Videotest: LG OLED C9 och B9 – nästan lika

Permalänk
Medlem

Superintressant om man testade CX modellerna också i anslutning till detta.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag står med köp-fingret redo att klicka hem en B9 55" - även om jag ev. tror att det kan bli för stort för min lilla "cave".

Läste häromdagen med ce nya CX modellerna och övriga, bland annat att det skulle komma 48".
Denna hade nog passat mig perfekt, men vad tror vi dessa kommer kosta ?

Och sedan, skiljer det sig nämnvärt i specs mellan B9 55" och CX 48" ?
Vad jag kan se så har väl redan B9 55" 4K@120Hz via HDMI 2.1 -stöd (sedan att det inte finns något humant prissatt grafikkort att skicka ut den signalen idag är en annan sak)

Eller missar jag något här?
Skall man avvakta och se vad 48"arn har ett erbjuda eller skall man "pull the trigger" på en 55'a redan idag ? Jag är sugen nu... speciellt i tider som dessa när man tvingas vara mycket inne.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺

@andreas_dock: Oklart när CX-modellerna kommer. Prognosen är Maj. Där vi har det vanliga. De kostar mycket mer nu i början av lanseringen jämfört med BF-rean och senare. Så räkna med att 48CX är kännbart dyrare än 55B9 när de nya modellerna kommer.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Laxpudding:

@andreas_dock: Oklart när CX-modellerna kommer. Prognosen är Maj. Där vi har det vanliga. De kostar mycket mer nu i början av lanseringen jämfört med BF-rean och senare. Så räkna med att 48CX är kännbart dyrare än 55B9 när de nya modellerna kommer.

Tjo Thomas 👋🏼
Tack för ditt snabba svar.

Det avgör saken, en B9 55'a beställs idag.

Och stort tack för denna videon du publicerade idag, den var anledningen till att jag tog upp min jakt på OLED på allvar. Har tänkt på det länge, men aldrig kommit till skott

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Är inne på att skaffa en 77 tummare senare under året. Är de olika C9 modellerna helt identiska i bildkvalitén oberoende storlek på panelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@andreas_dock: Oklart när CX-modellerna kommer. Prognosen är Maj. Där vi har det vanliga. De kostar mycket mer nu i början av lanseringen jämfört med BF-rean och senare. Så räkna med att 48CX är kännbart dyrare än 55B9 när de nya modellerna kommer.

Skrivet av andreas_dock:

Tjo Thomas 👋🏼
Tack för ditt snabba svar.

Det avgör saken, en 55'a beställs idag.

Och stort tack för denna videon du publicerade idag, den var anledningen till att jag tog upp min jakt på OLED på allvar. Har tänkt på det länge, men aldrig kommit till skott

Hos netonnet kan man iaf förbeställa 55” idag. Jag vet inte ifall priset är definitivt men det kanske iaf kan ge en uppskattning? https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled55cx6la/...

Sitter själv och funderar på ifall man skall vänta på just den i länken ovan eller slå till på en b9/c9. Tanken är ju att den skall användas främst till ps4/switch och senare ps5. Kanske lite som datorskärm med. Prisskillnaden är ju märkbar helt klart, men sen vill man ju att tv’n ska lira bra ett par år iaf. Man vill ju inte gå miste om funktioner i ex. ps5 bara för att man ville spara några spänn ett halvår tidigare. Får väll sluta vara bekväm och försöka sätta mig in i exakta skillnaderna mellan b9/cn och CX så jag kan ta ett mer kvalificerat beslut.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Runqen:

Hos netonnet kan man iaf förbeställa 55” idag. Jag vet inte ifall priset är definitivt men det kanske iaf kan ge en uppskattning? https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled55cx6la/...

Sitter själv och funderar på ifall man skall vänta på just den i länken ovan eller slå till på en b9/c9. Tanken är ju att den skall användas främst till ps4/switch och senare ps5. Kanske lite som datorskärm med. Prisskillnaden är ju märkbar helt klart, men sen vill man ju att tv’n ska lira bra ett par år iaf. Man vill ju inte gå miste om funktioner i ex. ps5 bara för att man ville spara några spänn ett halvår tidigare. Får väll sluta vara bekväm och försöka sätta mig in i exakta skillnaderna mellan b9/cn och CX så jag kan ta ett mer kvalificerat beslut.

Ja jag står och väger precis samma för/nackdelar som du.
B9'an är inte lika bra som C9'an, sure. Det är ett faktum.
Och CX kommer vara ännu bättre än vad C9'an var.

Men som Thomas pratade om i videon är skillnaderna mellan B9 och C9 väldigt små, och går man från en vanlig LCD -modell idag - kommer B9'an vara som bokstavligen natt och dag.

Lite som att man kör en vanliga "svensson bil" till vardags och får prova en äldre Porche rätt som det är - det kommer vara häftigt som attan. Men den senaste modellen hade ju haft mer komfort, mer hästar, bättre vrid etc etc.

Det är alltid them $$ dom spelar in alltså!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

@Laxpudding: Är inne på att skaffa en 77 tummare senare under året. Är de olika C9 modellerna helt identiska i bildkvalitén oberoende storlek på panelen?

Undrar samma sak. En 77" C9 kostar under 40k idag vilket börjar bli överkomligt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Svantesson666: Inte helt identiska men ungefär samma och likadana. Har tyvärr inte haft möjligheten att köra någon 77-tummare på djupet eftersom de är lite mardrömmar för logisitken med tester. Det verkar som 65-tummarna är något – 10% – ljusstarkare överlag jämfört med 55-tummarna, vilket då skulle kunna förklaras samma mängd pixlar på den större ytan leder till bland annat bättre värmeavledning.

Permalänk
Medlem

B och C har aldrig marknadsfört som att det ska vara skillnad videomässigt, men det kanske är skillnad för senaste versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nästan alla LG OLED jag sett klipper mot vitt från början så man får dra ned Kontrast-reglaget en bit. För 2019 är det inte riktigt samma problem som tidigare års modeller att den klipper mot svart och man måste kompromissa mellan nyansteckning och att behålla OLED-svärtan.

Man ska komma ihåg att när man testat en viss TV vid en viss tidpunkt så är det sedan inte alls samma TV vid några firmware-updates senare. Numera är det säkert mer stabilt på den fronten, men min C7'a har ju fått markant bättre hantering av nära-svart än vad den hade från början. Så Laxpuddings erfarenheter av C7 *kan* vara färgat av att det var ett tidigare ex som testades.
Numera kommer det ju inga updates längre, så nu är den vad den är - och det är bra! Lika skitnöjd med den TV'n nu som när jag köpte den. Uppdatering blir i såna fall pga nya features eller för att man går på 77". Bildkvaliteten duger långt fortfarande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Daemon85:

B och C har aldrig marknadsfört som att det ska vara skillnad videomässigt, men det kanske är skillnad för senaste versionen

Med 2018-modellerna gjorde man den åtskillnaden då Alpha7- och 9-processorn skiljer sig åt. Då fanns det ett direkt utpekande från LG:s sida om att A9-utrustade modeller har bättre bildbehandling. Mycket av den skillnaden ifråga om "bättre" handlar däremot sådant som ligger åt det mer godtyckliga hållet likt brusreduceringsmetoder och algoritmer för adderad skärpa.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Absolut skiljer det sig på olika firmware-versioner vilket är något som adderar ytterligare till komplexiteten med TV-apparater. Dock har denna situation med kompromisser med nyanser nära svart alltid funnits där hos LG:s OLED, även med 2018-modellerna. 2019-modellerna var de första där jag sett att den här kompromissen/avvägningen inte längre behövdes göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Läste häromdagen med ce nya CX modellerna och övriga, bland annat att det skulle komma 48".
Denna hade nog passat mig perfekt, men vad tror vi dessa kommer kosta ?

USApriserna finns här:
https://finance.yahoo.com/news/lg-usa-begins-rollout-2020-183...
(hittades på hardforum.com)
$1,499 är intropriset för CX48, så lär bli en god bit över 15000 här i början.
(CX55 kostar $1,799 som jämförelse)

Sen kommer förstås priserna droppa mot black friday som vanligt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag står med köp-fingret redo att klicka hem en B9 55" - även om jag ev. tror att det kan bli för stort för min lilla "cave".

Läste häromdagen med ce nya CX modellerna och övriga, bland annat att det skulle komma 48".
Denna hade nog passat mig perfekt, men vad tror vi dessa kommer kosta ?

Och sedan, skiljer det sig nämnvärt i specs mellan B9 55" och CX 48" ?
Vad jag kan se så har väl redan B9 55" 4K@120Hz via HDMI 2.1 -stöd (sedan att det inte finns något humant prissatt grafikkort att skicka ut den signalen idag är en annan sak)

Eller missar jag något här?
Skall man avvakta och se vad 48"arn har ett erbjuda eller skall man "pull the trigger" på en 55'a redan idag ? Jag är sugen nu... speciellt i tider som dessa när man tvingas vara mycket inne.

En TV kan aldrig vara för stor, ångrar att jag inte köpte 65".

Citat:

If it sits it fits!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med 2018-modellerna gjorde man den åtskillnaden då Alpha7- och 9-processorn skiljer sig åt. Då fanns det ett direkt utpekande från LG:s sida om att A9-utrustade modeller har bättre bildbehandling. Mycket av den skillnaden ifråga om "bättre" handlar däremot sådant som ligger åt det mer godtyckliga hållet likt brusreduceringsmetoder och algoritmer för adderad skärpa.

aha, jag rörde nog ihop allt och blandade ihop bokstäver, kanske var c och e jag jämförde när jag köpte 8an

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Daemon85:

aha, jag rörde nog ihop allt och blandade ihop bokstäver, kanske var c och e jag jämförde när jag köpte 8an

Tillverkarna är verkligen experter på att göra det rörigt. Därför man så, inklusive jag några inlägg upp, ibland läser helt fel.

Brukar underlätta om man lägger in lite stödord här och där. Det är lättare att skilja på B8 och B9 om skriver ”den gamla B8:n och den aktuella B9:n" till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

En TV kan aldrig vara för stor, ångrar att jag inte köpte 65".

Håller med, därför jag håller mig till projektor än så länge
65 är för litet för mig till film och serier... 77 också... va nära att sälja projj och köpa oled, men kommer nog dröja några år till

Permalänk
Livsnjutare 😎

Mja, det skiljer 30cm på 43" (109cm) och 55" (139cm) så skillnaden är inte enorm.
Och som många sagt nu i tråden, man ångrar sig väldigt sällan för att man köpte en för stor tv, snarare tvärttom...

Var ju passande att DustinHome hade rea på just B9'an idag då! 11.490:- istället för ordinarie ~14k som även andra ÅF brukar ha/har den för nu.

Frågade frun där hemma vad jag hade för djup på hyllan där hemma och det var 24cm, och den här var 24.6cm djup... det i kombination med priset just nu betyder nog att det var menat ett köp

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Håller med, därför jag håller mig till projektor än så länge
65 är för litet för mig till film och serier... 77 också... va nära att sälja projj och köpa oled, men kommer nog dröja några år till

Saknar min prolle, hyresvärden har nyligen tapetserat så jag vågar inte, lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Saknar min prolle, hyresvärden har nyligen tapetserat så jag vågar inte, lol

Borde vara din rättighet att få ha!!
Annars får du köpa en 77"oled C9!

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag står med köp-fingret redo att klicka hem en B9 55" - även om jag ev. tror att det kan bli för stort för min lilla "cave".

Läste häromdagen med ce nya CX modellerna och övriga, bland annat att det skulle komma 48".
Denna hade nog passat mig perfekt, men vad tror vi dessa kommer kosta ?

Och sedan, skiljer det sig nämnvärt i specs mellan B9 55" och CX 48" ?
Vad jag kan se så har väl redan B9 55" 4K@120Hz via HDMI 2.1 -stöd (sedan att det inte finns något humant prissatt grafikkort att skicka ut den signalen idag är en annan sak)

Eller missar jag något här?
Skall man avvakta och se vad 48"arn har ett erbjuda eller skall man "pull the trigger" på en 55'a redan idag ? Jag är sugen nu... speciellt i tider som dessa när man tvingas vara mycket inne.

Tjo! Jag kör själv en B9 sen Black friday och det var ett fantastiskt inköp. Jag vill klargöra att B9 stödjer 4K 120Hz 4:4:4 chroma subsampling straight out of the box, men finns idag ingen GPU som ger stöd för 4K @ 120 Hz över HDMI 2.1....

Här är en en video som klargör detta från Linustechtips för LG B9 serie:

https://www.youtube.com/watch?v=PwyYYFKWEAg

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem

Läste att det var stort problem med hdmi arc har jag för mig på b9 eller c9. Ljudet var typ 200ms out of sync. Är detta fixat än?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja jag står och väger precis samma för/nackdelar som du.
B9'an är inte lika bra som C9'an, sure. Det är ett faktum.
Och CX kommer vara ännu bättre än vad C9'an var.

Men som Thomas pratade om i videon är skillnaderna mellan B9 och C9 väldigt små, och går man från en vanlig LCD -modell idag - kommer B9'an vara som bokstavligen natt och dag.

Lite som att man kör en vanliga "svensson bil" till vardags och får prova en äldre Porche rätt som det är - det kommer vara häftigt som attan. Men den senaste modellen hade ju haft mer komfort, mer hästar, bättre vrid etc etc.

Det är alltid them $$ dom spelar in alltså!

Hittade en recention av CX jag tycker klargjorde mycket: https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id...

Jag köper en b9/c9, förmodligen. Såvitt jag kan se så är skillnaderna väldigt små.

Permalänk
Medlem

@Snyft: Från annat forum hittade jag detta.

En stor del av anledningen till att jag satsade på denna tv är för att dra nytta av Hdmi 2.1 med stöd för VRR och eARC för att skicka Atmos ljud till förstärkaren. Använder en Xbox One X och en Yamaha RX-A3050 med en 5.1.4 setup. Tyvärr så visar det sig att TVn då introducerar rejält fördröjning på ljudet. Problemet verkar vara att TVn kodar om Dolby signalen från externa källor, för att sen skicka den via Arc. Hittade en lång tråd på LG community med flera användare som påpekat detta för LG, men inget verkar hända.

Så antingen får man VRR med ljudlagg, eller så får man koppla enheten till förstärkaren och gå miste om fördelarna med hdmi 2.1 då knappt några förstärkare har 2.1 ännu.

Permalänk
Medlem

@Helionart: Att nånting stöds är lätt att säga innan det är ordentligt testat. Så här har jag hittat om de olika problemen kring hög upplösning och chroma. Rätt säker att Nvidia själva sa att 4k@120hz inte är något som kommer funka på dagens GPUs på B9/C9 via hdmi 2.0 men däremot öppet för 2.1 sen.Däremot nya CX stödjer det även över 2.0. Bra o veta om man vill köpa "nu" och köra pc.

Also, for proper HDR, you need to set your color depth on the Nvidia Control Panel to at least 10-bit (10bpc),
which is only possible with YCbCr 422 and 420 color formats, due to HDMI bandwidth limitations (at least until HDMI 2.1 sources are released)

EvilBoris recommends 4:2:2 and 10 or 12bpc (doesn't matter, as the C9 is a 10-bit panel). I personally chose to go with 422/12bpc.
For SDR, the best option is RGB/8bpc, with "Full" output dynamic range (just make sure to change the black level setting on your TV accordingly)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@695mb:
Biosalong: På – för att få korrekt återgivning av 24p
Trumotion: Av – för att inte fel och artefakter i bilden. Vill man ha mjukare flyt är det De-judder som arbetar på material 30 FPS och under samt De-Blur som arbetar på material i högre bildfrekvens än 30 FPS. Man kan dra 1 eller kanske 2 steg innan det blir fel över hela bilden. Så där får man krydda på samma sätt som man kryddar alla mat med aromat och ketchup.

Har en 65" B9 som jag överlag är nöjd med, förutom en aspekt.
Snabba rörelser hackar, som i ytterkanten vid TV-spel på Xbox one X när man kör bil i Forza eller liknande.
Även när jag kollar på Formel 1 försöker jag trixa med inställningarna men hittar ingen bra lösning som minskar oskärpa och hackiga utseendet samtidigt. Vill ju optimera så man inte försämrar något annat...

Några tips?

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Håller med, därför jag håller mig till projektor än så länge
65 är för litet för mig till film och serier... 77 också... va nära att sälja projj och köpa oled, men kommer nog dröja några år till

Tycker min 55 tum är för stor, Varför kan du se nedan.

Skrivet av Svantesson666:

Härligt även om jag helst hade sett dig testa den precis som en vanlig skärm. Det är trots allt väldigt många som skulle använda den som primär skärm till sin dator. Verkligen inte alla som vill ha ett skrivbord i sitt hem. Sagt det förut och säger det igen. Jag är 100 % säker på att den recensionen skulle uppskattas mångfalt mer än vilket annat skärmtest som helst här på sidan.

Jag använder min C9 enbart som datormonitor och film med Shield. Utmärkt som monitor. Sitter 2 meter ifrån i en skön fåtölj.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

@Oyster: Jag kan inte Forza som spel, men är inte det ett spel där du kan välja mellan 1080p/60 FPS eller 4K/30 FPS? Då lär hacken i kant minska rejält med 60 FPS. Ifall Forza finns till PC är det eventuellt möjligt att du kan få ut mer där, särskild under adaptiv synk och kanske köra 1080p eller 1440p i 120 Hz. Men som skrivet – är inte bekant med spelets möjligheter där.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Har du några bra tips för bildinställningar till 65c9:an? Vad kör du själv? Inser att om man ska få det riktigt bra så måste man kalibrera ordentligt men det hade varit bra om man kan få en hint om vad som behöver justeras för tex. digital tv tittning(720) samt lite film i 4k och 1080

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15