Huawei P40-serien – flaggskepp utan Google

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@ajp_anton: ja det kanske var otydligt beskrivet, har formulerat om det stycket. Huaweis resonerande är att 3x-telefotokameran används för att ge bästa bildkvalitet vid nära zoom eftersom detaljerna blir viktigare där. Därför har de en separat 10x-kamera som inte erbjuder riktigt lika god bildkvalitet i de nära detaljerna men förstorar längre optiskt. Telefotokameran med 5x zoom i vanliga P40 Pro agerar ett slags mellanting mellan de två.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Har ett testex inne nu, så undrar någon något är det bara att hojta till så ska jag kolla upp det.

Väldigt sugen på denna, dock så lär man sakna swedbank-appen, samt deras plånbok för att betala med mobilen. Eller dom kanske finns att ladda hem utanför googlestore. Använder mig väldigt sällan av apk, vet inte vart man hämtar dom. Förutom svenskaspel som finns på deras sida. Något du skulle kunna testa. Klara mig nog jäkligt bra utan googels egna appar, synd på drive dock. Mail-appen tar gmail om man nu behöver den.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Dasbomber: Kan konstatera att ansiktsupplåsning har vissa besvär i mörka rum. I mitt nedsläckta vardagsrum kan den oftast inte läsa av ansiktet, och tidigare när det bara var lite dunkelt behövde jag hålla telefonen hyfsat rakt framför mig för att det skulle fungera. Med telefonen bara något vinklad snett eller uppåt kunde den misslyckas med upplåsningen några gånger. Så det fungerar inte lika bra som med Apples Face ID.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Är det Corona-feber som får dem att sätta priserna på Apple-nivå samtidigt som de kommer med en gimpad app-butik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Dasbomber: Kan konstatera att ansiktsupplåsning har vissa besvär i mörka rum. I mitt nedsläckta vardagsrum kan den oftast inte läsa av ansiktet, och tidigare när det bara var lite dunkelt behövde jag hålla telefonen hyfsat rakt framför mig för att det skulle fungera. Med telefonen bara något vinklad snett eller uppåt kunde den misslyckas med upplåsningen några gånger. Så det fungerar inte lika bra som med Apples Face ID.

Låter som att den ändå inte är dålig, "bara" i linje med en S9. Har i princip samma restriktioner på face unlock på den telefonen

Visa signatur
Permalänk

@loevet: Tack för svaret. Besviken att den inte fungerar lika bra som FaceID, då är den nog inte heller lika säker. Var det P40 Pro du hade och inte den normala P40?

Visa signatur

Aorus RTX 3080 Master | i5-8600k 5GHz delidded | 16GB 3000MHz

Permalänk
Medlem

En telefon för 8 papp som inte har tillgång till googles apputbud! är dom galna?
Gisses, en tusenlapp vore för mycket!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Dasbomber: ja precis, P40 Pro som har djupläsande förmåga med den främre 32 megapixelkameran, vilket den delar med P40 Pro+. Vanliga P40 kan bara läsa av 2D, så den är inte lika säker, och eftersom den saknar den infraröda djupsensorn gissar jag att den skulle fungera lite sämre vid ansiktsavläsning i mörker också.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Fattar inte att dom ens släpper telefonen utanför asien.. är det ens lönt utan google o alla tjänster out of the box ??

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@atreyu: Swedbank-appen finns inte i App Gallery, men man kan ladda ned den som en separat APK-fil. I skrivande stund finns inte Bank ID i App Gallery, den dyker upp där först när P40-telefonerna lanseras i april. Men då borde du kunna använda Bank ID för att logga in i Swedbank, men huruvida deras betalningsfunktion stöds kan jag inte svara på just nu.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

@loevet Har du testat att ladda ner Aptoide och lägga in Google play store?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@atreyu: Swedbank-appen finns inte i App Gallery, men man kan ladda ned den som en separat APK-fil. I skrivande stund finns inte Bank ID i App Gallery, den dyker upp där först när P40-telefonerna lanseras i april. Men då borde du kunna använda Bank ID för att logga in i Swedbank, men huruvida deras betalningsfunktion stöds kan jag inte svara på just nu.

https://i.pinimg.com/originals/8f/5c/e6/8f5ce6d7f03cd93c699f5a37af52fe8d.jpg

Vad jag kan se så finns bankid i app galler på min p20 pro. Kan inte komma på någon av Googles appar som jag inte skulle klara mig utan.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@lionking7001: jag har laddat ned Aptoide, var tvungen att göra det för att få in Swedbank-appen, men jag har inte testat Google Play Store än. Ska göra detta!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av loevet:

@lionking7001: jag har laddat ned Aptoide, var tvungen att göra det för att få in Swedbank-appen, men jag har inte testat Google Play Store än. Ska göra detta!

Meddela resultatet 😊

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk inte ser det som en fördel att slippa Google Play Services, det är ju den största spionmjukvaran i modern tid. Google vet ju alla butiker du har besökt, hur länge du varit där, vilka appar du använde under tiden, gps på alla dina foton, vart du är hela tiden...

Jag tror inte alls att apple är perfekta, men det finns bra anledningar till varför Android är ’gratis’ och mobilerna är så billiga...

Detta försök med App Gallery kan ju dock vara lika illa men från en totalitär stat om man har otur, men jag har svårt att se att de skulle få säljas i europa då

Permalänk
Medlem

"Huawei App Gallery ska bryta Googles Android-monopol"

Really? Lycka till, det var kul så länge som det varade, kommer sannolikt gå rakt åt h-vete i de flesta länder förutom möjligen Kina.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det Lovete om du loggar in på googlestore igenom webläsaren och provar att ladda ner appar? Typ swish?

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk

Det recensenterna bör kunna svara på är för vilka användare är denna telefon det rätta valet istället för en Samsung S20? Hade Google play funnits så hade frågan varit betydligt enklare än nu.

Permalänk
Medlem

Personligen bryr jag mig inte ett skvatt om googles tjänster så det är ingen nackdel för mig.
Däremot undrar jag om den har dubbla blåtandskanaler, kan man ha två bluetooth-enheter inkopplade samtidigt?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Då skulle du behöva slänga ut en stor del av all elektronik hemma om du tog din Kina-bojkott på allvar.

Räcker med huewei för tillfället.
Babysteps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Personligen bryr jag mig inte ett skvatt om googles tjänster så det är ingen nackdel för mig.
Däremot undrar jag om den har dubbla blåtandskanaler, kan man ha två bluetooth-enheter inkopplade samtidigt?

BT 5.1 ska väll stöda det?

Permalänk
Skrivet av loevet:

@atreyu: Swedbank-appen finns inte i App Gallery, men man kan ladda ned den som en separat APK-fil. I skrivande stund finns inte Bank ID i App Gallery, den dyker upp där först när P40-telefonerna lanseras i april. Men då borde du kunna använda Bank ID för att logga in i Swedbank, men huruvida deras betalningsfunktion stöds kan jag inte svara på just nu.

https://i.pinimg.com/originals/8f/5c/e6/8f5ce6d7f03cd93c699f5a37af52fe8d.jpg

Jag skulle i alla fall vara väldigt försiktig med att använda apk-filer för sådant som bank-appar och dylikt. Jag tror inte att användaravtalet med banken godkänner det och man skulle antagligen vara helt rättslös om något hände. Banken kan enkelt lägga all skuld på dig som kör en app från en icke-auktoriserad källa installerad på ett ej godkänt sätt.
Jag är helt ok med spel och sådant men skulle vara mycket försiktig med alla appar som hanterar ekonomiska transaktioner eller loggar in på bankkonton.

Det är förstås min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

"Huawei App Gallery ska bryta Googles Android-monopol"

Really? Lycka till, det var kul så länge som det varade, kommer sannolikt gå rakt åt h-vete i de flesta länder förutom möjligen Kina.

Huawei kör väl fortfarande Android, bara att man inte längre får använda Googles appbutik? Men ja, det kan bli en utmaning ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Spontan reaktion: Det blir svårt att byta ut karttjänsterna. Det är ett jätteprojekt, och ett som antagligen kostade Apple tiotals miljoner dollar - om det räcker.

De flesta andra google-tjänsterna klarar man sig nog utan, eller kan arbeta kring, som t.ex. fortfarande använda en GMail-adress, men en annan E-postklient, eller öppna YouTube i en webbläsare.

Sen är det ju bra med mer än en appstore och konkurrens. En del utgivare som har en lojal fanbase till en app som användarna tycker är viktig kan dock behöva övertygas att lägga ner utvecklingskostnaden. De stora drakarna har resurser, men kanske inte de halvstora.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Spontan reaktion: Det blir svårt att byta ut karttjänsterna. Det är ett jätteprojekt, och ett som antagligen kostade Apple tiotals miljoner dollar - om det räcker.

De flesta andra google-tjänsterna klarar man sig nog utan, eller kan arbeta kring, som t.ex. fortfarande använda en GMail-adress, men en annan E-postklient, eller öppna YouTube i en webbläsare.

Sen är det ju bra med mer än en appstore och konkurrens. En del utgivare som har en lojal fanbase till en app som användarna tycker är viktig kan dock behöva övertygas att lägga ner utvecklingskostnaden. De stora drakarna har resurser, men kanske inte de halvstora.

Here (nokias gamla symbian kartor) är faktiskt riktigt bra!, samma med waze om man ska köra bil.

Googles kartor är nog en av de saker jag skulle sakna minst helt ärligt

Permalänk

Den har bra kamera men usel videokvalitet jämfört med toppkonkurrenterna.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av HolyFather:

Spontan reaktion: Det blir svårt att byta ut karttjänsterna. Det är ett jätteprojekt, och ett som antagligen kostade Apple tiotals miljoner dollar - om det räcker.

OBS, endast spekulation från min sida. Men efter att ha lett och haft budgetansvar i några större projekt (dock inte i närheten av så stora) så tror jag inte att det ens är i närheten. Jag skulle tippa på hundratals miljoner för att ens nå Apples nivå.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Skulle aldrig ta i en kommunisttelefon, Än mindre köpa en med eller utan Google!
Kinesiskt statsägt företag fyxxn!

Permalänk
Inaktiv

Skiter fullständigt vilket land de gäller, är nog ingen skillnad oavsett eftersom allt tillverkas i Kina och vem vet vad Apple, Samsung och alla andra håller på med.

Bojkottar gärna USA som mer och mer blir en diktatur.

De viktiga är om telefonen är bra eller dålig för mig och de avgör om jag köper eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Personligen bryr jag mig inte ett skvatt om googles tjänster så det är ingen nackdel för mig.
Däremot undrar jag om den har dubbla blåtandskanaler, kan man ha två bluetooth-enheter inkopplade samtidigt?

Notera: Det går jättebra att ha flera blåtandsenheter inkopplade samtidigt även utan "dubbla blåtandskanaler". Det du pratar om gäller endast ljud.