Oneplus planerar återvändo till budgetpriser

Permalänk
Melding Plague

Oneplus planerar återvändo till budgetpriser

Utöver vårens flaggskeppstelefoner Oneplus 8 sägs företaget även återvända till budgetsegmentet med uppföljare till Oneplus X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra idé! Frun hade i tiderna en Oneplus X, och det var verkligen en sjukt prisvärd telefon. Den ligger fortfarande i skrivbordslådan som reservtelefon, och känns fortfarande riktigt modern i designen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

De har nog inget val, oneplus är stora i indien och att bara ha dyra telefoner kan inte vara en fungerande strategi i ett land med många människor med begränsade inkomster..

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Hade oneplus 5 och supernöjd.. sen blev det för dyrt enlig mig.
Så denna nyhet är ju trevlig om telefonen i fråga är vettig och har ett bra pris.

Kanske man kan begrava s9an som jag har.. aldrig varit så missnöjd med en telefon.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Inaktiv

I takt med att priserna på Oneplus gick upp försvann också lite av poängen och charmen med deras telefoner.

Jag hade 3:an och 5t sen tyckte jag inte att produkten var värd priset.

Permalänk
Medlem

Tycker 1+ har blivit mer och mer som andra tillverkare ju fler versioner som släpps. Dvs liknande prissättning och mer lull. Nu lanserar de även budgetsegment som alla andra gör, känns som att de bygger bort sin egna lite unika för marknaden affärsmodell om att erbjuda en tekniskt kompetent lur till väldigt lågt pris. Ser inte hur de kommer ha en chans att bli större om de fortsätter på detta spår, snarare tvärt om. Det känns som att deras chanser att ta sig an stora jättar som Samsung etc är ganska slimma.

Att inte ha en superflaggskeppsmodell för att istället lägga fokus på en tektiskt stark men väldigt prisvärd produkt som lägger sig någonstans emellan mellan och top-skiktet tror jag är det som gjort deras lurar någorlunda populära.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag hade 1:an och kör fortfarande med 3:an, sonen hade X. Hade planerat att köra 8:an, men nu avvaktar jag kanske och ser vad lågbudgetssatsningen ger. Hade gärna sett en ny telefon med bra hårdvara men med "äldre" design och material - ex. aluminiumbaksida mm. Tycker att det låter bra att OnePlus delvis söker sig tillbaka till rötterna.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du en tidigare Oneplus-kund som övergivit företaget på grund av ökade prisnivåer?

Måste erkänna att jag börjat fundera på att byta ut min OnePlus X men tills nu har den funkat utmärkt till allt jag velat använda den till.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en OnePlus 6t några månader efter att den släpptes och är otroligt nöjd med den. Ser ingen anledning alls att uppgradera den till en nyare modell än på ett tag. Däremot kan det vara bra att ha en budgetmodell i reserv.

Permalänk

Bra för vi kommer snart till ett läge där de nya funktionerna får mindre påverkan.

Ser man de senaste mobilerna så har de funktioner som folk efterfrågar. kamerorna har blivit mycket bättre, cpun har hyfsad snabb, snabb och trådlösladdning fungerar bra. Displayerna har blivit så stora så de blir otympliga i fickor att ha större. Både frontkameran och fingeravtryckläsaren blir bakom skärmen.
Men när ens mobil har detta, vad ska motivera en att byta den? Vikbar självklart, bara det att de ej är så billiga ännu och sedan kvaliten.

Självklart kommer det alltid nya saker, men jag har svårt vad för nyhet som inom kort sikt kommer ske som kommer få väldigt många att byta sin telefon. Och när de billigare mobilerna blir bättre varför då välja en dyr? Ta Samsung A51 för strax under 4000kr och jämför emot Galaxy S20 som kostar mer än det dubbla, den sista är självklart bättre. Men för de flesta så är det bättre att spara dessa 6000kr och lägga på annat som systembolaget. Vilket leder till att tillverkarna också får göra billigare mobiler.

Permalänk
Hedersmedlem

Har oneplus 6. Jag hoppas den håller ett bra tag till ;).

Ja, priset spelar roll för oneplus-lurar.
Eller ja. Ärligt talat tycker jag att stor del alla mobiler blivit för dyra. De där sista tusenlapparna ger inte så mycket mer reell edge - utan stillar snarare en konsumtionshunger. Och den hungern har i mitt fall mattats av.
Jag veeeet. Bättre kamera och häftigare eldflames på de dyraste lurarna. Och ja, jag vill ju ha en bra kamera. Men inte till vilket pris som helst.
5000 spänn kan jag väl lägga på en lur. Men mer än det känns inge vidare intressant.

Aja. För min del så tänker jag nog välja bort kinalurarna nästa gång oavsett.
Nokia känns fresh att välja igen. Mobiler från norden - wohoo!
Och de ser dessutom ut att vara intressant prissattta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande med OnePlus x kanske inte det smartaste när man tänker efter (säkerhet) men prestandan räcker för mig för vad jag använder mobilen till.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk

Hade en OnePlus X som primär telefon. Visst, den fungerade och så. Men "Never Settle" var verkligen inte för OpX. Säkerhetsuppdateringarna i synerhet och uppdateringar i allmänhet slutade alldeles för tidigt. De övergav underhållet av den luren så fort de insåg att den sålde för dåligt.

Annars så kostade den rätt för vad den var. Endast 2.4Ghz WiFi, inget NFC, ingen biometri, ingen trådlös laddning, sämre kamera. Men den var lite mindre (vilket jag villa ha), den hade en tillräckligt bra skärm, vilket gjorde att batteritiden var bra, interfacet var icke-bloatat, stöd för SIM1+SDkort || SIM1+SIM2, bra byggkvalitét.

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har en Oneplus 3 och är störtnöjd, något större får dock inte mobilen bli. Verkar ju dock vara den trenden som skett på marknaden med 6-6.5" skärmar. Jag vill bara ha något som går ner i fickan och passar utan att man måste sträcka på handen.

Oneplus 8 Lite är nog bara aktuell om priset smakar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har en Oneplus 3 och är störtnöjd, något större får dock inte mobilen bli. Verkar ju dock vara den trenden som skett på marknaden med 6-6.5" skärmar. Jag vill bara ha något som går ner i fickan och passar utan att man måste sträcka på handen.

Oneplus 8 Lite är nog bara aktuell om priset smakar.

Värt att tillägga är att min Galaxy S8 är mindre än Oneplus 3, men det faktum att S8s skärm täcker en större del av ytan gör att den kan upplevas som större. Även blir skärmens tum-storlek större.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ser fram emot billigare OnePlus igen. Vart supernöjd med min 3T, men bristen på uppdateringar och att batteriet börjar ge sig gör att jag fått börja titta efter en ersättare. Inte hittat något alternativ som ligger rätt i pris och har vettig prestanda.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag har en Oneplus X. Det är fortfarande min reservtelefon. Jag gillade verkligen designen.
Den slutade få uppdateringar riktigt tidigt, dock. Och batteriet var bedrövligt.
Men annars var den underbar.

Saknar idag att ha OLED, kan jag säga. Det är omöjligt att använda telefoner på natten nuförtiden. Lägsta ljusstyrkan är på tok för hög.
Ljusa webbsidor som Sweclockers mördar mina ögon.

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande en Oneplus 5 som snart blir 3 år gammal och den fungerar bra. Om man uppgraderar mobilen ofta blir det dyrt oavsett. Oneplus 5 kommer få Android 10 nu i Q2, det lär bli sista OS uppgraderingen innan den slutar supportas.

Enda dåliga med Oneplus är att de inte uppgraderar sina "systemappar" via Google Play (typ telefon, kontakter, meddelanden, klocka, kalkylator osv). Jag har inaktiverat alla deras appar och installerat Googles istället eftersom de uppdateras kontinuerligt. Den enda som inte går att byta ut är Telefon appen eftersom den inte stöds på enheten.

Får se vad nästa mobil blir om jag nu ska byta senare i år. Mest troligt en ren Android telefon, Googles egna eller en med Android One. Ett rent operativ som får uppdateringar är för mig minst lika viktigt som hårdvaran.

Permalänk
Medlem

..."erbjuda specifikationerna hos en flaggskeppstelefon" ? Min OnePlus 3 är nog en av de sämre telefonerna jag haft, man märker att den var billig och vad de sparat in på. Väldigt dålig svärta på skärmen, skräpkamera samt usel batteritid. Hade hellre haft halva ramminnet och sämre processor/gpu om de kunde förbättra de övriga punkterna istället.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Hade första OnePlus-luren men när den blev seg gick jag över till Pixel 1. Nu börjar även den bli lite seg även om den nog orkar med minst ett år till. Lägger aldrig mer än 3000 på en ny lur så får hoppas den hamnar i de krokarna. Alternativt kanske det blir en Pixel 3a som förhoppningsvis går ner lite i pris när 4a släpps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har 5T sen drygt två år och är väldigt nöjd. Kommer förmodligen att skaffa ny i år, men budget ligger på max 5,000. Kanske en 1+ åter igen då om det är rätt pris och rätt prioritering i hårdvaran.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Vad är budgetsegment för en modern telefon?

Permalänk
Snusfri

Skrev om spec och priser på kommande 8-serien för ett tag sedan.
https://m.sweclockers.com/forum/trad/1586519-oneplus-8-8-lite...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Proffsmoddare

Gör gärna en i vettig storlek isåfall. <5" och helst 2:1 så den inte blir för bred.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

med tanke på hur dyra deras flagskepp är o dom gick från att vara typ hälften så billiga som dom dyraste så kanske det är en bra lösning.. dom är rätt så överskattade idag.. knappst bäst kamera eller displayer ens för att motivera sina priser.. Hela vitsen försvann ju när man kan köpa deras telefoner på elgiganten osv... dom skulle satsat online bara o inte göra massa reklam osv.. det triggar ju priserna upp förstås...

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande med Oneplus 2 som jag slängt in Lineageos på och flickvännen kör med sin Oneplus 3, hade vi bytt idag hade det nog varit mer aktuellt med Xiaomi då dom ofta har prisvärdare telefoner än vad Oneplus har haft senaste 3-4åren.
Så om dom lyckas släppa en modell till rätt pris med och som presterar bra i övrigt så kan det ju vara intressant.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av storPutte:

Kör fortfarande med OnePlus x kanske inte det smartaste när man tänker efter (säkerhet) men prestandan räcker för mig för vad jag använder mobilen till.

Säkerhet?

Menar du ett den vore stöldbegärlig eller är du rädd för att den ska börja brinna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Vad är budgetsegment för en modern telefon?

Jag köpte Oneplus X för 2 549 kr back in the day.

Det finns flera budgetsegment baserat på vad människor har för budget. Vissa tycker att alla mobiler under 6000 kr är budget, vissa tycker att samma gräns går vid 3000 kr och åter andra tycker att allting ovanför 1500 kr är lyxtelefoner.

Jag är själv på runt 3000-kronorståget. Det finns otroligt kompetenta telefoner i alla prissegment, beroende på vilka kompromisser du är villig att göra. Det finns exakt lika många kompromisser i de dyraste segmenten också (Huawei har inte Google-tjänster/play store. Samsung har inget batteri. Sony tror att de är relevanta. Apple finns osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Säkerhet?

Menar du ett den vore stöldbegärlig eller är du rädd för att den ska börja brinna?

Den slutade få säkerhetsuppdateringar väldigt tidigt och är därför känslig för väldokumenterade mjukvarurisker som är tilltäppta på modeller som får nyare och mer frekventa uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Säkerhet?

Menar du ett den vore stöldbegärlig eller är du rädd för att den ska börja brinna?

Den får inga säkerhetspatchar längre förmodligen.