X58 Gigabyte UD7 Xeon w3690/i7 990x 12 GB RAM - som separata delar eller komplett dator

Permalänk
Medlem

X58 Gigabyte UD7 Xeon w3690/i7 990x 12 GB RAM - som separata delar eller komplett dator

Har lite X58-prylar över, gamla grejor men entusiast-nivå som fortfarande duger rätt bra antingen som budget-system eller som kan vara roligt att leka med för den som sitter på nya tråkiga grejor som överklockar automatiskt. Vet inte om det finns något intresse eller så får den vara kvar som extra-burk. Kan sälja i princip komplett dator, eller som enskilda delar/paket. Vad har jag då:

Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 (rev 1.0) (https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-X58A-UD7-rev-10#ov), 24 fasers strömförsörjning, möjligt att vattenkyla chipset, 2 st Gigabit Ethernet, 10 SATA-portar, 2 USB3-portar etc.
Man kan få med ett expansionskort med ett par extra USB 3.nånting; en USB typ C plus en USB typ A.

CPU: Xeon w3690 (upplåst multipel), vilket i princip är en i7 990x men med officiellt stöd för högre minnesfrekvenser och ECC (moderkortet ovan stödjer dock ej ECC).

Har också kvar min i7 920, som reserv eller om någon vill köpa den separat.

RAM: 3 st 4 GB-moduler (X58 har tre minneskanaler). Osäker om det är 1600 eller 1866 MHz.
Har också 6 st 2 GB-moduler, 1600 Mhz. Med 920:an körde jag 6x2GB, men med W3690 hade jag problem att få det att funka, så bytte till 3x4 GB.

Vill någon ha en komplett dator så har jag ett Antec P183 chassi och ett Antec CP-850 850W nätaggregat som är specialgjort för detta chassi (något större än standard). Kan också sälja dessa separat. Grafikkort finns nu bara mitt ursprungliga Radeon HD5850, dög att spela på då, men knappast idag, men kan användas för att testköra eller enklare spel. Kylning är en Corsair AIO 120 mm, plus ytterligare 4 st 120 mm fläktar. Lagring får man dock helst fixa själv.

Har också ett ESI WaMi Rack 192L, ett PCI-ljudkort med rack-breakoutbox om någon är intresserad.

Har originalkartonger till de mesta och kan skicka, men om någon vill köpa chassit eller komplett dator är nog avhämtning att föredra. Går bra att komma förbi och testköra också. Kan fixa mer bilder om så önskas. Lämna bud på delar eller paket.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

1000kr + frakt för hela datorn?

Permalänk
Medlem

@Denaca: Bud noterat. Har kollat upp lite vad gäller frakt. Bara chassit väger 14 kg, med övriga komponenter och förpackningsmaterial kommer det sannolikt över 20 kg. Det fraktalternativ som jag hittat då är Schenker, där man måste ta sig till en terminal som ligger ganska långt bort, och så kostar det runt 600 kr. Går förstås dela upp i två paket under 20 kg, så går det lämna och hämta på vanliga utlämningsställen, men fraktkostnaden lär fortfarande bli i närheten av 600 kr. Tveksamt om det är värt det. För den som vill ha det skickat så är det kanske vettigare att bara satsa på moderkort, CPU och RAM (och möjligen CPU-kylare)? Chassi eller komplett dator känns vettigare för någon som bor på hämtavstånd (eller som ändå har vägarna förbi Gbg inom någon månad). Ta en funderare på det. Jag avvaktar lite om det kommer fler bud också.

Permalänk
Medlem

1000 kr plus frakt för moderkort, processor, RAM, nätagg och kylaren.

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag bjuder 600 kr plus frakt för följande komponenter, blir nog både billigare och enklare att skicka

Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 (rev 1.0)
RAM: 3 st 4 GB-moduler
CPU: Xeon w3690

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att annonskapning självklart inte är ok. Egen affär=egen annons.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kawasa: Tidigare bud på 1000 kr får vi nog anta att merparten av summan gäller dessa komponenter, så bud under räcker inte långt. Gick faktiskt precis nyss ett kit på Tradera för 670 kr, då var det ett enkelt moderkort med 8 fasers strömförsörjning, i7 920, och 6 GB RAM, så det är nog vad du kan få för lite drygt 600 kr. Med ett lite mer high-end moderkort som UD7, upplåst 6-kärning CPU och 12 GB RAM, så bör det bli något mer. Naturligtvis bör det här vara 10-20% "SweClockers-rabatt" jämfört med Tradera, men gärna inte 50%.

Prestanda för denna CPU i flertrådade applikationer är väl runt prestanda för 6700K vid samma frekvens. Min kylare är egentligen lite klen för ordentlig överklockning, vet ej vad man kan nå med bättre kylare, men den praktiska gränsen med 120mm AIO-kylare är 4.25 GHz (32*133), dvs 6% över 6700K stock, vilket dock fortfarande räcker ganska långt, speciellt med tanke på prisklassen. Så även 1000 kr är någon hundralapp för lågt för mig. Jag avvaktar bättre bud, alternativt får den vara kvar som extra burk för retro/casual spel, eller tar jag mina chanser på Tradera istället.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna ge 1200 kr inklusive frakten för det ovan om det låter bättre.

Permalänk
Medlem

@olatari
Hej tack för svar, det såg ut som att budet på 1000 kr även inkluderade delarna nedan då budgivaren skrev för hela datorn:

Antec CP-850 850W nätaggregat
Antec P183 chassi
Radeon HD5850
Corsair AIO 120 mm kylare

Var absolut inte meningen att lägga något skambud, hade tänkt sträcka mig till 800 kr för endast moderkort och cpu. Fast nu så ser det ut som att TMG är på hugget så jag drar mig ur

Tyckte själv att jag hade någorlunda koll på pris då jag även var med och budade på detta paket via PM

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1589878-z97-paket-samt...

Permalänk
Medlem

@Kawasa: Ser absolut inte ditt bud som skambud. Det var mer värderingen 400 kr fär nätagg och 600 kr för mb+cpu+RAM som kändes konstigt (du missade kanske andra budet). Ditt andra paket som du listade har jämförbart moderkort, så det får anses som bra köp för de pengarna, men det var fortfarande bara en 4-kärnors låst processor, och skillnaden mot 6-kärnor olåst är rimligen några hundralappar.

Permalänk
Medlem

@TMG: Får fundera lite på detta, frakten ligger nog på 120-150 kr, så det är ju i så fall bara 50-80 kr högre än tidigare bud. Sedan har mitt chassi och nätagg lite separationsångest, så ville bara kolla att du inte missat att nätagget inte är ATX utan bara passar i några av Antecs chassin?

Permalänk
Medlem

Har efter lite funderande kommit fram till mitt eget förslag på priser (exkl ev frakt). Går naturligtvis fortfarande bra att buda under, och lite paketrabatt är förstås ok, men annars tror jag dessa priser är i nivå med eller under vad dessa komponenter brukar gå för:

GB X58 UD7 moderkort, 600kr
w3690 CPU, 600 kr
i7 920 CPU, 100 kr
3*4 GB RAM, 300 kr (eller 100 kr/st)
6*2 GB RAM, 200 kr (eller 33 kr/st om någon vill köpa mindre antal)
850W 80+ nätagg, Antec CPX form factor + Antec P183 chassi (endast hämtning), 300 kr

Moderkort, nätagg och chassi kommer i originalkartonger och med massa tillbehör, om inte 100% komplett så ganska nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olatari:

@TMG: Får fundera lite på detta, frakten ligger nog på 120-150 kr, så det är ju i så fall bara 50-80 kr högre än tidigare bud. Sedan har mitt chassi och nätagg lite separationsångest, så ville bara kolla att du inte missat att nätagget inte är ATX utan bara passar i några av Antecs chassin?

Hade missat det. Ändrar till 1050 kr ink. frakt utan nätaggregatet då.