Någon som har erfarenhet av Kali Audio LP-6? (studiomonitorer)

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Kali Audio LP-6? (studiomonitorer)

Hellu!
Jag har hållit på med musik hela livet men kört med stereo och vanliga högtalare och hörlurar fram tills nu (tänkte jag). Har egentligen en rätt stor budget och skulle kunna köpa något dyrare, men rummet är rätt kasst och vill gärna "balansera" hemmastudion. Vet däremot inte alls vilken prisklass man bör lägga sig? De kostar knappt 2000:- styck. Vad kan man vänta sig i den prisklassen? Är det sweetspot vad gäller pris/prestanda eller borde man lägga mer? Tar gärna emot råd om andra monitorer i den här prisklassen från folk som har erfarenhet. Litar inte riktigt på youtubers då man inte vet vilka som är sponsrade eller ej?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte hört dem och företaget verkar vara rätt nytt men det verkar vara en tekniskt sund konstruktion, själv har jag Behringer i samma prisklass men det finns ju flera typ Yamaha och KRK som också gör aktiva monitorer kring 4-5 000 kr och det finns ju även passiva som kan vara intressanta om du har nått att driva dem med men det viktigaste är för det mesta akustiken om man ska få det bra.
Sweetspot är det nog egentligen inte men ungefär där man inte hela tiden tycker sig sakna bas för högtalarna i den klassen brukar spela neråt 40 Hz och klara ett anständigt ljudtryck så att man inte omedelbart börjar önska sig basmoduler.
Högtalarna brukar alltså funka ganska bra att ha som toppar när man bygger vidare genom att skaffa basmoduler.
Svagaste biten i aktiva högtalare i den här prisklassen är elektroniken, den är oftast inte knäpptyst eller så effektstark att den överträffar elementen, man får inte heller någon avancerad dsp eller liknande för rumsanpassning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inte hört dem och företaget verkar vara rätt nytt men det verkar vara en tekniskt sund konstruktion, själv har jag Behringer i samma prisklass men det finns ju flera typ Yamaha och KRK som också gör aktiva monitorer kring 4-5 000 kr och det finns ju även passiva som kan vara intressanta om du har nått att driva dem med men det viktigaste är för det mesta akustiken om man ska få det bra.
Sweetspot är det nog egentligen inte men ungefär där man inte hela tiden tycker sig sakna bas för högtalarna i den klassen brukar spela neråt 40 Hz och klara ett anständigt ljudtryck så att man inte omedelbart börjar önska sig basmoduler.
Högtalarna brukar alltså funka ganska bra att ha som toppar när man bygger vidare genom att skaffa basmoduler.
Svagaste biten i aktiva högtalare i den här prisklassen är elektroniken, den är oftast inte knäpptyst eller så effektstark att den överträffar elementen, man får inte heller någon avancerad dsp eller liknande för rumsanpassning.

Det ska vara anställda från JBL som startat eget. De har inga monitorer i särskilt mycket dyrare prisklasser och ska leverera "mycket för pengarna" jämfört med annat i samma prisklass. Men precis som du skriver så ska de lida av ganska högt brus när inget ljud spelas. De ska ha en standby-mode som funkar sisådär och som går att stänga av om man öppnar högtalaren och ändrar på en jumper på kretskortet.
Får man mer för pengarna om man köper passiva monitorer och en förstärkare? Har du nåt att rekommendera annars för låt säga 5000-6000 kr? Eller borde man gå ännu högre? Mitt rum är rätt kasst. 13kvm och nästan kvadratiskt. Endast 210cm i takhöjd. Ska väl försöka behandla rummet på något sätt senare förvisso men ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det ska vara anställda från JBL som startat eget. De har inga monitorer i särskilt mycket dyrare prisklasser och ska leverera "mycket för pengarna" jämfört med annat i samma prisklass. Men precis som du skriver så ska de lida av ganska högt brus när inget ljud spelas. De ska ha en standby-mode som funkar sisådär och som går att stänga av om man öppnar högtalaren och ändrar på en jumper på kretskortet.
Får man mer för pengarna om man köper passiva monitorer och en förstärkare? Har du nåt att rekommendera annars för låt säga 5000-6000 kr? Eller borde man gå ännu högre? Mitt rum är rätt kasst. 13kvm och nästan kvadratiskt. Endast 210cm i takhöjd. Ska väl försöka behandla rummet på något sätt senare förvisso men ändå.

Passiva blir dyrare om man räknar in priset på bra drivelektronik men visst blir det bättre i så fall, Behringer har ju tillverkat både passiva och aktiva versioner med samma låda och element där de passiva kostat ca 2000 mindre men låtit bättre när man använt dem med elektronik för 10000 kr men totalpriset har ju blivit påtagligt högre.
du ställer alltså en fråga som är enormt svår att ge ett bra svar på för det handar mycket om vad du har för delar att kombinera med idag och om du har en plan för att bygga vidare och liknade, det finns bättre högtalare i samma storleksklass som är både aktiva och passiva, aktiva blir dyrare men en passiv för samma summa kombinerat med bra elektronik blir ju bättre men totalpriset högre.
Mina 3031or har inget påtagligt egenbrus utan de är så tysta att man behöver lägga örat mot diskanten för att höra nått brus, de är alltså inte helt ohörbara men det är definitivt inte nått man hör när man är 1m från dem, men brus finns alltid i mer eller mindre grad i enklare elektronik för det är otroligt mycket dyrare att bygga brusfritt och de flesta effekt ic kretsar brukar brusa klart mer än när man bygger med diskreta komponenter och ickretsar är det man använder i de här prisklasserna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.