Permalänk
Medlem

Tips på gaming mus!

Någon som har bra tips på gaming mus som inte "klickar" så högt då min sambo tycker mitt frenetiska klickande är hemskt störande
Har nu en G305 som jag är sjukt nöjd med då den är trådlös och liten så något liknande är jag ute efter som låter mindre.

Tack på förhand clockers!

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk

Viper Wireless Ultimate är en grym mus som inte låter så mycket när man klickar.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av FixT:

Någon som har bra tips på gaming mus som inte "klickar" så högt då min sambo tycker mitt frenetiska klickande är hemskt störande
Har nu en G305 som jag är sjukt nöjd med då den är trådlös och liten så något liknande är jag ute efter som låter mindre.

Tack på förhand clockers!

Oj, den är svårt. Kommer inte på någon som låter mindre än övriga spelmöss på marknaden.
Vet att det finns en "Silent" från Logitech, men den är inte alls gjort för att spela med (och rätt obehaglig).

Permalänk
Medlem

Just nu är det Logitech som gäller när det kommer till möss enligt mig. De har verkligen lyckats med en utmärkt balans mellan prestanda, batteritid och vikt som ingen konkurrent kan mäta sig med imo.

Just det där med att hitta en mus som klickar mindre/tystare är dock lite knepigt och jag tror det kan bli svårt om du ska ha en mus för spelande. Och ska den vara trådlös (vilket den ofc ska vara år 2020 hehe) så begränsas valmöjligheterna rejält, tyvärr.

Jag testade med mina tre trådlösa möss jag har just nu och jämförde hur de lät. Detta är resultatet av mitt vetenskapliga och väldigt tekniskt avancerad testmetod (lyssnade med öronen):

Logitech G Pro Wireless = klickar hörbart, med en diskant-betonad ljudprofil jämfört med de två andra.
Logitech G403 Wireless = klickar hörbart, lite högre än G Pro, och själva klickljudet känns dovt och "tyngre" på ett negativt sätt i det här fallet, enligt mig.
Steelseries Rival 650 Wireless = likt G403:an har Rival 650 lite dovare klick, dock med lägre ljudnivå och jag upplever denna som den med minst störande vänster- och högerklick.

Tyvärr är Rival 650 även den tyngsta av dessa möss och det är många som inte gillar det. Jag vänjer mig dock snabbt och tänker inte på vikten efter någon dags användning. Men detta är väldigt individuellt.

Alla dessa möss presterar annars utomordentligt bra och jag skulle inte kunna påstå att jag upplever att någon har bättre precision än de andra.

Logitech G Pro Wireless är väl den som är mest lik G305 till design och storlek, och jag bedömer den som helt klart godkänd gällande hur man upplever klickandet. Det är också Logitech G Pro Wireless som jag personligen kör som min standardmus. Huruvida det skulle vara en förbättring för dig låter jag dock vara osagt då jag inte riktigt minns hur G305 låter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Steelseries gör de bästa spelmössen. Kan reka Steelseries Rival 310. Bra support har de också!

Permalänk
Medlem

Jag kan ju tipsa om att hålla dig borta från Razers möss och tangentbord. Du betalar premiumpriser för usel prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag kan ju tipsa om att hålla dig borta från Razers möss och tangentbord. Du betalar premiumpriser för usel prestanda.

suttit med en deathadder chroma som varit hårt använd i ca 4 år nu utan några som helst problem, väldigt solid mus

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

suttit med en deathadder chroma som varit hårt använd i ca 4 år nu utan några som helst problem, väldigt solid mus

Jag kanske bara haft s.k måndagsexemplar då. Men det pratas även mycket om det bland andra datoranvändare, bl.a. på Youtube, att just Razers produkter inte håller jämförelsevis hög kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag kan ju tipsa om att hålla dig borta från Razers möss och tangentbord. Du betalar premiumpriser för usel prestanda.

Har kört razer sedan deras boomslang och är hur nöjd som helst!
Det är väl bara deras mjukvaruprogram som det klagats på om att man måste skapa profil för att få tillgång till diverse saker. I övrigt är prestandan väldigt bra tycker jag och då har jag provat en hel del möss genom mina många år framför datorn.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Spicebeast:

Jag kan ju tipsa om att hålla dig borta från Razers möss och tangentbord. Du betalar premiumpriser för usel prestanda.

Kan hålla med dig om detta, men Viper Wireless Ultimate är verkligen en helt annan nivå när det kommer till produkter från de.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Tror det flesta möss klickar lika mycket.
Men jag har själv Razer Viper Ultimate och klickljudet låter lite annorlunda. Lika högt som andra men ett mer "mjukt" ljud. Svårt att förklara.
Bästa musen jag någonsin haft. Rekommenderar varmt. Må vara bästa musen på marknaden just nu.
Dyr dock

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag behövde en ersättare till g400/mx518 greppet och gamblade lite med storleken, för att jag ville gå över till en lätt mus med.
Jag hoppa på en Roccat Owl Eye och det fick ta en vecka att vänja sig.. men det var det värt för att Lift Off Distance var hög nog så att man kan lyfta musen lite/wrista utan att den tappar kontakt och den har mjukvara som du kan ställa in allt och spara det på minnet, så du kan avinstallera mjukvaran om du vill, bara en sån sak.. 😜

Den har ju klick men ganska civilicerat klick i tonen och klicket är lätt på fingret.
Nog bara materialet jag kan önska greppigare, men o andra sidan, jag kunde köpt en Roccat Kone Pure Ultra ist som är ennu lättare.. och.. det finns hockey tejp. 😎
Inga problem att lämna tillbaka en mus hos ElGiganten, men denna fick dem inte tillbaka. 😉

Permalänk
Medlem

Viper Ultimates största nackdel är de totalt urursla knapparna, något de också fått extremt mycket kritik för av många användare.
Detta tog razer åt sig och har förbättrat knapparna markant på Viper Mini.
De har även gjort så sidoknapparna står ut lite mer och inte är så insjunkna.

Tyvärr har de inte gjort samma för Ultimate. Så deras billigaste Viper har nu tveklöst de bästa knapparna av någon Razer mus, rätt lol.

Permalänk
Master of Overkill

Logitech rakt av som gäller nu enligt mig, 703, 903, G pro wireless 603 2x AA, 305 mindre mus med AA.
Annars Razer Viper Ultimate Wireless

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Viper Ultimates största nackdel är de totalt urursla knapparna, något de också fått extremt mycket kritik för av många användare.
Detta tog razer åt sig och har förbättrat knapparna markant på Viper Mini.
De har även gjort så sidoknapparna står ut lite mer och inte är så insjunkna.

Tyvärr har de inte gjort samma för Ultimate. Så deras billigaste Viper har nu tveklöst de bästa knapparna av någon Razer mus, rätt lol.

Själv upplever jag inga problem med knapparna. De är inte lika snabba som låt säga Logitech pro Wireless, men de känns ändå bra för mig. Kan vara att folk inte är vana. Jag skulle säga att de påminner väldigt mycket om Zowies FK1 musens knappar.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

G Pro Wireless: för låg LOD för min spelstil och om inget mirakel hänt, så går det inte att ändra på ens via mjukvara?

Razer Viper (trådad): Går inte ens rocketjumpa med fire/jump sammmmmtidigt, måste vara lite "off" skit störigt i Quake-spel, och ibland men sällan, hoppar inte ens den djäklen.. och sen vettifean om LOD sparas i minnet.

Hade nog chansat på Zowie om jag inte hade haft någon lycka med Roccat, men jag är ju så van vid denna formen, så formen vann (för mig).

Men som sagt, borde vara okomplicerat att få byta möss om ni har en fysisk butik inom räckhåll.

Edit: to much Ludde72.. 😎

Permalänk
Medlem

Corsair Gaming Ironclaw RGB Wireless
Jag har en sån här fast trådad version och tycker inte den låter speciellt mycket (bortsett ifall att jag håller på att bli döv)
Har fått utmärkelse av Sweclockers också, Har sett en del dålig kritik att knapparna slutar fungera. Min har funkat sedan november förra året utan problem

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

https://inetimg3.se/img/688x386/6100613_7.jpg
Corsair Gaming Ironclaw RGB Wireless
Jag har en sån här fast trådad version och tycker inte den låter speciellt mycket (bortsett ifall att jag håller på att bli döv)
Har fått utmärkelse av Sweclockers också, Har sett en del dålig kritik att knapparna slutar fungera. Min har funkat sedan november förra året utan problem

Ahh, eller något från Corsair kanske, tackar. 😎
Och Logitech har ju silent-tech-knapp-tjosan, varför inte på spelmöss än? vad jag vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Steelseries gör de bästa spelmössen. Kan reka Steelseries Rival 310. Bra support har de också!

Smaken är som baken, olika

Jag körde mycket på Steelseries förut, har kört med Rival, Sensei och Xai.
Allt från dåliga knappar till dålig sensor, kan hålla med om att Rival är en riktigt bra mus i alla fall.
Men sen jag bytte till Zowie så har jag aldrig kollat tillbaka på Steelseries.

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem

Tack allesammans för eran input! Är upenbart inte bara jag som har svårt att hitta en mus som låter mindre
Får dra till någon affär och klicka mig fram helt enkelt. Eller köpa öron plugg till frugan.

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Skrivet av FixT:

Tack allesammans för eran input! Är upenbart inte bara jag som har svårt att hitta en mus som låter mindre
Får dra till någon affär och klicka mig fram helt enkelt. Eller köpa öron plugg till frugan.

Mediamarkt har bra utbud så att du kan testa. Elgiganten har några ZOwie frame skulle jag tro.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av Ludde72:

G Pro Wireless: för låg LOD för min spelstil och om inget mirakel hänt, så går det inte att ändra på ens via mjukvara?

Razer Viper (trådad): Går inte ens rocketjumpa med fire/jump sammmmmtidigt, måste vara lite "off" skit störigt i Quake-spel, och ibland men sällan, hoppar inte ens den djäklen.. och sen vettifean om LOD sparas i minnet.

Hade nog chansat på Zowie om jag inte hade haft någon lycka med Roccat, men jag är ju så van vid denna formen, så formen vann (för mig).

Men som sagt, borde vara okomplicerat att få byta möss om ni har en fysisk butik inom räckhåll.

Edit: to much Ludde72.. 😎

Fan vad man kan tycka olika, tycker LOD är största nackdelen med den musen. Tycker den är alldeles för hög Jag tejpade den underifrån för att sänka LOD lite, men det blev bara OK.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Fan vad man kan tycka olika, tycker LOD är största nackdelen med den musen. Tycker den är alldeles för hög Jag tejpade den underifrån för att sänka LOD lite, men det blev bara OK.

LoL*
Mjo, mja.. den biten är ju helt ok och tack och lov är vi alla olika i min värld och lya får man tycka fritt och vara sigsjälv men, say, what?! för hög? sadin? du och jag har utövat precis tvärt-om gnäll/lösningar då, jag skruva upp G Pro för att se om man kunde modda ner sensorn och självklart åkte fötterna av och, testa på två olika mattor inkl IKEA katalogen och annat som egentligen inte är en musmatta..

Men tyvärr då så är mitt gnäll baserad på en sann historia och om jag fått ett "måndags exemplar" eller tisdag,onsdag,torsdag vet jag inte, men om Razer gjort förbättringar nu för att dem lyssnat på gnäll så är det ju bra.
Med Razer mjukvaran, så kan jag få den LOD jag önskar iaf.

Du och jag är det perfekta duo-paret för att testa möss då.

Edit: för mycket smileys, jisses Ludde72..

Och om nu detta visar att en del vill ha hög och andra låg, jaha, låt oss få behålla möjligheten att ändra då efter som att det går ju med många möss, tekniken finns.

Permalänk
Skrivet av Ludde72:

LoL*
Mjo, mja.. den biten är ju helt ok och tack och lov är vi alla olika i min värld och lya får man tycka fritt och vara sigsjälv men, say, what?! för hög? sadin? du och jag har utövat precis tvärt-om gnäll/lösningar då, jag skruva upp G Pro för att se om man kunde modda ner sensorn och självklart åkte fötterna av och, testa på två olika mattor inkl IKEA katalogen och annat som egentligen inte är en musmatta..

Men tyvärr då så är mitt gnäll baserad på en sann historia och om jag fått ett "måndags exemplar" eller tisdag,onsdag,torsdag vet jag inte, men om Razer gjort förbättringar nu för att dem lyssnat på gnäll så är det ju bra.
Med Razer mjukvaran, så kan jag få den LOD jag önskar iaf.

Du och jag är det perfekta duo-paret för att testa möss då.

Edit: för mycket smileys, jisses Ludde72..

Och om nu detta visar att en del vill ha hög och andra låg, jaha, låt oss få behålla möjligheten att ändra då efter som att det går ju med många möss, tekniken finns.

Jag har testat så många möss att jag inte ens kan räkna upp de. Har massa hemma lite överallt. Tycker det är spännande med nya möss och det är verkligen stor skillnad mellan varje mus. Men tror vi hör till den lilla gruppen som ser det De jag känner märker ingen skillnad, det är mer liten/stor mus resten spelar ingen roll

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

@FixT: Smaken är ju som baken, men vad gäller gamingmöss så har jag inte haft någon bättre än Logitechs MX518. Håller hur bra som helst och är hur robust som helst. Och den är relativt tyst, tycker jag, så den kanske är något för dig?

Visa signatur

I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Fan vad man kan tycka olika, tycker LOD är största nackdelen med den musen. Tycker den är alldeles för hög Jag tejpade den underifrån för att sänka LOD lite, men det blev bara OK.

Prestandan blir sämre när du tejpar över sensorn sådär, men det kanske du är medveten om.
Vet att många gjorde det med gamla MX518 också. Var det därifrån du lärde dig knepet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag har testat så många möss att jag inte ens kan räkna upp de. Har massa hemma lite överallt. Tycker det är spännande med nya möss och det är verkligen stor skillnad mellan varje mus. Men tror vi hör till den lilla gruppen som ser det De jag känner märker ingen skillnad, det är mer liten/stor mus resten spelar ingen roll

I mitt fall, efter lång trogen tjänst så funka inte ens CPR på min Logitech G400.. fick ge mig 😎 och innan den "såklart/rätt gissat" 😜 Mx518
Det var nu jag fick ett inget-vals-tillfälle att testa Många möss och jag ville gå över till lätt mus med och nej, Mx518-Hero var inget för mig.. rätt gissat
Jo nu i efterhand när man har en mus som gör som jag önskar så jepp, intressant att testa möss men man funderar ju samtidigt på om man skulle köpa 3st till så man slipper vänja om sig vid en ny, hmm.. 😎

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Prestandan blir sämre när du tejpar över sensorn sådär, men det kanske du är medveten om.
Vet att många gjorde det med gamla MX518 också. Var det därifrån du lärde dig knepet?

Jag har alltid kört det på de flesta mössen, men har inte märkt någon skillnad i prestanda. Tejpar inte hela då, en del av sensorn bara för att sänka LOD.
Razer behöver man inte göra det till och det är dock tycker jag

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Hur hjälper vi säkra FixT's förhållande? 😎köpa en billig silent Logitech och låna/modda av dem knapparna över till en gameing Logitech mus? lämna in till en elektronik reperatör om man inte pallar själv? 😎
Hittar ingen rakt av lätt att köpa, i Sverige iaf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Hur hjälper vi säkra FixT's förhållande? 😎köpa en billig silent Logitech och låna/modda av dem knapparna över till en gameing Logitech mus? lämna in till en elektronik reperatör om man inte pallar själv? 😎
Hittar ingen rakt av lätt att köpa, i Sverige iaf..

Haha tack för omtanken. Så illa ligger jag nog inte till.. tror jag.
Idag fick frugan sovmorgon men då vi har datorn i sovrummet så vaknade hon argt och fräste "ÅK OCH KÖP EN NY MUS" 😄 Så får se om jag tar mig iväg inom en snar framtid.

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850