Uppgradera hemmanätverket med separata Ubiquiti AP?

Permalänk
Medlem

Uppgradera hemmanätverket med separata Ubiquiti AP?

Mina föräldrar flyttade nyligen upp en tv på deras ovanvåning och Chromecasten dom har där kan inte ansluta till Routern som står på bottenvåningen längre. Rent allmänt har dom rätt dålig täckning i huset. Jag har en likadan router, Netgear R7000, som fungerar jättebra hos mig, men jag tror deras väggar är betydligt bättre isolerade än mina. Så jag funderar lite på hur vi kan lösa detta.

Rent spontant tänkte jag att det skulle vara bra att köpa två Ubiquiti AP och sätta en på bottenvåningen och en på ovanvåningen. Är dessa ett bra val eller kanske overkill? Dom har bara 100Mbit fiber och är nöjda med hastigheten. Kanske det finns billigare Ubiquiti AP som löser deras problem? Ett annat problem här är att det blir lite knepigt med strömförsörjningen. På dom ställen där vi hade tänkt sätta upp dom finns det inga eluttag. Dock har ju dessa AP PoE, dvs ström över ethernet. Då leder detta till lite frågor:

1. För ca 10 år sedan drog dom ethernet mellan botten och ovanvåningen. Vet inte vad det var för kabel, antagligen Cat 5e. Skulle det fungera att köra PoE på denna kabel eller behöver vi dra något annat?

2. Det verkar finnas flera olika PoE standarder? Vad är bäst?

3. Behöver router också stödja PoE på något sätt eller alla gör det? Om inte, skulle Ubiquiti EdgeRouter X vara ett bra val?

4. Tycker Ubiquities sortiment är lite rörigt. Vilken AP ska man satsa på? AC LITE, Long Range, etc?

Som sagt målet är att få en stabilt wifi med bra täckning. Hastigheten är inte superviktig, och dom gör inga större överföringar.

Permalänk
Medlem

Jag tror du kam börja med att sätta en AP. Själv drog jag om nätverket hos mina föräldrar samtidigt som jag drog ny el
Det är en 60-tals villa med varmkällare, ett första våningsplan och vind i en L-formad planlösning.Villan är i lättbetong och de har i stort sett alltid haft problem med trådlöst nätverk. Fibern kommer in i källaren i sidan av ena ytterväggen så jag drog en cat6 upp till vinden och satte en Ubiquiti UniFi AC1350. Med hastigheten 250/100 som de har så fick de ut minst 220/95 i hela huset om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Jag tror du kam börja med att sätta en AP. Själv drog jag om nätverket hos mina föräldrar samtidigt som jag drog ny el
Det är en 60-tals villa med varmkällare, ett första våningsplan och vind i en L-formad planlösning.Villan är i lättbetong och de har i stort sett alltid haft problem med trådlöst nätverk. Fibern kommer in i källaren i sidan av ena ytterväggen så jag drog en cat6 upp till vinden och satte en Ubiquiti UniFi AC1350. Med hastigheten 250/100 som de har så fick de ut minst 220/95 i hela huset om jag minns rätt.

Kan ju alltid börja med en AP och köpa en till om det behövs.

Men tror du det funkar då att köpa en Long range:

https://www.webhallen.com/se/product/237131-Ubiquiti-UniFi-UA...

Och en Edgerouter?

https://www.webhallen.com/se/product/232655-Ubiquiti-EdgeRout...

Jag har dock förstått det som att den bara har 1 port för PoE så det kanske är dumt om man nu vill köpa en AP till? Tolkar beskrivningen som att jag då måste köpa SFP versionen för att få PoE på alla portar. Men detta är bara Ubiquities egna PoE standard så andra prylar kommer inte att fungera.

Permalänk
Medlem

Om Du kör den riktiga 48V standarden är Du fri att senare kunna blanda utrustning från olika spelare på marknaden. Snikvarianten på 24V är ok om Du vet att Du tex ska kombinera en Edgerouter med en Lite AP och inte mer, för då klarar Du dej med en adapter för båda. 48V standarden kommer i lite olika utförande men handlar om hur mycket effekt man kan överföra. Så det är räcker med vanlig IEEE 802.3af (PoE) utrustning men många har idag stöd även för IEEE 802.3at (PoE+). Jag kör själv en blandad miljö med Ubiquiti router och AP, men 16x PoE switch från Linksys och 3 IP-cams från Hilook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Om Du kör den riktiga 48V standarden är Du fri att senare kunna blanda utrustning från olika spelare på marknaden. Snikvarianten på 24V är ok om Du vet att Du tex ska kombinera en Edgerouter med en Lite AP och inte mer, för då klarar Du dej med en adapter för båda.

Aha, så den här 24V är deras egna standard? Jag hade nog kört på 48V själv, mina föräldrar tror jag inte bryr sig.

Men om jag vill ha två AP, då måste jag väl köpa SFP versionen istället för X?

PoE Versatility
Two models of the EdgeRouter X are available. The standard model, the ER-X, can be powered by an external power adapter or 24V passive PoE input. A passive PoE passthrough option is available to support a single airMAX® device. The SFP model, the ER‑X‑SFP, is
powered by an external power adapter. The five Gigabit RJ45 ports
support 24V passive PoE output for airMAX or UniFi® devices, while its SFP port provides fiber connectivity to support backhaul applications.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Aha, så den här 24V är deras egna standard? Jag hade nog kört på 48V själv, mina föräldrar tror jag inte bryr sig.

Men om jag vill ha två AP, då måste jag väl köpa SFP versionen istället för X?

PoE Versatility
Two models of the EdgeRouter X are available. The standard model, the ER-X, can be powered by an external power adapter or 24V passive PoE input. A passive PoE passthrough option is available to support a single airMAX® device. The SFP model, the ER‑X‑SFP, is
powered by an external power adapter. The five Gigabit RJ45 ports
support 24V passive PoE output for airMAX or UniFi® devices, while its SFP port provides fiber connectivity to support backhaul applications.

Intressant, kände inte till SFP varianten. Den ser ju ut att vara ett bra alternativ för dina föräldrar. Se bara till att läsa på så att det inte finns några restriktioner i hur portarna kan användas, så att Du kan välja godtyckligt port för WAN, inte vara SFP anslutningen. Har svårt att tro att Uniquiti skulle ha någon sådan restriktion men better safe than sorry. Och Cat5 ska tydligen vara ok för PoE.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter vettigt att börja med en AP och testa. Om du köper en Unifi AP i enpack så följer PoE injektor med på de vanliga modellerna. Om det sedan blir fråga om att hoppa på Unifi och köpa flera av Unifi-delarna, switch, controller, gateway, AP så kan ni kika på en UDM och få bättre prestanda samtidigt som ni sparar en slant

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_R:

Jag tycker det låter vettigt att börja med en AP och testa. Om du köper en Unifi AP i enpack så följer PoE injektor med på de vanliga modellerna. Om det sedan blir fråga om att hoppa på Unifi och köpa flera av Unifi-delarna, switch, controller, gateway, AP så kan ni kika på en UDM och få bättre prestanda samtidigt som ni sparar en slant

Hmm, då kan jag ju i teorin använda den gamla routern ändå?

Permalänk
Medlem

Ja, det går bra att använda den gamla routern.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

@Big_R: kan man koppla två unifi AP till valfri router..tänkte uppgradera o köpa ett par såna då det verkar vettigt men plånboken inte är vettig..Bara att koppla in som vilka AP som helst??

Permalänk
Protectera AB
Skrivet av Kragan:

@Big_R: kan man koppla två unifi AP till valfri router..tänkte uppgradera o köpa ett par såna då det verkar vettigt men plånboken inte är vettig..Bara att koppla in som vilka AP som helst??

Ja det går, dock så skulle jag slå av Wifi i routern och låta Unifi Controller sköta hela wifinätet där hemma.

Edgerouter X SFP har som du säger 24 passive PoE på alla fem portar. Den går utmärkt att använda till två APar. Dock så är den svår att hitta i lager ...

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Ja som vilka AP som helst. Finns en Guide på Kjell&co.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

@Big_R:
Vad är vitsen med att använda deras egen router?bara att man kan driva dom via Poe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kragan:

@Big_R:
Vad är vitsen med att använda deras egen router?bara att man kan driva dom via Poe?

Beror lite på vad man menar med router, Ubiquitis motsvarighet till en komplett router med WiFi och allt är Unifi Dream Machine som innehåller AP, switch, gateway och controller. UDM har inte några PoE-uttag men ger tillgång till mängder med funktionalitet i hanteringen av nätverket, klienter, statistik, säkerhetskonfig etc.

Alternativet är att köpa på sig varje del separat tex Edgerouter eller USG, cloudkey och succesivt nyttja mjukvarustödet som ges i programvara/App för varje hårdvara. Kolla på demositen så framgår det (ffa i dashboarden) hur det kan se ut om man har en komplett Unifi-lösing.

Om man behåller sin gamla router och bara använder Unifi-AP:s för att få ett bättre WiFi så går det bra att driva dom med PoE injektor, det beror på vad man vill ha ut av det. Själv började jag med Unifi AP direktkopplad till min gamla Dlink och det funkade fint även om nyttan med Unifi-appen var rätt begränsad .

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sådan här till mitt hus, trots att varenda person på Sweclockers vägrar rekommendera annat än Ubiquiti.

Den täcker hela våningen på 120kvm och även 2,4GHz nätet täcker nedre våningen (garage och liten lägenhet åt dottern) på ytterligare 120kvm. Sen vet jag inte om man bör räkna med det, men "bakåt" (den sitter i ena änden av huset, riktad mot andra änden) så når 2,4GHz-bandet även in till grannen med "hela" 20Mbit med många väggar och minst 50m mellan husen, troligtvis mer.

Om jag hade brytt mig om hög trådlös hastighet i andra änden av huset (där APn inte sitter) så hade jag dock behövt en på vardera sida av huset.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/a...

Jag använder den medföljande PoE-adaptern i mitt lilla nätverksskåp så att APn i andra änden av huset slipper strömadapter.

APn har även en extra 1Gbit-port för att dra nätverket vidare utan switch om man känner för det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

En ny, kanske dum, bunt med frågor.

Som sagt så sitter ju fiberomvandlare i källaren där det sedan går två kablar till plan 1 och plan 2. Min plan vara att då placera Edgerouter precis bredvid fiberomvandlaren i källaren så att uttagen på plan 1 och plan 2 då har PoE. Men problemet är då att min stationära dator, Nvidia Shield etc på plan 1 skulle behöva ethernet. Så då skulle jag behöva köpa en switch för dom. Som jag ser det finns det två alternativ här.

1. Fiberomvandlare>Edge>Switch>PC, Shield, Unify AP
Om jag gör såhär så antar jag att jag förlorar PoE när det gå genom switchen så då får jag väl använda den medföljande adaptern ändå

2. Fiberomvandlare>Unify AP med extra ethernet>Switch>PC, Shield
Jag har sett att dom dyrare modellerna har extra ethernet, antar att detta är för att koppla fler AP. Men tror ni det går att koppla på en switch där istället? Är det att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

En ny, kanske dum, bunt med frågor.

Som sagt så sitter ju fiberomvandlare i källaren där det sedan går två kablar till plan 1 och plan 2. Min plan vara att då placera Edgerouter precis bredvid fiberomvandlaren i källaren så att uttagen på plan 1 och plan 2 då har PoE. Men problemet är då att min stationära dator, Nvidia Shield etc på plan 1 skulle behöva ethernet. Så då skulle jag behöva köpa en switch för dom. Som jag ser det finns det två alternativ här.

1. Fiberomvandlare>Edge>Switch>PC, Shield, Unify AP
Om jag gör såhär så antar jag att jag förlorar PoE när det gå genom switchen så då får jag väl använda den medföljande adaptern ändå

2. Fiberomvandlare>Unify AP med extra ethernet>Switch>PC, Shield
Jag har sett att dom dyrare modellerna har extra ethernet, antar att detta är för att koppla fler AP. Men tror ni det går att koppla på en switch där istället? Är det att rekommendera?

Dubbla priset mot min länk ovan. Men ja, det går att koppla in en switch, men du behöver fortfarande en router efter fiberomvandlaren.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dubbla priset mot min länk ovan. Men ja, det går att koppla in en switch, men du behöver fortfarande en router efter fiberomvandlaren.

Ah, jo det förstår jag. Tänkte mest om etherneten på AP fungerar som pass through. 😀

Permalänk
Protectera AB

Nummer 2 är inte att rekommendera. Håll all internettrafik bakom din brandvägg (edgerouter x).

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem

Finns ju rätt billiga switchar som har PoE.
Skaffa en sådan.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Alright, får nog bli separat poe switch då, tack för all hjälp!