COVID19 - Era egna och anhörigas symptom dessa tider?

Permalänk

COVID19 - Era egna och anhörigas symptom dessa tider?

Såg ingen annan tråd med fokus på symptom och sjukdomsbild på er själva kring eventuell Coronasmitta, och det är trots allt både allergi- och förkylningstider, så det kan ju vara svårt att hålla saker isär, men tänkte att det kan vara intressant att höra ur ett personligt perspektiv, även om sjukdomssymptom inte nödvändigtvis måste betyda Corona.

Frågan jag vill ställa: Har ni själva eller anhöriga/bekanta haft ovanliga symptom senaste tiden? ...Corona eller ej...

Mitt egna bidrag:

Då jag själv jobbar på ett företag med rejäl influx från flera av de mest utsatta länderna i världen (Kina, italien, m.m. ..även om detta stoppats hos oss sedan en vecka tillbaka) så har vi alla sedan starten av corona-utbrottet befunnit oss i riskzonen på detta massiva företag.
Vad som hänt senaste 2 veckorna är att en hög procentandel av de anställda blivit sjuka (på min egen avd ca 50%), och många har haft ovanliga symptom.

Det mest avvikande är att istället för feber, eller förkylning, så har man ist fått lägre kroppstemperatur (35-36°C), ansträngd stel smärta och tyngd i lungor och bröstkorg som gör andningen tyngre, sänkt kognitiv förmåga (bl.a. benägenhet till misstag), orkeslöshet, aptitlöshet, mild ömhet i halsmandlar och och vissa har även haft huvudvärk. Flera har även haft slemlös stel torrhosta men ganska milt.
Allt detta utan minsta tillstymelse till feber eller förkylning alltså. Torrhosta är ett typiskt slutskede av influenca eller feber, men här är det alltså ett tidigt symptom ist.
...Väldigt många av mina sjuka kollegor kom tillbaka efter en veckas sjukfrånvaro och berättar väldigt liknande historier och ovanstående är det man får höra. Det lite läbbiga i sammanhanget är att trots att de flesta som kommit tillbaka inte änns haft feber så känner sig ingen jag pratat med sig helt återställd heller. Dom har fortfarande kvar den ansträngda stelheten i lungorna.

Företaget är en av sveriges mest högprofilerade hightech giganter. Vi har vanligtvis allmänt väldigt hög närvaro och en stor andel av de anställda tillhör sveriges akademiska elit. I företaget råder allmänt väldigt goda vänliga lugna intellektuella tonlägen och välvilja mot kollegor och mot företaget, varför jag uppfattar historierna som genuina.
Sedan igår runt lunch har jag nu även själv (utan feber el förkylning) fått denna stela tunga känsla i lungor och bröstkorg, hela bröstkorgen känns som ett stort stelömt blåmärke, känner mig frusen, och går runt och småharklar kanske var 30 min och det lilla jag får upp har lite blodsmak. Vaknade för en timme sedan mitt i natten av kallfrossa men helt fri från feber, snuva och förkylning. Halsmandlarna har varit småömma, till o från, i en vecka, men så pass milt att jag inte dragit några växlar. Påminner alltså om mina övriga kollegor... Ska bli spännande att se hur det utvecklar sig.

Ja... har ni egna historier ni vill fylla på med? ...Det vore faktiskt intressant att läsa.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Det du skriver påminner om hur jag mått den senaste, frossa utan feber och en kroppstemperatur på 35-36°C (dock mätt under armhålan, men att se mätaren stå på 35°C är inget vanligt för min del), lätt tryck i bröstkorgen, torr i halsen, känns underligt kring halsmandlarna och snorig till och från.

Dock så mådde jag någorlunda likadant förra vintern också, till och från kändes det som att jag var på väg att bli förkyld men blev det aldrig. Har nu känt såhär till och från mellan januari tills nu. Det som skiljer sig i år är frossan och 35°C.
Däremot ingen hosta.

Det som är gemensamt för min del gällande de senaste två vintrarna är dålig sömn. Märkt att när jag sovit som sämst under en längre period så börjar det kännas som att jag är på väg att bli sjuk.

Sen om det är virusinfektioner som härjar kan jag inte säga, men har inte känt mig sjuk-sjuk på 2½ år när jag senast hade troligtvis influensa, förra sommaren fick jag en släng av någon förkylning men var nog den mildaste jag varit med om och var över på någon dag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

En internetbekant avled nyligen i COVID19, han var en klar riskgrupp... Men hade oturen att vara en av de första fallen och hade kraftigt nedsatt immunförsvar.

En av de människorna jag såg upp till mest på vår runda jord, verkligen för tidigt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

En internetbekant avled nyligen i COVID19, han var en klar riskgrupp... Men hade oturen att vara en av de första fallen och hade kraftigt nedsatt immunförsvar.

En av de människorna jag såg upp till mest på vår runda jord, verkligen för tidigt.

Usch. Jag beklagar sorgen.

Permalänk
Medlem

Jag har också haft liknande i runt två veckor. Trött, frusen, orklös och ett obehagligt tryck över bröstkorgen med en form av smärta ner i halsen/luftvägarna. Huvudvärk och illamående / yrsel.
Dock inga problem med andning vad jag upplever det iaf varför jag ej sökt vård.

Jag vetefasen alltså. Uteslöt Corona eftersom jag inte haft feber, men nu när ni kommer och prickar in liknande symptom samt även bekräftar mina tankar om att jag aldrig haft nått som liknar detta förut så börjar man ju undra.

Är feber ett ”krav” för Corona?

Permalänk
Medlem

Förra veckan kände jag mig sjuk, trött orkeslös, jag hade definivt någon from av infektion, men helt utan halsont och snuva som jag ALLTID annra får när jag är förkyld eller har influensa. Det värsta gick över efter mindre än ett dygn, men jag var oförsiktig och var utomhus och blev kall och då kom symptomen tillbaka. Efter 4 dagar var jag helt frisk.
Min ålderstigne far som jag umgås med ofta blev också sjuk samtidigt som mig, med infektion i luftrören i halsen, dock även han helt utan snuva och halsont. Han är fortfarande lite krasslig.

Nu i helgen berättade en kompis för mig hur han legat utslagen en vecka med huvudvärk och känt sig trött & orkeslös han också.

Personligen har jag funderat över om det verkligen bara är en sorts virus/sjukdom (COVID-19) som sprids eller om det är andra konstiga virus också? Vad är det som säger att det enbart skulle vara en typ av virus?

Permalänk
Medlem

Förutom nya skavsår på hälarna så har jag inga bekymmer med hälsan. Känner mig helt kry faktiskt. Jag känner heller ingen som är sjuk eller är smittad med covid-19. Jag håller mig inomhus rätt mycket i vanliga fall så risken för att jag smittas av något öht är generellt väldig låg.

Permalänk
Medlem

Vad skumt!. Jag har en termometer för panna och öra, och på båda ställena har jag haft runt 35.8 när jag mätt, vilket är typ 1 grad lägre än vad jag brukar ha.
Har också kännt typ som en sorts hjärtklappning (känns som pulsen är på 200 men när man tar pulsen så ligger den bara något högre än normalt), och typ lätt ömmande känsla i tandköttett som känns som man brännt sig på varmt kaffe, samt att man har en klump slem i halsen)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Vad skumt!. Jag har en termometer för panna och öra, och på båda ställena har jag haft runt 35.8 när jag mätt, vilket är typ 1 grad lägre än vad jag brukar ha.
Har också kännt typ som en sorts hjärtklappning (känns som pulsen är på 200 men när man tar pulsen så ligger den bara något högre än normalt), och typ lätt ömmande känsla i tandköttett som känns som man brännt sig på varmt kaffe, samt att man har en klump slem i halsen)

Testa tempen när du kliver ur sängen i morgon bitti oxå. Ibland är man nedkyld av annat. Men du har säkert koll på faktorerna.
Flera på företaget har haft just detta med 1 grad lägre kroppstemp, så det låter ju inte bra om du oxå kan konstatera detta efter ett par mätningar..

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Jag anser att enbart rektal temp är pålitlig. 35.nåt där, då är man extremt nerkyld.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ca 5 dagar efter ett intensivt barnkalas (barn smittar som F*n) för 4 veckor sedan hade jag typisk influensa symptom.
Feber, ont i halsen, snuvig, torrhosta.
Hostan var så kraftig att jag behövde luta mig mot väggen för att inte ramla.

Den enda termometern jag hade är en billig termometer för djur som inhandlades till våran katt (som ser precis lika dan ut som en vanlig) den visade 35c i armhålan trots att jag kände mig väldigt febrig.
Jag tog för givet att den inte var anpassad för människors kroppstemperatur och därav gav ett skevt resultat, min temperatur nu med samma termometer är 36c.

Tog 2 veckor att bli fullt frisk, jag har fortfarande en mild torrhosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Den enda termometern jag hade är en billig termometer för djur som inhandlades till våran katt (som ser precis lika dan ut som en vanlig) den visade 35c i armhålan trots att jag kände mig väldigt febrig.
Jag tog för givet att den inte var anpassad för människors kroppstemperatur och därav gav ett skevt resultat, min temperatur nu med samma termometer är 36c.

En katts normaltemperatur är ju 39C så den bör ju vara tillförlitlig även för människor, samt att temperaturen är ju en konstant skala så den ändras ju inte beroende på var man mäter. Problemet är nog mer att du/ni mäter i armhålan.

Precis som @cyklonen: säger, rektalt är enda sättet att med en vanligt febertermometer få ett riktigt värde.
Övriga ställen är missvisande i någon from. armhålan är nog den sämsta platsen egentligen. I munhålan (längst in under tungan) är bättre men ger även det ett något lågt värde.

Har mätt mig varje morgon som en säkerhet, i och med att jag har daglig kontakt med personer i riskgruppen.
Detta gör jag i munhålan då det är enklast, men jag vet av tidigare mätningar att mitt värde i munhålan är ca 0.3C lägre än rektalt så kan jag hålla rätt bra koll på ifall det förändras dag för dag, och skulle jag få ett värde som verkar högt, så är det dubbelkolla rektalt för att få ett rätt värde, inget annat att göra egentligen.

För bästa värde så bör man ju ligga och vila i 20 minuter innan, helst med filt/täcke på sig.

EDIT rättat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Testa tempen när du kliver ur sängen i morgon bitti oxå. Ibland är man nedkyld av annat. Men du har säkert koll på faktorerna.
Flera på företaget har haft just detta med 1 grad lägre kroppstemp, så det låter ju inte bra om du oxå kan konstatera detta efter ett par mätningar..

Man bör notera att kroppstemperaturen normalt varierar naturligt över dygnet, helt utan att man gjort något som påverkat den.

Permalänk
Medlem

Sorry, men är inte denna tråd meningslös utan att veta ifall personerna som beskriver symptom faktiskt har Covid-19 eller inte?

Permalänk
Medlem

Har också blivit lite mer frusen, men i övrigt inget. Jag brukar tåla kyla ganska bra (jobbade i T-shirt när det va närmare 5 grader ute). Brukade sova med öppet fönster när det va liknande temperatur då jag somnar lättare När sjukhuset tog tempen på mig senast så va jag på 36 grader.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag mår bra, tack som frågar. Hade huvudvärk tidigare idag men det gick över samtidigt som jag glodde på den andra Hobbitfilmen och drack te. Har glömt hur löjliga Hobbitfilmerna är... Helt klart sevärda men vissa scener kan man snabbspola genom.

Skrivet av DrSwizz:

Personligen har jag funderat över om det verkligen bara är en sorts virus/sjukdom (COVID-19) som sprids eller om det är andra konstiga virus också? Vad är det som säger att det enbart skulle vara en typ av virus?

Det är ingen som påstått att det bara är ett virus som sprids. Om någon mot förmodan påstått det så har du ett kvitto på att denne inte vad vad hen pratar om. Bara för att vi har en corona-pandemi betyder det inte att alla andra virus tar ledigt.

Skrivet av loefet:

Precis som @cyklonen: säger, rektalt är enda sättet att med en vanligt febertermometer få ett riktigt värde.
Övriga ställen är missvisande i någon from. Armvecket är nog den sämsta platsen egentligen. I munhålan (längst in under tungan) är bättre men ger även det ett något lågt värde.

Njä. Du har rätt i att en rektal temp är mest tillförlitlig men man behöver inte överdriva, det är ingen vetenskaplig studie vi genomför och vi måste därför inte veta den exakta temperaturen.

Men jag måste säga att armvecket låter som en dålig ide, jag har nog aldrig ens hört talas om att folk mäter där. Armhålan däremot är vanligare.

Skrivet av loefet:

Har mätt mig varje morgon som en säkerhet, i och med att jag har daglig kontakt med personer i riskgruppen.
Detta gör jag i munhålan då det är enklast, men jag vet av tidigare mätningar att mitt värde i munhålan är ca 0.3C lägre än rektalt så kan jag hålla rätt bra koll på ifall det förändras dag för dag, och skulle jag få ett värde som verkar högt, så är det dubbelkolla rektalt för att få ett rätt värde, inget annat att göra egentligen.

Jag tror du med gott samvete kan sluta mäta dig varenda morgon. Om du har feber så märker du det i hur du mår, svårare än så är det inte. Med andra ord känns det lönlöst att mäta temp om du inte känner dig extra trött eller hängig. Om du inte är en av otroligt få som inte känner av en feber men då vet du det sedan tidigare.

Temperaturen varier som andra sagt så bara för att du en morgon ligger 0,5 grader högre än tidigare dagar så behöver det inte betyda något, oavsett om du mäter rektalt eller inte.

Det skadar förstås inte andra om du tar en temp varje dag men i ärlighetens namn ifrågasätter jag syftet att en normalt frisk (om du nu är det) person gör det. Vissa kan till och med argumentera att det tar på psyket att göra det.

Skrivet av improwise:

Sorry, men är inte denna tråd meningslös utan att veta ifall personerna som beskriver symptom faktiskt har Covid-19 eller inte?

äh, kom inte här med logik och ranson när vi pratar om corona, finns ingen plats för sånt här inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Men jag måste säga att armvecket låter som en dålig ide, jag har nog aldrig ens hört talas om att folk mäter där. Armhålan däremot är vanligare.

Förlåt armhålan menade jag, miss från min sida.

Skrivet av Trunk:

Njä. Du har rätt i att en rektal temp är mest tillförlitlig men man behöver inte överdriva, det är ingen vetenskaplig studie vi genomför och vi måste därför inte veta den exakta temperaturen.

Sant, men om man känner feberfrossa och andra febersymptom och godkänner att termometern ger en ett värde på 35C, då kanske man bör kanske mäta på ett bättre sätt och så man vet ordentligt, ifall man behöver kontakta sjukvård.
En annan sak om armhålan, i manualen på en termometer så ville de att man inte bara skulle mäta till pipet efter 30 sekunder utan ha den där i 10 minuter för att få ett bra värde, kan ju vara något att ha i åtanke. I så fall så är det inte konstigt att man får ett sådant missvisande resultat.

Skrivet av Trunk:

Det skadar förstås inte andra om du tar en temp varje dag men i ärlighetens namn ifrågasätter jag syftet att en normalt frisk (om du nu är det) person gör det. Vissa kan till och med argumentera att det tar på psyket att göra det.

Visst har du rätt i detta, och mycket av det är psykologiskt. I mitt fall är det avstressande och lugnar nerverna resten av dagen, i synnerhet då jag har personer i riskgruppen i omgivningen.

Permalänk
Medlem

Din beskrivning av de ovanliga symptomen liknar det jag råkade ut för!
- Andfåddhet.
- Yrsel.
- Trötthet.
- Huvudvärk.
- Kallhet.
- Smärtor i kroppen.

Jag har däremot inte haft någon hosta eller feber.
Jag kan ju även tillägga att jag hellre tar Corona än vinterkräksjukan.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Började igår känna av lite kill i halsen och idag började det komma lite yrsel också. Jag jobbar hemifrån så har inga problem att vara på jobbet iallafall.
Sambon sa idag att hon också kände av lite i halsen och var även täppt i näsan så hon är hemma från jobbet då hon träffar folk hela tiden.

Risken är väl att man fått skiten och nu är det bara att hoppas att man blir frisk snabbt. Blir det inte värre än vad jag känner idag så är jag glad men risken är att detta bara är början. Är ingen riskgrupp.

Som jag läst så kan det ta allt från 3 dagar till 6 veckor att bli frisk på detta virus så känns lite som ett lotteri. Tänk bara på att vara hemma minst 48h efter att ni känts er helt friska. Enligt TS första inlägg så får jag känslan av att hans arbetskamrater inte gjort så och därför nu spridit skiten vidare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tror det är extremt mycket mer utbrett än vad vi tror. Tycker det bevisas på att vi faktiskt har ett fåtal fall av yngre personer som behöver vårdas på sjukhus. Studier från övriga länder som är längre in i kurvan visar att det är fjuttiga andelar av totalen under 50 om behöver sjukhusvård.
Se bara på @Havrefras_ som är enda på sweclockers vad jag vet som faktiskt är bekräftad med Corona efter en skidresa i Österrike, han är nu frisk och enligt honom var hela processen en av de lättaste förkylningar/influensor han haft.

Kom ihåg att det viktiga är att ni inte besöker era äldre när ni har symptom, oavsett om det bara är lite halsskrap eller lite torrhosta.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Enligt TS första inlägg så får jag känslan av att hans arbetskamrater inte gjort så och därför nu spridit skiten vidare.

Jajamensan.. Då symptomen hos dom flesta på detta företag varit helt osynliga, och endast kännts inombords, så har säkert flera av dem fortsattit gå till jobbet en dag eller två för mycket. Det tog ju bra länge innan myndigheterna gav några direktiv, så folk fortsatte väl jobba som vanligt ...trots coronakrisen, och alla kineser och italenare som spatserat runt i byggnaden.

Det osynliga är lite det som är det ruggiga... Varit i folkmassor varje dag i flera veckor och inte hört så mycket som ett enda snörvlande eller hostande, men trots det så har dom burit på dessa utåt sett osynliga symptom. Inte undra på att sådana sjukdomar kan smitta ganska obehindrat när klassiska febersymptom verkar utebli i många fall.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lastninja:

Jajamensan.. Då symptomen hos dom flesta på detta företag varit helt osynliga, och endast kännts inombords, så har säkert flera av dem fortsattit gå till jobbet en dag eller två för mycket. Det tog ju bra länge innan myndigheterna gav några direktiv, så folk fortsatte väl jobba som vanligt ...trots coronakrisen, och alla kineser och italenare som spatserat runt i byggnaden.

Det osynliga är lite det som är det ruggiga... Varit i folkmassor varje dag i flera veckor och inte hört så mycket som ett enda snörvlande eller hostande, men trots det så har dom burit på dessa utåt sett osynliga symptom. Inte undra på att sådana sjukdomar kan smitta ganska obehindrat när klassiska febersymptom verkar utebli i många fall.

Det är väl det som är den stora faran då man smittar långt innan man kanske känner av sjukdomen själv och även att många som faktiskt har sjukdomen inte ens märker av den.
Viruset har verkligen vunnit mot människan denna gång och det kommer ta lång tid att komma loss är jag rädd för. Att det dessutom kommer nu när det är många som börjar få allergier och helt enkelt räknar med lite kill i halsen och snuva ändå är ännu värre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Min flickvän blev dålig för två veckor sen, började med torrhosta, andningsårighet och lite feber.
Andningssvårigheterna blev värre så hon bokade tid med nätläkare på lördagen som skrev ut ett par inhalatorer och sa till oss att åka till sahlgrenska för coronatest.
Väl där togs vi emot i en container med en brits, kändes jäkligt konstigt.
Jag blev hemskickad efter hon dirigerats vidare till infektionsmottagningen.
Efter ett gäng timmar fick jag hämta upp henne, de hade konstaterat luftvägsinfektion men ingen lunginflammation och hon hade ”fått en toaborste uppkörd i hjärnan” för corona-testet

De skulle höra av sig inom några dagar om hon var positiv.
Veckan gick utan att vi hörde något och även om inhalatorerna hjälpte så hon kunde andas lite lättare så blev hon inte bättre i övrigt, så nytt försök denna helgen att få svar och ev vidare behandling.
Varken nätläkaren eller 1177 kunde ge svar om corona-testet eftersom det inte var signerat.
Så hon ringde infektionsavdelningen i måndags som lovade att signera under dagen, vilket faktiskt gjordes och testet var negativt.
Ytterliggare en kontakt med nätläkare så skrev de ut antibiotika som hon började ta i förrgår.

Det har varit två underliga veckor, vi bor inte ihop än även om vi praktiken gör det så mycket vi kan och hon har en 18-åring på heltid och jag har en 11-åring på halvtid, fick snabbt bestämt att min dotter stannade hos sin mamma en vecka extra när vi inte visste om det var corona eller inte, hennes grabbs skola bestämde sig för hemstudier redan innan det officiellt rekommenderades och samtidigt gick jobbet från att vi rekommenderas att sitta hemma om man själv eller någon i familjen var sjuk till att alla uppmuntras till att sitta hemma till att nästan alla korttidpermitteras.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Din beskrivning av de ovanliga symptomen liknar det jag råkade ut för!
- Andfåddhet.
- Yrsel.
- Trötthet.
- Huvudvärk.
- Kallhet.
- Smärtor i kroppen.

Jag har däremot inte haft någon hosta eller feber.
Jag kan ju även tillägga att jag hellre tar Corona än vinterkräksjukan.

Jag tar den sjukdom som inte dödar mig när det är över!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

En katts normaltemperatur är ju 39C så den bör ju vara tillförlitlig även för människor, samt att temperaturen är ju en konstant skala så den ändras ju inte beroende på var man mäter. Problemet är nog mer att du/ni mäter i armhålan.

Precis som @cyklonen: säger, rektalt är enda sättet att med en vanligt febertermometer få ett riktigt värde.
Övriga ställen är missvisande i någon from. armhålan är nog den sämsta platsen egentligen. I munhålan (längst in under tungan) är bättre men ger även det ett något lågt värde.

Har mätt mig varje morgon som en säkerhet, i och med att jag har daglig kontakt med personer i riskgruppen.
Detta gör jag i munhålan då det är enklast, men jag vet av tidigare mätningar att mitt värde i munhålan är ca 0.3C lägre än rektalt så kan jag hålla rätt bra koll på ifall det förändras dag för dag, och skulle jag få ett värde som verkar högt, så är det dubbelkolla rektalt för att få ett rätt värde, inget annat att göra egentligen.

För bästa värde så bör man ju ligga och vila i 20 minuter innan, helst med filt/täcke på sig.

EDIT rättat.

Intressant!

Jag testade återigen med samma termometer men under tungan, 36,5c.
Märkligt nog ingen större skillnad från armhålan till munnen. (nej jag drack inget innan)

Permalänk
Inaktiv

30% i den här tråden år i riskzonen, 40% bör hålla sig från internet de närmaste 12mån och resten är nog bara lite snoriga.......................

Permalänk
Medlem

Just det här med känslan att det tar emot att andas har både jag och min fru haft, andra halvan av februari. Min fru fick lite feber i ett par dagar, hon hostade lite. Jag fick varken feber eller hosta. Var dock täppt i näsan (men inget rinnande snor) och allmänt tung i huvudet. Det satt i mer än 2 veckor för mig och nu runt 6v senare är jag fortfarande i dålig form.

Grejen som får mig att svagt misstänka Covid-19 är att min fru jobbar i en asiatisk matbutik samt äter lunch på en restaurang som har samma ägare. Det är 10-15 kineser som jobbar där, där de flesta var hemma på kinesiskt nyår. Sen har matbutiken massa kinesiska besökare varje dag.

Men hur sannolikt det är vet jag inte. Skulle tippa 20% kanske

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för er med tryck i bröstet?
Jag har haft tryck i bröstet till och från sedan i söndags. Ingen feber. Lite torrhosta men inte så farligt.

Skrivet av BasseBaba:

Jag har också haft liknande i runt två veckor. Trött, frusen, orklös och ett obehagligt tryck över bröstkorgen med en form av smärta ner i halsen/luftvägarna. Huvudvärk och illamående / yrsel.
Dock inga problem med andning vad jag upplever det iaf varför jag ej sökt vård.

Jag vetefasen alltså. Uteslöt Corona eftersom jag inte haft feber, men nu när ni kommer och prickar in liknande symptom samt även bekräftar mina tankar om att jag aldrig haft nått som liknar detta förut så börjar man ju undra.

Är feber ett ”krav” för Corona?

Hur mår du nu? Har du fortfarande tryck i bröstet eller hur länge hade du det?

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Hur har det gått för er med tryck i bröstet?
Jag har haft tryck i bröstet till och från sedan i söndags. Ingen feber. Lite torrhosta men inte så farligt.

Hur mår du nu? Har du fortfarande tryck i bröstet eller hur länge hade du det?

Mitt eget kring lungorna kommer o går. Var ju en månad sen jag blev sjuk.
Under dagen medans jag rör på mig märker jag det inte, men vissa kvällar när jag sitter framför datorn tex, och jag låter mig få ta det riktigt lugnt så kan jag känna den där möra känslan i lungorna/bröstet igen. kanske var 3dje kväll eller nått.

Vi är ett par kollegor som följer upp varandra och ingen av oss är helt 100% ännu, eftersom man har känningar kvar, tex på kvällen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur har det gått för er med tryck i bröstet?
Jag har haft tryck i bröstet till och från sedan i söndags. Ingen feber. Lite torrhosta men inte så farligt.

Hur mår du nu? Har du fortfarande tryck i bröstet eller hur länge hade du det?

Jag var på bättringsvägen men har fått nån rekyl tillbaka senaste dagarna. När det var som värst var det svårt att sova.

Idag är det en helt sjuk huvudvärk i kombo med halsont, rosslighet ner i luftvägarna och snuva.

I ”vanliga” tider hade jag sökt vård för flera veckor sen, men nu känns det meningslöst såvida man inte är dålig nog att bli inlagd(?).