Permalänk
Mattecoach

Datorn kan inte boota längre

Hej,

Har nog gjort bort mig och undrar om det finns någon lösning...
Jag kör på ett modernt system, har Windows på en NVMe-disk, har också haft en vanlig SSD i datorn.

Jag hade Windows installerat tillsammans med PopOS. Jag hade under tiden problem med Windows-uppdateringar (fick meddelande att det inte gick att slutföra, Windows fick ta bort uppdateringar och starta om varje gång jag startade datorn). Jag tröttnade efter ett tag på att behöva välja Windows vid i princip varje boot då jag använda PopOS så sällan, när det blev något bootproblem med PopOS tröttnade jag helt och tog helt enkelt bort installationen (bootade till Ubuntu via USB, använde gparted och tog bort partitionen med PopOS).
Till saken hör att PopOS var det senaste OSet jag installerade, och tänker att det kanske gjorde något med bootfilerna.

Jag startade om datorn ett par gånger under dagen, satte i Sleep på kvällen. Nu på morgonen har datorn startat om sig och det står "Reboot or select proper boot device". Jag har kollat att allt ser rätt ut i BIOS och har kopplat ur de diskar som jag inte vill boota ifrån. Jag har testat att köra Windows-installation via USB för att använda Repair-tool, också testat ett par grejer via kommandprompten där. Fastnar halvvägs genom guiderna då det alltid är något kommando som inte går att köra.

Någon idé vad som har hänt med datorn? Kan jag fixa detta utan att installera om Windows?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PuMaH:

Jag har kollat att allt ser rätt ut i BIOS och har kopplat ur de diskar som jag inte vill boota ifrån.

Vad händer när du kopplar tillbaks dem?

Permalänk
Mattecoach

@Andreaz1:

Gjorde det bara för att utesluta att den inte försöker boota från fel disk, det är exakt samma felmeddelande (Insert Boot Device).

Permalänk
Medlem

@PuMaH: Om kommandoprompt grejerna inte heller fixar det blir du nog tvungen att installera om.

Starta datorn från Win USB och ta bort alla partitioner på Windows disken när du installerar. Går man inte så långt så är det stor risk att felen du nämnde blir kvar eller kommer tillbaka om du bara formaterar, installerar, reparera på olika sätt.

Andra diskar kopplar du in när USB/DVD har installerat klart. Annars kan USB/DVD lägga / använda något på annan disk som Windows behöver för att starta.

Efter tiden 2:18 visar videon ren installations biten.

Permalänk
Mattecoach

Jag lyckades skapa en ny EFI-partition, sen fungerade det att starta datorn igen. Tycker inte att det känns som en hållbar lösning så ska flytta det jag vill ha kvar och installera om.