Permalänk
Medlem

Raid kort

Hej Alla

Håller på att flytta min gamla server till en ny låda. Var lite tröt på min befintliga original Fujitsu låda, samt jag vill ha en låda med hot-swap. Låda är 4U med 2st kontakter SFF-8087. Jag köpte 2 från SFF-8087 till sata.
Jag kopplade allt gick in BIOS att kolla om HDD-s finns men hittade inga. Jag testade att kopplar HDD-s direkt till sata, då allt fungerar som det ska.
Min fråga är, måste jag köpa ett raid kort eftersom mitt moderkort klarar inte? Eller det är bara någon inställning i BIOS som jag missar?

Om det är så här att jag måste köpa ett nytt raid, kort, ska jag köpa en sådant då?
https://www.inet.se/produkt/5400006/delock-pcie-sata-x4-raid?...

mvh
Nyanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

köpte du något liknande http://www.mullet.se/product.html?product_id=344335

Vad är det för SAS-kort - är den inte i IT-mode så kommer inget att synas förrän du i SAS-HBA:s egna BIOS (eller annan hjälpprogram som kan köras från windows/linux eller bootas på USB-sticka) i samband med boot måste allokera diskarna till virtuella volymer och initiera dessa - observera att all din gamla data blir förstörd så gör det bara på tomma diskar eller diskar med information som får överskrivas.

I regel måste diskarna vara lika stora och samma typ - dvs. bara SATA eller SAS i samma logiska volym och enklare HBA kan man inte ha logiska volymer med singel disk utan måste vara minst 2 i RAID1 eller RAID0/JBOD.

Är det en äldre diskkontroller så hanterar det heller inte diskar över 2TB per logisk volym och det är PITA när man idag alltid har diskar som är större än just 2 TB...

Många LSI-kontroller kan också flashas om till sk. IT-mode och då visas diskarna transparent mot OS. det är att föredra om du skall köra filsystem som ZFS och BTRFS eller mdadm-RAID.

HW-RAID kan vara best att jobba med och inte speciellt smidiga med sina yxiga ncurses-menyer - och är också rätt dumma i huvudet...

sedan skulle jag aldrig nyttja en moderkortsbaserad HW-RAID (fake-raid) som tex. Intels versioner utan hellre en mjukvaru-RAID för att just kunna flytta diskarna till en annan burk om moderkortet skulle haverera.

(nu är mdadm-RAID rätt duktig på att förstå olika proprietära format som olika HW-RAID-kort har använd under åren (för att de nästa uteslutande är LSI-kretsar i kvalitets-RAID med prislappar norr om 10 papp) och bygga ihop RAID från HW-Raid med informationen lagrad på de första sektorerna på diskarna, men det är inget jag skulle räkna med innan det är verifierat personligen...)

Permalänk
Medlem

@xxargs: Hejsan

Just nu jag har inte något raid kort. Utan jag köpte sata till sas kabel (https://www.dustinhome.se/product/5010967576/satasas-kabel).
I början min tanke var att koppla bakpannel till moderkort och köra med inbyggda raid på moderkortet. Men som jag har fattat att moderkortet klarar inte. Det betyder att jag måste köpa ett raid kort att få igång allt, eftersom HDD-s syns ej i BIOS.

Jag har ett extra (reserv kort ej flashat) för min NAS (iBM 1015), men den har SFF-8087 kontakter. (vill undvika att använda den).

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så funkar bara den sladden på andra hållet, dvs från ett kontrollerkort med 8087 till fyra stycken SATA enheter. Jag avråder starkt från att köra RAID på moderkortet, då du blir helt låst till det och kan få väldigt svårt att läsa in den med ett annat moderkort. Titta på raid i mjukvara istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

@xxargs: Hejsan

Just nu jag har inte något raid kort. Utan jag köpte sata till sas kabel (https://www.dustinhome.se/product/5010967576/satasas-kabel).
I början min tanke var att koppla bakpannel till moderkort och köra med inbyggda raid på moderkortet. Men som jag har fattat att moderkortet klarar inte. Det betyder att jag måste köpa ett raid kort att få igång allt, eftersom HDD-s syns ej i BIOS.

Jag har ett extra (reserv kort ej flashat) för min NAS (iBM 1015), men den har SFF-8087 kontakter. (vill undvika att använda den).

mvh
Njanja

var det inte just sådana kablar du köpte med SFF-8087 i ena ändan och 4 SATA-data anslutningar på den andra ändan??

Dessa borde fungera om de kopplas _direkt_ till SATA-diskarna från din HBA (och du kan allokera dem till virtuella volymer i HBA:s BIOS, utan detta, inga synliga volymer i datorn)

Är det däremot SFF-8087 kontakter på diskkorgarna i din nuvarande schassie där du skall sätta in diskarna så skall du ha SFF-8087 kontakter i båda ändarna då det fördelas ut med en bakplan på diskkorgarna med SAS-kontakter. SAS-anslutningar i en diskkorg är kompatibel både mot SAS-diskar och SATA-diskar men inte tvärt om.

---

Jag tror snarare att du aldrig fått chansen att gå in i BIOS på HBA:n under starten då det är en sak som går att koppla ur för att det ibland inte fungerar så bra under en del servrars BIOS.

Du får ta och studera jättenoga om någon extra dyker upp och väntar på någon tangenttryck medans datorn kallbootar - dessvärre måste du har snabbvaknande skärm och tangenbord inkopplad i det här läget och dessa moment går förmodligen inte att köra headless.

Om det är så är så att HBA:s BIOS är avstängd och inte visar sig under kallboot så är man hänvisad till programpaket som kan köras separat från USB/iso-fil, via linux eller kommer tillsammans med serverns installations-DVD om det finns någon sådan (tänker mig motsvarande HPE:s smartstart där man hanterar RAID-arrayen i ett GUI)

---

förslaget med DeLOCK PCIe SATA x4 RAID är leksaker i sammanhang - inget för mer seriös serverfunktion och om jag inte minns fel så finns det långa romaner att hitta om olika problem, konstiga hängningar och prestandaproblen med dyliga ting. just den där tror jag också var hårdkodad för RAID1-funktion och inget kan ändras där eller flashas om och tex. bli i IT-mode.

skall du köpa HBA se till att de är med LSI-kretsar - också för att stödet för dessa är betydligt bättre i linux och linux-kärnan än noname-SATA-kort

Permalänk
Medlem

Hej Alla

Jag har en enkel fråga som gäller raid kort IBM M1015.
Om jag flashar den till IT mode har jag fortfarande raid funktion?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

med största sannolikhet inte - det är liksom vitsen med IT-mode att BIOS/OS hittar alla anslutna SAS/SATA-diskar till HBA på samma sätt som anslutna SATA-diskar till moderkortets SATA-anslutningar visar upp sig som en rad separata diskar.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Hej och tack för svaret, men hur ska göra om jag vill raid. OBS! denna kort ska inte köra FreeNAS.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

@xxargs: Hej och tack för svaret, men hur ska göra om jag vill raid. OBS! denna kort ska inte köra FreeNAS.

mvh
Njanja

Mjukvaruraid som jag föreslagit tidigare, hur du gör beror på OS och vilket filsystem du vill köra.

Permalänk
Medlem

Om man inte köper 10-papps HBA med eget RAM-minne av anständig storlek och med BBWC så är inte HW-RAID speciellt glimrande när det gäller prestanda - har man billig IBM M1015 eller motsvarande med samma LSI-chip (fins en uppsjö varianter under olika varumärken) så kanske dessa i IR-mode med RAID0 och RAID1 har acceptabel prestanda medans de med RAID5 i sin firmware är inte mycket att hurra över.

I nästa allra flesta fallen är SAS-HBA i IT-mode och mjukvaru-RAID som zfs/BTRFS/mdadm-RAID betydligt snabbare och framförallt mycket mer flexibelt.

firmware HW-RAID på just IBM M1015 i IR-mode och dess likare är mycket kantiga och dumma, begränsat antal virtuella diskar etc. och en sådan sak som synkning av en RAID1-par med HW-konfiguration tar en halv evighet innan det är färdigt (flera dygn på en par 8TB diskar) och man får bättre prestanda igen...

Att de inte har egen RAM på korten i någon nämnvärd grad handikappar det hela väldigt mycket prestandamässigt.

SAS HW-RAID kort som P400, P410 (HPE) Perc5 och Perc6 (Dell) är sådana med egen RAM och batteribackup (och förmodligen en bit över 10 papp som nya) och när man har write-cachen påslagen (diskarna själva kör man inte med write-cache påslagen) så går dom väldigt bra, men är write-cachen avslagen på dem (som när BBWC inte fungerar längre pga. ålder/utslitna batterier) så slås write-cachen av automagiskt och då jäklar, så får man frusen sirap i systemet...

Skulle tro att det är många servrar som byts av den orsaken att de blivit 'trötta' men inte ids leta orsaken till detta (ny BBWC) ...

Problemet med sådana gamla smart-raid-kort att även om man får dessa att prestera väl med bra trim mellan läs och skriv-cache och fungerande batterier så har dessa en inbyggd begränsning med 32-bitars LBA-adressering vilket med 512-bytes sektorer gör att de slår i taket på strax över 2TB/disk eller virtuell volym och det finns ingen sätt att komma runt det... (ja, jag har provar med 4K-sektors SAS-diskar utan att lyckats lura det då PERC5/6 förtsår inte 4k-sektorer alls, de hittar disken och den registreras av kortets BIOS men kan inte läsa någon data alls från själva mediat...)