Permalänk
Medlem

Corona-rengöring av tagentbord

Hej,

Nu i Coronatider och när solen börjar titta fram, så ser man hur smutsigt tagentbordet är.
Samtidigt vill man ju ha hygieniskt och fräscht på sitt tagentbord.
När man har tre barn som gärna sitter och kladdar vid datorn, så känns det extra viktigt dessutom.

Tänkte därför dela med mig av hur mitt resultat blev.
Ursäktar mig i förväg för mobilbilder, som kan upplevas som lite dåliga.
Såg även att kameran ballade ur på någon bild.

Plockade bort alla tagenter, och la dem i blöt.
Varmt vatten och lite rengöringsmedel.

Tog en tandborste och körde emellan alla switchar och dammsög samtidigt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd

Alternativt karantänsätter du först tangentbord någonstans i 3 dygn och sedan rengör för att inte potentiellt sprida omkring viruspartiklarna. Jag har sett väldigt dåliga rengöringstips för tangentbord som tryckluft vilket endast bör användas efter karantän.

Beräknat tycks viruset klara sig cirka 2-3 dagar på de flesta ytor så kör på 3 dagar för att vara säker, eller så du kan överdriva och köra 10 dagar för att komma över "9-dagars ryktet" som också sprids som en löpeld på internets sämsta sidor (=sociala medier).

Lycka till hur du än gör!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Drasteroid:

Hej,

Nu i Coronatider och när solen börjar titta fram, så ser man hur smutsigt tagentbordet är.
Samtidigt vill man ju ha hygieniskt och fräscht på sitt tagentbord.
När man har tre barn som gärna sitter och kladdar vid datorn, så känns det extra viktigt dessutom.

Tänkte därför dela med mig av hur mitt resultat blev.
Ursäktar mig i förväg för mobilbilder, som kan upplevas som lite dåliga.
Såg även att kameran ballade ur på någon bild.

Plockade bort alla tagenter, och la dem i blöt.
Varmt vatten och lite rengöringsmedel.

Tog en tandborste och körde emellan alla switchar och dammsög samtidigt.

https://i.imgur.com/LDIuF2J.jpg

https://i.imgur.com/p0E86HH.jpg
https://i.imgur.com/4ah5IvO.jpg

https://i.imgur.com/MjnlAAr.jpg

Double-shot keycaps går med fördel att köra i diskmaskinen.
Jag använder en tvättpåse för att de inte ska trilla runt i maskinen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Det får jag pröva nästa gång. Tack för tipset 👍🙂

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

@DavidtheDoom: Det får jag pröva nästa gång. Tack för tipset 👍🙂

Alternativt slänger du in hela tangentbordet i maskinen och hoppas att det överlever.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

@Hestkulan: Detta måste jag ju bara testa

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Snyggt! Har samma tangentbord hemma På jobbet är vi typ 20 pers som delar tangentbord 🤮😷 går åt en del handsprit där just nu men man kommer ju inte åt nerimellan så oklart om det ens hjälper, vad tror ni?

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4.4Ghz | Palit GTX 1060 3GB | Asus Maximus IV Extreme P67 | Corsair Vengeance 16Gb | Corsair AX 850W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

@Strumpa sänk ner det i ett bad av handsprit och låt det vara kvar där... för alltid

Permalänk
Medlem

@Strumpa: Hade tagit med mig eget tagentbord till jobbet om fler än jag själv skulle använda det :/

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

@henkiii: Ja, men då måste det ju vara trådlöst

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Inaktiv

Ripsters spill-guide täcker alla rengöringsmetoder för tangentbord.