Permalänk
Medlem

Gamingdator 10-12 000

Hej! Som rubriker lyder är jag ute efter en gamingdator runt 10 till 12 000 ish. Jag kan gå lite högre också men jag måste köpa en skärm och allt annat som hör till. Jag är rätt grön vad gäller datorer. Det jag vill kunna spela på hög kvalité är CS:GO Cod Warzone och liknande FPS spel. Det bästa hade varit om man hittade en dator som redan är ihopsatt men jag tror att jag skulle reda ut att bygga ihop den själv. Kom med förslag! Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilletm:

Hej! Som rubriker lyder är jag ute efter en gamingdator runt 10 till 12 000 ish. Jag kan gå lite högre också men jag måste köpa en skärm och allt annat som hör till. Jag är rätt grön vad gäller datorer. Det jag vill kunna spela på hög kvalité är CS:GO Cod Warzone och liknande FPS spel. Det bästa hade varit om man hittade en dator som redan är ihopsatt men jag tror att jag skulle reda ut att bygga ihop den själv. Kom med förslag! Tack på förhand.

hej
det finns massor med köpråd på exakt samma prispunkt 10 till 12 000 ish.. där folk redan svarat med länkar till inet/webhallen.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

AMD Ryzen 5 3600 är den bästa budget CPUn. 6C/12T. Överklockningsbar.

AMD Ryzen 5 3600

SweClockers AMD Radeon RX 5700 och RX 5700 XT "Navi"

Fördelar

  • Bra spelprestanda för klassen

  • Konkurrenskraftigt pris

  • Godkänd effektivitet

  • PCI Express 4.0

Radeon RX 5700 XT

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC är ett riktigt prisvärt 5700 XT. Speciellt på rean! I klass med det mycket populära SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8G OC.
SweClockers Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC
Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Vettig kylarlösning

  • Semi-passiv fläktkurva

  • Fabriksöverklockat

Gigabyte Radeon RX 5700 XT 8GB GAMING OC

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som det mycket populära MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, förlorar bara en USB Type-C port och kostar 200 kronor mindre.

MSI B450 GAMING PLUS MAX

ASRock B450M Pro4 är otroligt mycket moderkort för pengarna. Antagligen varför det säljer slut hela tiden. Bra VRM (2x SM4337 2x SM4336), utmärkt VRM kylning, 2 stycken M.2 platser, 4 RAM slots.

ASRock B450M Pro4 VRM kylning (samma som Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4) :

VORTEZ ASRock B450M Pro4 Review
Pros

  • Motherboard is bland but will suit many colour schemes

  • Great performance

  • As good as X470 boards in many tests

  • Good value for money

  • Twin M.2 slots

  • Simple and easy to use BIOS

  • Good energy efficiency

Cons

  • Not the best overclocking

FUNKYKIT ASRock B450M Pro4 Motherboard Review
Pros:

  • High performance

  • High compatibility

  • Inexpensive

  • StoreMI support

  • 3 graphics outputs / support for 3 monitors

  • 2 M.2 sockets

Cons:

  • Nothing worth to mention

ANAND TECH ASRock B450 Pro4 and B450M Pro4

ASRock B450M Pro4

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

  • Extremt stabil spänningsreglering

  • Rippelvärden i världsklass

  • Väldigt hög verkningsgrad

  • Mycket bra anslutningsmöjligheter

  • Semipassivt och tyst

  • Tio års garanti

  • Kompakta yttermått

Nackdelar

  • Inga nämnvärda

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

Corsair CV är en prisvärd nätaggregatsserie. Bronze certifierat.
CV är mellan VS och CX serien, lite närmre VS serien, men också väldigt mycket närmare VS serien i pris.
PC TeK Reviews Corsair CV550 550W Power Supply Review
APO THE TECH Corsair CV550 Review – Cheap PC Power Supply By Corsair
PROFESIONAL review Corsair CV550 Review en Español (Análisis completo)

Corsair CV
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|