IPS datorskärm rekommendation för webbrowsing, filmer osv sökes

Permalänk
Medlem

IPS datorskärm rekommendation för webbrowsing, filmer osv sökes

Hej!

Jag har en Acer 24" Predator XF240H som jag avänder för 1080p 144hz gaming men vill ha ytterligare en skärm mera för webbrowsing, filmer osv.

Tänker att en IPS skärm blir bäst. Någon som har några rekommendationer på en sådan skärm som inte är alltför dyr. Jag tänker max runt 5000 kr. Jag tror att 24' räcker, men 27' kanske är bra det med. Kan 1440p vara värt det för endast web browsing och film? Och blir det konstigt då om den andra skärmen är 1080p?

Tack!

Permalänk
Medlem

1440p på 24/27" är inte så nödvändigt/klokt. AOC 24" G2GU är att rekommendera. Kika tester (hardware unboxed) på YT.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Bildexpert 📺

@Richfs: Ifall du är ute efter en allroundskärm med IPS finns det sällan anledningar att välja något annat än den vanliga sorten med 2560x1440-panel och 60 Hz-panel. Din budget låter dig välja och vraka: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Du kommer med 5500 kr också en god bit på väg mot en IPS med 144 Hz om så önskas.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack så mycket båda två.

Jag funderar dock på om det kan vara värt att investera till en grym IPS skärm med 1440p 144hz redan nu eftersom jag troligtvis kommer att vilja göra den övergången till slut. Jag har ett RTX 2060 och i5-9400F. Vad jag har läst håller nog grafikkortet inte så bra FPS i de flesta spel om jag ska köra 1440p gaming. Men just nu lirar jag mest Rocket League, det kanske kan hålla 144 fps även i 1440p.

@MeSaber: Hur kommer det sig att 27' 1440p inte skulle fungera bra?

Jag funderar på denna nu med lite eftertanke om framtiden: https://www.inet.se/produkt/2216194/lg-27-ultragear-27gl83a-q...

Jag är alltså ute efter en andra skärm, men den jag har nu kan kanske med tiden bli secondär. Jag vill ju helst inte köpa en tredje skärm om jag vid ett senare tillfälle blir sugen på 1440p 144hz gaming.

Edit: AOC 24" G2GU ser bra ut. Men blir dock osäker om jag till slut ska övergå till 1440p till slut ändå, då är den kanske inte ett så bra köp.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Kan det inte "störande" med 1440p som andra skärm om den primära är 1080p?

Permalänk
Bildexpert 📺

@omdull: Finns inget i sig som är störande. Inte över vad man själv kan ha för synpunkter. Du får en annan upplösning och en större arbetsyta med 1440p som lär betraktas som en fördel.

Permalänk
Medlem

Funderar på om jag inte ska slå till på denna https://www.inet.se/produkt/2216194/lg-27-ultragear-27gl83a-q...

Någon som nämnde för mig att jag inte fullt nyttjar mitt rtx 2060 med 1080p.. dock finns det väl ingen chans att jag kommer i närheten av 144fps i de flesta spel. Men om jag uppgraderar i framtiden har jag iallafall monitorn och behöver inte köpa ännu en. Jag spelar inte heller super mycket för tillfället, mest Rocket League.. och det blir troligtvis Cyberpunk när det kommer ut, samt lite annat.

Bra eller dålig idé att köra på den monitorn enligt min situation? Nyttjar jag grafikkortet bättre med den monitorn?

Permalänk
Skrivet av Richfs:

Funderar på om jag inte ska slå till på denna https://www.inet.se/produkt/2216194/lg-27-ultragear-27gl83a-q...

Någon som nämnde för mig att jag inte fullt nyttjar mitt rtx 2060 med 1080p.. dock finns det väl ingen chans att jag kommer i närheten av 144fps i de flesta spel. Men om jag uppgraderar i framtiden har jag iallafall monitorn och behöver inte köpa ännu en. Jag spelar inte heller super mycket för tillfället, mest Rocket League.. och det blir troligtvis Cyberpunk när det kommer ut, samt lite annat.

Bra eller dålig idé att köra på den monitorn enligt min situation? Nyttjar jag grafikkortet bättre med den monitorn?

Sitter på den LG:n sedan några månader tillbaka och är så sjukt nöjd. Hade hade en 24" 1080 144 hz innan.
Även om jag tickat ner lite fps med mitt RTX 2070 Super så är det ett magiskt lyft. Älskar 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howlinskogge:

Sitter på den LG:n sedan några månader tillbaka och är så sjukt nöjd. Hade hade en 24" 1080 144 hz innan.
Även om jag tickat ner lite fps med mitt RTX 2070 Super så är det ett magiskt lyft. Älskar 1440p.

Det blev LG skärmen trots allt och jag är riktigt nöjd hittills! Tack för din kommentar!