Permalänk
Avstängd

Snabb scanner av läroböcker?

Tjo! Jag har en kund där jag indexerar (gör navigerbara) blivande DAISY-böcker vilket är åt personer med alla grader av dyslexi. Det som kommer att behöva göras inom någon månad är att börja scanna in läroböcker som sedan indexeras i sparade PDF-böcker.

Jag kommer att få denna betald av min kund så jag letar efter en scanner som kan läsa in inmatade ark utan att måste mata in ett ark i taget utan kan lägga en hel hög som den drar ifrån (precis som skrivare har flera papper den drar från för att skriva ut).

Är det i typ något i stil med detta som jag letar efter då? https://www.inet.se/produkt/6301732/brother-ads-2400n Jag utgår ifrån att vissa läroböcker kan vara större än A4 så en A3-ark scanner hade varit på sin plats för att gardera sig.

Tack för hjälpen på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Tjo! Jag har en kund där jag indexerar (gör navigerbara) blivande DAISY-böcker vilket är åt personer med alla grader av dyslexi. Det som kommer att behöva göras inom någon månad är att börja scanna in läroböcker som sedan indexeras i sparade PDF-böcker.

Jag kommer att få denna betald av min kund så jag letar efter en scanner som kan läsa in inmatade ark utan att måste mata in ett ark i taget utan kan lägga en hel hög som den drar ifrån (precis som skrivare har flera papper den drar från för att skriva ut).

Är det i typ något i stil med detta som jag letar efter då? https://www.inet.se/produkt/6301732/brother-ads-2400n Jag utgår ifrån att vissa läroböcker kan vara större än A4 så en A3-ark scanner hade varit på sin plats för att gardera sig.

Tack för hjälpen på förhand! / AplAy.

Jag har skannat en hel del dokument och för "allmän" skanning så skulle jag absolut inte välja en maskin som bara kan hantera lösa papper för det lär behövs en flatbädd också för att klara underliga format och skadade dokument.
Dessutom har den inte särskilt stort magasin (50 sidor) och vart tar pappren vägen när de matas ut ?
Jag hade valt en flatbäddare med dokumentmatning typ https://www.dustinhome.se/product/5010974026/scanjet-pro-3500...
Vet inget om den maskinen och det jag jobbat med är stora kombimaskiner i högre prisklasser som klarat 2-3 sidor i sekunden genom arkmataren men jag vet att man ibland blir ställd utan flatbädd även om man "bara" ska skanna "släta papper".
Har också upptäckt att OCR kan ta väldigt lång tid ibland så om det ska göras så kolla prestandan för det för det är nog inte samma fart att få ut dokumenten ur ocr systemet som att mata in papper fysiskt utan det kan gå riktigt tungt om det är nått annat än blad med absolut bara maskinskrivna bokstäver och siffror på.
Pdferna kan också bli väldigt stora när man jobbar med dem om det är det formatet du ska ha ut dokumenten i men det låter som PDF/A (nån version) med OCR är det som är målet ?
https://riksarkivet.se/pdfa
Har du nån uppfattning om fysiskt format och skick på dokumenten och hur många sidor varje dokument innehåller för du säger ju böcker så vad innebär det mer specifikt ?
Det är ju en väldig skillnad i jobb att skanna en inbunden bok man inte får förstöra jämfört med att skanna A4 papper som lämnas löst i en kartong.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Tjena! Tack så mycket för svaret. Det är tänkt att scanna in läroböckerna till PDF:er där OCR inte spelar så stor roll (PDF:n kmr ej behöva kunna sökas igenom). Jag har tidigare scannat in böcker med vanlig multiskrivare och då tog det 8 sekunder per A4-sida. Sedan tar ju också OCR-delen sin tid inuti programvaran (iaf för maskinen jag använde tidigare).

Läroböckerna kommer vara hela/nya när de scannas in. De kan vara allt från cirka 100 sidor upp till hela 600+ sidor. Ja, PDF-filer med OCR blir lättare att arbeta med storleksmässigt. Troligen kommer det att bli OCR-inläsningen & sparandet som kommer att ta längre tid än själva inscanningen.

Det är alltså skolböcker som skall inscannas för att sedan indexeras (i HTML-fil) som sedan används av en inläsare för att strukturera innehållet för DAISY-ljudböcker som i sin tur används av personer med olika grader av dyslexi som använder dessa "navigerbara ljudböcker" för att kunna studera på grundskolan, gymnasiet, och universitet med.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Bokförlaget borde väl ha det i någon digital form redan och de som du fått uppdraget av måste väl ha köpt en license av förlaget redan att använda sig av deras böcker så det lättaste är väl att kontakta förlaget och slippa scanna in en massa böcker?

Permalänk
Medlem

Men om du har kunden som har skrivit böckerna så kan du väl bara få en digital upplaga? Och om det inte är det... Har du tillåtelse att kopiera boken? Särskilt som det är i ett kommersiellt syfte för dig.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

@mrqaffe: Tjena! Tack så mycket för svaret. Det är tänkt att scanna in läroböckerna till PDF:er där OCR inte spelar så stor roll (PDF:n kmr ej behöva kunna sökas igenom). Jag har tidigare scannat in böcker med vanlig multiskrivare och då tog det 8 sekunder per A4-sida. Sedan tar ju också OCR-delen sin tid inuti programvaran (iaf för maskinen jag använde tidigare).

Läroböckerna kommer vara hela/nya när de scannas in. De kan vara allt från cirka 100 sidor upp till hela 600+ sidor. Ja, PDF-filer med OCR blir lättare att arbeta med storleksmässigt. Troligen kommer det att bli OCR-inläsningen & sparandet som kommer att ta längre tid än själva inscanningen.

Det är alltså skolböcker som skall inscannas för att sedan indexeras (i HTML-fil) som sedan används av en inläsare för att strukturera innehållet för DAISY-ljudböcker som i sin tur används av personer med olika grader av dyslexi som använder dessa "navigerbara ljudböcker" för att kunna studera på grundskolan, gymnasiet, och universitet med.

Ska du klippa bort ryggen på böckerna för att kunna köra dem i dokumentmatare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag hjälpte en bekant med att digitalisera gamla texter och jag tror det bästa hade varit en kamera med stativ så att den kunde vara riktad nedåt. Mycket snabbare att bara ta ett foto, bläddra, ta ett foto, istället för att behöva lyfta boken vid varje uppslag. Han var för snål för det dock, så han körde på flatbäddsscanner. Sen abby fine reader tror jag ocr-mjukvaran hette som jag faktiskt blev rätt imponerad av. Krävdes en del korrigeringar ändå men det var också handskrivna gamla texter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Men om du har kunden som har skrivit böckerna så kan du väl bara få en digital upplaga? Och om det inte är det... Har du tillåtelse att kopiera boken? Särskilt som det är i ett kommersiellt syfte för dig.

Jag får de fysiska böckerna direkt från kunden som i sin tur bör ha licensieringsavtal med bokförlagen eftersom annars förstår jag INTE hur de skulle få producera DAISY-ljudböcker av dem som sedan skickas ut till skolor med elever med dyslexi.

Jag skall fråga kunden på måndag i vårt nästa möte hur det kommer sig att de inte har tillgång till färdig digital kopia som.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ska du klippa bort ryggen på böckerna för att kunna köra dem i dokumentmatare ?

Ja, så kommer det att bli. Tanken är att digitalisera böckerna för snabbare och enklare indexering där jag även kommer att inkludera pilar och övrig grafiska element som är till hjälp för inläsaren när boken senare blir en "DASIY-Ljudbok".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag hjälpte en bekant med att digitalisera gamla texter och jag tror det bästa hade varit en kamera med stativ så att den kunde vara riktad nedåt. Mycket snabbare att bara ta ett foto, bläddra, ta ett foto, istället för att behöva lyfta boken vid varje uppslag. Han var för snål för det dock, så han körde på flatbäddsscanner. Sen abby fine reader tror jag ocr-mjukvaran hette som jag faktiskt blev rätt imponerad av. Krävdes en del korrigeringar ändå men det var också handskrivna gamla texter.

Jovars, dock har jag inget stativ där det är möjligt att göra så. Dock är det effektivare för mig att låta maskin kötta igenom ett gäng ark medan jag gör annat på datorn än att bara behöva göra allt arbete manuellt som med kamera och bläddra sidor. OCR:n hjälper till att hålla filstorleken nere. Den är ej av nytta för övrigt för det jag håller på med då jag indexerar en sida i taget och inte söker efter särskilda texter inuti.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Ja, så kommer det att bli. Tanken är att digitalisera böckerna för snabbare och enklare indexering där jag även kommer att inkludera pilar och övrig grafiska element som är till hjälp för inläsaren när boken senare blir en "DASIY-Ljudbok".

Hur gör man Daisy boken, är det en människa som läser in texten och inte maskininläsning ?
Jag har gjort dokument som skulle kunna läsas av en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Hur gör man Daisy boken, är det en människa som läser in texten och inte maskininläsning ?
Jag har gjort dokument som skulle kunna läsas av en dator.

En människa läser in den för det behövs betoningar utifrån bokens löptext (t.ex., när det är kursiva ord som kan vara centrala löptexten) och även övrig information som vägleder den dyslektiska lyssnaren. T.ex., säger inläsaren, "Nu läser jag bildtexten nere åt vänster", dvs., en bild nere åt vänster i boken så att lyssnaren kan fokusera rätt medan denne lyssnar.

EDIT: Personen har läroboken bredvid sig men följer bara med genom att titta på sidnummer (siffror brukar många kunna läsa men inte bokstäver och således ord och meningar) och bilderna, tabellerna och graferna i boken.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Något som detta? Finns nog några alternativ tror jag, förhoppningsvis något man kan få tag på på en gång. https://www.kickstarter.com/projects/piqx/xcanex-the-intellig...

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tullen:

Något som detta? Finns nog några alternativ tror jag, förhoppningsvis något man kan få tag på på en gång. https://www.kickstarter.com/projects/piqx/xcanex-the-intellig...

Jag tror inte på en tämligen manuell lösning för nått som går att köra med dokumentmatare, att köra kamera eller flatbädd gör man bara för sånt man är tvungen till för det tar lång tid att göra så jämfört med arkmatare.
Det är väldigt jobbigt att skanna på det sättet och har man några tusen sidor som går att köra med arkmatare så sparar man troligen in kostnaden för arkmataren redan där om man räknar på arbetskostnaden.
Den där apparaten är kanske jättebra för en student som vill ha en liten skanner och kopiera några sidor här och där i böcker men jag hade inte valt den före en arkmatande om källmaterialet går att köra i en arkmatare.
Det är långsamt, jobbigt och tråkigt att skanna mycket om man ska bläddra igenom materialet sida för sida och jag antar att man hade tröttnat rejält på en sån där lösning efter ett par hundra sidor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Jovars, dock har jag inget stativ där det är möjligt att göra så. Dock är det effektivare för mig att låta maskin kötta igenom ett gäng ark medan jag gör annat på datorn än att bara behöva göra allt arbete manuellt som med kamera och bläddra sidor. OCR:n hjälper till att hålla filstorleken nere. Den är ej av nytta för övrigt för det jag håller på med då jag indexerar en sida i taget och inte söker efter särskilda texter inuti.

Jo, det är mer en smidig lösning om man har en bok man inte kan göra sönder, för att den är gammal eller unik eller så.

Men alla kontorsskrivare jag har rört det senaste decenniet stöder att scanna (eller kopiera) en hel hög med papper om de är i samma storlek och så. Du kan inte använda en sådan?