Videotest: LG OLED C9 och B9 – nästan lika

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tycker min 55 tum är för stor, Varför kan du se nedan.

Jag använder min C9 enbart som datormonitor och film med Shield. Utmärkt som monitor. Sitter 2 meter ifrån i en skön fåtölj.

Hur är den att använda som monitor i Windows och liknande, funderar på en B9 som dataskärm och kommer sitta typ en meter ifrån den då. Blir det alldeles för pixligt och suddigt även i 4k?

Permalänk
Medlem

Gällande datorskärm så väntar jag nog in 48CX. Förhoppningsvis släpps den här och till ett rimligt pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Hur är den att använda som monitor i Windows och liknande, funderar på en B9 som dataskärm och kommer sitta typ en meter ifrån den då. Blir det alldeles för pixligt och suddigt även i 4k?

En 55 tum 4K skärm blir i teorin lika pixlig som en 27,5 tums 1080p skärm... Men fysiskt dubbelt så stor förstås

Värt att komma ihåg om man ska använda de här OLED:arna till skrivbordet är också att de har en WRGB pixelstruktur med en vit subpixel.
Det gör att truetype inte funkar som det ska, dvs text blir inte lika mjuk att titta på som en vanlig skärm.
Man kan då stänga av truetype, eller använda tredjepartsverktyg som plockar bort subpixelrenderingen och ersätter med en enklare algoritm som kör med rena gråskalor istället... (minns inte var jag har en länk till den dock)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

En 55 tum 4K skärm blir i teorin lika pixlig som en 27,5 tums 1080p skärm... Men fysiskt dubbelt så stor förstås

Värt att komma ihåg om man ska använda de här OLED:arna till skrivbordet är också att de har en WRGB pixelstruktur med en vit subpixel.
Det gör att truetype inte funkar som det ska, dvs text blir inte lika mjuk att titta på som en vanlig skärm.
Man kan då stänga av truetype, eller använda tredjepartsverktyg som plockar bort subpixelrenderingen och ersätter med en enklare algoritm som kör med rena gråskalor istället... (minns inte var jag har en länk till den dock)

Jag har kört med LG:s B7 som datorskärm i 2 år fram tills i år då jag bytte till B9. Jag kan utan tvekan säga att det är den bästa skärmen jag haft (bytte från PG348Q Asus 34") och ser inte en satans pixel ens när jag är på 10 cms avstånd. Köp bara köp!

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

@Snyft: Från annat forum hittade jag detta.

En stor del av anledningen till att jag satsade på denna tv är för att dra nytta av Hdmi 2.1 med stöd för VRR och eARC för att skicka Atmos ljud till förstärkaren. Använder en Xbox One X och en Yamaha RX-A3050 med en 5.1.4 setup. Tyvärr så visar det sig att TVn då introducerar rejält fördröjning på ljudet. Problemet verkar vara att TVn kodar om Dolby signalen från externa källor, för att sen skicka den via Arc. Hittade en lång tråd på LG community med flera användare som påpekat detta för LG, men inget verkar hända.

Så antingen får man VRR med ljudlagg, eller så får man koppla enheten till förstärkaren och gå miste om fördelarna med hdmi 2.1 då knappt några förstärkare har 2.1 ännu.

@Wesslan1 @Laxpudding: Jag upplever out of sync-problematik (ljud efter bild) även om signalen går från källa direkt till förstärkare/ljudlimpa (provat med båda) och därifrån till C9, d.v.s. även om man inte använder sig av eArc. Det är inte mycket men det finns där och det är irriterande. Sett att jag inte är ensam om detta men kan inte begripa varför det blir såhär. Tips?

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Bildexpert 📺

@RoedeOrm: Det är normalt att du får en förskjutning när du kopplar ljudet till förstärkaren eftersom fördröjningen, latensen är minimal. Bilden har dock en latens på närmare 1/10-dels sekund (ca 90 ms) med interpolering påslagen. Detta kan du lätt testa själv genom att aktivera spelläget där latens är mycket lägre. Nu lär hjärnan sätta ihop ljud och bild.

Problemet och lösningen är lika gammalt som fenomenet med ljudanläggningar till TV:n. Så du löser detta genom att använda en funktion i ljudlimpan för att fördröja ljudet lika mycket som TV:n. Det finns testbilder för detta på testskivor, youtube etc. Annars är det då 90 ms med interpolering påslagen och runt 40 ms med interpoleringen avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@RoedeOrm: Det är normalt att du får en förskjutning när du kopplar ljudet till förstärkaren eftersom fördröjningen, latensen är minimal. Bilden har dock en latens på närmare 1/10-dels sekund (ca 90 ms) med interpolering påslagen. Detta kan du lätt testa själv genom att aktivera spelläget där latens är mycket lägre. Nu lär hjärnan sätta ihop ljud och bild.

Fast RoedeOrm säger ju han får ljud efter bild så problemet verkar ju vara tvärtom?
Kan det vara ljudlimpan som har en standardinställning med för mycket latens?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Roger W: Ljud efter bild = fel från början. Typiskt då fel i utsändningen på kabel-TV. Därav att man använder testbilder för att få det rätt, så att man kan utesluta problemkällor.

Kan också vara att man har fördröjning på fördröjning. En TV kan via HDMI flagga för ljudlimpan vilken bildfördröjning den har. Egen ljudfördröjning ovanpå det och det blir dubbelt upp.

Så använd testbild tills synken är där. Fortfarande fel i synken? Då är det förmodligen källan.

Permalänk
Inaktiv

Tv verkar bli dyrt framöver.
Skönt man klippte LG C9 när den va nere på 12000kr

LG 55NANO91 • 4K 55-inch - £1,299 - OUT NOW

LG 49NANO81 • 4K 49-inch - £899.99 - OUT APRIL 27

LG OLED65WX • 4K 65-inch - £4,499.99 - OUT APRIL 13

LG 55NANO95• 8K 55-inch - £899.99 - OUT NOVEMBER

LG OLED88ZX • 8K 88-inch - £39,999.99 - OUT MAY 11

LG 75NANO99 • 8K 75-inch - £5,499.99 - OUT APRIL 20

https://www.express.co.uk/life-style/science-technology/12643...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon298854:

Tv verkar bli dyrt framöver.

Lanseringspriserna är typiskt 80% till 100% över dagens priser pga av hur märklig den här branschen är. Dagens 65-tums C9 etc. kostade inledningsvis 35-40.000 kronor jämfört med de runt 22-25.000 som den går för nu. Det är ju därför jag gör TV-guider lagom till Black Friday. Köpa nyaste TV:n i sommar är ju många tusenlappar extra jämfört med samma TV i november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Tv verkar bli dyrt framöver.
Skönt man klippte LG C9 när den va nere på 12000kr

Rätt bisarra exempel i listan, istället för mainstream-modellerna...

Jag länkade till en länk med dollarpriserna på OLED serien tidigare i tråden, men är väl lika bra jag snyggar till och fyller i dem här nedanför...
Överlag verkar priserna ungefär samma som startpriserna var på 9-serien när den kom. Startpriset på tex CX i 65 tum är 2799dollar.
(Som Laxpudding redan sagt så kör de samma veva varje år: höga lanseringspriser som sen krymper ner till typ halva priset till black friday)

GX "Gallery" Series
OLED77GX
$5,999

OLED65GX
$3,499

OLED55GX
$2,499

BX Series
OLED65BX
$2,299

OLED55BX
$1,599

CX Series
$4,999

OLED65CX
$2,799

OLED55CX
$1,799

OLED48CXPUB
$1,499

WX "Wallpaper"
OLED65WX
$4,999

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

Viktigaste är nog att se skillnaderna mellan modellerna. Så 300 dollar lägre pris för 48-tummaren betyder en skillnad på nästan 4000 kronor inkl. moms. Så då man extrapolera att efter BF kommer en 48CX kosta runt 2000 kr lägre än dagens 55C9