att få tag på ett tag.

Undra om:
Acer Nitro XV253QP är oxå ok?

Eller en:
https://www.inet.se/produkt/2216695/acer-25-predator-xf250qc-...

Nån som har erfarenhet av nån av dem?