Corsair K95 Platinum XT – ny modell med få nyheter

Permalänk
Melding Plague

Corsair K95 Platinum XT – ny modell med få nyheter

Corsair K95 uppdateras med Double-shot-tangenter och får stöd för Elgato Stream Deck. Häng med till testlabbet för en genomgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det viktiga är att Corsair valt att behålla de usla plastkrokarna som ska hålla fast handlovsstödet och som går sönder bara en myra nyser inom 100 meter avstånd.

Permalänk
Föredetting

För över 2000:- tycker jag man kan vänta sig perfektion av ett tangentbord. Riktigt så bra verkar det här inte vara.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Problemet är att de kan sätta en prislapp på 2000+ kr på ett tangentbord, finns inget med detta tangentbord som får mig att vilja betala över 1.5k mer än mitt tangentbord jag nyss köpte

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det viktiga är att Corsair valt att behålla de usla plastkrokarna som ska hålla fast handlovsstödet och som går sönder bara en myra nyser inom 100 meter avstånd.

Haft mitt K95 Platinum i snart 3år, inga som helst problem med några plastkrokar som går sönder. Använder tangentbordet nästan dagligen till gaming m.m...måste vara speciella myror runt omkring du bor...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Jävlar vad låg kvalitet de keykapsen ser ut att vara, det man betalar för är mjukvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Haft mitt K95 Platinum i snart 3år, inga som helst problem med några plastkrokar som går sönder. Använder tangentbordet nästan dagligen till gaming m.m...måste vara speciella myror runt omkring du bor...

Gissar att du kanske mest haft det stående på ett och samma skrivbord under tiden? Det är först när man börjar flytta runt det, kanske otm även packa ner det i något som det blir uppenbart hur usel konstruktionen är jämfört med konkurrenterna. Och dessutom omöjligt att köra nya handlovsstöd vad jag vet. Synd då resten brukar vara riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Tror inte Corsair har förstått poängen med aluminium som plate för switchar, aluminium ska dämpa nedtryck.

Samma dåliga font på keycapsen.
Tunna pbt knappar.
Tunn plast konstruktion runt om plåten.
Plåten är dessutom också tunn.
RGB, cherry mx switchar & rattliga stabilizers för 2000+
Ej löstagbar kabel? Förstår inte varför Corsair envisas om löstagbar wrist rest.

Köpte ett Vortex race3 för 1000 kr på rea, Turquoise Tealios & krytox för samma summa. Där får jag ett aluminium chassi, tjocka dye sub pbt DSA keycaps och en mycket bättre skrivkänsla.

Som vanligt, Corsair är gimmicky och dyrt.
Det finns fortfarande bättre alternativ.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

För över 2000:- tycker jag man kan vänta sig perfektion av ett tangentbord. Riktigt så bra verkar det här inte vara.

För de pengarna kan man få överlägsen kvalitetstangentbord i form av ett Topre om de nu fortfarande säljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Problemet är att de kan sätta en prislapp på 2000+ kr på ett tangentbord, ...

De får väl sätta vilket pris de vill. Frågan är väl om någon är villig att köpa till det priset. Borde inte vara så många.

Permalänk
Medlem

Har haft K95 så länge jag kan minnas (nåja) och är väldigt nöjd, dock tycker jag det är synd att dom har börjat med 6 istället för 18 macro-knappar.
Jag behöver ett nytt nu efter att jag för tredje gången spillt kaffe på mitt och det inte riktigt beter sig som det ska längre, men har haft ganska bra användning av knapparna och nu när bara fyra sitter i en bra position för att snabbt kunna använda i spel så känns det inte värt priset längre.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag önskar att de slutade sätta funktionsknappar på vänsterkanten... Råkar alltid trycka på den nedersta istället för ctrl.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att du kanske mest haft det stående på ett och samma skrivbord under tiden? Det är först när man börjar flytta runt det, kanske otm även packa ner det i något som det blir uppenbart hur usel konstruktionen är jämfört med konkurrenterna. Och dessutom omöjligt att köra nya handlovsstöd vad jag vet. Synd då resten brukar vara riktigt bra.

Fast problemet var ju om en myra nös inom 100meter??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Fast problemet var ju om en myra nös inom 100meter??

Har du några nysande myror hos dig då så du vet att dom håller för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Gissar att du kanske mest haft det stående på ett och samma skrivbord under tiden? Det är först när man börjar flytta runt det, kanske otm även packa ner det i något som det blir uppenbart hur usel konstruktionen är jämfört med konkurrenterna. Och dessutom omöjligt att köra nya handlovsstöd vad jag vet. Synd då resten brukar vara riktigt bra.

Nä, haft med det på några lan om året faktiskt. Inga problem alls...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Jag hade den tidigare modellen (gav bort det) och det var rent sagt genomusel kvalitet och känsla på allt. För dom pengarna får man ett Leopold, Varmilo och ändå pengar över.. Galet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Haft mitt K95 Platinum i snart 3år, inga som helst problem med några plastkrokar som går sönder. Använder tangentbordet nästan dagligen till gaming m.m...måste vara speciella myror runt omkring du bor...

Ta och sök hur många har samma problem? Både mina Corsair K95 RGB/K70 LUX (flera caps)har samma problem att krysset går sönder.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Ta och sök hur många har samma problem? Både mina Corsair K95 RGB/K70 LUX (flera caps)har samma problem att krysset går sönder.

Nu var det inte key-capsen som vi diskuterade utan krokarna till handlovsstödet.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Trevligt test! Stream deck-funktionaliteten är något jag skulle vilja ha själv. Men aldrig i livet att jag skulle punga ut 2 000+ SEK för det.

Jag vet att inflation exciterar, att kronan är svag och så vidare, men ändå - vad är det som händer med priser på vissa datortillbehör som tangentbord..? Jag minns att jag betalade strax över 1 000 kronor för mitt K70 Rapidfire nytt för kanske 2½-3 år sedan på NetOnNet. Det känns som att priserna på tangentbord i allmänhet verkligen skjutit i höjden sedan dess.

Ska man köpa en ny uppsättning speltillbehör i dagsläget så får man ju räkna med kanske 1 250 kr för tangentbord, 750 kr för mus, 400 kr för musmatta och 1 250 kr för headset vilket blir ~3 650 kr sammanlagt. Och då är det absolut inte superlyxiga premium-produkter man får rakt igenom heller, utan snarare gamingprodukter av normalgrad, dvs inget du skryter om till grannen så att säga.

Det var bättre förr!

</rant>

Skrivet av improwise:

Det viktiga är att Corsair valt att behålla de usla plastkrokarna som ska hålla fast handlovsstödet och som går sönder bara en myra nyser inom 100 meter avstånd.

Nu vet jag inte vad du gör med dina tangentbord, men alla mina tre Corsair-tangentbord (K70 mk1, K70 mk2, K70 Rapidfire) har hela handlovsstöd fortfarande, och då är undertecknad.. ehm, låt oss säga inte alltid den som håller temperamentet under kontroll.

q|x_x|p

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

På mitt gamla K95 är det plastgrejerna längs ut som gått av, dem som man skruvar tumskruvarna igenom. Ingen aning vad de är till för, eftersom den sitter fast utan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Jag hade den tidigare modellen (gav bort det) och det var rent sagt genomusel kvalitet och känsla på allt. För dom pengarna får man ett Leopold, Varmilo och ändå pengar över.. Galet

Håller med dig, men det gör nog inte RGB=Fps fansen.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH