undersökning: vilken ping får ni till amazons AWS servrar i Frankfurt och London ?

Permalänk

Europe (Ireland) 49 ms
Europe (London) 39 ms
Europe (Frankfurt) 35 ms
Europe (Paris) 42 ms
Europe (Stockholm) 19 ms

A3 100/100. Bor i Västerbotten.

Permalänk
Medlem

Ownit, Stockholm

Europe (Ireland) 40 ms
Europe (London) 37 ms
Europe (Frankfurt) 28 ms
Europe (Paris) 35 ms
Europe (Stockholm) 8 ms

Permalänk
Skrivet av Kochkramer:

Europe (Ireland) 49 ms
Europe (London) 39 ms
Europe (Frankfurt) 35 ms
Europe (Paris) 42 ms
Europe (Stockholm) 19 ms

A3 100/100. Bor i Västerbotten.

Skrivet av GuuFi:

Ownit, Stockholm

Europe (Ireland) 40 ms
Europe (London) 37 ms
Europe (Frankfurt) 28 ms
Europe (Paris) 35 ms
Europe (Stockholm) 8 ms

tack för svar

Skrivet av mrqaffe:

Det kanske är nån typ av kalibrering som utjämnar de tekniska skillnaderna mellan spelare och den styrs av sämsta gemensamma nämnaren mellan alla inblandade spelare.

Skrivet av Ferrat:

Mängden data som måste överföras spelar roll med, processen måste checka att allt stämmer etc och sedan svara. Kan vara så att de har varierande storlek på paketen därav skillnaden?

vet ej ! men det är varken negativt eller positivt för mig bara lite märkligt beteende! min teori är i alla fall att frametime påverkar pingvärdet på mätaren i spelet men möjligtvis endast visuellt så att säga,

såhär ser pingdisplay ut ingame iaf när jag spelar på frankfurt server (24 ms "verklig" ping via cloudping eller pingkommando i cmd) med 120 fps låst och det är i början av matchen, höjer jag framerate alternativt om många spelare har dött och det är ett lågt antal kvar så sjunker pingen på mätaren lite i båda fallen,

paket som skickas / tas emot är mer eller mindre konstant genom matchen iaf (verkar vara ett tak på 60 paket/sekund dock)

sen eftersom spelet är online och inte offline och servern måste bekräfta dina byggstrukturer och redigeringar osv, och den biten inte sker lokalt / clientside, så måste det vara nätverkslatens och verklig ping mot servern som mestadels avgör redigeringar och placeringar av strukturer, eller spelar största roll jämfört med vilken framerate du kör åtminstone, men om vi låtsas att vi har 2 spelare, båda sitter på samma uppkoppling i samma rum med samma nätverkslatens mot servern, men den ena spelaren kör på 60 fps och den andra på 240 fps, den som kör på 240 fps kommer kunna redigera strukturer snabbare och ha lägre inputlatens/generell latens typ? vilket iofs är logiskt och gäller nog för alla onlinespel mer eller mindre tror jag?

typ att högre fps = lägre inputdelay helt enkelt, åtminstone på uppdateringar på bild och musrörelser osv men i fortnites fall kanske även till viss del på strukturplacering och redigering, sen kanske det finns spel där servern låser alla uppdateringar på spelfysik och händelser och sånt till ett visst intervall, där högre framerate inte ger någon fördel online förutom att det blir mer visuellt smidigt , kan såklart vara helt ute och cykla här men något i den stilen tänker jag

sorry svävade iväg lite där ^^ för att återgå till trådens ämne så ville jag påpeka en intressant sak i tråden, att flera har postat att de har ungefär samma eller i vissa fall lite kortare svarstid mot Frankfurt t.ex. än jag, även om de bor längre upp i landet än mig som bor i Malmö, avståndet från Malmö till Frankfurt är ju kortare än de mer centrala/norra delarna av Sverige så det *borde* innebära att jag i teorin kan få lägre svarstid än de 24 ms jag har idag, via annan leverantör/bättre routing, tror inte att ~15 ms hade varit omöjligt med en bättre rutt, något sånt tror jag i alla fall, inte för att det är en extrem skillnad men ändå lägre ping skadar aldrig enligt mig

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Telia fiber 100/100 Göteborg

Europe (Ireland) 39 ms
Europe (London) 34 ms
Europe (Frankfurt) 26 ms
Europe (Paris) 35 ms
Europe (Stockholm) 26 ms

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av alexander_1986:

tack för svar

vet ej ! men det är varken negativt eller positivt för mig bara lite märkligt beteende! min teori är i alla fall att frametime påverkar pingvärdet på mätaren i spelet men möjligtvis endast visuellt så att säga,

såhär ser pingdisplay ut ingame iaf när jag spelar på frankfurt server (24 ms "verklig" ping via cloudping eller pingkommando i cmd) med 120 fps låst och det är i början av matchen, höjer jag framerate alternativt om många spelare har dött och det är ett lågt antal kvar så sjunker pingen på mätaren lite i båda fallen,

https://i.imgur.com/KJlT9GW.png

paket som skickas / tas emot är mer eller mindre konstant genom matchen iaf (verkar vara ett tak på 60 paket/sekund dock)

sen eftersom spelet är online och inte offline och servern måste bekräfta dina byggstrukturer och redigeringar osv, och den biten inte sker lokalt / clientside, så måste det vara nätverkslatens och verklig ping mot servern som mestadels avgör redigeringar och placeringar av strukturer, eller spelar största roll jämfört med vilken framerate du kör åtminstone, men om vi låtsas att vi har 2 spelare, båda sitter på samma uppkoppling i samma rum med samma nätverkslatens mot servern, men den ena spelaren kör på 60 fps och den andra på 240 fps, den som kör på 240 fps kommer kunna redigera strukturer snabbare och ha lägre inputlatens/generell latens typ? vilket iofs är logiskt och gäller nog för alla onlinespel mer eller mindre tror jag?

typ att högre fps = lägre inputdelay helt enkelt, åtminstone på uppdateringar på bild och musrörelser osv men i fortnites fall kanske även till viss del på strukturplacering och redigering, sen kanske det finns spel där servern låser alla uppdateringar på spelfysik och händelser och sånt till ett visst intervall, där högre framerate inte ger någon fördel online förutom att det blir mer visuellt smidigt , kan såklart vara helt ute och cykla här men något i den stilen tänker jag

sorry svävade iväg lite där ^^ för att återgå till trådens ämne så ville jag påpeka en intressant sak i tråden, att flera har postat att de har ungefär samma eller i vissa fall lite kortare svarstid mot Frankfurt t.ex. än jag, även om de bor längre upp i landet än mig som bor i Malmö, avståndet från Malmö till Frankfurt är ju kortare än de mer centrala/norra delarna av Sverige så det *borde* innebära att jag i teorin kan få lägre svarstid än de 24 ms jag har idag, via annan leverantör/bättre routing, tror inte att ~15 ms hade varit omöjligt med en bättre rutt, något sånt tror jag i alla fall, inte för att det är en extrem skillnad men ändå lägre ping skadar aldrig enligt mig

Jo latensen kan påverkas om du får en kortare routing och du kan ju räkna ut den teoretiskt kortaste eftersom signalen inte går snabbare än ca 0,6-07C
Apropå latens och spel så är ju denna intervju med Grace Hopper rolig. (hon ger namn åt nästa Nvidia-arkitektur och hennes förklaringar av latens har också blivit klassiker).

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Comhem coax 500/50
Göteborg

Europe (Ireland) 60 ms
Europe (London) 49 ms
Europe (Frankfurt) 38 ms
Europe (Paris) 50 ms
Europe (Stockholm) 29 ms

Permalänk
Skrivet av Alfsvåg:

Comhem coax 500/50
Göteborg

Europe (Ireland) 60 ms
Europe (London) 49 ms
Europe (Frankfurt) 38 ms
Europe (Paris) 50 ms
Europe (Stockholm) 29 ms

tackar!

Skrivet av mrqaffe:

Jo latensen kan påverkas om du får en kortare routing och du kan ju räkna ut den teoretiskt kortaste eftersom signalen inte går snabbare än ca 0,6-07C
Apropå latens och spel så är ju denna intervju med Grace Hopper rolig. (hon ger namn åt nästa Nvidia-arkitektur och hennes förklaringar av latens har också blivit klassiker).
https://www.youtube.com/watch?v=3N_ywhx6_K0

haha tuff dam

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Europe (Ireland) 49 ms
Europe (London) 41 ms
Europe (Frankfurt) 32 ms
Europe (Paris) 43 ms
Europe (Stockholm) 35 ms

Bahnhof 500/500 fiber, Skåne.

Permalänk
Medlem

Europe (Ireland) 49 ms
Europe (London) 41 ms
Europe (Frankfurt) 30 ms
Europe (Paris) 33 ms
Europe (Stockholm) 25 ms

Norra Skåne
ISP: Bahnhof 1000/1000
KO: ViaEuropa

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Europe (London) 36 ms
Europe (Frankfurt) 26 ms

Bahnhof 250, Östergötland

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Europe (Ireland) 52 ms
Europe (London) 39 ms
Europe (Frankfurt) 35 ms
Europe (Paris) 40 ms
Europe (Stockholm) 18 ms

Ownit 100/100
Malmö

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

sitter i sundsvall.
stadsnät via arkaden. (100mbit)
Europe (Ireland) 49 ms
Europe (London) 37 ms
Europe (Frankfurt) 33 ms
Europe (Paris) 41 ms
Europe (Stockholm) 16 ms

och ja det kan skilja på svarstider pga olika vägar traifken tar beroende på vilken leverantör man har.

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Bredband 2 1000/1000 i lund

Europe (Ireland) 67 ms
Europe (London) 51 ms
Europe (Frankfurt) 40 ms
Europe (Paris) 45 ms
Europe (Stockholm) 22 ms

kan även vara värt att notera att många operatörer nedprioriterar ping paket gentemot vanlig trafik

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Telia Fiber Göteborg
Europe (Ireland) 36 ms
Europe (London) 33 ms
Europe (Frankfurt) 24 ms
Europe (Paris) 31 ms
Europe (Stockholm) 26 ms

Verkar som om websidan lägger på några millisekunder.
Pingar jag direkt så får jag:
London 23
Frankfurt 20
Stockholm 17

En traceroute avslöjar att Telia har direkt peering mot Amazon i Stockholm och Frankfurt.
Mot London hoppar det runt en hel del innan det kommer fram.
Den höga pingtiden mot Stockholm är också lite förvånande.
Traceroute visar att det är i Telias nät det felar. Borde vara runt 10 ms.

Generellt sätt så har Telia oftast bäst ping mot olika servrar. Detta är inte samma sak som att det alltid har det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Som många andra har sagt. Telia har goda förutsättningar för att ge dig lägre latens så testa med dem.

Ang framerate, högre framerate ger generellt sett lägre latens. Precis på samma sätt som input delay. Om du kör i 60fps så kan saker bara hända vart 16,7ms. Om du kör 240fps så är det nere på 4,17ms. Men mycket beror på spelmotorn hur detta hanteras. Men om du får information från servern om att nån avfyrar ett vapen så kan inte det visualiseras förens din dator ritar en ny frame och då är det skillnad på om det tar 16 eller 4ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Telia Fiber Göteborg

Generellt sätt så har Telia oftast bäst ping mot olika servrar. Detta är inte samma sak som att det alltid har det.

Precis, hade tidigare Telia FiberLAN sen blev det Bahnhof via stadsnät dock på en annan adress(men båda i GBG).

Telia gav 7/10 gånger några ms lägre dock upplever jag att Bahnhof överlag ger högre hastigheter när det gäller singeltrådade överföringar.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

C:\Users\spunk>ping 52.94.17.156

Pinging 52.94.17.156 with 32 bytes of data:
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=242
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=242
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=242
Reply from 52.94.17.156: bytes=32 time=22ms TTL=242

Ping statistics for 52.94.17.156:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 22ms, Maximum = 22ms, Average = 22ms

Från Linköping med Bahnhof 250/250

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

tack till alla svar åter igen !

Skrivet av Prelatur:

Telia Fiber Göteborg
Europe (Ireland) 36 ms
Europe (London) 33 ms
Europe (Frankfurt) 24 ms
Europe (Paris) 31 ms
Europe (Stockholm) 26 ms

Verkar som om websidan lägger på några millisekunder.
Pingar jag direkt så får jag:
London 23
Frankfurt 20
Stockholm 17

En traceroute avslöjar att Telia har direkt peering mot Amazon i Stockholm och Frankfurt.
Mot London hoppar det runt en hel del innan det kommer fram.
Den höga pingtiden mot Stockholm är också lite förvånande.
Traceroute visar att det är i Telias nät det felar. Borde vara runt 10 ms.

Generellt sätt så har Telia oftast bäst ping mot olika servrar. Detta är inte samma sak som att det alltid har det.

verkar vara så även här, pingar jag Frankfurt direkt mot ipadressen får jag 22-23 ms istället för 24-25 via websidan, pingar jag London direkt mot ipadress får jag 25-26 ms istället för 27-33 ms via websidan, vilket är lite intressant, helt OK svarstider för spel antar jag och ska inte klaga för mycket, hoppas bara på att det inte blir mycket sämre på nya stället jag flyttar till senare i år,

sen så minns jag för några år sedan då jag spelade mycket quakeworld (quake1 mod) och körde ofta på danska servrar i Köpenhamn, hade 1 ms (!) mot dessa servrar från Malmö när jag pingade direkt mot ipadress och det var rätt nice, mer eller mindre som att spela lokalt

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Jag har snabbare en fysiskt möjlig:
Europe (Ireland) 51 ms
Europe (London) 5 ms
Europe (Frankfurt) 5 ms
Europe (Paris) 4 ms
Europe (Stockholm) 27 ms
Middle East (Bahrain) 5 ms

Banhof 50/10 coax

Edit: min kabel måste gå genom jorden, direkt.
Asia Pacific (Seoul) 6 ms
Asia Pacific (Seoul) 3 ms
Asia Pacific (Seoul) 5 ms
etc. det fortsätter med sådana värden

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

A3 Umeå 1000/1000

Europe (Ireland) 45 ms
Europe (London) 35 ms
Europe (Frankfurt) 31 ms
Europe (Paris) 40 ms
Europe (Stockholm) 17 ms

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.

Permalänk
Skrivet av frankof:

Jag har snabbare en fysiskt möjlig:
Europe (Ireland) 51 ms
Europe (London) 5 ms
Europe (Frankfurt) 5 ms
Europe (Paris) 4 ms
Europe (Stockholm) 27 ms
Middle East (Bahrain) 5 ms

Banhof 50/10 coax

Edit: min kabel måste gå genom jorden, direkt.
Asia Pacific (Seoul) 6 ms
Asia Pacific (Seoul) 3 ms
Asia Pacific (Seoul) 5 ms
etc. det fortsätter med sådana värden

skumt testa pinga direkt mot adresserna med pingkommando, förmodligen något med websidan, blir nog korrekt då:

Frankfurt: dynamodb.eu-central-1.amazonaws.com
London: dynamodb.eu-west-2.amazonaws.com

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Bahnhof 100, Uppsala

~27 till Frankfurt.
~322 till Sydney. Detta motsvarar ~0,32 C om signalen färdades fågelvägen, låter rimligt att den fått gå ungefär dubbla den sträckan.

Permalänk
Medlem

Telia Öppen Fiber, bor ute i skogen typ

Europe (Ireland) 44 ms, 43 ms, 46 ms
Europe (London) 36 ms, 37 ms, 40 ms
Europe (Frankfurt) 34 ms, 34 ms, 34 ms
Europe (Paris) 44 ms, 42 ms, 44 ms
Europe (Stockholm) 17 ms, 14 ms, 15 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag har snabbare en fysiskt möjlig:
Europe (Ireland) 51 ms
Europe (London) 5 ms
Europe (Frankfurt) 5 ms
Europe (Paris) 4 ms
Europe (Stockholm) 27 ms
Middle East (Bahrain) 5 ms

Banhof 50/10 coax

Edit: min kabel måste gå genom jorden, direkt.
Asia Pacific (Seoul) 6 ms
Asia Pacific (Seoul) 3 ms
Asia Pacific (Seoul) 5 ms
etc. det fortsätter med sådana värden

Stämmer uppenbarligen inte

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

tjena, spelar en hel del Fortnite, och i Europa vad jag förstår är det främst/endast London och Frankfurt servrar som används i detta spel, via Amazon AWS, en hel del andra spel använder sig också av Amazons servertjänster vad jag förstått, PUBG och förmodligen (?) majoriteten av de populäraste onlinespelen i dagsläget i alla fall, då det kanske är det mest ekonomiska sättet att hantera en stor och samtidigt väldigt spridd spelarbas utan att investera i egna datacenter/servrar, kan ha fel men ungefär så har jag förstått det i alla fall !

i alla fall, i Fortnite kan jag se att jag ansluter till servreradresser som slutar på t.ex. "eu-west-2.compute.amazonaws.com" när jag blir ansluten till London servrar och "eu-central-1.compute.amazonaws.com" när jag blir ansluten till Frankfurt servrar, om jag håller ett öga på resource monitor/resursövervakaren i windows 10 t.ex. under en spelsession,

har idag fiber via Telenor/bredbandsbolaget, 250/100mbit i min bostadsrättsförening och bor i Malmö, jag får 24 ms till Frankfurt servern och 31 ms till London servern när jag mäter via https://www.cloudping.info/ där man kan pinga olika amazon servrar, och detta stämmer rätt så exakt överens med pingen jag ser in-game, det jag undrar är vad ni andra får för ping mot London och Frankfurt på cloudping, var ni bor och vilken leverantör ni använder?

undrar också om det kan vara så att Telia har den bästa pingen när det spelas utanför Sverige? läste något om att dom skulle ha den bästa peeringen, något i den stilen i alla fall, en anledning till att jag undrar är också att jag snart kommer flytta till en lägenhet med öppet stadsnät här i Malmö och kommer då kunna välja rätt så många olika, typ Bredband2, Telia, Bahnhof osv, och undrar om det är värt att köra på Telia om pingen är det som intresserar mig mest, eller om jag inte ska förvänta mig mycket lägre ping än vad jag redan har idag mot Frankfurt och London ? någon som vet vad teoretiskt sett skulle vara bästa möjliga ping från Malmö till Frankfurt/London?

om det kan vara så att Telia har en garanterat lägsta ping utomlands typ, så hade jag en fundering på att köra via deras vDSL eller till och med ADSL beroende på vad som finns tillgängligt dit jag flyttar, OM det skulle vara så att jag ej kan få deras fiber där jag kommer bo, har för mig att man kan be att de stänger av interleave/felkorrigering eller sänker den så mycket som möjligt om man kör via telejacket, för att få ner pingen, det gjorde jag för många år sen på ett 12/9 mbit vDSL abonnemang från bredbandsbolaget, och gick från ca 40-50 ping på svenska Quakeservrar till typ under 10-15 ping utan någon packetloss, det var innan vi fick fiber i bostadsrätten, så har det i åtanke som ett alternativ om jag skulle köra Telia via telejacket så att säga!

ursäktar det långa inlägget i alla fall och hur som helst får ni som vill gärna pinga London/Frankfurt via cloudping och berätta vad ni får för ping dit och var ni bor samt vilken leverantör ni använder och om det är fiber eller telejack osv, någon som är insatt i peering och hur den skiljer sig när trafiken går utanför Sverige och om Telia är bäst där osv får gärna kommentera det också, tack på förhand!

Region Latency
US-East (Virginia) 141 ms
US East (Ohio) 167 ms
US-West (California) 226 ms
US-West (Oregon) 197 ms
Canada (Central) 140 ms
Europe (Ireland) 53 ms
Europe (London) 41 ms
Europe (Frankfurt) 40 ms
Europe (Paris) 45 ms
Europe (Stockholm) 23 ms
Middle East (Bahrain) 158 ms
Asia Pacific (Hong Kong) 337 ms
Asia Pacific (Mumbai) 165 ms
Asia Pacific (Osaka-Local) 286 ms
Asia Pacific (Seoul) 328 ms
Asia Pacific (Singapore) 355 ms
Asia Pacific (Sydney) 349 ms
Asia Pacific (Tokyo) 288 ms
South America (São Paulo) 277 ms
China (Beijing) 754 ms
China (Ningxia) 401 ms
AWS GovCloud (US-East) 147 ms
AWS GovCloud (US) 2359 ms

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem

Bahnhof via stadsnät, 100/100

Europe (Ireland) 51 ms
Europe (London) 39 ms
Europe (Frankfurt) 35 ms
Europe (Paris) 42 ms
Europe (Stockholm) 18 ms

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Stämmer uppenbarligen inte

Allt du ser på nätet är sant och korrekt

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Bredband2 250/250 Fiber från Varberg

Europe (Ireland) 66 ms
Europe (London) 53 ms
Europe (Frankfurt) 49 ms
Europe (Paris) 56 ms
Europe (Stockholm) 33 ms

Permalänk
Medlem

Telia fiber 250/100 Göteborg:
Europe (Ireland) 36 ms
Europe (London) 28 ms
Europe (Frankfurt) 23 ms
Europe (Paris) 31 ms
Europe (Stockholm) 21 ms

Permalänk
Medlem

Bahnhof fiber via VPN (Wireguard):

Europe (Ireland) 51 ms
Europe (London) 40 ms
Europe (Frankfurt) 35 ms
Europe (Paris) 44 ms
Europe (Stockholm) 15 ms