Genomgång av hemleveranser och villkor

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast vilken privatperson är dum nog att förhandla bort det här och därmed avsäga sig fraktskador? Kul o komma hem till en crashad kartong o inte kunna få nån reklamation... (Om man inte lyckas få Goodwill, men avtalet är tydligt)

Företaget som köper transport förhandlar bort det. Dvs den som skickar varor till dig.
Det är inte du som köper frakt, det är företaget du köpt en vara av som gör det.

Om ditt paket försvinner efter leverans så tar företaget som sålt det smällen. Med fullmakt kan det vara annorlunda.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag bor i Nederländerna och här körs mer eller mindre bara hemleveranser.

Det är lita udda för mig som svensk faktisk, pickup points existerar knappt eller är mycket ovanliga och kan ofta inte ens väljas som alternativ. Istället är hemleverans default och ibland kan du inte ens välja när paketet ska komma. Jag har delade känslor angående dessa hemleveranser, men de funkar ju såklart jättebra under dessa bisarra karantänstider vi nuförtiden lever under

Permalänk
Medlem

@Meantek Som kund till flera av dessa butiker men ändå mest trogen kund hos Webhallen måste jag informera om 2st fördelar hos Webhallen som inte tas upp här.

1. En gång i veckan kan man genom en s.k. "supply drop", en slumpmässig lootbox få bonuspoäng eller gratis frakt hos Webhallen. Man får även en extra supply drop efter var 5e order. Jag har samlat på mig ca 10st gratis frakt.
2. När du samlat in bonuspoäng genom köp eller via supply drop kan du levla upp ditt konto till en ny färgnivå och få permanenta fraktrabatter. Jag har t ex alltid 40kr fraktrabatt som Black-medlem.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Rekordmedlem

Hemleverans fungerar fruktansvärt dåligt och speciellt om den som skickar paketet inte tydligt varnar för det för man blir aldrig kontaktad av fraktföretaget innan de försökt leverera utan får ett meddelande efteråt. Sedan ska man försöka få tag på fraktbolaget dagen efter och boka en dag (inte en tid) för leverans och söka ledigt för att passa dem osv.
Hemleverans ger flera dagar längre leveranstid, ger onödigt stor miljöpåverkan, kostar inte bara mer i fraktkostnad utan kostar även förlorad inkomst för att ta ledigt minst en dag för att passa frakten.
Hemleveranser fungerar så extremt dåligt att det är skrattretande och fan ta de butiker som har det utan att tydligt varna för det när man beställer varor, det ger verkligen inget mervärde utan gör att man aldrig mer kommer att försöka handla av dem.

Fraktbolagen borde verkligen fundera på hur extremt dåligt det fungerar idag för den som är först med att erbjuda nått som fungerar och inte innebär flera dygn längre transporttider och extrakostnader på inte sällan uppemot 2000 kr om man tar med förlorad inkomst för passning av frakt kommer att kunna slå ut alla dagens aktörer som för det mesta erbjuder tjänster som fungerar skit för leverans till privatkunder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det här? Försöker Postnord profitera på Covid-19?!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

I artikeln vet jag inte om man kommer fram till att det är just bara expressleveransen från Netonnet som har fram till klockan 21 som valbar tid för utlämning, eller om det också gäller standardleveransen på 4 dagar. Jag har en sån på gång, av en tv, men var lite orolig då jag vid beställningen aldrig fick se vilka klockslag det faktiskt handlade om och om man skulle vara tvungen att ta ledigt från jobbet.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Eftersom jag bor på landsbygden försöker jag välja leverans till utlämningsställe, mest för att det inte ska riskera att försvinna från samhället. De gånger jag dock har valt hemleverans så är Postnord utan tvekan det bästa alternativet, deras app registrerar automagiskt försändelser som är registrerade på angiven mail eller mobilnummer. Kan även välja fullmakt, dvs. Leverans även när jag inte är hemma.

Visa signatur

"Far and away the best prize life offers, is the chance to work hard at work worth doing"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

Jag vill nog argumentera att hemleverans på grund av rådande yttre omständigheter är ganska aktuellt just nu, mer än i normalfallet.

Läget som det är idag är allt annat än normalt så på det viset skulle även jag föredra hemleverans, speciellt som jag varit hemma ett tag nu och kunnat ta mot paket. Har dock inte kommit på något jag behövt köpa...

Skrivet av PlogarN97:

Nja? Budbee har ju slottider som är på kvällen samt att man kan följa sin leverans live på en karta. Ganska smidigt.

Så det scenariot du nämner ovan är främst för de gamla sega jättarna

Budbee levererar dock inte över hela landet vilket de större aktörerna gör med mer eller mindre bra service.

Bästa jag varit med om var när jag bodde mitt ute i skogen. DHL och Posten ringde alltid och kollade i förväg om man var hemma eller om man ville ha leveransen till jobbet eller avlämnat på utlämningsstället.

Skrivet av NodCommander:

Ja precis så. Jag förstår inte alls hur man kan ha hemleverans som standard alternativet i många andra länder (UK, USA, osv). Extremt opraktiskt eftersom det sker på vardagar plus att någon måste vara hemma?!

Att ha ett postombud som leveranserna sker till är en ENORM fördel!

Mycket har kanske med tradition och vad man har blivit van vid under lång tid? Det var inte så länge sedan som det knappt fanns några alternativ att välja på här och leverans till postkontoret (som sen blev ICA, lokala kiosken eller nåt annat ställe) var vad man hade att välja på.

Sen kan man fundera på hur det går att få lönsamhet i hemkörningstjänster när det finns många som ska konkurrera med varandra. Det är inte gratis varken med personal eller med transporter och ska 3-4 företag köra en runda i samma område varje dag så behöver de köra ut många paket för att få nån som helst ekonomi i det hela. Ett grovt antagande är att flera kör det med förlust tills de blir tillräckligt ensamma på marknaden för att sen kunna ta mer betalt eller ha tillräckligt stor volym. Men det gäller att kunna samordna transporter och köra så fulla bilar som möjligt för att kunna lyckas i slutänden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hemleverans fungerar fruktansvärt dåligt och speciellt om den som skickar paketet inte tydligt varnar för det för man blir aldrig kontaktad av fraktföretaget innan de försökt leverera utan får ett meddelande efteråt. Sedan ska man försöka få tag på fraktbolaget dagen efter och boka en dag (inte en tid) för leverans och söka ledigt för att passa dem osv.
Hemleverans ger flera dagar längre leveranstid, ger onödigt stor miljöpåverkan, kostar inte bara mer i fraktkostnad utan kostar även förlorad inkomst för att ta ledigt minst en dag för att passa frakten.
Hemleveranser fungerar så extremt dåligt att det är skrattretande och fan ta de butiker som har det utan att tydligt varna för det när man beställer varor, det ger verkligen inget mervärde utan gör att man aldrig mer kommer att försöka handla av dem.

Fraktbolagen borde verkligen fundera på hur extremt dåligt det fungerar idag för den som är först med att erbjuda nått som fungerar och inte innebär flera dygn längre transporttider och extrakostnader på inte sällan uppemot 2000 kr om man tar med förlorad inkomst för passning av frakt kommer att kunna slå ut alla dagens aktörer som för det mesta erbjuder tjänster som fungerar skit för leverans till privatkunder.

Som mitt tidigare inlägg visar så gäller det du skriver inte för alla företag, så det blir inte rätt att göra ett sådant svepande uttalande. Jag har som sagt både fått meddelande om dag och ungefärlig tid för leverans, plus samtal från chauffören en halvtimme innan den faktiska leveransen. Så det kan fungera bra, beroende på företag och kanske också var man bor. Jag uppskattade att få mina högtalare till dörren då det var en pall på över 100 kg.

Det bästa vore om man som kund hade mer valmöjlighet av fraktbolag (vilket man oftare har för vanlig småfrakt) så den som faktiskt får uppleva servicen kan göra ett val baserat på det, vilket skulle göra bra service mot kund en större konkurrensfaktor.

Permalänk

Själv har jag på de tre senaste veckorna beställt hemleverans från Postnord mellan 18-21 på kvällen, båda gångerna fått ett mail att de inte kunde leverera för att jag inte svarade på dörren. Sista paketet bad jag dessutom att få lämnad vid ytterdörren om jag inte var hemma, och att jag angav portkoden vid beställning.

Första snubben ville ta en tidig helg (fredag kväll). Andra chauffören hade åtminstone hyfs nog att ringa och fråga om min hemadress är densamma som mitt utlämningsställe, vilket är helt ologiskt. Jag kan samtidigt inte riktigt klandra chauffören om han fått fel adress tillgiven (bor ca 500 meter från utlämningsstället), men det visar på hur kasst system det är även i tidigare led. Blir utlämningsställe eller privata aktörer nästa gång för att slippa tappa hår 😊

Permalänk
Medlem

Bor själv i Stockholm och är(om jag får säga det själv)ganska bortskämd med utbud av aktörer för hemleverans.

Som flera nämnt i tråden så använder jag mig själv helst av dessa tre: BudBee, BEST & Airmee.

Samtliga ovanstående är väldigt lika i sitt sätt när det gäller leverans, samt att som kund kunna följa sin leverans live via en karta där man ser en liten ikon som representerar budbilen, namnet på chauffören, hur många leveranser det är före min, en ungefärlig tid leverans beräknas komma.
Några har extra "features" där jag som kund kan välja att knappa in min portkod, eller om det är ok att lämna leveransen utanför dörren.

Så det är väldigt sällan jag behöver dras med den gamla "leverans sker mellan 8-16", vilket är väldigt tacksamt.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

UPS har hemkörning? Aldrig sett ett UPS bud, de springer upp för trappen, dumpar ned en redan förskriven lapp i brevinkastet och rusar iväg i en takt som gör Usain Bolt avundsjuk. Rusar till dörren och slänger upp den och skriker ned i trappuppgången "JAG ÄR HEMMA". Ett par sekunder senare med panikartade trappsteg som försvinner ner i mörkret hör man hur porten slängs upp. Ett par sekunder till och UPS bilen drar iväg i högsta fart.

Tyvärr var jag inte hemma den här gången heller tydligen.

Jag hade en liknande erfarenhet med just UPS för över tio år sedan och har undvikit dem sedan dess. Var hemma från jobbet en hel dag och väntade på en utlovad leverans, inte ett knyst men när jag på kvällen gick ut satt det en postit på dörren. Samma sak nästa dag med tillägget på lappen att nästa försök skulle vara det sista och var jag inte hemma då så skulle paketet gå tillbaka till butiken (som låg i (på?) Hawaii), då ringde jag och fråga om chauffören kunde höra av sig när han var i närheten eller så, men deras chaufförer hade inte telefon enligt kundtjänsten. Jag fick hastigt ändra leveransadress till ett café som jag hängde på en del och då kom det fram som tänkt. Några år senare fick jag inget val angående ett paket från Tyskland utan fick helt enkelt nöja mig med UPS. Då lyckades chauffören glömma mitt paket på terminalen första dagen, inget konstigt med det även om paketet stod som på väg i deras tjänst. Nästa dag hann chauffören inte med att lämna mitt paket, så jag fick instruktioner om att åka till deras terminal efter åtta på kvällen så kanske de skulle kunna lämna ut det. Det gjorde jag, lång kö, killen framför mig skällde ut dem ordentligt för hans paket hade lämnats till någon som inte var honom och det var ingen produkt utan ett personligt paket. När det väl var min tur hade gubben bakom disken inte tid att leta fram mitt paket utan jag fick vänta kanske en halvtimme. Men jag fick det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Känns relevant att även undersöka om butiken alls erbjuder andra alternativ än hemleverans.

Skrivet av BergEr:

... Paketen lämnas i lådan, på dörren osv utan att du behöver vara hemma och ta emot (mest troligt så sover du när leverans sker).

Man vill ju gärna att de ska lämna en stor dyr TV sittandes till alla förbipasserandes beskådan i ösregnet utanför dörren...

Skrivet av Evil Peter:

Jag har haft bra erfarenheter av hemleveranser på sistone då två olika bolag har sett till att ringa ca en halvtimme innan de är vid min dörr, ...

De få gånger hemleverans varit enda alternativet, fördelat över de senaste 21 åren, är det bara leverans av vitvaror som fungerat bra.

I övrigt har det fungerat olika bra:
1. Beställde en kontorsstol som levererades av lokal speditör. Min fästmö satt hemma och väntade på att leveransen skulle komma. Framåt eftermiddagen var hon tvungen att gå ut för ett ärende, men hade svårt att komma ut genom ytterdörren då det visade sig att någon ställt paketet med min kontorsstol i vägen. Några minuter efter att hon lyft in paketet i hallen började det ösregna.

2. Beställde diverse prylar från Tandy Leather (utanför Sevilla, Spanien). Ospecifierad speditör (ingen valmöjlighet). Visade sig vara TNT, som är specialister på B2B och endast levererar till dörr. När chauffören ringde och meddelade att han var på väg kunde jag dirigera om leveransen till mitt jobb.
Jag hade senare en maildiskussion med Tandy (både butiken i Sevilla och huvudkontoret i Texas), bland annat gällande leveransoptioner. De erbjöd då även postleverans, men till betydligt högre kostnad än de normala ~30€. Sevillabutiken hade (har?) ett mycket förmånligt avtal med TNT, men TNT är tyvärr inte den bästa speditören för leverans till privatkunder.

3. Beställde pilbåge (som specialtillverkas på beställning) från en bågmakare i Ungern. Skulle levereras (till utlämningsställe) av GLS. Mitt paket levererades till någon utanför München! En ny båge tillverkades och skickades till Sverige, men eftersom jag inte bor i Stockholm blev Postnord speditör för sista biten och de ville inte ta det via utlämningsställe då paketet var för långt. Även här blev jag tvungen att ta det via jobbet.

Permalänk
Avstängd

Köpte ny TV på BF från Samsung direkt, rabatt via Benify, och den skulle levereras av Bring som var enda alternativet. Efter några dagar utan uppdateringar i deras app började jag läsa kundomdömen och så, och de var inte nådiga. Men sen kom paketet snabbt och enkelt, de ringde innan och frågade om de kunde komma lite tidigare, de bar upp teven trots att det stod att de inte skulle göra det och allt funkade utmärkt. Enda problemet var att statusen inte uppdaterades på bra länge, det såg ut som om min TV stod på någon terminal i typ fem dagar, när den faktiskt var på väg.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Markusas:

@Meantek Som kund till flera av dessa butiker men ändå mest trogen kund hos Webhallen måste jag informera om 2st fördelar hos Webhallen som inte tas upp här.

Absolut, diverse kundklubbar har olika fördelar. Jag funderade på att kika på villkor för både kundklubbar och vilka betalalternativ företagen erbjuder, men valde att ta upp de fördelar som "alla" kan komma åt. För att nå upp till Black på Webhallen krävs en hel del köp, om jag inte är fel ute.

Skrivet av Olle P:

Känns relevant att även undersöka om butiken alls erbjuder andra alternativ än hemleverans.

Du har exempelvis första tabellen i artikeln som enbart handlar om leverans till ombud för att ge en bakgrund till vad handlarna har för förutsättningar. Annars finns det en tanke med fokuset på just hemleveranser, och det är att många arbetar hemifrån för tillfället.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Absolut, diverse kundklubbar har olika fördelar. Jag funderade på att kika på villkor för både kundklubbar och vilka betalalternativ företagen erbjuder, men valde att ta upp de fördelar som "alla" kan komma åt. För att nå upp till Black på Webhallen krävs en hel del köp, om jag inte är fel ute.

Förstår att man måste göra en avgränsning, ville dock påpeka att det är lätt att få gratis/billig frakt. Just black-nivån tar nog väldigt lång tid att nå utan att handla på Webhallen men Silver och Guld går väldigt fort även utan att handla om man skapar ett konto och använder supply drop-funktionen flitigt.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Postnord har väl inte hemleverans? Allt som händer är ju att du betalar extra, sedan kör dom en sväng med paketet, om du har tur kanske du får se postbilen åka förbi, sedan meddelar dom dig att du inte var hemma och inte kunde nås, sedan får du hämta paketet en dag senare på ditt serviceställe precis som vanligt.

Om du har riktig tur kan paketet även åka några vändor fram och tillbaka till en terminal och bli liggandes där några dagar över natten, och så kan dom meddela dig flera gånger att du inte var hemma innan paketet till slut hamnar hos ditt serviceställe, och du får kånka hem det precis som vanligt. Det är svårt att sätta ett pris på sådan nivå av service.

Som jämförelse har budbee hittat till mig i 100% av fallen och inom utsatt tid dessutom, men hur kul är det liksom? Var är spänning?

Har inte haft sånna problem själv Postnord. Dock endast kört med dem två gånger. Däremot är deras leveransfönster lite för häftigt enligt mig. Var 17-21 och var framme cirka 19:40.

Best blev jag mest irriterad på. Leverans och tid var korrekt, men att kolla på kartan var dom var blev inte så roligt. Tog dom 3 timmar från granngatan till min, så undrar vilken rutt dom hade

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Blev många siffror och jämförelser, är det något av företagen där det skiljer uppenbart mellan vad som utlovas och vad som är verklighet?

Permalänk
Medlem

Jag fick nyss en hemleverans via Best. Tredje med dem, och de två andra var lite bättre, men alla har varit bra. Den här gången var enda felet att kartan var lååångt efter verkligheten. När bilen var ungefär en mil bort på kartan, ringde budet och var utanför porten. Men leveranserna har varit på utsatt tid, och inget krångel alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Man vill ju gärna att de ska lämna en stor dyr TV sittandes till alla förbipasserandes beskådan i ösregnet utanför dörren...

Ja men samtidigt undrar jag vilka stora dyra TVs du köper på hemleverans som kostar under 500:- och är mindre än 50x50x50cm (som du tror ska gå ner i en postlåda!).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ja men samtidigt undrar jag vilka stora dyra TVs du köper på hemleverans som kostar under 500:- och är mindre än 50x50x50cm (som du tror ska gå ner i en postlåda!).

Det finns snällare sätt att skriva att du var otydlig med din beskrivning av tjänsten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Det finns snällare sätt att skriva att du var otydlig med din beskrivning av tjänsten...

Helt klart hade jag kunnat vara mer trevlig, men det står klart och tydligt i texten han citerade "Paketen lämnas i lådan, på dörren".

En stor dyr TV passar inte in där någonstans.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Helt klart hade jag kunnat vara mer trevlig, men det står klart och tydligt i texten han citerade "Paketen lämnas i lådan, på dörren".

En stor dyr TV passar inte in där någonstans.

Nej. Det står tydligt:
” ... Paketen lämnas i lådan, på dörren osv”

Det kanske inte var det du tänkte skriva, men det var det du skrev. En dyr tv framför dörren passar helt klart in i ”osv”.

Permalänk
Medlem

Förstår att en del föredrar det, men personligen hämtar jag hellre paketen hos ombud, särskilt som leveranser kan ske lite när som helst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har nyligen flyttat så det har blivit en del leveranser. Hemleverans fungerar klart bättre när man bor på nedre botten med fönster mot gatan. Man hinner dra på sig skor och kasta sig ut och fånga chauffören när man ser bilen, innan de kör iväg och lägger in en notering att paketet inte gick att leverera.

När jag bodde på 7:e våningen kunde man se bilen köra in på parkeringen och vända och köra iväg igen direkt utan att ens gå till porten, och man hade inte en chans att hinna ner och haffa chauffören.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Nej. Det står tydligt:
” ... Paketen lämnas i lådan, på dörren osv”
Det kanske inte var det du tänkte skriva, men det var det du skrev. En dyr tv framför dörren passar helt klart in i ”osv”.

... och detta passar in på min erfarenhet:
Stora paket lämnas helt öppet och utan uppsikt utanför dörren.
(Har även fått stora brev som brevbäraren lämnat på/under brevlådan, i regnväder.)

Permalänk
Medlem

Inväntar paket från UPS idag, Express Saver, köpte igår solglajjor som skickats från Tyskland. Ulovad garanterad leverans mellan 09-23. Vet någon om dem ringer innan? Så man kan förbereda sig lite? Behöver hämta hund osv.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Avstängd

Jag bruka inte beställa så jättemycket, om jag behöver köpa något så dra jag ner till @Inet går mycket snabbare än att beställa hem grejerna.

Ibland är det en förbannas att välja hemleverans, när man skulle beställa hem en sak som ändå är nära än, så bliv det att man fick hämta det oss utlämningsställe som ligger ca 50 meter längre bort än den butiken som jag beställde av, så med andra ord så var det närmade att gå till butiken än att beställa.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kan ju svara lite allmänt om UPS här i tråden då jag tidigare arbetat där. Skulle gissa att en del av detta även gäller andra företag.

För det första är det inte alltid UPS själva som kör ut paketen, utan i många områden har man anlitat andra företag att köra ut paketen åt dem. Det gör att det kan skilja sig väldigt mycket mellan olika folks erfarenheter av UPS. Om ett anlitat företag gör "fel" så får de "böter" av UPS, t.ex. om man levererar ett Express-paket (Express Saver är inte Express) efter kl 12:00. På så sätt kan det ofta vara bättre i områden där det är externa företag som kör ut då de har mer press på sig. Värt att nämna är att företaget bara får betalt av UPS per paket, så fler leveransförsök innebär mindre inkomst då det blir högre bränslekostnader, lönekostnader, osv.

Handenheten som används för att skanna och leverera paket har GPS inbyggd. Om föraren markerar paketet som att du inte var hemma, trots att du stod och väntade så kan du ringa och klaga. Det var förare som fick sparken för att de hade gjort detta då det uppdagades, för att folk hade klagat och det kollats upp.

UPS-paket kan levereras med t.ex. Postnord om du bor i ett område dit UPS själva eller anlitat företag inte kör ut.

Det finns ingen policy om att ringa innan (kan skilja sig mellan företag, så klart) men det går alltid att kontakta UPS och ge en fullmakt att lämna paketet på anvisad plats (då dyker det upp i handenheten att det går att lämna utan underskrift, så även den lata chauffören har inget val). Det går även att sätta upp en lapp om detta på ytterdörren och då måste det finnas med försändelse-ID och underskrift.

Sen om du har en postlåda kan de lägga paket där utan underskrift om det ryms. Det är därför man ibland hör om folk som fått paket mosade genom brevinkast och dylikt. Har man en stor brevlåda som man kan låsa så kan man alltså lämna denna olåst, för då kan föraren lägga in paketet där och leverera utan underskrift. Det är dock mänskliga faktorn som gäller här och en del förare kanske inte vet om att man kan göra så. Bästa är att lämna fullmakt om man inte är hemma.

Vad gäller vilken tid på dagen det levereras så brukar det ofta vara runt samma tid varje dag +-1 timme normalt sätt, då varje förare har ett viss område och brukar köra samma slinga varje dag. Det kan så klart skilja sig under tider då det är högtryck eller semester, men generellt sätt om man beställer ofta så är det runt samma tid varje dag.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Sällan hemleverans fungerar här där jag bor man får åka till terminalen och hämta paketet
Sist jag bestämde en data låda på 23Kg skulle få den hem körd på efter middagen av PostNord så gick de inte dom körde bara ut i mellan kl 11,00 - 13,00 mm och då har chauffören sin matrast lyckat fick åka till terminalen och hämta paketet som hade fått många smällar som tur kar den bra emballerad av frigolit data lådan har fyra glas sidor (Thermaltake Level 20 XT)

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz