Liten dator för runt 10000:- utan grafikkort

Permalänk

Liten dator för runt 10000:- utan grafikkort

Är intresserad av att köpa en kompakt dator för runt 10000:-.

Datorn kommer främst användas för spel som t.ex csgo, lol och rocket league.
Har tänkt mig ett liknande chassi som Fractal design core 500, vill gärna hålla ner storleken så gott det går.
Har hört mycket gott om ryzens 3600 processor och hade gärna haft med den i builden om det går.

Planen är att förflytta mitt grafikkort i dagsläget som är ett 1060 3gb, är det ett smart val eller är jag dumsnål?
Hade kunnat tänka mig att spendera runt 14000:- om ett grafikkort krävs.

Tack i förhand

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Är man tvungen att uppdatera bios för att processorn ska fungera? På inets datorbyggare står det att de 2 inte är kompatibla.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av solklartsol:

Är man tvungen att uppdatera bios för att processorn ska fungera?

Med största sannolikhet behövs det inte. Ryzen 3000 lanserades i höst och B450 moderkorten som producerats efter det kommer med BIOS som stödjer Ryzen 3000.

Skrivet av solklartsol:

På inets datorbyggare står det att de 2 inte är kompatibla.

Tänkt köpa allt från Inet?
I sådana fall får man plocka ihop lite annorlunda.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
99:e percentilen

Inte så värst kompakt chassi, tycker jag, om man tänker att datorn ska dela utrymme med skärm, tangentbord och annat på skrivbordet. Tänker mer något i stil med Ghost S1.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Nej har inte tänkt det är bara ny till byggen så tar hjälp där ;-). Är det något man kan fråga i förhand angående bios eller får man bara hoppas på det bästa?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av solklartsol:

@Eric Hjalmarsson: Nej har inte tänkt det är bara ny till byggen så tar hjälp där ;-). Är det något man kan fråga i förhand angående bios eller får man bara hoppas på det bästa?

Man kan skriva och fråga! Vissa ÅF har koll på vissa moderkort, andra inte.
Tror också Inet kan uppgradera BIOS åt dig. Har dock hört om en del som fått betala för det, så kolla med dem om det!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Tack för inputen, med tanke på att jag inte har byggt så mycket är det komplicerat att byta mountingen på moderkortet? Samt angående grafikkortet om du har några kunskaper om det är värt att köpa ett nytt eller behålla det jag har.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av solklartsol:

med tanke på att jag inte har byggt så mycket är det komplicerat att byta mountingen på moderkortet?

För kylaren menar du? Det skall inte vara allt för svårt. Lite olika från kylare till kylare hur man gör dock.

Skrivet av solklartsol:

Samt angående grafikkortet om du har några kunskaper om det är värt att köpa ett nytt eller behålla det jag har.

Det beror på vad du spelar, vad du har för skärm och mängder med andra parametrar.
Är det bara csgo, lol och rocket league så tycker jag personligen absolut inte att det är värt det.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson: Hade det inte fungerat med orginal fläkten från ryzen?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@solklartsol: Jodå, det gör det absolut! Lite högljudd, men börja med den! Absolut!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solklartsol:

Är intresserad av att köpa en kompakt dator för runt 10000:-.

Datorn kommer främst användas för spel som t.ex csgo, lol och rocket league.
Har tänkt mig ett liknande chassi som Fractal design core 500, vill gärna hålla ner storleken så gott det går.
Har hört mycket gott om ryzens 3600 processor och hade gärna haft med den i builden om det går.

Planen är att förflytta mitt grafikkort i dagsläget som är ett 1060 3gb, är det ett smart val eller är jag dumsnål?
Hade kunnat tänka mig att spendera runt 14000:- om ett grafikkort krävs.

Tack i förhand

Är du medveten om att kompakta chassin kan låta mer om de inte har uppenbar inbyggd ljudisolering? Finns kompakta datorer som bara är tre 1,5 liters mjölkpaket stora men låter som attans. Jag tänkte så du inte blir störd av det om du ska köra med högtalare och inte ljudisolerade hörlurar.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av AplAy:

Är du medveten om att kompakta chassin kan låta mer om de inte har uppenbar inbyggd ljudisolering? Finns kompakta datorer som bara är tre 1,5 liters mjölkpaket stora men låter som attans.

Vill man ha det tyst så går NH-D15 i. Men TS verkar vilja köra Wraith Stealth.

Skrivet av solklartsol:

@Eric Hjalmarsson: Hade det inte fungerat med orginal fläkten från ryzen?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|