Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Jonas streamar Half-Life: Alyx

Jonas streamar Half-Life: Alyx

Intresserad av Valves stora VR-satsning i Half-Life-universumet men saknar headset att spela på? Häng med oss i kvällens stream!

Läs hela artikeln här

soft!

Sweet, äger inget headset men lite nyfiken på hur det ser ut, är 2020 året för VR i hemmet?

försöker tanka ner det nu det går såååå segtttt 1-2MB/s...

Skrivet av Oneone:

försöker tanka ner det nu det går såååå segtttt 1-2MB/s...

Jag preloadade allt igår, men är fortfarande rädd för att allt ska kajka ihop när klockan slår 18 och spelet låses upp. Håller tummarna att det lirar!

@JonasT: Lirar du på ett Index eller Pro ?

Skrivet av andra94:

@JonasT: Lirar du på ett Index eller Pro ?

Ursprungliga Vive.

@JonasT: Lycka till då Kan fortfarande rekommendera att göra en GearVR mod på OG vive. Hoppas du får den optimala upplevelsen

Skrivet av JonasT:

Jag preloadade allt igår, men är fortfarande rädd för att allt ska kajka ihop när klockan slår 18 och spelet låses upp. Håller tummarna att det lirar!

hehe ja jag med, men steam brukar ju hålla bra när det kommer nya spel nu är det klart iaf.

Jag hoppas jag hinner spela lite ikväll innan jobbet.
Kommer bli lite sömn imorgon för vill ju upp och spela

Skrivet av kirigoe:

Sweet, äger inget headset men lite nyfiken på hur det ser ut, är 2020 året för VR i hemmet?

Det här med "VR-året" är lite uttjatat. (ta det inte personligt) Om något så var just 2016 VR-året, då den här moderna generationen VR lanserades på riktigt. Sedan dess har inget banbrytande skett, och jag tvivlar på att något kommer hända snart. För mig var VR-året 2019 iom lanseringen av Valve Index. Jag kände att hårdvaran hade blivit lagom bra för att investera.

Min poäng är att om man går omkring och väntar på ett VR-år så tror jag man kommer bli besviken. Det kommer bli stegvis förbättringar, inte en plötslig övergång från dagens situation till the Matrix.

Skrivet av L'ombra:

Det här med "VR-året" är lite uttjatat. (ta det inte personligt) Om något så var just 2016 VR-året, då den här moderna generationen VR lanserades på riktigt. Sedan dess har inget banbrytande skett, och jag tvivlar på att något kommer hända snart. För mig var VR-året 2019 iom lanseringen av Valve Index. Jag kände att hårdvaran hade blivit lagom bra för att investera.

Min poäng är att om man går omkring och väntar på ett VR-år så tror jag man kommer bli besviken. Det kommer bli stegvis förbättringar, inte en plötslig övergång från dagens situation till the Matrix.

Nog för att jag delvis håller med dig i mångt och mycket, speciellt med att det är stegvisa förbättringar. Men jag tror personligen "VR-året" blir det året då man har råd att köpa dator + headset för max 10-12 laxar (nytt) så att säga.

Är ägare av både PSVR, RIFT och VIVE, men det var en relativt dyr investering trots att jag gjorde klipp på BF och begagnatmarknaden. Inte pengar gemene man generellt "har råd med" eller hur man nu väljer att uttrycka det.

Gott om spel tycker jag det finns ute på marknaden för VR, utan anser mer personligen att just kostnaden är den stora tröskeln för många, likaså den tekniska aspekten om något krånglar (än så länge anser jag att PSVR har haft den enklaste uppsättningen, men kanske är enklare nu med inside-out tracking headsetten, har inte provat än).

OT: Hoppas det blir en intressant stream för dom som väljer att kolla, undviker dock själv tror jag då jag vill testa spelet först innan jag får något spoilat

Lite som att spela ett avancerat Myst. Känns väldigt styltigt med teleportering.
Hade inte HL: A stöd för smooth locomotion?

Såg att man kan stänga av teleport-modet, då kanske det här spelet blev lite intressant ändå

edit : continues mode tror jag det hette i settings-menyn när man rörde sig fritt istället för att teleporta sig.

Skrivet av MrPlow:

Lite som att spela ett avancerat Myst. Känns väldigt styltigt med teleportering.
Hade inte HL: A stöd för smooth locomotion?

Jo, men Jonas är om jag minns rätt åksjuk av sig och då är teleportering skonsammare.

Skrivet av L'ombra:

Jag håller med för det mesta, men... Om HL Alyx är så bra som valve vill få det att verka kan det här spelet kanske räknas till den kategorin, banbrytande d.v.s. Spelet har redan innan lansering fått många att köpa ett headset. Om det visar sig att spelet är riktigt bra törs jag sätta en femtiolapp på att det kommer säljer mångdubbelt fler headsets än vad som gjorts sedan nyheten om Alyx lanserades.

Och som vi vet blir det en god spiral när fler börjar spela VR. Fler spelare → fler som vågar/vill göra spel → fler som köper vr → fler som vågar/vill göra spel o.s.v.

Det där ser verkligen fantastiskt ut
Jag köper inte spel innan de släps, men det blir nog Half Life till helgen för min del.

Vilket spel!
måste tyvärr avsluta för arbete snart men till er som ska spela spelet titta inte på streams! detta vill man uppleva.

Jag kör med GTX1070 och HTC Vive och kände att upplevelsen var riktigt bra! Sjukt snyggt ljud. Grafiken slog _mig_ som enastående baserat på vad jag sett i tidigare spel.
Ogillar starkt läskiga spel men så väldigt ändå värt hittills. Hade samma problem med HL och HL2

Stressmässigt och svetten tillåter mig spela runt en timme i stöten vilket är alldeles lagom!
Ska prova spela med continous movement framöver men kör hittills med teleport.

Är så glad över denna release! Efter en timme så har det överträffat mina förväntningar.
Kalla mig fanboy, det är jag helt ok med!

Vilket jäkla spel! Riktigt tajta kontroller och väldigt kul gameplay. Ser fram emot att fortsätta i veckan.

Skrivet av GreyWilk:

Jag kör med GTX1070 och HTC Vive och kände att upplevelsen var riktigt bra! Sjukt snyggt ljud. Grafiken slog _mig_ som enastående baserat på vad jag sett i tidigare spel.

Stressmässigt och svetten tillåter mig spela runt en timme i stöten vilket är alldeles lagom!
Ska prova spela med continous movement framöver men kör hittills med teleport.

Är så glad över denna release! Efter en timme så har det överträffat mina förväntningar.

Samma här, jag kör med GTX1060 6GB och Oculus Quest (trådlöst med senaste Virtual Desktop betan), flyter på riktigt bra än så länge. Håller med om att en timme var rätt lagom för att sedan ta en paus.

Blev illamående rätt fort i början då jag testade continuous och fick stänga av det efter bara ett par minuter. Jag kan spela Boneworks utan problem men implementationen av smooth locomotion i Alyx var inget vidare, det känns liksom som att man flyter fram ungefär som i Mission:ISS, tror det lurar hjärnan lite. Sedan misstänker jag även att det funkar bättre i Boneworks på grund av att man ser både kropp, armar och ben.

Har kört någon timme nu och måste ju säga att närvarokänslan är ju total. Här har man inte snålat på kvalitén, den saken är säker.

Spelade utan teleport, men just att gå omkring känns faktiskt något bättre i Boneworks.

Finns det en guide någonstans innehållande vad man behöver, både i utrustning samt yta, för att spela det?

Skrivet av Lento:

Samma här, jag kör med GTX1060 6GB och Oculus Quest (trådlöst med senaste Virtual Desktop betan), flyter på riktigt bra än så länge. Håller med om att en timme var rätt lagom för att sedan ta en paus.

Blev illamående rätt fort i början då jag testade continuous och fick stänga av det efter bara ett par minuter. Jag kan spela Boneworks utan problem men implementationen av smooth locomotion i Alyx var inget vidare, det känns liksom som att man flyter fram ungefär som i Mission:ISS, tror det lurar hjärnan lite. Sedan misstänker jag även att det funkar bättre i Boneworks på grund av att man ser både kropp, armar och ben.

Åfan. Hmm. Jag får prova i alla fall och se. Brukar inte bli illamående. Det enda som fått mig att nästan spy är Overload.

Skrivet av Vimefall:

Har kört någon timme nu och måste ju säga att närvarokänslan är ju total. Här har man inte snålat på kvalitén, den saken är säker.

Spelade utan teleport, men just att gå omkring känns faktiskt något bättre i Boneworks.

Håller med känns mycket bättre än Boneworks när man rör sig.
Tror att det har att göra med att i Boneworks rör man sig orealistiskt snabbt medans half life alyx går i mer naturligt tempo.

Hängde med i tjugo minuter innan åksjukan kom.

Älskar verkligen detaljrikedomen. Titta bara på dina gravity-gloves. Det bästa är ju att man ser bättre i VR än man gör i verkligheten på riktigt nära avstånd. Har lite svårt att fokusera på 5 cm. Imponerande högupplösta texturer och objekt.

Krama en läskburk lite hårdare med dina index-kontroller och se den skrynklas ihop är ganska tillfredsställande.

Valve gjorde det!

Tror ni detta kommer släppas som ett vanligt spel dvs inget vr spel? Älskar hl men hatar vr 😂

Skrivet av aki04:

Tror ni detta kommer släppas som ett vanligt spel dvs inget vr spel? Älskar hl men hatar vr 😂

Inte av Valve men spelet precis som tidigare spel går att modda så jag gissar nån/några kommer göra en pannkaksversion.
Hur man gör med gameplayet som är "långsamt och utforskande" är en annan femma.

Skrivet av dblade:

Älskar verkligen detaljrikedomen. Titta bara på dina gravity-gloves. Det bästa är ju att man ser bättre i VR än man gör i verkligheten på riktigt nära avstånd. Har lite svårt att fokusera på 5 cm. Imponerande högupplösta texturer och objekt.

Krama en läskburk lite hårdare med dina index-kontroller och se den skrynklas ihop är ganska tillfredsställande.

Valve gjorde det!

Gaben sa ju i intervjun med IGN.
I think we nailed it