Permalänk
Medlem

PSU - Räcker kablarna?

Det var ett tag sedan jag behövde hjälp av er kära Sweclockare, men då var det dags igen.

Går i tankarna att byta ut min 6 år gamla Integra 750 W PSU (som lider av coil whine ut i hörlurarna vid gpu heavy load) till en PSU av modell Seasonic Focus GX 550 W (officiell produktsida, välj 550 W i rullistan).

Det jag är lite osäker på är om jag kommer kunna koppla in min gpu Sapphire Pulse 5700 XT (6+8 pin) och mitt interna ljudkort Asus Strix Raid Pro (6 pin) med de medföljande kablarna?

Om det inte går, kan man då köpa en extra kabel eller ska jag kolla på andra PSUs?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Bra att du kollade upp detta Kör på 650W varianten istället, hittar inte lösa kablar som fungerar med focus GX.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tack för svaret @Vzano!

Tycker det är märkligt att jag hör coil whine ut i hörlurarna trots internt ljudkort.. har provat flytta ljudkortet närmre PSU och närmre gpu, blir varken bättre eller sämre. Dock knappt hörbart vid spelande.

Edit: Bara så jag förstått det rätt, man kan ha två kablar från PSU till gpu, d.v.s. en 8 pin (6+2) och en separat där man använder 6 pin? Min Fractal design är inte modulär och just nu använder min gpu en kabel som har 8 pin (6+2) och 6 pin.

Permalänk
Medlem

@µiCro: 650 W versionen kommer med två kablar som har två stycken 6+2 kontakter, så om du vill så kan du använda båda eller bara en till grafikkortet, vilket som blir bäst.

Var kopplar du in hörlurarna?
Använder du uttag på fronten på ditt chassi, så kan det vara så att kabeln mellan ljudkort och uttagen där fram snappar upp störningar i chassit och på så sätt inducerar störningar i hörlurarna.

Permalänk
Medlem

@loefet Tack, köpte en bitfenix whisper 650 W till slut. Jag kopplar in hörlurarna i dongeln som tillhör ljudkortet Strix Raid Pro

Förhoppningsvis försvinner coil whine med den nya PSUn, jag uppdaterar.

Permalänk
Medlem

Coil whine försvann med nya PSUn, men inte missljudet (låter svagt elektriskt) från själva hörlurarna. Front ljuduttag ger dock inget missljud, så det måste vara interference någonstans mellan ljudkortet och moderkortet kanske. Blir inte klok på det men kan leva med det.