Uppgradera äldre dator - hårddisk och grafikkort

Permalänk

Uppgradera äldre dator - hårddisk och grafikkort

Jag har en 6 år gammal HP Z230 Workstation som jag funderar på att skrämma lite liv i. Den används till att spela lite äldre spel och retrogrejer. Planen är att sätta i en SSD-disk och ett något bättre grafikkort (om det är värt besväret).

Datorns nuvarande specifikation är:

  • HP Z230 Workstation

  • Intel Xeon E3-1225 v3 3.2GHz 4-core

  • AMD Radeon HD 7750

  • 32 GB DDR3 1600MHz PC3-12800

  • 400W Nätdel, HP Original

  • 24" skärm, 1920x1200

  • Win7 64-bitars

När burken startas så kan nedanstående vara exempel på spel som liras:

  • Dishonored 1+2

  • The Witness

  • DayZ

  • Minecraft

  • The Forest

  • PUBG

I regel spelar jag dock äldre och indiespel som kanske inte är så grafikkrävande, men det vore ju kul om ovanstående ändå flöt lite bättre om möjligt.

Finns det någon mening med att uppgradera grafikkortet på den här burken? Jag kommer inte att köpa någon ny närmsta 3 åren, vilket kanske kan vara värt att ha i åtanke.

Sen ska jag sätta i en SSD också. Jag har 4 stycken diskar liggande som alla i princip är oanvända, men jag vet inte vilken jag ska välja. Det kanske inte spelar någon större roll? Spontant blir jag sugen på att sätta i 500GB-disken, men storleken på disken spelar inte någon större roll i det här fallet så det kanske är dumt att ta den om någon annan ger bättre prestanda. Diskarna som jag har är:

  • Samsung 850 EVO 500GB

  • Micron 5100 PRO 240GB (märkt som "HP Enterprise SSD")

  • Intel DC S3500 300GB

  • Intel 530 Series 180GB

Vilken är bäst "på pappret"? Eller finns det något bra app som kan jämföra prestandan dom emellan?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

En SSD är så klart alltid ett lyft. Däremot är processorn rätt seg med dagens mått, så förvänta dig inte stordåd av ett nytt grafikkort. Något begagnat för en femhundring-tusenlapp vore dock en oerhörd förbättring mot ditt superslöa HD 7750. Kanske ett GTX 970, GTX 1060 eller Radeon 570 går att hitta?

Angående vilken SSD du bör ta så om du bara får in en av dem så ta den stora Samsungen. 850 EVO är en helt ok modell och för spel räcker den gott

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII