Ethernet saknar giltig IP-konfiguration.

Permalänk

Ethernet saknar giltig IP-konfiguration.

Hej! Jag såg att detta är något som skrivits om tidigare här på Swec. Kunde dessvärre inte hitta någon hjälp i den tråden.

Är själv inte jättekunnig inom nätverk men har ett hum om hur allt fungerar.
Situationen är så att vi har våran router på plan ett och därifrån går en kabel till min brors rum på övervåningen. kopplad först till en Gbit switch och sedan till hans dator etc. Därifrån har jag kopplat på en kabel till en likadan switch som ligger på mitt rum så att jag kan koppla både dator och tv via kabel.

Tvn är kopplad via en liten asus 3 in 1 enhet satt som repeater med Americansk VPN för Netflix. Medan datorn är kopplad direkt till switchen. Datorn får ingen internet åtkomst med hittat fel i felsökaren: Ethernet saknar giltig IP-konfiguration.
Kopplar jag datorn via repeatern bredvid tvn så fungerar det. Men vill givetvis inte köra usa VPN på datorn.

Jag har kopplat exakt likadant för runt ett år sedan utan problem.

Någon som stött på liknande eller är lite mer insatt i nätverk som skulle vilja dela med sig?

Tack på förhand!

Visa signatur

Betalningsalternativ: Swish/Nordea

Med vänlig hälsning,
Razmus Daun

Permalänk
Rekordmedlem

Problemen beror troligen på att inte allt är inkopplat på routerns lansida, att ha en switch före routern fungerar oftast inte för ipadresserna man får från operaötren tar slut.
anslut alltså en routers wanport rill inkommande internetanslutning och allt annat ska kopplas in efter routern (på routerns lansida)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Funderar på om något 'DOS commando' ipconfig /renew eller något skulle fungera ?

Permalänk

Tack båda två! ipconfg /renew vägrade att få svar. Det var nog som @mrqaffe sa. Gick ned och tittade och då hade de fått för sig att koppla om kablarna fel när de satt rätt sisst jag var här. Funkar fin fint nu. Tack snälla!

Visa signatur

Betalningsalternativ: Swish/Nordea

Med vänlig hälsning,
Razmus Daun