Ett fel uppstod när Windows skulle återställas (suck)

Permalänk

Ett fel uppstod när Windows skulle återställas (suck)

Hej! Har haft en knepig maskin sista månaderna och beslöt mig för att rensa och köra Win "rent" igen.
Testade att återställa men slängdes plötsligt tillbaka in i windows. Fick då detta meddelande (rubriken).

Jaha...vad gör jag nu? Har Win 10 på nån sticka men det är inte senaste versionen.
Har även för mig att man behövde något program för att installera med och lägga på USB?

Sen vet jag inte var jag lagt infon till min digitala licens. Blir så trött. Denna är kopplad till mitt konto står det i windows - menas det då att den ligger där och blir aktiverad så fort jag loggar in med min mail kopplad till windows?

Hur gör jag detta enklast? Har gjort backup på allt och vill bara blåsa och börja om!

Försökte få fram licensen genom nåt kommande man skulle skriva i powershell (admin) men det gav inget.

Win 10 Home...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Tryck på nedre knappen "Ladda ned verktyget nu". Verktyget laddar ned 10 och låter dig välja mellan USB, DVD mm.

Helst bör man starta datorn från USB/DVD och passa på att ta bort alla partitioner på Windows disken. Tar bara några sekunder extra och fixar vissa fel där det inte räckte att bara formatera, återställa, reparera på olika sätt.

Koppla ur alla andra diskar tills USB/DVD installerat klart. Annars kan USB/DVD lägga/använda något på annan disk som Windows behöver för att starta vilket ledder till problem senare, kan påverka starttid mm.

Skipa steget där den frågar efter nyckeln så blir 10 aktiverad igen nästa gång datatorn kopplas mot internet efter ett tag. Funkar även om man köpt ny disk och bara har haft lokalt konto på datorn.

Edit:

Skrivet av spacedebree:

Denna är kopplad till mitt konto står det i windows - menas det då att den ligger där och blir aktiverad så fort jag loggar in med min mail kopplad till windows?

Ja

Permalänk

Tack!

Det var precis så det slutade, innan jag ens hade sett ditt svar. Så nu funkar det riktigt bra!

Allt funkar som det ska!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma