Quiz: Vad kan du om nästa generations spelkonsoler?

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Vad kan du om nästa generations spelkonsoler?

Både Sony och Microsoft har lyft på skynket för tekniska detaljer om Xbox Series X och Playstation 5. Vad kan du om de båda?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

8/10. Nästan påläst iaf

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
99:e percentilen

4/10

Lite nyfiken är du ändå på vad som får spelkonsolerna att ticka, men bara lite.

Huvudet på spiken. Känner otroligt svag lockelse att skaffa en spelkonsol, utom möjligen Nintendo Switch.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är inte 4 tekniskt sett fel? Series X har 20GB medans utvecklare bara har tillgång till 16 av dessa, eller har jag helt missförstått något?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

8/10 Dock aldrig ägt en konsoll i hela mitt liv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

8/10

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Är inte 4 tekniskt fel? Series X har 20GB medans utvecklare bara har tillgång till 16 av dessa, eller har jag helt missförstått något?

Nej båda har 16GB.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

3/10
Spel konsoler? Du bryr dig bara om tekniken när den flyttar in PC:n.

Helt rätt! Jag kunde egentligen bara 1 svar och det var den med PS3an och ljudet för jag lyssnade extra noga på den under Sonys Road to PS5 Stream för jag gillar ljud rent alment och dom andra 2 gissade jag på
Men konsole har ju alltid varit för mig en Poor Mans PC och jag har ju aldrig brytt mig om FPS eller att allt ska vara perfekt då det är Plug and Play. Men det ser ju ut att bli ändring på den fronten nu med Xbox Series X och PS5.

Permalänk
Medlem

4/10. de är snabbare än gamla generationen. Har amd zen 2. SSD i form av pci express. uhd läsare.

Alla svar gissade jag på

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Trodde verkligen att jag skulle få 10/10 inför quizen, men det landade på 9/10.

Hade fel på den om Xboxens lagring, gissade på namnet på minneskontrollern för SSDn men det blev ju en felgissning.. visste ju att det var den eller den som var det rätta svaret iaf!

Permalänk
Medlem

3/10. Men vem bryr sig om konsoler när allt kommer omkring

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Är inte 4 tekniskt sett fel? Series X har 20GB medans utvecklare bara har tillgång till 16 av dessa, eller har jag helt missförstått något?

16 totalt och 13 av dessa till spel ska det vara.

Permalänk
Medlem

10/10 men det var ju lätt när man följt allt snack på Youtube

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

4/10, gissade rakt av!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

7/10. Inte så dåligt med tanke på att jag inte har något intresse att köpa någondera av konsolerna.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

är inte fråga 6 fel?

Xbox - 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
PS5 - 16GB @ 448 GB/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Är inte 4 tekniskt sett fel? Series X har 20GB medans utvecklare bara har tillgång till 16 av dessa, eller har jag helt missförstått något?

Skrivet av elajt_1:

Nej båda har 16GB.

Skrivet av Squallie:

16 totalt och 13 av dessa till spel ska det vara.

" "Memory performance is asymmetrical - it's not something we could have done with the PC," explains Andrew Goossen "10 gigabytes of physical memory [runs at] 560GB/s. We call this GPU optimal memory. Six gigabytes [runs at] 336GB/s. We call this standard memory. GPU optimal and standard offer identical performance for CPU audio and file IO. The only hardware component that sees a difference in the GPU."

In terms of how the memory is allocated, games get a total of 13.5GB in total, which encompasses all 10GB of GPU optimal memory and 3.5GB of standard memory. This leaves 2.5GB of GDDR6 memory from the slower pool for the operating system and the front-end shell. From Microsoft's perspective, it is still a unified memory system, even if performance can vary. "In conversations with developers, it's typically easy for games to more than fill up their standard memory quota with CPU, audio data, stack data, and executable data, script data, and developers like such a trade-off when it gives them more potential bandwidth," says Goossen. "

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-inside...

Så jag tror även denna text från quizet är felaktigt?

"Xbox Series X tillämpar en segmenterad modell för primärminnet, där 10 GB går till grafikminne, 4,5 GB till primärminne och 1,5 GB till operativsystemet."

Enligt DF/eurogamer är 2.5GB dedikerad för OS, och att det fortfarande är en unified modell, bara att den snabbare poolen är mer optimal för GPU. Vem har rätt @loevet ?

Hur som, 10/10, sedärja, jag som inte haft en konsoll ikopplad på 10 år

Permalänk
Medlem

Haha 3/10 det märks hur stort mitt konsol intresse är.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

10/10 Korrekta svar!
Det finns uppenbarligen väldigt lite du inte vet om tekniken i nästa generations spelkonsoler. Bra jobbat!

Kul Quiz @loevet! Många kuggfrågor denna gång

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

3/10 ungefär lika intresserad utav konsoler som att se när blommor växer.
Marknaden är död för mig gällande konsol 😒

Visa signatur
Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Panthro:

är inte fråga 6 fel?

Xbox - 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
PS5 - 16GB @ 448 GB/s

Xbox Series X har segmenterat minne, men det snabbaste segmentet når 560 GB/s över 320-bitars minnesgränssnitt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

är inte fråga 6 fel?

Xbox - 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s
PS5 - 16GB @ 448 GB/s

Frågan gäller bandbredden. Xbox Series X har en bandbredd på 320-bit (10GB @ 560GB/s, 6GB @ 336GB/s) medan PS5 är något smalare med sina 16GB GDDR6/256-bit

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

"7/10 Korrekta svar!
Det finns uppenbarligen väldigt lite du inte vet om tekniken i nästa generations spelkonsoler. Bra jobbat!"

Det trodde jag inte. Jag som inte ens är särskillt intresserad av moderna konsoler. Men man läser väl mycket och saker fastnar i huvudet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Brukar sätta mig in i de allra minsta detaljerna så detta var lätt. Men tror ändå inte folk fattar hur stort kliv det kommer bli innan spelen börjar visas upp. Visst, releasespelen kan se rätt "vanliga" jämfört med high end PC, men när allt special är med och kör i maxkräm lite längre fram kommer vi se nya saker som inte tidigare vart möjligt. En I/O utan flaskhalsar och en 12-kanalig SSD som strömmar 9GB/s rätt in i GPUn ger ju inte bara snabbare laddningstider som en del verkar tro.

Idag kan man bygga en hyffsad budgetPC för 8000 kronor. Hur dessa konsoler ska prissättas som fullständigt krossar en sådan budgetPC ska bli intressant att se. Blir förvånad om priset blir mycket lägre än så, gissar på 7999 kronor i våra butiker vid lansering.
Det blir inte svårt att motivera när man väl börjar visa spelen sen.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Hur gör jag testet, hittar ingen länk till det?

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av rareixarna:

Hur gör jag testet, hittar ingen länk till det?

Quizet finns inbäddat i artikeln, du klickar bara på knappen Kör igång.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

10/10, man behövde ju bara ha sett Mark Cernys "tech talk" för att veta det mesta. xD Kul quiz iaf, ser fram emot att läsa mer om dessa konsoller när de väl är i folks händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Xbox Series X har segmenterat minne, men det snabbaste segmentet når 560 GB/s över 320-bitars minnesgränssnitt.

Även om minnet har olika bandbredd kan det fortfarande användas som unified memory. Fråga 4 och 6 är gränsfall till felaktiga.

Permalänk
Medlem

7/10

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

@ExcZist:
Fick även 3/10 men bara för att redan på andra frågan kom jag på att jag faktiskt inte bryr mig överhuvudtaget och snabbt klickade i random svar för att komma till slutet