Är detta normala temperaturer för en gaming laptop?

Permalänk
Medlem

Är detta normala temperaturer för en gaming laptop?

Hej!

Det är så att jag har en Acer Predator Helios 300 (2019) och sitter o lirar lite Rust just nu. Dock så ser jag att min CPU ligger på 90 grader och fläktarna låter rätt mkt och GPUn ligger på runt 77. Systemet ligger på 77 ~

Vill bara kolla om detta är normalt för laptops?? Är van vid vanlig PC.
Vid mindre krävande spel ligger CPUn runt 70-75.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ja det är normalt. Laptops har väldigt begränsad kylning så en processor som ligger på 90 grader är inte ovanligt, du kan undervolta processor men hur mycket det hjälper kan diskuteras.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Benham20:

Hej!

Det är så att jag har en Acer Predator Helios 300 (2019) och sitter o lirar lite Rust just nu. Dock så ser jag att min CPU ligger på 90 grader och fläktarna låter rätt mkt och GPUn ligger på runt 77. Systemet ligger på 77 ~

Vill bara kolla om detta är normalt för laptops?? Är van vid vanlig PC.
Vid mindre krävande spel ligger CPUn runt 70-75.

att ligga på upp till 80°c är ganska normalt även 90°c och lite throttlande är också normalt i laptops med tanke på hur små kylarna är i laptops.

dock väldigt märkligt att cpu´n (TDP 45W) går varmare än gpu´n (tdp 120W) men kan bero på dålig kontakt mellan kylaren och cpu kanske

själv sänkte jag tempen med 10-15°c på både cou och gpu på min craptop bara genom att byta ut kylpastan dock bryter detta troligen garantin om sådan finns.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

att ligga på upp till 80°c är ganska normalt även 90°c och lite throttlande är också normalt i laptops med tanke på hur små kylarna är i laptops.

dock väldigt märkligt att cpu´n (TDP 45W) går varmare än gpu´n (tdp 120W) men kan bero på dålig kontakt mellan kylaren och cpu kanske

själv sänkte jag tempen med 10-15°c på både cou och gpu på min craptop bara genom att byta ut kylpastan dock bryter detta troligen garantin om sådan finns.

Ok tack för svar.
Jo, alltså CPUn är alltid högre än GPUn.
Här är en bild när jag har League of Legends i bakgrunden (meny).
https://imgur.com/a/DJCG77y

Kan det vara så att kontakten är dålig mellan kylaren o CPU måntro? Värt att kolla upp? Lämna in?

Permalänk
Medlem

Det är normalt på en sån.
Hade hemma en Acer med 9750H och 1660ti innan jag bytte till en HP Omen med 9750H och 2070.
Båda två så går CPU upp till 90+ och GPU låg lägre, 60-70.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är normalt på en sån.
Hade hemma en Acer med 9750H och 1660ti innan jag bytte till en HP Omen med 9750H och 2070.
Båda två så går CPU upp till 90+ och GPU låg lägre, 60-70.

Okej. Lät dina fläktar ganska mycket också? Även fast jag bara lirar LoL ska kan fläktarna dra igång ganska mkt. Sen saktar dom ner lite i ljudvolym sen upp igen. Kan man göra något åt detta? Kylplatta?

Permalänk
Medlem

90C på CPU:n är varmt och något man helst vill undvika, men det är inte heller ovanligt för laptops där man är väldigt begränsad just när det gäller kyllösningar. Throttlar CPU:n ner sig, alltså sänker sin klockfrekvens, de gånger du har observerat temperaturer runt 90-sträcket? Om den gör det till en sådan grad att prestandan sänks noterbart skulle jag se om det var något garantin täcker. Som sagt kan det vara dålig kontakt mellan CPU/CPU-kylare. Om den inte throttlar ner sina frekvenser utan "bara" går varmt blir det nog svårt att få hjälp med det via garantin då den fungerar enligt specifikationerna.

Skrivet av Rouge of Darkness:

dock väldigt märkligt att cpu´n (TDP 45W) går varmare än gpu´n (tdp 120W) men kan bero på dålig kontakt mellan kylaren och cpu kanske

Varför skulle det vara något märkligt att CPU:n går varmare än GPU:n, baserat på deras speccade TDP? Det är väl helt sonika så att kyllösningen för grafikkortet är bättre..? Förmodligen med en mer tilltagen heatsink och mer rejäl fläkt/fläktar.

Min CPU (95W TDP) blir varmare (~72C) än mitt grafikkort (200W TDP och toppar ~66C).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

90C på CPU:n är varmt och något man helst vill undvika, men det är inte heller ovanligt för laptops där man är väldigt begränsad just när det gäller kyllösningar. Throttlar CPU:n ner sig, alltså sänker sin klockfrekvens, de gånger du har observerat temperaturer runt 90-sträcket? Om den gör det till en sådan grad att prestandan sänks noterbart skulle jag se om det var något garantin täcker. Som sagt kan det vara dålig kontakt mellan CPU/CPU-kylare. Om den inte throttlar ner sina frekvenser utan "bara" går varmt blir det nog svårt att få hjälp med det via garantin då den fungerar enligt specifikationerna.

Varför skulle det vara något märkligt att CPU:n går varmare än GPU:n, baserat på deras speccade TDP? Det är väl helt sonika så att kyllösningen för grafikkortet är bättre..? Förmodligen med en mer tilltagen heatsink och mer rejäl fläkt/fläktar.

Min CPU (95W TDP) blir varmare (~72C) än mitt grafikkort (200W TDP och toppar ~66C).

En fråga; har du en lösning på att sänka ljudvolymen på laptop fläktar? Kylplatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Okej. Lät dina fläktar ganska mycket också? Även fast jag bara lirar LoL ska kan fläktarna dra igång ganska mkt. Sen saktar dom ner lite i ljudvolym sen upp igen. Kan man göra något åt detta? Kylplatta?

Japp, gaminglaptops låter mycket.
Kylplatta hjälper typ ingenting är min erfarenhet.
Undervolta CPU'n med throttlestop eller intel xtu hjälper (jag föredrar throttlestop).
Byta kylpasta hjälper sannolikt, men bryter eventuellt garantin, vet inte hur Acer är med det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Benham20:

En fråga; har du en lösning på att sänka ljudvolymen på laptop fläktar? Kylplatta?

Byta kylpasta och undervolta är det bästa du kan göra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Byta kylpasta och undervolta är det bästa du kan göra.

Ok tack. Är det lätt att byta kylpasta själv?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Benham20:

Ok tack. Är det lätt att byta kylpasta själv?

Det är lite arbete men inte svårt. Här har du en video hur du ska plocka isär datorn. https://www.youtube.com/watch?v=Ph2ibK79zd8

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

notera att personen i vodeon gör överdrivet bra jobb vid rengöring. pastan som är runt chipet är inte så noga om man får bort allt eller inte huvudsaken är att ytan på chippet är rent.

och personligen tycker jag han använder åt helvete för mycket pasta... brukar köra typ hälften om äns det på nakna chip max storlek på linan som ett okokt riskorn dvs 1x4mm lina typ och på större chip lite större än ett kokt riskorn.

slipper man dels kopiösa mängder runt chipet som pressas ut och ändå inte gör någon nytta och du vill ha så lite pasta som bara möjligt utan att helt vara utan iom att pastans jobb är bara för att fylla ut eventuella ojämnheter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows