Permalänk
Medlem

Bäst lämpad för Simulator.

Tjena, tänkte köpa mig ett VRheadset men blir inte riktigt klok på vilket headset man borde gå efter.

Vilket/vilka VRheadset är bra lämpade till racing/flyg simulator. Tack!

Permalänk
Medlem

Jag kör simracing och lite flyg med Oculus Rift S och är supernöjd.
Det enda man kan tänka på är att ljudet inte är någon höjdare så jag kör med ett par Audio Technica ATH-M50
Dessutom får man ju med två bra kontroller och det är kul att prova lite andra spel och upplevelser ibland.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jvm:

Tjena, tänkte köpa mig ett VRheadset men blir inte riktigt klok på vilket headset man borde gå efter.

Vilket/vilka VRheadset är bra lämpade till racing/flyg simulator. Tack!

https://www.fz.se/artikel/282192-infor-half-life-alyx-fz-test...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Grymt är bilden bra på dem P.E? har läst lite om dem och HP Reverb men enligt en del ska det vara väldigt stor skillnad på bilden mellan dem två.

Permalänk
Inaktiv

För flygsim är det HP Reverb som gäller. Den har upplösning så du kan se detaljer och t.ex. läsa text i cockpit. Racing är lite mera okritiskt men även där är antagligen Reverb bäst. Däremot passar den inte när du skall stå upp och slåss. För VR när du sitter ner är den bäst. Just nu iallafall, utvecklingen går fort.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18349360" userid="271451" name="jvm"]
Grymt är bilden bra på dem P.E? har läst lite om dem och HP Reverb men enligt en del ska det vara väldigt stor skillnad på bilden mellan dem två.
[/

Jag tycker att det är riktigt bra bild/skärpa om jag jämför med vanliga Oculus Rift som jag hade innan.
Jag har ett 1080TI vilket gör att jag kan köra med 1.5-2.0 supersampling vilket gör bilden ytterligare skarpare.
Ju bättre grafikkort desto bättre skärpa och flyt.
Dessutom har jag märkt att många racingsims i VR tycker om hög klock på processorn.
Kör med I7 7700K @5GHz.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

okok! kör med i7 9700k och ett 2080 så tror nog det ska klara av VR galant.

Lars tycker du man borde vänta lite då och se vad som kommer kommande månader eller håller HP Reverb bra standard? är mest ute efter VR i spel jag sitter ner så det spelar inte så stor roll om den inte håller i stå upp spelen.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18349404" userid="271451" name="jvm"]
okok! kör med i7 9700k och ett 2080 så tror nog det ska klara av VR galant.

Med den hårdvaran kommer du kunna köra allt i VR på höga inställningar.
Och jag rekommenderar verkligen Rift S.
Kolla bara innan vad du har för IPD=avstånd mellan pupillerna.
Ska vara mellan 58-71mm tror jag.
Är bara delvis justerbart i mjukvara på Rift S.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ok spännade, just ja det får jag kolla upp också tack för tipset!

Permalänk
Medlem

@jvm: Jag testade mitt Reverb lite i bilsimulatorer och det var väldigt bra bild. Jag hade ett ganska klent grafikkort (1060) så jag kunde inte köra särskilt höga inställningar men den orkade ändå driva Assetto Corsa rätt bra utan att droppa under 90 fps. Däremot fick jag resetta min sittposition lite väl ofta, men det har jag förstått senare kan bero på för dålig belysning (aka ingen) i rummet. Kameror funkar tydligen bättre i bra ljus :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoHall:

@jvm: Jag testade mitt Reverb lite i bilsimulatorer och det var väldigt bra bild. Jag hade ett ganska klent grafikkort (1060) så jag kunde inte köra särskilt höga inställningar men den orkade ändå driva Assetto Corsa rätt bra utan att droppa under 90 fps. Däremot fick jag resetta min sittposition lite väl ofta, men det har jag förstått senare kan bero på för dålig belysning (aka ingen) i rummet. Kameror funkar tydligen bättre i bra ljus :P.

Ja, med WMR så gäller det att ha ljusare i rummet för annars tappar det bort position och handtrackingen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av jvm:

okok! kör med i7 9700k och ett 2080 så tror nog det ska klara av VR galant.

Lars tycker du man borde vänta lite då och se vad som kommer kommande månader eller håller HP Reverb bra standard? är mest ute efter VR i spel jag sitter ner så det spelar inte så stor roll om den inte håller i stå upp spelen.

Jag instämmer med tidigare att om man är inställd på att köra huvudsakligen simulatorer så är upplösningen hos Reverb trevligt. Nackdelen är väl möjligen att den är så högupplöst att datorn går på knäna, och om du vill göra något annat än att bara köra simulatorer så är kontrollerna och trackingen till exempelvis Rift S mycket bättre. HP kommer "snart" (exakt när är oklart) att presentera en uppföljare till Reverb så det kanske är värt att vänta in den om inte annat: https://uploadvr.com/hp-reverb-g2-teased/

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.E:

[quote postid="18349404" userid="271451" name="jvm"]
okok! kör med i7 9700k och ett 2080 så tror nog det ska klara av VR galant.

Med den hårdvaran kommer du kunna köra allt i VR på höga inställningar.
Och jag rekommenderar verkligen Rift S.
Kolla bara innan vad du har för IPD=avstånd mellan pupillerna.
Ska vara mellan 58-71mm tror jag.
Är bara delvis justerbart i mjukvara på Rift S.

Det ideala intervallet för Rift S är mycket snävare än så: 61.5-65.5mm där 63.5mm är perfekt. Källa: https://www.roadtovr.com/oculus-rift-s-supported-ipd-range-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag instämmer med tidigare att om man är inställd på att köra huvudsakligen simulatorer så är upplösningen hos Reverb trevligt. Nackdelen är väl möjligen att den är så högupplöst att datorn går på knäna, och om du vill göra något annat än att bara köra simulatorer så är kontrollerna och trackingen till exempelvis Rift S mycket bättre. HP kommer "snart" (exakt när är oklart) att presentera en uppföljare till Reverb så det kanske är värt att vänta in den om inte annat: https://uploadvr.com/hp-reverb-g2-teased/

Tjo, om datorn går på knäna redan är det kanske smartast att gå för nuvarande reverb då uppföljaren lär vara dyrare och antagligen mer krävande.. Dock lite rädd för trackingen men kan ju inte var rent åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jvm:

Tjo, om datorn går på knäna redan är det kanske smartast att gå för nuvarande reverb då uppföljaren lär vara dyrare och antagligen mer krävande.. Dock lite rädd för trackingen men kan ju inte var rent åt helvete.

Jag hade personligen väntat så man ser vad som erbjuds, plus att den gamla modellen borde gå ner i pris. Men jag har stort tålamod för sånt.