Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

PWR SW slutat fungera på moderkort?

PWR SW slutat fungera på moderkort?

Hejsan, satt o spelade tidigare idag när dottern låg och sov, stängde därefter av den.
Tänkte slå igång den nu på kvällen men inget händer, så felsökandet börjar.

Ut med alla sladdar (även frontpanel)
Kopplar in 24pin och cpu (ja, cpu ej pci express)
Byglar power switch på moderkort med mejsel, inget händer. Bara för att testa att mejsel verkligen kortsluter testar jag även reset cmos för att se om RGBn på moderkortet blinkar, vilket det gjorde.

Så, fortsatt felsökning.
Ut med allt från chassiet för att se om något hamnat bakom av någon magisk anledning som kanske kortsluter, dock inget. Kör samma felsökning utanför chassiet med moderkortet stående på antistatpåse, inget. Ut med minne och GPU, inget

Byglar psu för att se att den startar utan något inkopplat , vilket den gör.

Moderkortet verkar inte vilja vara med i matchen, tänkte kika om det finns något annat sätt att prova starta utan pwr sw? Inte hört om något under mina år.. Jag har inte heller multimeter så jag kan inte mäta om det är just pwr sw som bara slutat fungera eller om det är mer som kan vara problem.

Jag har inget moderkort eller nätaggregat att prova med.

TUF-GAMING-X570
3900x
1000w rxi corsair nätagg
3200mhz ram (finns med på listan för stödja minnen)
1080ti

Edit, får se om någon har ett nätagg över man kan prova få igång den med, går den ej igång måste det ju vara moderkortet som gett upp. 50/50, känns märkligt att bara startknappen skulle ge upp... 😂

Senast redigerat 2020-03-22 20:44