Testpilot: Asus ROG Swift PG43UQ – 4K UHD, 144 Hz och HDR i 43 tum

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Asus ROG Swift PG43UQ – 4K UHD, 144 Hz och HDR i 43 tum

Testpiloten Björn Endre testar Asus senaste stora ROG-skärm som bjuder på 4K, 144 Hz, HDR, G-Sync och komprimeringstekniken DSC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Föredetting

165 cd/m² som lägstanivå är ju katastrof. Jag kör 100 cd/m² på mina två 27-tummare, skulle kunna leva med 120, men inte 165.

Hade dock varit lite kul med upplevda intryck kring DSC, om inte annat en subjektiv jämförelse mellan 4K @ 120 Hz (utan DSC) och 4k @ 144 Hz.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Snusfri

Varit sugen på denna skärmen sedan info om den kom.
Har idag en Philips BDM4065UC som är en 40" 4K skärm som jag är väldigt nöjd med och skulle absolut inte kunna gå ner till något mindre.

Tyvärr ligger priset för högt för mig i dagsläget, men det är ju en "top of the line" skärm så det var rätt väntat.

Hoppas dock att den kommer ner till runt 10-12k som föregångaren inom en inte allt för lång framtid.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

165 cd/m² som lägstanivå är ju katastrof. Jag kör 100 cd/m² på mina två 27-tummare, skulle kunna leva med 120, men inte 165.

Hade dock varit lite kul med upplevda intryck kring DSC, om inte annat en subjektiv jämförelse mellan 4K @ 120 Hz (utan DSC) och 4k @ 144 Hz.

Har du testat att sätta på lampan? Kör med 400 cd/m2 med lampan på och 200cd/m2 med den av.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Woohoo!!
Den här står min önskelista för ett kommande inköp

Perfekt med denna genomgången!
Tack för en bra artikel

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Minns väl att årets OLED-TV-utbud innefattar 48"-modeller...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Har du testat att sätta på lampan? Kör med 400 cd/m2 med lampan på och 200cd/m2 med den av.

Nej, nej och nej. Skulle ju bränna sönder mina ögon med 200cd/m2 i ett mörkt rum. Om jag inte minns helt fel ligger rekommendationer för mörka rum runt 75.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Minns väl att årets OLED-TV-utbud innefattar 48"-modeller...

48 tum med ett ampere grafikkort kommer nog vara den ultimata kombination. Jag kunde inte vänta så jag införskaffade en C9.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Noob I am:

Nej, nej och nej. Skulle ju bränna sönder mina ögon med 200cd/m2 i ett mörkt rum. Om jag inte minns helt fel ligger rekommendationer för mörka rum runt 75.

Hmm, tror det är en vanesak, har dessutom 32" på 55 cm så runt 70-80 grader av synfältet täcks 🙃

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Esseboy:

Hmm, tror det är en vanesak, har dessutom 32" på 55 cm så runt 70-80 grader av synfältet täcks 🙃

Nu när du nämner 32" kom jag också ihåg att min huvudskärm numera är på 32". Spelar iofs ingen roll, eftersom cd/m² är ljusstyrka per måttenhet, 200 cd/m² är alltid lika ljust, oavsett om skärmen är 10" eller 80".

Jag kör 100 cd/m² även dagtid, har dessutom ett fönster bakom skärmen. Ibland känner jag att lite extra ljus inte hade skadat, men jag sitter främst kvällstid i relativt mörker med en lampa bakom mig, och då är 100 cd/m² klockrent för mitt bruk.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Minns väl att årets OLED-TV-utbud innefattar 48"-modeller...

LG CX 48" på skrivbordet eller köpa LG C9 i 65" och ha bredvid på en tv-bänk i mancaven är min plan

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av zetruz:

Minns väl att årets OLED-TV-utbud innefattar 48"-modeller...

Skrivet av ElyziuM:

LG CX 48" på skrivbordet eller köpa LG C9 i 65" och ha bredvid på en tv-bänk i mancaven är min plan

Kollade precis upp LG CX 48" och jag är minst sagt intresserad...
Vet vi mer exakt när dessa modeller beräknas släppas i Sverige ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meantek:

Nu när du nämner 32" kom jag också ihåg att min huvudskärm numera är på 32". Spelar iofs ingen roll, eftersom cd/m² är ljusstyrka per måttenhet, 200 cd/m² är alltid lika ljust, oavsett om skärmen är 10" eller 80".

Jag kör 100 cd/m² även dagtid, har dessutom ett fönster bakom skärmen. Ibland känner jag att lite extra ljus inte hade skadat, men jag sitter främst kvällstid i relativt mörker med en lampa bakom mig, och då är 100 cd/m² klockrent för mitt bruk.

Det har skillnad, ju mer av synfältet som täcks av skärmen ju mer justerar ögonen efter skärmen och inte bakgrundsljus. Utomhus har vi motsvarande 10,000 - 20,000 cd/m2 (reflekterat från marken) och det går bra 🙂 Ju högre ljusintensitet ju mer detaljer uppfattar ögat, därför man läser långsammare i svagt ljus.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av andreas_dock:

Kollade precis upp LG CX 48" och jag är minst sagt intresserad...
Vet vi mer exakt när dessa modeller beräknas släppas i Sverige ?

https://www.youtube.com/watch?v=fCIgBm8vsAo

Vad jag hört dyker den upp i maj, men man vet ju aldrig nu i Corona-tider.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Undra när vi får se vanliga datorskärmar mellan 24-34" med OLED och hög refreshrate?

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Esseboy:

Ju högre ljusintensitet ju mer detaljer uppfattar ögat, därför man läser långsammare i svagt ljus.

Som jag skrivit i annan tråd applicerar detta inte på skärmar på samma sätt eftersom du med en skärm tittar rätt in i ljuskällan. Att läsa en bok i månskenet är en annan situation. Ett vitt papper i direkt solsken är någonstans 20.000+ nits och jag tror de flesta inte ser det som en bättre, behagligare eller mer lättläst situation det heller.

Att du kör 400 nits med en lampa tänd i taket... 400 nits är en ljusstyrka på en skärm som passar för den som sitter i ett atrium och arbetar mitt på dagen. 400 nits räcker för att ge en funktionell ljusstyrka på en telefon mitt på dagen under mulet väder.

Den typen av ljusnivåer du är van med: Lider du av nattblindhet eller liknande? För det är väldigt starkt ljus i förhållande till alla normer och rekommendationer som finns där ute. Och skulle kunna vara ett tecken på att något inte stämmer med dina ögon.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rewoX:

Undra när vi får se vanliga datorskärmar mellan 24-34" med OLED och hög refreshrate?

Vi har sett dem. Dell försökte sig på en 30-tums, 4K-OLED och den kostade ca 40.000 kronor. Såldes en begränsad period och verkar bara ha sålts i ett begränsat antal: https://www.sweclockers.com/nyhet/23653-dell-saljstartar-up30...

Ja, det var 60 Hz-skärm. OLED-panelen arbetar i 120 Hz i fråga om hur den moduleras.

För att någon ska kunna bygga en stationär OLED-skärm på 24-34 tum som inte är uppemot 10 ggr dyrare än motsvarande av dagens skärmar så måste någon komma på (1) tillverkningsprocess som kan leverera mängd och (2) utveckla den i samma utsträckning som man utvecklat LCD-tillverkningen under de senaste 20 åren. Samt då (3) få upp volym på försäljningen så att 1 och 2 kan bli ekonomiskt gångbart under ett perspektiv av flera år.

Där har LG valt det OLED-patent som går att masstillverka och numera endast är uppskattningsvis dubbelt så dyr som motsvarande LCD-pneltillverkning. Men det är också ett tekniskt spår som inte låter sig krympas. Men det matchar kraven för den mer lukrativa marknaden av TV-apparater.

Samt då tillverkningen av små OLED-skärmar för mobiler och bärbara datorer som också går bra.

Stationära skärmar faller däremot mellan stolarna. För det som utgör bulken av behöver för 24-34 tum behöver inte OLED. Där duger samma gamla 1080p och 1440p finemang för Office och intranätet.

Permalänk
Medlem

Tack för ett utomordentligt test!

Känns dock fortfarande som att det är låångt kvar tills jag känner att jag behöver byta upp mig på skärmfronten.
Kommer tyvärr aldrig komma en 16:10 variant motsvarande 4K. *snyft*

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Som jag skrivit i annan tråd applicerar detta inte på skärmar på samma sätt eftersom du med en skärm tittar rätt in i ljuskällan. Att läsa en bok i månskenet är en annan situation. Ett vitt papper i direkt solsken är någonstans 20.000+ nits och jag tror de flesta inte ser det som en bättre, behagligare eller mer lättläst situation det heller.

Att du kör 400 nits med en lampa tänd i taket... 400 nits är en ljusstyrka på en skärm som passar för den som sitter i ett atrium och arbetar mitt på dagen. 400 nits räcker för att ge en funktionell ljusstyrka på en telefon mitt på dagen under mulet väder.

Den typen av ljusnivåer du är van med: Lider du av nattblindhet eller liknande? För det är väldigt starkt ljus i förhållande till alla normer och rekommendationer som finns där ute. Och skulle kunna vara ett tecken på att något inte stämmer med dina ögon.

Nej, har utmärkt syn. Våra ögon fungerar likt kamera sensorer så att vid lägre ljusstyrkor blir det mer brus och mindre detaljer. Därför rekommenderas det starkt arbetsljus för hantverkare. 400 nits är inga problem, till hösten siktar jag på 1000 😉

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Esseboy:

Nej, har utmärkt syn. Våra ögon fungerar likt kamera sensorer så att vid lägre ljusstyrkor blir det mer brus och mindre detaljer. Därför rekommenderas det starkt arbetsljus för hantverkare. 400 nits är inga problem, till hösten siktar jag på 1000 😉

Våra ögon fungerar inte som kamerasensorer på långa vägar. Att hantverkare behöver starkt arbetsljus har inte med ljusstyrkan på din skärm att göra.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kokkojambo:

Tack för ett utomordentligt test!

Känns dock fortfarande som att det är låångt kvar tills jag känner att jag behöver byta upp mig på skärmfronten.
Kommer tyvärr aldrig komma en 16:10 variant motsvarande 4K. *snyft*

16:10-formatet är nog tyvärr dött vid det här laget, det finns fortfarande en del 24"-skärmar i det formatet men att det skulle komma en 4K i 16:10 är högst osannolikt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har tänkt på detta ett tag, verkar som om jag är ganska ensam om att trivas med hög ljusstyrka på min skärm, kör med 100% ljusstyrka och 75% kontrast med min Alienware AW3418DW. Och sen har jag alltid 60w lampa i taket. Tycker aldrig det blir "mysigt" med dämpad belysning heller utan snarare blir jag ibland lite nedstämd.

Sorry, lite off-topic: Bra och välskrivet test f.ö.!

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Våra ögon fungerar inte som kamerasensorer på långa vägar. Att hantverkare behöver starkt arbetsljus har inte med ljusstyrkan på din skärm att göra.

Så du säger att starkt ljus inte hjälper för att se detaljer? Varför upplever jag då det?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waverider:

Har tänkt på detta ett tag, verkar som om jag är ganska ensam om att trivas med hög ljusstyrka på min skärm, kör med 100% ljusstyrka och 75% kontrast med min Alienware AW3418DW. Och sen har jag alltid 60w lampa i taket. Tycker aldrig det blir "mysigt" med dämpad belysning heller utan snarare blir jag ibland lite nedstämd.

Sorry, lite off-topic: Bra och välskrivet test f.ö.!

Kan inte annat än att hålla med! Urk för mörker!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

synd att det är va och att prislappen borde vara hälften för att ge intresse

Permalänk
Medlem

Fasen, med den här skärmen hade jag kunnat bygga med ATX istället för mITX och SFX agg på mitt Powder bygge! Hahaha

Bra testpilot! Intressant skärm, hade iofs gärna haft den i någon storlek större för att ersätta min TV då.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Denna skärm har väl likt Acers motsvarighet BGR vilket gör att den känns rätt körd som "jobbskärm" (som dock inte verkar varit huvudfokus för testet här)?

Permalänk
Medlem

Tycker 31.5 tum är för stort som jag har nu... denna måste vara gigantisk!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fin skärm. Vill gärna ha en sådan skärm. Synd att de med IPS är så jäkla dyra.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Snusfri

Just "Det här är inte en skärm du ställer på skrivbordet och sitter 1,5 meter ifrån. Jag testade och du får garanterat ont i nacken av att titta runt på skärmen." stämmer inte med mina egna upplevelser.

Har kört med min 40" i snart 5 år och har inte haft någon tillstymmelse till nackvärk.

Detta är en skärm för den som vill ha en grym spelupplevelse.

Edit: ändrade på mitt inlägg då det var lite väl hårt och plumpt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro