Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

HP lyfter på skynket för nästa VR-headset

HP lyfter på skynket för nästa VR-headset

Andra generationen av HP:s VR-headset Reverb utvecklas i samarbete med Microsoft och Valve, där bättre kompatibilitet utlovas.

Läs hela artikeln här

Nu har jag en HTC vive så jag borde veta men vad har den för synfält? Är det 110? Varför får inte nya headsets större synfält?

Efter att ha ägt en quest i ett par veckor, så kan jag nog ärligt säga att upplösning, bildfrekvens och FOV är av mindre betydelse... det riktigt stora steget är trådlös VR från PC för ett skäligt pris.

Skrivet av Sando:

Efter att ha ägt en quest i ett par veckor, så kan jag nog ärligt säga att upplösning, bildfrekvens och FOV är av mindre betydelse... det riktigt stora steget är trådlös VR från PC för ett skäligt pris.

Håller med. Längtar till att man kan köpa en Index utan sladdhelvetet.

@Mithras: Jag har en Reverb och den sladden är det absolut värsta med den. Kort och hård, jag kan inte ens stå på andra sidan mitt lilla spelutrymme utan att den hänger i luften och den är så hård att jag inte någonsin vill snurra runt. Hade den varit trådlös så hade jag använt den mångdubbelt mycket oftare.

Skrivet av Mithras:

Håller med. Längtar till att man kan köpa en Index utan sladdhelvetet.

Och förhoppningsvis för mindre än de 350 euro som Vive Wireless Adapter kostar...

Skrivet av Sando:

Och förhoppningsvis för mindre än de 350 euro som Vive Wireless Adapter kostar...

Jag räknar inte ens med den Jag har betalat 1 100 euro för Index, känner inte att jag ska behöva betala en krona utöver det.

Men men, allt inom sin tid. Vi kan säkert räkna med att Index 2 eller 3 är trådlös, och använder säkerligen också någon typ av inside-out tracking

det jag stör mig på just nu är att man trasslar in sig i alla jävla kablar till headsettet, trådlöst som standard hade varit nice på next gen

Vill köpa PCVR men har inte en jävla aning vart man ska börja.

Valve Index? Oculus Rift S? Oculus Quest?

Vänta in nästa generations VR tanke på att ingen av ovan går att köpa just nu? Svårt att komma in i VR när det är så många att välja bland.

Skrivet av TheBodyLotion:

Vill köpa PCVR men har inte en jävla aning vart man ska börja.

Valve Index? Oculus Rift S? Oculus Quest?

Vänta in nästa generations VR tanke på att ingen av ovan går att köpa just nu? Svårt att komma in i VR när det är så många att välja bland.

Vill du spela standalone också, t.ex. på resor? Då vill du ha Quest.

Har du en maffig dator och vill ha det absolut bästa, och är villig att betala för det? Köp Index.

Tänker du bara spela hemma, och vill ha det mest prisvärda? Då är Rift S det bästa valet.

Edit: Jag funderade själv mellan Quest och Rift S för en månad sen (Index tycker jag är för dyr), och bestämde mig för Quest. Jag är väldigt nöjd!

@TheBodyLotion: Index är bäst, men tyvärr också dyrast. Rift S är en bra all-around men tyvärr också ganska dyr i Sverige. De vanliga WMR headseten är ganska tråkiga men går att hitta för ~2000 begagnat. Reverb är också ganska dyr men har oslagbar skärpa.
De gamla generation 1 Vive och Rift är enligt mig inte så bra längre i opch med den låga upplösningen och den nya Viven verkar vara helt misslyckad.
Questen är unik jämfört med de andra i och med att den är standalone, men den går att ansluta till en dator nu också. Den har tyvärr en Pentile skärm, så den blir grynigare än upplösningen antyder.
PSVR är även den lite föråldrad och har en sämre rörelse-implementation än de andra.

Så om du har pengar att slösa rekommenderar jag en Index, annars är troligtvis en Quest det bästa all-around. Reverb är bra om du vill köra simulatorer.

Ännu lite för låg upplösning... Äger själv en Rift S men har testat de flesta HMDs, och ingen av de jag provat når upp vad jag 'vill' ha för VR. Questen fixar jag inte pga pentime-matrisen och videokomprimering, Rift S funkar för min del bra även om högre upplösning och bättre svärta hade varit önskvärt. Index är en trevlig upplevelse, speciellt med dess pixelfill och höga refreshrate men upplösningen lämnar en del att önska fortfarande.

@roxkz: Jag ser gärna en högre upplösning, men det är redan en väldig skillnad mellan Rift s och Reverben.
Rift S har 3.7 miljoner pixlar medan Reverben har 9.3 miljoner.
1280 X 1440 gentemot 2160 X 2160 per öga.
Det är ett tillräckligt stort steg upp för att sätta en ny standard.
Viven var 1080 X 1200 per öga, och det var Pentile så bara 2/3 så många subpixlar per pixel och inte ens i raka rader.

Så på lite över tre år ökade subpixlarna 540% mellabn Vive och Reverb.

Detta innebär väl gissningsvis att WMR 2.0 är redo (som då "gissningsvis igen" baseras på Hololens 2, som WMR 1.0 baserades på Hololens 1). Hoppas på fler kameror, då det inte finns stöd för fler än två st i WMR 1.0.

Handigenkänningen från Hololens 2 får gärna följa med.

WMR har fått oförtjänt mycket skit i övrigt tycker jag. Kör en Acer WMR hemma och den är betydligt bättre än OG Vive som jag hade tidigare, och har avsevärt bättre bild än Quest. Billig var den också.

/hulle.

Det är svårt att öka upplösningen mer utan att införa eye-tracked foveated rendering eller någon DLSS-liknande lösning. Det är helt enkelt för många pixlar att driva runt i stabila 90+ FPS för dagens grafikkort.

För tillfället känns det lämpligare att fokusera på komfort, förenklat användande och lägre priser. Inside-out tracking är ett klockrent exempel på något som förenklar upplevelsen markant vilket leder till högre user retention.

Skrivet av johanandersson:

@roxkz: Jag ser gärna en högre upplösning, men det är redan en väldig skillnad mellan Rift s och Reverben.
Rift S har 3.7 miljoner pixlar medan Reverben har 9.3 miljoner.
1280 X 1440 gentemot 2160 X 2160 per öga.
Det är ett tillräckligt stort steg upp för att sätta en ny standard.
Viven var 1080 X 1200 per öga, och det var Pentile så bara 2/3 så många subpixlar per pixel och inte ens i raka rader.

Så på lite över tre år ökade subpixlarna 540% mellabn Vive och Reverb.

Det är sant, men har testat andra högupplösta headsets inkl "gamla" reverb med just 2160x2160...
Och jag anser inte att steget är stort nog för att bli riktigt 'bra' även om det är en märkbar förbättring. Optiken är en annan svag punkt som hela tiden blir bättre, gällande just optik och OLED så är Samsung något gångbart på spåren med sin senaste iteration av Anti-SDE faktiskt...

En snabb fråga till er som äger något av ovannämnda headset. Hur är det med åksjuka? Jag testade Rift första versionen och blev åksjuk så in åt h-vete efter typ 5 minuter (jag var med i ett experiment gällande en simulator).

Skrivet av joabor:

En snabb fråga till er som äger något av ovannämnda headset. Hur är det med åksjuka? Jag testade Rift första versionen och blev åksjuk så in åt h-vete efter typ 5 minuter (jag var med i ett experiment gällande en simulator).

Åksjuka har oftast mer att göra med vilken typ av spel/upplevelser man kör än headsetet, men för vissa gör uppdateringsfrekvensen skillnad, och då är Valve Index bäst med upp till 144 Hz. (Sedan lyckas många träna bort åksjukan även för de jobbigare spelen genom att ta det lite i taget och sluta innan man börjar må illa).

Skrivet av joabor:

En snabb fråga till er som äger något av ovannämnda headset. Hur är det med åksjuka? Jag testade Rift första versionen och blev åksjuk så in åt h-vete efter typ 5 minuter (jag var med i ett experiment gällande en simulator).

Det beror helt på vad man gör, hur man gör det, hur känslig man är och hur van man är vid VR. Jag har en Rift CV1 och kan utan problem spela snabba FPS med fri rörelse (så kallad "smooth locomotion", att man rör sig med thumbstick som i vanliga spel) flera timmar i sträck. Sätter jag mig däremot i en flygsimulator eller dylikt så blir jag helt förstörd på en kvart.

Men det handlar som sagt mycket om vana. Jag var mycket känsligare förut, men efter några månader så blev det betydligt bättre.

@joabor: beror på spelet, spårningen och datorns prestanda.
Om du spelar ett spel där du står stilla, headsetet tracking är stabil 6 DoF och du har 90 FPS så är åksjuka inget problem för de flesta. Det är även såna upplevelser personer borde börja med.
I spel som skyrim där allt är ryckigt och man kör rör sig med joysticks så är åksjuka ett stort problem.
Välgjorda upplevelser utformade från grunden för VR orsakar mycket mindre illamående än de portade spelen. Tror att nästan alla kan spela till exempel Beat Saber eller the Lab utan problem, medan Google earth på högsta hastighet utan FoV masking kommer göra vem som helst åksjuk till slut.

Inte följt utvecklingen så noga, så kollade upp HP Reverb på Inet.

6990kr, oj tänkte jag. Måste vara en av de bättre. Upplösningen har den iallafall.
Ser på sidan en HTC Vive Pro.. 15990 kr.... what?

Jämförde dom och Viven har mycket sämre upplösning, men verkar vara trådlös jämfört med Reverben.

Fortfarande skrattretande priser. Kul som till förfester då man går på VR-kalas och skjuter lite zombies, men alldeles för högt pris fortfarande och alldeles för stora glasögon.

Skidmask för 1499 kr, de kommer sälja.

Skrivet av Mirialia:

Ser på sidan en HTC Vive Pro.. 15990 kr.... what?

Vive Pro är ökänt dyr eftersom de satsade på företagskunder. Enligt prisjakt har den nu gått ned till det fortfarande dyra 12 199:- (fast egentligen har jag hört att den utgått ur sortimentet och ska ersättas av den mer avancerade Vive Pro Eye?). De flesta privatpersoner köper en Oculus Rift S eller Quest, som brukat kosta €449 / €499.

@Mirialia: Jo, det är ganska galna priser. Vive Pro har aldrig riktigt varit värt priset. Den blev speciellt ovärd när Indexen kom, det finns ingen orsak att köpa pro nu.

Samsung säljer sin Odyssey + i usa för runt 2500. Vilket man ändå får säga är helt ok, jämförbart med en billig spelskärm.
Viven kan göras trådlös med extra tillbehör, men den har kabel i standardutförande. Du vill inte kolla vad den modulen kostar.

Med vettig tracking av kontrollerna och en ”lagom” prislapp på ca 6000:- så kan nog detta bli något för mig!

Kör just nu ett Cosmos och är relativt nöjd nu efter några uppdateringar av den initialt skrämmande dåliga trackingen.

Men upplösning i skärmarna kan alltid bli bättre och även optiken. Fov kan gärna få utökas lite med men i mina ögon är inte det högsta prio just nu.
Även om högre upplösning blir mer tungdrivet så kan ändå SDE minskas.

Skrivet av Hulle:

Detta innebär väl gissningsvis att WMR 2.0 är redo (som då "gissningsvis igen" baseras på Hololens 2, som WMR 1.0 baserades på Hololens 1). Hoppas på fler kameror, då det inte finns stöd för fler än två st i WMR 1.0.

Handigenkänningen från Hololens 2 får gärna följa med.

WMR har fått oförtjänt mycket skit i övrigt tycker jag. Kör en Acer WMR hemma och den är betydligt bättre än OG Vive som jag hade tidigare, och har avsevärt bättre bild än Quest. Billig var den också.

/hulle.

Jag håller i stort med men det är trackingen som ställde till problem för mig (i vissa spel).
Jag hade en Lenovo Explorer men sålde den och köpte en Quest här i januari.
Hoppas nästa gen wmr fixar trackingen bättre

Skrivet av Hulle:

WMR har fått oförtjänt mycket skit i övrigt tycker jag. Kör en Acer WMR hemma och den är betydligt bättre än OG Vive som jag hade tidigare, och har avsevärt bättre bild än Quest. Billig var den också.

Har bl.a. en Lenovo Explorer och den är då betydligt sämre än min gamla HTC Vive på nästan allt, förutom just smidigheten och att man kan flippa upp skärmen. Den största bristen är förmodligen att bildkvaliten är så usel. Nu har jag inte testat just Acer men jag hoppas då den är bättre

Skrivet av dblade:

Har bl.a. en Lenovo Explorer och den är då betydligt sämre än min gamla HTC Vive på nästan allt, förutom just smidigheten och att man kan flippa upp skärmen. Den största bristen är förmodligen att bildkvaliten är så usel. Nu har jag inte testat just Acer men jag hoppas då den är bättre

Givetvis kan inte subjektiva åsikter vara fel, men jag har svårt att se hur någon kan tycka att OG viven har bättre bild än en WMR.
Har du justerat renderingsupplösningen i SteamVR? Kanske görs automatiskt idag, men förr var man tvungen att öka renderingen från det som passade Vive.

@johanandersson: @Sando:

Grymma svar från er, verkar som att det är fler än jag som uppskattar er inblick på hela VR-grejen.

Någon som hört något bra om HTC Vive Cosmos, enda som går att köpa för tillfället.

Skrivet av johanandersson:

Givetvis kan inte subjektiva åsikter vara fel, men jag har svårt att se hur någon kan tycka att OG viven har bättre bild än en WMR.
Har du justerat renderingsupplösningen i SteamVR? Kanske görs automatiskt idag, men förr var man tvungen att öka renderingen från det som passade Vive.

Mmm.. jag har typ samtliga headsets och Lenovo är iaf för min del det som jag skulle säga är sämst men samtidigt var det väldigt väldigt billigt så man får väl ungefär vad man betalar för. Ska vara ärlig, jag testade väl kanske det inte tillräckligt heller - ändrade inga inställningar i SteamVR eftersom jag mest testade Microsofts Mixed Reality portal.

Egentligen köpte jag det mest av nyfikenhet och för att det hade ett uppfällbart visir. Det är ju väldigt praktiskt då man sitter och utvecklar VR-applikationer!

@TheBodyLotion: HTC Vive Cosmos är generellt sett ansett som ett misslyckande. Spårningen ska ha blivit mycket bättre efter den började säljas, men skulle nog fortfarande avråda från den.