Permalänk
Lego Master

Kombinerad spel- och jobbskärm

Det blir ju en hel del mer hemmajobb nu i dagens läge, och tänkte då att det kunde vara trevligt att skaffa en lite bättre jobbskärm istället för de uråldriga Samsung- och Dell-spektakel jag har lyckats norpa med hem från jobb under åren.
Tanken var då också att jag skulle kombinera arbetsplatsen med speldatorn, så jag frigör lite yta hemma. Just nu är det helt separata ytor vilket tar rätt mycket plats.

Så, det jag skulle vilja ha är en riktigt schysst arbetsskärm som även funkar som spelskärm (>60hz osv) för att ersätta egentligen alla skärmar jag har just nu. Min primära spelskärm är en snorgammal Asus 27" 1080p 144hz med urusel färgåtergivning och edgebleed, så allt där blir en uppgradering.

Vad ska man sikta på? En LG 34GK950G ser ju trevlig ut, men samtidigt har jag varit väldigt svag för Samsung 49RG90 som en kollega köpt och är galet nöjd med.
Å andra sidan, kan jag ens driva dem med min stackars i5 8600k (30% OC) och GTX 1080 på ett vettigt sätt?

Hilfe? Vad är bra att tänka på? Jag skulle gärna vilja ha EN skärm till allt, istället för som nu, fem (27" + 2x24" till speldatorn, samt 24" + 23,5" till jobb).

Just det, ett krav blir ju att den har fler än en DP-ingång, så jag kan switcha mellan inputs enkelt utan att behöva kravla runt vid sladdarna eller skaffa en KVM-switch. USB-switch vore ju trevligt, men inte nödvändigt, det kan jag lösa (har ändå olika möss).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

För Samsung skärmen om du vill spela på högsta settings så behövs 2080ti / 2080 sli / 2080ti sli vad jag förstått på olika Reviews.

Större chans att du kan driva LG skärmen men även där så är det 2080+ som gäller för att spela på vettiga settings i nyare spel.

Jag kan dock ha fel men efter lite googlingar osv så va det vad jag fick fram iaf.

Tyvärr har jag inga vettiga alternativ heller men förhoppningsvis så kommer det svar från någon som har större koll.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Lego Master

@Magnituden:
Okej...well, det får bli en GPU-uppdatering senare isåfall. Men primärt spelar jag faktiskt lite äldre grejjor, mycket Fallout 4 just nu. Så tror inte nödvändigtvis att det kommer bli ett jätteproblem (möjligen i Jedi: Fallen Order..). Får väl helt enkelt backa tillbaka lite på ögongodiset, eller skapa custom resolutions för vissa spel som inte går att driva i fullskärm.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag hade Samsungen hemma ett tag efter Black Friday men lämnade tillbaka den.

Personligen så tycker jag att den verkar fantastisk för jobb, men jag köpte den enbart som spelskärm och där var den inte så bra för mina behov. Det gick att köra spel (t.ex. Outer World) i full upplösning på mitt Vega 64 i helt OK prestanda, men skärmen var helt enkelt för bred för att UI element och liknande skulle hamna på rätt ställen. Tyvärr så var HDR-lösningen med väldigt få zoner extremt begränsad och förstörde även man sänkte upplösningen till 21:9 som LGn du nämner ovan är. Det som hände var att du fick svarta kanter men de flimrade efter hur bankgrundsbelysningen tändes efter pixlarna i kanten. Om du struntar i HDR och slår av det får du en bättre upplevelse dock!

Dessutom så var det en hel del spel som helt enkelt inte funkar med den extremt breda upplösningen, och som Laxpudding nämner här i sin review var det inte helt lätt att få fullskärm i lägre upplösningar att fungera som man ville (en smalare oskalad bild i mitten av skärmen är så jag vill ha ett spel som bara kan köras i t.ex. 16:9 istället för utsmetat med dubbelt så breda pixlar...)

Permalänk
Lego Master

@SweDragon:
Fan också. Trist att en så sexig skärm inte funkar så bra som den skulle kunna.

Hm..låter som LGn blir mitt alternativ, men den har ju bara en DP-ingång...begränsad till 50hz över HDMI och det kommer driva mig till vansinne misstänker jag. Kanske värt att prova, och om det inte går att stå ut med så får jag väl skaffa en DP-switch och hoppas att den stöder iaf 60hz i passthrough.

EDIT:
Alternativet vore väl att vänta på AOC's nya. Men den är fortfarande över en månad bort, och det kommer bli mycket hemmajobb innan dess...och inte IPS ändå. Kanske värt 4kkr för att kunna få tag i den idag och få IPS.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

jag kikar på denna just nu. Spelar en del men har inte så stora krav. Men jag har precis som du många fönster och flera datorer som jag switchar mellan.

https://www.inet.se/produkt/2300061/philips-43-bdm4350uc-uhd-...

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Lego Master

@nanne:
Ja, jag har tittat på att skaffa den till att ha på jobbet, men som spelskärm vet jag inte hur bra den kommer vara. Plus att 4k kommer nog vara liiite väl skarpt för min stackars dator att driva. Tror också att den kommer vara för stor för mitt skrivbord hemma.
Men ja, det är en riktigt lockande skärm, och riktigt mycket yta för relativt lite pengar.

Tyvärr verkar ingen ha den i lager för rimligt pris just nu. Jag tänkte skaffa en idag eller imorgon.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@SweDragon:
Fan också. Trist att en så sexig skärm inte funkar så bra som den skulle kunna.

Hm..låter som LGn blir mitt alternativ, men den har ju bara en DP-ingång...begränsad till 50hz över HDMI och det kommer driva mig till vansinne misstänker jag. Kanske värt att prova, och om det inte går att stå ut med så får jag väl skaffa en DP-switch och hoppas att den stöder iaf 60hz i passthrough.

EDIT:
Alternativet vore väl att vänta på AOC's nya. Men den är fortfarande över en månad bort, och det kommer bli mycket hemmajobb innan dess...och inte IPS ändå. Kanske värt 4kkr för att kunna få tag i den idag och få IPS.

Behöver du 100Hz för jobbet? Jag sitter på en X34A hemma och kör laptopen via HDMI (och således 50Hz) men det är inget jag märker av.

Permalänk
Lego Master

@Penguin:
Villhöver?
Men nej, du har nog rätt. Känns bara som slöseri att låta DP-porten på laptopdockan vara oanvänd.

Dök precis på den här:
https://www.inet.se/produkt/2216279/acer-34-nitro-xv340ckp-21...
Hittar inga "fel" på den, och har dessutom 2xDP...varför är den billigare än LGn? Kan curved göra så mkt skillnad?
Även FreeSync vs. G-Sync, det gör ju sitt till.

EDIT:
Det blev Acern, och ett bordsfäste för att få bort foten som var en sak vissa recensenter störde sig på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@Penguin:
Villhöver?
Men nej, du har nog rätt. Känns bara som slöseri att låta DP-porten på laptopdockan vara oanvänd.

Dök precis på den här:
https://www.inet.se/produkt/2216279/acer-34-nitro-xv340ckp-21...
Hittar inga "fel" på den, och har dessutom 2xDP...varför är den billigare än LGn? Kan curved göra så mkt skillnad?
Även FreeSync vs. G-Sync, det gör ju sitt till.

EDIT:
Det blev Acern, och ett bordsfäste för att få bort foten som var en sak vissa recensenter störde sig på.

Vilken fot blev det? Kör med en https://www.inet.se/produkt/2205314/m-vesa-gas-lift-arm-single-svart själv och är väldigt nöjd.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Penguin:

Vilken fot blev det? Kör med en https://www.inet.se/produkt/2205314/m-vesa-gas-lift-arm-single-svart själv och är väldigt nöjd.

Fancy!
Jag körde billigt med bra omdömen:
https://www.inet.se/produkt/2210727/arctic-z1-basic-single-mo...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield