Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

@Petterk: Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Har ju bara ett strömuttag ledigt i skåpet med så då måste jag använda poe injectors i respektive rum om jag väljer router och ytterligare switch i skåpet och det hade jag helst unvikit. Jag klarar mig på fyra rum idag med switchar men barnen lär ju vilja ha dator på rummet om några år och då kommer fyra inte räcka längre.
Tack för tålamod och hjälp, fantastik resource det här

Skrivet av MacAllan:

Koppla in ett grenuttag i skåpet så du får fler uttag

Grenuttag/förgreningsuttag löser den delen.

Du skulle kunna köra Ubiquiti UniFi Security Gateway eller Edgerouter X/Lite + en åtta-portars switch, då det ser ut som du har gott om utrymme. Vill du inte köra med grenuttag skulle du kunna köra med Edgerouter PoE + en switch du kan driva på PoE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strokarn:

Blir en massa lådor i skåpet. Har just nu två st redan https://imgur.com/XvrdgmE.
Kan jag inte köpa typ en sån här http://tiny.cc/5amemz för att undvika ytterligare en switch i skåpet. Jag har redan en switch vid tv:n där jag kör in steamlink etc.

Det ser ut som att man får sätta på/Stänga av PoE manuellt för varje port. Råkar du ansluta tex en PC till en PoE aktiverad port kan det paja grejer. Den ska helst ha 802.3at som stänger av PoE automatiskt.
Dessutom har du bara 4 portar i den du länkade. Ta bort 3 portar till APs så är det bara en port kvar och då behöver du fortfarande en Switch.

I min mening, köp en router anpassad för privat bruk, tex en enkel variant från Asus. Köp till en "dum" PoE switch utan adminstration. Komplettera med APs för WiFi.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att Edgerouter PoE bara har passiv PoE och tre switchade portar, så där måste man akta sig precis som föregående postare säger. Där är det alltså bättre/flexiblare med Edgerouter X/Lite eller UniFi USG + PoE+-switch eller icke PoE och köra injektorerna vid APs.

Enklaste lösningen vore nog t.ex. Asus Lyra Mini 2-pack + 500 krs 8-portars switch. 1600 kr allt som allt. Router/AP kör du då utanför mediaskåpet och bara switchen i skåpet, ett av uttagen kommer alltså kopplas till båda portarna på enheten. Vill man köra Ubiquiti skulle jag nog rekommendera UniFi USG + UniFi Cloud Key + UniFi AP AC Lite + UniFi Switch 8 så har man allt i samma system. Kostar väl ca 5300 kr.

Permalänk
Medlem

Alternativt om du vill ha Edgerouter och köra PoE, så Edgerouter X + UniFi Switch Flex + två UniFi AP AC Lite ca 4200 kr med PoE-biten på plats. UniFi-grejerna får du då köra utan kontroller eller med kontroller på en dator.

Där får du nästan vara entusiast på Ubiquiti också. När det gäller APs/mesh får du nog ändå räkna med att byta ut de relativt snabbt. Finns liten vinst i att slänga pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

Visst är det så att Ubiquiti har riktigt bra produkter till ofta bra pris, men det är inte det enda som fungerar och inte alltid bäst för allas behov (kan tydligt ses på forumet där vissa tycker att det är krångligt).

Jag har själv en Edgerouter X, men använder en TP-Link accesspunkt (med medföljande injektor, då Edgerouter X endast har PoE-stöd för deras egna accesspunkter). Jag (och många andra hemanvändare) behöver inte ha en företagsprodukt för att få vettig WiFi hemma, trots deras relativt låga pris.

Att Ubiquiti sedan låser in dig med deras icke-standard för PoE (med Edgerouter X) gör inte saken bättre.

Snöa inte in dig på Ubiquiti. Du kan få likvärdig prestanda för ett hemnätverk med billigare produkter.

Med det sagt är Ubiquiti inte ett dåligt val alls. Jag förstår dock inte varför SweC nästan alltid rekommenderar samma produkter oavsett användningsområde för användaren.

För vanliga hemanvändare som normalt sett klarar sig med alla inställningar som finns i en "vanlig" router så finns det ingen anledning att köpa Ubuquiti. Deras produkter är riktigt bra med en massa inställningsmöjligheter, men tyvärr så resulterar detta i ett gränssnitt som inte alls är gjort för "vanliga" hemanvändare.

Gällande deras accesspunkter så är även dom riktigt bra och man gör inte fel i att köpa en av dessa. Men återigen, för "vanliga" hemanvändare så är dessa onödigt krångliga (läs: konfigurerbara på sätt som hemanvändare troligen anser är krångligt). Det finns billigare och likvärdiga alternativ för hemanvändare som tillåter högre hastigheter, likvärdig eller bättre signalstyrka för samma peng och ytterligare gigabit-port på AP:n för att dra nätverket vidare. Fler funktioner som "vanliga" hemanvändare faktiskt har nytta av istället för extremt avancerade inställningar som dessa personer troligtvis inte kommer ha nytta av.

Både Ubiquitis och TP-links accesspunkter kräver en s.k. "kontroller", vilket är ett program som installeras på en dator för att konfigurera accesspunkterna (finns säkert mobilapp också). Ubuquiti har en router med inbyggd kontroller för extra mycket pengar och extra få LAN-portar för den som vill få så lite som möjligt för sina pengar. Deras "Cloud keys" är inget för hemanvändare överhuvudtaget.

Sådär, då har vi väl fått in både positiva och negativa punkter till tråden. Kom ihåg att Ubiquiti inte är det enda alternativet, och absolut inte alltid det bästa alternativet för alla hemanvändare.

Skrivet av tBiorrith:

I min mening, köp en router anpassad för privat bruk, tex en enkel variant från Asus. Köp till en "dum" PoE switch utan adminstration. Komplettera med APs för WiFi.

Detta är oftast rätt väg att gå för hemanvändare. En enklare variant för privat bruk med alla "vanliga" inställningar som oftast behövs för hemanvändare. En "dum" PoE-switch så att den inte behöver konfigureras och krångla till eventuell installation av nätverket. Och, precis som tBiorrith skriver, komplettera med accesspunkter där det behövs - dessa behöver inte vara Ubiquit. Då har man även sparat kanske flera tusen kronor.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@nu1mlock: Deras APs är trevliga, men för att köpa sig in i att köra både router, switch och APs anser jag nog ändå att man får vara Ubiquiti-entusiast. Behöver TS ändå en router så passar hemprodukter som ett par Asus Lyra Mini eller ett par vanliga WiFi-routrar från TP-Link/Netgear/Asus med stöd för handoff/roaming bättre.

Permalänk
Medlem

@nu1mlock: Jag köpte en Ubiquiti bara för att den var snyggast, haha. Deras app var faktiskt fruktansvärt enkel att använda! Anslut, bestäm SSID och så var man good to go i stort sett. Programvaran till PC får jag hålla med om att den var onödigt krånglig.

Permalänk
Medlem

Unify är faktiskt en ganska läcker lösning för en lite proffsigare nätverksadministration hemma även om man kan uppnå billig nätverkstäckning med andra märken som dLink, Netgear, tplink eller alibaba-grejer. @nu1mlock gillar sin billiga tplink-ap jättemycket och kör av någon anledning ett litet korståg mot Unifi i flera trådar här på forumet. Det är nu ändå inte ”Sweclockers” som rekommenderar Unifi-grejerna; det är vanliga användare som gillar den lite mer omfattande funktionaliteten man får med Ubiquiti Unifi.

Vill man nu ha en prisvärd ”all-in-one”-lösning för Unifi så kan man skaffa en Dream Machine 👍😁.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

@wh2ne gillar sin billiga tplink-ap jättemycket och kör av någon anledning ett litet korståg mot Unifi i flera trådar här på forumet.

Jag skulle inte vilja kalla det för ett "korståg". Jag gillar Ubiquitis produkter massor och använder dessa själv. I inlägget lite högre upp försöker jag få med både för- och nackdelar med Ubiquiti när det gäller hemanvändare.

Jag har rekommenderat en produkt från TP-Link, vilket är den AP som jag själv valde. Även fast Ubiquitis produkter är väldigt bra så innebär det inte att dessa alltid är bäst för alla hemanvändares behov. Jag tycker att det är bra att frågeställaren får flera olika förslag på lösningar med olika pris och funktioner så att man kan göra ett bättre och något mer påläst val.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Unify är faktiskt en ganska läcker lösning för en lite proffsigare nätverksadministration hemma även om man kan uppnå billig nätverkstäckning med andra märken som dLink, Netgear, tplink eller alibaba-grejer. @nu1mlock gillar sin billiga tplink-ap jättemycket och kör av någon anledning ett litet korståg mot Unifi i flera trådar här på forumet. Det är nu ändå inte ”Sweclockers” som rekommenderar Unifi-grejerna; det är vanliga användare som gillar den lite mer omfattande funktionaliteten man får med Ubiquiti Unifi.

Vill man nu ha en prisvärd ”all-in-one”-lösning för Unifi så kan man skaffa en Dream Machine 👍😁.

Verkar nästan som du känner dig trampad på tårna och anser Ubiquiti vara bästa lösningen för allt?

Personligen måste jag nog hålla med vad @nu1mlock skriver i denna tråden, dvs att Ubiquiti gör bra saker men är inte alltid bästa lösningen antingen pga pris eller administration.

Permalänk
Inaktiv

Kan hålla med att Ubiquiti är lite "overkill" för hemmabruk, finns säkert massvis andra produkter som funkar minst lika bra. Men vill man ha bra grejer så är det inget snack, produkterna är riktigt bra. Kör själv deras grejer och har hjälpt många vänner med att skaffa och installera utrustningen. Alla är supernöjda. Men är man ute efter den enklaste möjliga lösningen för minsta kostnad så är det inte säkert att det automatiskt är rätt val.

Men varför fundera över rätt val? När man vet att Ubiquiti funkar bra när installationen väl är klar, så kör man på det även om kostnaden är lite högre. Det är lite som att köpa en schysst bil eller en lite dyrare telefon. Det är inget man oftast behöver, men man vet att om man köper något som är bättre än de behov man har så kommer det att fungera bra. Man slipper risken att bli besviken på det man köpt inte håller måttet, eller att det slutar fungera den närmaste tiden och måste uppgraderas. Man lägger lite extra pengar på att slippa strul helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Verkar nästan som du känner dig trampad på tårna och anser Ubiquiti vara bästa lösningen för allt?

Personligen måste jag nog hålla med vad @wh2ne skriver i denna tråden, dvs att Ubiquiti gör bra saker men är inte alltid bästa lösningen antingen pga pris eller administration.

Nja, jag har nog rätt oömma tår. Jag gillar en av Ubiquitis produktlinjer, Unifi och jag gillar också Google Wifi. I övrigt finns det ett rätt stort produktutbud som försöker nischa in sig på olika områden som lågbudget, gaming etc, men de tillför inte mycket värt att gilla för bra hemmanätverk .

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Nja, jag har nog rätt oömma tår. Jag gillar en av Ubiquitis produktlinjer, Unifi och jag gillar också Google Wifi. I övrigt finns det ett rätt stort produktutbud som försöker nischa in sig på olika områden som lågbudget, gaming etc, men de tillför inte mycket värt att gilla för bra hemmanätverk .

Det är absolut en bra produktlinje, men att säga att allt annat inte tillför något för ett bra hemmanätverk tycker jag är direkt fel.
Unifi är väl knappast enklast, billigast eller bäst prestanda, det finns många andra som kan mäta sig.

ex. så funkar Lyra mini alldeles utmärkt som AP och är betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Nä skulle någon verkligen veta vad som är bäst i alla avseenden? Här i tråden är ju ”sanningen” ändå alltid relativ till individuella erfarenheter och tyckande. Jag gillar fortfarande inte dagens produkter från vare sig Asus, dLink, Netgear osv 😁. Google wifi för enkelhetens skull och Unifi för prosumers är min smak i år 👍👍

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Nä skulle någon verkligen veta vad som är bäst i alla avseenden? Här i tråden är ju ”sanningen” ändå alltid relativ till individuella erfarenheter och tyckande. Jag gillar fortfarande inte dagens produkter från vare sig Asus, dLink, Netgear osv 😁. Google wifi för enkelhetens skull och Unifi för prosumers är min smak i år 👍👍

Den uppfattningen får du helt klart ha också, inget jag säger emot.
Men det blir lite fel i en hjälptråd likt denna att samtidigt såga all annan utrustning med argument att du inte gillar dom när någon annan presentera dom som ett alternativ.

Så nu skiter vi i detta och låter TS skapa sig en egen uppfattning om vad som passar bäst, har ju kommit en del olika förslag

Permalänk
Medlem

Det blir inga ”fel” i tråden för att inte alla gillar det du gillar @Macallan. Ingen i tråden verkar vad jag kan se ha ”sågat” något annat märke för den delen 😁.

Så nu hoppas vi att TS återkopplar med vad han sedan kommer att installera 👍.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Det blir inga ”fel” i tråden för att inte alla gillar det du gillar @Macallan. Ingen i tråden verkar vad jag kan se ha ”sågat” något annat märke för den delen 😁.

Så nu hoppas vi att TS återkopplar med vad han sedan kommer att installera 👍.

Försök nu inte vända på det, det är du som sågar produkter som du inte gillar, inte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Det blir inga ”fel” i tråden för att inte alla gillar det du gillar @Macallan. Ingen i tråden verkar vad jag kan se ha ”sågat” något annat märke för den delen 😁.

Så nu hoppas vi att TS återkopplar med vad han sedan kommer att installera 👍.

Just nu har jag mer beslutsångest än innan.
Jag vill ju ha det "cleant", dvs undvika trådlös router ute i rummet, inte kaos i fiberskåpet eller masa PoE:s/switchar ute i rummen.
Misstänker att en router och en switch med iaf 6 st portar och PoE och sen två st AP:s är det det lutar åt. Sen får jag pula lite med vilka/vilken tillverkare man faktiskt väljer. Det gör inget om det kostar lite mer men med det sagt så måste det ju fortfarande vara överkomligt.
Tack för alla svar iaf, återkommer när jag har något mer konkret så får ni gärna återkomma med feedback!

Permalänk
Medlem

Låter som krångligare lösning än två Asus Lyra Mini (eller två par andra), och en 8-portars switch i skåpet. PoE är inte särskilt smidigt med bara två enheter. Första mesh/WiFi-routern är ju både AP och router/gateway.