Permalänk
Medlem

virtuell com-port

Jag letar efter en bra mjukvara för att skapa virtuella com-portar i windows 10.

Jag har en seriel 232 till tcp-server(USR-TCP232-302), men mjukvaran som kom med är ganska så dålig(USR-VCOM]), kraschar ofta, låser sig osv.
Så nu letar jag efter ett alternativ, gärna som inte kostar pengar.

Vad använder ni?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Hedersmedlem

Många gånger så kan applikationer ställas in så att man använder direkta TCP-anslutningar till såna här RS232 till TCP-servrar. Det kan ju vara värt att kolla om den applikation du vill köra stödjer detta, då har du ju ett lager mindre som du behöver tänka på. Detta är ganska vanligt förekommande ändå numera.

Kanske kan hjälpa lite om vi får lite mer sammanhang.

Permalänk
Medlem

@pv2b: tack för svaret. ska köra ssh in på en egenbyggd router är tanken via serial, det fungerar bra, och kan tom. styra bios:et ifrån den. men programvaran för virtuella comporten är som sagt väldigt opålitlig. Jag kör med putty men även xshell. ska kolla om någon av dom har inbyggt stöd som du säger...aldrig hört talas om det

Edit, det är iofs inte ssh inser jag nu i efterhand, eftersom jag kör via serial. det är serial till terminal eller vad man ska kalla det för då.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gnisch:

@pv2b: tack för svaret. ska köra ssh in på en egenbyggd router är tanken via serial, det fungerar bra, och kan tom. styra bios:et ifrån den. men programvaran för virtuella comporten är som sagt väldigt opålitlig. Jag kör med putty men även xshell. ska kolla om någon av dom har inbyggt stöd som du säger...aldrig hört talas om det

Edit, det är iofs inte ssh inser jag nu i efterhand, eftersom jag kör via serial. det är serial till terminal eller vad man ska kalla det för då.

I den applikationen så bör du kunna bara peka PuTTY direkt på IP-adress/port för din "brygga" och köra antingen raw eller telnet beroende på hur din serieserver är uppsatt.

Du kommer dock behöva ställa in baud rate och liknande i gränssnittet för din brygga eftersom drivrutinen inte längre gör det.

Permalänk
Medlem

Har skälv inte haft några problem med deras mjukvara.
Men kolla deras nerladdnings sida för nyare version.
https://www.usriot.com/support/downloads/

Permalänk
Medlem

@Rolle1: Det är den jag kör med, men den kraschar å håller på sig ofta för mig tyvärr. kör win 10 x64 bit. har även formaterat datorn en gång imellan. den fungerar oftast bra efter ominstallation av programmet, men sen efter någon reboot börjar den te sig lustigt eller inte alls.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

@pv2b: holysh*t. Det fungerade med RAW. Tack så mycket! nu kan jag ta bort mina virtualla com-portar

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W