Är detta ett dugligt uppgraderingspaket? 10.000 kr

Permalänk
Medlem

Är detta ett dugligt uppgraderingspaket? 10.000 kr

Kom till insikten att min gamla dator med i5 4690k, GTX 770 och 8gb RAM inte håller för mer än CS:GO och LoL längre och tänkte därför uppgradera den lite. Jag tänkte behålla mitt nätagg på 750W, SSD-hårddiskar, ljudkort samt chassi för att dryga ut min budget lite.
Så efter att ha kollat runt lite så verkar det vara Ryzen som ger mest bang for the buck så att säga, har ni några åsikter ifall jag kan spara in några kronor alternativt lägga till lite för att få mer prestanda för pengarna?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kron!s.:

https://komponentkoll.se/bild/XxfeG.png

Lånar tråden lite, jag tänkte uppgradera min dator med det här. Är det något jag bör uppgradera/nedgradera?

Ta en titt på de minnen jag länkade i inlägget ovan, de skulle kunna vara perfekta för dig. Jag antar att du valt det moderkortet för Wifi och alla anslutningar, då ser det bra ut. Annars kan du köra ett vettigt B450-kort som vi nämnt ovan.

Ett RX 5700 XT för 4799kr är mycket prestanda per krona! De är ju kända för att ha lite barnsjukdomar med blackscreens, men något som ska ha blivit fixat nu med senaste drivrutiner. Har personligen inga erfarenheter med det just den modellen, men det jag läser nu lite snabbt verkar bra.

Någon annan får gärna fylla in lite

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Detta är bra om du behöver WiFi:

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. Speciellt på rean! I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Kron!s.: Jag har nu brutit ut inläggen till egen tråd.
Låna inte trådar utan skapa egen. Dåligt agerande mot andra forummedlemmar om du kapar deras trådar.

Om du vill ha vettig hjälp rekommenderar jag att du tittar på den klistrade tråden "Hur får man hjälp" i denna forumdel och fyller på med den information som saknas. Lättast att tänka är att förvänta inte att någon annan medlem lägger mer tid än vad du själv gör på ditt inlägg. Fensekundersforumstart inbringar femsekunderssvar.

Lycka till med datorn.
/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Kron!s.:

https://komponentkoll.se/bild/XxfeG.png

Lånar tråden lite, jag tänkte uppgradera min dator med det här. Är det något jag bör uppgradera/nedgradera?

Vad har du för utrustning idag?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Får be om ursäkt för det och tackar för infon! Tänkte då vi letade efter likadana komponenter att vi kanske skulle kunna ta del av varandras förslag och idéer.

Permalänk
Medlem

@Hassel fd Jompenleet: Idag sitter jag på:
i5 4690k
GTX 770 2gb
8gb RAM

Tror dessvärre att inget av det där håller måttet längre

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett så får MSI mycket kritik för klen vrm som blir för varm på sina X570. Ett moderkort som brykar rekommenderas är Asus TUF X570-Plus Gaming (Wi-Fi).

Permalänk
Medlem

@qquality: Bra info! Är ASUS Rog Strix B450 ett bättre val än MSI:n tro?

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Kan jag få problem med det moderkortet? Läste någonstans att man måste uppdatera BIOS på det för att kunna köra 3:e generationens Ryzen.

Permalänk
Medlem

@Keffmode: Haha, bara jag inte åker på samma problem jag gjorde med mitt gamla 5850 Black Edition en gång i tiden... Då krashade det hej vilt.
Vilka minnen var det du syftade på? Moderatorn flyttade mitt inlägg så jag tappade bort mig.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Kron!s.:

i5 4690k
GTX 770 2gb
8gb RAM

Går att uppgradera den!
i5 4690K +1000 kronor
GTX 770 +500 kronor

i7 4790K begagnad -1500 kronor
GTX 1070 begagnat -2000 kronor
8GB DDR3 RAM 500 kronor

Kostnad 2500 kronor

Skrivet av Kron!s.:

@Eric Hjalmarsson: Kan jag få problem med det moderkortet? Läste någonstans att man måste uppdatera BIOS på det för att kunna köra 3:e generationens Ryzen.

Nej. Det är uppdaterat. Därför Webhallen har den här logotypen:

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Ingen dålig idé! Känner dock för att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

MSI B450 Tomahawk Max och MSI B450M Mortar Max ska vara stensäkra val som funkar bra till alla Ryzen 3000. Fast utan wifi då.

Permalänk
Medlem

@qquality: Några stensäkra val med wifi?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av qquality:

MSI B450 Tomahawk Max och MSI B450M Mortar Max ska vara stensäkra val som funkar bra till alla Ryzen 3000.

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, förlorar bara en USB Type-C port och kostar 200 kronor mindre.

Skrivet av Kron!s.:

@qquality: Några stensäkra val med wifi?

Som jag redan sagt innan...

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Detta är bra om du behöver WiFi:
https://komponentkoll.se/bild/dbqAZ.png

...ASUS ROG Strix B450-E Gaming

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Det blev det paketet Eric Hjalmarsson tipsade om, dock ett Sapphire 5700XT istället. Tack för hjälpen! Jag är riktigt nöjd!